Drijfplanten doen het slecht


D

Donald72

Guest
23652049446_efacbf4069_k.jpg


23595673871_55830125ac_k.jpg


Mijn drijfplanten verdwijnen langzaam, wat kan ik hier aan doen?
 
Misschien te vochtig onder de kap of niet genoeg voeding bv.
Is wel een kaamlaag op het oppervlak maar had je vast zelf ook al gezien.
 
De kaamlaag wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het afsterven van de drijfplanten. Lijkt erop dat er te weinig ventilatie is onder de lichtkap, te veel vocht.
 
Ik zie een vlies op je water. Dat zorgt voor een slechte uitwisseling van gassen in je aquarium. Vaak is dit ook nadelig voor de plantengroei en bevordert het de groei van blauwalgen.

Probeer te zorgen voor beweging van je wateroppervlak bv met behulp van de uitstromer van je filter om een vlies op het water , ook wel kaamlaag genoemd, te voorkomen.

Om je verder te kunnen adviseren is het nodig om je waterwaarden te weten , je manier van aquariumonderhoud en hoe je je verlichting hebt geregeld. Soort verlichting, kleur lampen, hoe lang aan etc.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Of nitraat te laag.
Dus, waterwaarden.

Bij mij moet ik ze er steeds uithalen.
Zo ook veel kroos.

Kaamlaag kan je ook met een luchtsteentje uiteen drijven.

Vooraleerst ,stuk keukenrol opleggen ,en gelijk optillen.
 
Ik merk zelf hier in mn bakken dat in de ene bak een bepaalde drijver het wel goed doet en in de ander juist niet. Zo wil de Natans prima in de 60cm maar niet echt in de nano.
Terwijl in die nano die drijver met gladde blaadjes als een gek gaat (ben de naam ff kwijt dus).
 
Klopt Bertus. Dank U.

Maar ja dat doet het juist goed in de nano waar weinig stroming is en ook niet al teveel licht.
De garnalen gebruiken de wortels als lianen zeg maar. terwijl er heel weinig no3 inzit.

Maar bij de TS kan het vocht zijn waardoor ze verbranden.
 
De Limnobium zijn idd nitraat vreters.
 
Nou ik ververs met osmose water en het gehalte no3 is in de nano hier gewoon vrij laag. In het leidingwater hier zit iets van 5mg dacht ik. Maar toch doen ze het prima.Ik weet dus niet wat de minimum hoeveelheid nitraat moet zijn voor dit plantje.
 
Ik dacht dat de limnobium fosfaat gebruiken en wat minder nitraat.

groeten Albert
 
Welke planten betreft het?
Limnobium laevigatum

Hoe lang staan je planten al in het aquarium? En hoe lang heb je het probleem al?
Sinds 25 november, Begin viel het mee maar wordt steeds slechter

Kan je een foto plaatsen waarop het probleem zichtbaar is?
Zie begin post

Welke voedingsproducten gebruik je en hoeveel voeg je wekelijks toe? Heb je een bemestingsplan?
Ik gebruik Profito, 2,5 - 3,0 ml 2 maal per week

Heb je een voedingsbodem? Zo ja, hoe oud is deze?
-
Voeg je kleibollen toe bij de plantenwortels?
Ja, maar niet van belang bij drijfplanten (?)

Gebruik je CO2 als bemesting?

Nee
Hoe groot is je aquarium?
Rekord 600, 60x31x42 cm

Welke verlichting hangt boven je aquarium en hoe lang brandt deze?
Standaard verlichting, Volgens mij de Day verlichting. Vanaf 12 november in gebruik, werkt van 7:30 - 8:30 en 14:00 -22:00 dus 9 uur.

Heb je ook algen? Zo ja, welke?
Weet niet precies wat voor als het is maar op het glas zit van het donkergroene/bruine alg

Wat zijn je waterwaarden?
NO3 - 10 mg/l
NO2 - 0
GH - 3D
KH - 10D
pH - 6,8-7,2
Cl2 - 0

Wat is de temperatuur van het water?
24 Graden Celcius
Hoe vaak ververs je het water en hoeveel? En welk type water voeg je toe (kraanwater, regenwater of osmosewater)?
Op zondag 1 emmer gewoon kraanwater

Hoe is de stroming in je aquarium (sterkte en plekken met stilstaand water)?
Gewoon de standaard filter, wel redelijke stroming in het water
 
Deze kan ik helaas niet meten..
 
Je laat je verlichting 's morgens een uurtje branden en vervolgens gaat die uit ????! om opnieuw aan te gaan van twee tot tien uur. Als je de verlichting van 's morgens half negen laat branden tot tien uur 's avonds is dat veel beter voor je planten. De lichtkappen van juwel aquaria reflecteren het licht slecht doordat ze zwart zijn van binnen. Bij te weinig licht krijg je bruine en zwarte algen en groeien je planten slecht. Daardoor kan een kaamlaag ook gemakkelijk ontstaan.
Je bemest je planten met Profito maar de planten hebben ook licht nodig om van die mest te kunnen profiteren. Nu is dat onvoldoende.
Het aquarium staat natuurlijk ook nog maar twee en een halve week!


Volgens mij is de oorzaak van de slecht plantengroei dus: te weinig licht!

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Juist. daar overheen gelezen. Jos.


Vooraanzicht zou ook fijn zijn.
 
Dus lampen van half 9 tot 10 aan? Is dat niet te lang? Ik zal t dan insteken. Ik heb ook reflectoren op de lampen dus dat is al!100% meer opbrengst volgens juwel
 
Bedankt voor de info.. Het aquarium draait al langer want ik had al een ingedraaide filter.
 
