Drijfplant


Y

Yorick!

Guest
Vanmiddag was ik van plan aquariumplanten te bestellen en was ook op zoek naar een drijfplant voor een 60 cm aquarium. En is dit echt een meerwaarde voor mijn aquarium?

Dit is mijn aquarium hier komen ook nog een paar voorgrondplantjes bij en die grote bos rechts boven moet ik nog nog weghalen. Die plant is een beetje verwilderd.

1531242100448192636359.jpg


Zelf vindt ik de Limnobium leavigatum heel mooi maar heb gelezen dat die een bladbreedte van 20 cm kunnen krijgen bij veel licht en dat dit te groot is voor mijn aquarium. Klopt dit?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En wou zelf ook dat ze niet rond zwemmen en op 1 plek bleven zodat ik niet gek wordt van de plantjes die steeds rondjes draaien
 
Vaak worden drijfplanten gebruikt voor een wat dimmend effect van het licht, maar veel vissen hebben deze nodig om onder te schuilen of er een schuimnest in te maken, ook is het een mooi gezicht als je wat schuin in de bak kijkt.

Er zijn altijd mogelijkheden om deze op een plek te houden mocht dat nodig zijn.
 
Het hangt een beetje van je bewoners af of het een must is.

Ik vind drijfplantjes zelf wel mooi, ik houd van de wortels die naar beneden groeien en als ik zit kijk ik tegen een groen 'dak' aan.

Alleen heb ik gemerkt dat het een beetje "hit and miss" is. Sommige drijvertjes doen het heel goed in het ene bakje en slecht in het andere bakje. Ik heb het idee dat Salvinia natans nog een van de makkelijkste is. Groeit als kool maar vormt geen lange wortels.

Zelf vind ik Limnobium laevigatum een erg mooie, maar ik heb ze ooit bij APO besteld en kreeg twee zielige groepjes met blaadjes. Er weinig voor de prijs. Maar er zijn ook forumleden die dit plantje regelmatig uit de bak moeten verwijderen omdat het zo hard groeit. Ik kan je er zelf niet mee helpen want dan stuur ik je ook kroos me en de meeste mensen willen dat niet in de bak omdat het er nagenoeg niet uit te krijgen is.
 
Limnobium laevigatum heb ik ook in diverse bakjes maar de bladeren worden max 3-4 cm groot maar de doorsnee van een plant ka rond de 8 cm worden. In de ene bak doet een bepaalde drijver het goed terwijl in een andere bak deze het soms erg slecht kan doen. Er is vaak weinig van te zeggen.Boven een 60cm zit vaak niet echt veel licht dus dan is dimmen vak niet nodig tenzij je vissen hebt die daarom vragen of ze gebruiken voor een schuimnest.
 
Die lange wortels van drijfplanten vindt ik net heel mooi. Zijn er mischien ook andere soorten die kleiner zijn met zulke wortels
 
Dankje mooie voorbeelden! Is Riccia fluitans mischien ook een mogelijkheid heb gezien dat je die ook kan hebben als drijfplant
 
Watervorkje is ook een drijver maar met het "snoeien" krijg je vaak vel kleine stukjes in je bak en daarom heb ik hem eruit gedaan. De Aristata doet het prima hier in de bakken met wat meer licht maar in de 60 cm wil ie dus weer niet.
 
Welke drijfplant lijken jullie het beste voor mijn aquarium? Mij lijk de Limnobium leavigatum een hele mooie drijfplant, maar wordt deze kwa bladgrootte mischien niet net iets te groot voor mijn aquarium. Zodat het ook mooi uit ziet
 
Denk dat ik tot besluit ben gekomen, het gaat de Hygroyza aristata worden had nog mooie foto's gevonden en het is echt te moeite waard. Hopelijk doet hij het goed in mijn aquarium. Nu nog bestellen! Bedankt voor alle hulp!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan