Drijfplanten advies


Haroldcuba

Well-known member
Lid geworden
23 november 2020
Berichten
158
Ik wil graag drijfplanten in mijn bak. Simpelweg omdat ik ze mooi vind.

Echter mijn drijfplanten zijn tot heden weinig succesvol. Overige planten in de bak doen het goed.

Eerder geprobeerd, amazone frogbite. Dit rotte weg, ik vermoed door condens (lichtkap) en gespetter bij onderhoud.
Tweede poging, braziliaanse klimop (als drijfplant gebruikt. Gaat soms perioden goed, maar dan kwijnt het soms deels weg, bruine aanslag op blad.

ik denk nu aan simpel hoornblad maar twijfel of deze plant tegen de Co2 toevoeging kan.

Wat waarden. Ph tussen 6.8-7.2. Temp 25-26. Aantal liters 250. Nitraat 15- 20mg/l. Fosfaat 1-1.5 mg/l. Plantenvoeding dagelijks.
Mijn vraag zou hoornblad het kunnen doen in deze bak?
 
Hoornblad is net onkruid hoor maar je kan ook eens kijken naar de Drijfbamboe.
 
Hoornblad kan ook plotseling vergaan... met een bak vol "naalden" als gevolg.
Lang leve de eendekroos?😅
 
Ben wel benieuwd wrm de drijvers het niet doen. Want als alles vergaat zal de andere wss ook vergaan.
 
Hier doet de amazone kikkerbeet het helaas ook niet goed. Ik denk in mijn geval door te sterke stroming aan het oppervlak? Salvinia natans daarintegen gaat echt als een tierelier! Ik moet elke week uit alle bakken flink wat verwijderen haha. Het jammere van de salvinia vind ik de korte wortels die ze hebben, ik wilde juist graag wortels die naar beneden groeien.

Met hoornblad vind ik het ook een groot nadeel dat je bij vergaan echt een bak vol 'naalden' hebt. Ik had ze hier in de kweekbakken, het groeit echt als onkruid. Maar al twee keer gehad dat er opeens wat afsterft en dan geeft het echt zó veel troep. Niet handig.
 
Denk dat uitproberen wordt welke drijver het in jouw bak goed doet. Wat in de ene bak groeit als kool gaat in een andere bak continue dood.
 
Bedankt voor de info. Hoornblad schrap ik. Ik ga mij eens verdiepen in het drijfbamboe en de salvinia natans.
 
Ben wel benieuwd wrm de drijvers het niet doen. Want als alles vergaat zal de andere wss ook vergaan.
Je leest met regelmaat dat soms drijvers het niet doen en in een andere bak wel weer. De reden is zover ik weet altijd nog onbekend. Ik heb hier Kikkerbeet in 2 nano s waarbij in de een het net onkruid is en in de ander eigenlijk niks doet.
 
Bij mij sloeg salvinia natans ook niet direct aan
viel condens vd kap op en het verpieterde later de kap met een knijper iets opengezet
Kap bleef droog maar sloeg niet direct aan maar na een tijdje automatsche wel
Groeit nu als kool ook met kap dicht
 
Is drijfbamboe bestand tegen een aardige oppervlaktestroming. En gaat het goed onder een lichtkap, wat meer condensvorming dan bij een open bak.
 
Wij knoopten het vaak aan de spraybar, was nooit een probleem. Had dan wel de ruimte om recht van de spraybar af te groeien.
 
Ik zou ook voor de drijfbamboe gaan, omdat het geen lossen plantjes zijn erg handig met onderhoud, last van condens heeft het ook niet.
Groeien dat het ook erg makkelijk, groeide hier zonder enige toevoeging in een garnalenbak met schaars licht.

Salvia natans vliegt de hele bak door en blijft aan je arm plakken als je in de bak bezig moet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Thanks voor de response. Morgen schaf ik de drijfbamboe aan. We gaan het meemaken.
 
De drijfbamboe zit erin. Na het wekelijkse onderhoud zie ik wel wat geknakte blaadjes die i.p.v. drijven verticaal onder water staan. Die zullen vast afsterven. Volgende keer wat voorzichtiger zijn. Iets fragieler dan ik verwachtte.
 
Mogelijk lijken ze geknakt. Ik kan het niet zo goed zien. Afwachten maar
 
Weet je of je de versie hebt die gewend is op het water te drijven? Die versie is vrij robuust, en niet onder de indruk van een paar afgeknapte blaadjes. De versie die niet gewend is op het water te drijven oogt veel fragieler.
 
Komt goed, sterke plant.
De bladeren breek je er daarintegen wel makkelijk vanaf, maar dat geeft niets
 
Welk versie is dan de drijfplant van de bamboe? Wist niet dat je 2 versies had?
 
De drijfbamboe, ben benieuwd of het aanslaat. Volledige dummy fotograaf, reflecties etc. Maar ok.
 

Bijlagen

  • AD66F3FA-9343-4C3E-BFBF-4EC471C15851.png
    AD66F3FA-9343-4C3E-BFBF-4EC471C15851.png
    3.3 MB · Weergaven: 101

Terug
Bovenaan