Donald72 zei:
Dus lampen van half 9 tot 10 aan? Is dat niet te lang? Ik zal t dan insteken. Ik heb ook reflectoren op de lampen dus dat is al!100% meer opbrengst volgens juwel


Bij mij, 8 uur aan tot 11 uur.

Heb ik nog veel kroos, wat beetje dempt.
 
De verlichtingsduur van half negen tot tien is niet te lang. Als je planten hebt die meer licht nodig hebben zoals bv ambulia of rode planten, dan mag je je aquarium zelfs wel langer verlichten.

Juwel geeft volgens jou aan dat door het gebruik van reflectoren je 100% meer verlichting hebt? Hun lichtkappen zijn niet geweldig maar dit klinkt mij wat vreemd in de oren. Een van de beste materialen voor de reflectie van licht is tempex. Ook hoogglans wit aan de binnenkant van de lichtkap reflecteert goed.

Een ingedraaid filter gebruiken is handig maar wat mij betreft niet meer dan dat. Planten zullen zich moeten zetten in een aquarium en wortelen. Boven water gekweekte planten moeten onderwaterbladeren gaan vormen. Dit proces duurt van enkele weken tot een aantal maanden. Om die reden is het gebruik van meststoffen in een net opgestart aquarium net effectief. Wel voor de algen...

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Dan ben ik van plan om t aan te doen van half 8 tot 10 uur. Kan dit? Moet dit t probleem van mijn drijfplanren oplossen?

Gr
 
Is goed, gewoon proberen en met een week of vier kijken hoe het dan gaat.
Als het goed is moet je het ook kunnen zien aan de andere planten in je aquarium. En dan vooral bij de echte waterplanten( zuurstofplanten) Minder lange stengels tussen de bladkransen, meer blad onderaan de planten, grotere en frisgroene bladeren. Daarnaast moet je minder bruine algen krijgen doordat je planten beter gaan groeien.

Dat is wel de bedoeling.
Planten die te weinig licht krijgen kunnen afsterven. Vaak krijg je dan een kaamlaag op het water, behalve als er veel beweging in het water zit door een uitstromer van een pomp oid.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik heb in de 80cm en de 1 meter de lichten 8-9 uur aan en de drijvers groeien als kool. Die hebben niet zo extreem lang belichting nodig hoor.
Ook andere planten doen het goed en in de regel is voor een gemiddelde plant 9 uur meer dan genoeg.
Wellicht uitzonderingen daar gelaten.
 
Als je het licht langer aan gaat laten dan vragen de planten meer voeding en dan loop je de kans op tekorten. dat geeft dan juist weer algen.
Je bak is nog vrij kort aan het draaien dus wat bruine opstartalg is dan niet vreemd hoor.
 
@ jessicapilon: we verschillen hier flink van mening over de belichtingsduur van planten.
In veel aquaria zitten lichtbehoeftige planten die bij een belichtingsduur van slechts acht uur per dag nooit fatsoenlijk zullen gaan groeien. Voor alle rode planten geldt dit in ieder geval. Verschillende kleinere aquaria hebben lichtkappen waarin het licht slecht gereflecteerd wordt. De reflectoren die fabrikanten als Juwel erbij leveren worden snel dof en hebben dan nog nauwelijks een reflecterende werking.
Bij meer licht gaan planten beter groeien en ga je als liefhebber kijken of je bepaalde voedingsstoffen moet gaan toevoegen. Vaak kan je met kleibolletjes in de boden en een goede ijzermest al een heel eind komen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Wat betreft de rode heb je gelijk Jos. Ik sprak daarom ook over de gemiddelde plant. Ik heb hier 13 bakken staan van klein (30 liter) tot 1 meter met de EI en nergens brandt het langer dan 9 uur en in mn FA kun je zien dat ze prima groeien al heb ik weinig rode planten.
Voor de meeste gewone groene planten volstaat 9 uur wel denk ik.

Met een gemiddelde plant doel ik op de Crypto s en de Echino s bijvoorbeeld en de Javavaren.

Maar ik heb al jaren niet meer dan 9 uur het licht aan en de gemiddelde plant doet het goed. Natuurlijk moet je wel kijken of je planten hebt die andere (meer) eisen hebben.
 
Laten we ook meenemen dat de tijd van belichten wat anders is dan de hoeveelheid licht de plant binnen deze uren krijgt.
 
Maar in dit geval zijn het drijfplanten welke direct alle licht kunnen consumeren welke ze nodig hebben en daardoor een mogelijk teveel kan optreden.
 
Ja dat moet je ook nog meenemen Jos. Ik zit hier tussen de 0,25-0,42W/L ongeveer.
Volgens mij heb ik hier in topics weleens gelezen dat 7 uur voldoende is voor planten maar dat vond ik ook aan de krappe kant dus.
 
Ik heb overwogen om het licht van 8 tot 10 aan te doen. Ik zal na 4 weken kijken of er resultaat is. De gebruikelijke lichturen van mij werkte niet dus dit is het proberen waard, toch?
 
Crypto's, Echinodorussen en javavaren zijn allemaal moerasplanten. Crypto's horen bij de planten die weinig licht nodig hebben, Echinodorussen kunnen lange tijd met minder licht toe voordat ze slecht gaan groeien net als javavaren.

Cabomba, Limnophyla, Hygrophyla, Rotala , Alternanthera en meer van dergelijke planten hebben veel meer licht nodig. Krijgen ze dat niet dan worden de internodien groot en de stengels kaal aan de onderkanten. De planten groeien dan aan de toppen redelijk omdat dat de plaatsen zijn waar ze nog redelijk wat licht krijgen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Het is natuurlijk ook geen exacte wetenschap.
 

Terug
Bovenaan