Wat is er nieuw

DRINGENDE VRAAG BETTA

xItsMeisie

Well-known member
Lid geworden
23 november 2019
Leeftijd
23
Hallo iedereen
Ik hoop dat ik hier snel geholpen mee kan worden. Vanmiddag deed ik het licht aan in mijn aquarium en merkte ik dat mijn betta witte vlekjes had. Ik merkte dit nu pas op omdat het lichtje niet heeft aangestaan voor +- een week. Mijn andere betta heeft dit helemaal niet en vroeger had deze het ook niet. Kan iemand me vertellen wat het is en of het gezond is? Moet ik naar de dierenarts? Alvast bedankt
Screenshot_2022-04-27-12-12-09-627_com.miui.gallery.jpg
Screenshot_2022-04-27-12-12-19-524_com.miui.gallery.jpg
Screenshot_2022-04-27-12-12-41-627_com.miui.gallery.jpg

Beetje lastig te zien wat er nu op de vis op op het raam zit als ik het zo bekijk.

Hopelijk helpt dit. Ik vang m niet graag maar als het moet moet t

De grote witte vlek op de laatste foto zit dus wel degelijk op de vis.

Lijkt op witte stip, daar zijn goede medicijnen voor, misschien dat 1 van de experts dit kan bevestigen.

In het begin van de eerste video lijkt zn buik erg bol en kun je ook zeggen of dat altijd zo is of dat er schubben open staan?

Lijkt op witte stip, daar zijn goede medicijnen voor, misschien dat 1 van de experts dit kan bevestigen.
Lijkt het helemaal niet op, stip is net of je met de zoutpot gestrooid hebt en daar lijkt dit totaal niet op

Lijkt het helemaal niet op, stip is net of je met de zoutpot gestrooid hebt en daar lijkt dit totaal niet op
Dat was ook mijn idee en die bolle buik viel me gelijk op. Echt stip herken ik ook zo niet.

Ik hoop dat dit een goede video is. Zijn buik lijkt niet dikker dan die van mijn andere betta, alhoewel ik me nu eerder zorg begin te maken om haar ook. Zal ik ook een filmpje van bijvoegen. Moet ik ermee naar de dierenarts? Het eerste filmpje is dus mijn andere rode betta. Het enige wat ik weet is dat ik ze in het verleden te veel eten gaf maar sinds een maandje geef ik ze gepast eten. Had ze daarvoor ongeveer 3 weekjes

Opgeblazen buik zou kunnen wijzen op een probleem met de zwemblaas. Deze blaast op door gassen afkomstig uit de maag doordat ze te veel eten.
Kan het zo zijn dat je ze vaak voert?

De hele bak krijgt dit dagelijks 2x per dag. Dit is om de 2 kempvissen te voederen, de 3 kleintjes, de 2 algeneters en de 2 gestreepte visjes waar ik de naam niet van buiten van weet

IMG_20220427_132005.jpg
IMG_20220427_132020.jpg
IMG_20220427_132058.jpg
IMG_20220427_132208.jpg

Hoeveel liter is dit bakje?

60 liter, meer kon ik niet in huis nemen. Ik had de richtlijnen van de dierenwinkel gevolgd voor het aantal visjes per liter. Eigenlijk mochten er zelfs 14 in en 3 garnalen en ik heb er maar 9. Hoop dat dit klopt want ze hadden mij ook al een mannetje bij m'n vrouwtjes laten zetten. Deze heb ik teruggebracht nadat ik informatie had opgezocht erover.

Is er recent iets veranderd in je aquarium? Je vertelt dat de lamp ongeveer een week niet aan heeft gestaan, was daar een reden voor?

Nee daar was geen reden voor. Ik had gelezen dat dit niet uitmaakte voor de vissen en eerder was voor de eigenaars. Weet echter niet of dit correct is. Er zitten nieuwe stenen in sinds 3 weken ongeveer. Ik had deze echter ook eerst gewassen.

Ik zie geen duidelijke witte stippen. Als het witte (verticale) strepen zijn, kan dit ook duiden op broedgedrag. Ik zie bij de bovenste foto's ook wat bellen aan het oppervlak, wellicht een poging tot het bouwen van een schuimnest.
Herken je dit gedrag?

Bij een probleem met de zwemblaas, wat ik eerder opperde, gaat ook gepaard met vreemd zwemgedrag, vooral verticaal zwemmen. Door de hoeveelheid gas in de zwemblaas kan de vis dan niet meer recht zwemmen.
Houd dit even in de gaten en voer voorlopig een aantal dagen niet, of weinig.

Hallo bedankt voor de reactie!
De bellen zijn volgens mij afkomstig van de filter en de extra zuurstofsteen die in hun tankje zit. Het zou echter wel broedgedrag kunnen zijn want de blauwe kempvis heeft het langst samengezeten met het mannetje. (Ik heb zelfs klacht ingediend bij die winkel en ga er niet meer heen). Volgens mij zwemmen ze eerder horizontaal. Ik kan ze wel een paar dagen geen/minder eten geven. Voor welke periode ongeveer? Bedankt! Filmpje illustreert hoe ze zwemmen.

Ik wil je aquariumpret niet bederven maar die algeneter is ongeschikt voor di formaat aquarium, de algeneter die je hebt is een pleco en word 40 cm groot (mits goed gehuisvest) maar omdat je bak zo klein is kan die niet zo groot groeien en zal die dus vergroeien wat behoorlijk pijnlijk is voor de vis en zal zijn levensduur aanzienlijk verkorten.
Een meer geschikte algeneter voor je bak is een ancistrus (heb je in 3 kleurtjes) (blond, rood en wildkleur) dus ik zou je pleco retour brengen naar de winkel en dan een ancistrus nemen

Dit is jammer om te horen. Er zijn er 2 aanwezig in de bak. Dit is dan al de 2de keer dat ik verkeerd geïnformeerd ben. Ik ben bang dat ze deze niet terug zullen nemen in de winkel aangezien ze al zo groot zijn en ik ze al een paar maanden heb. Zou ik ze op 2dehands zetten? Dat vind ik ook zo dubbel? Groetjes

Ik kan ze wel een paar dagen geen/minder eten geven. Voor welke periode ongeveer?
Een dag of 4 moet prima kunnen. Maar als ze niet vreemd zwemmen is er nog geen reden om dit als oorzaak aan te wijzen.

Dit is jammer om te horen. Er zijn er 2 aanwezig in de bak. Dit is dan al de 2de keer dat ik verkeerd geïnformeerd ben. Ik ben bang dat ze deze niet terug zullen nemen in de winkel aangezien ze al zo groot zijn en ik ze al een paar maanden heb. Zou ik ze op 2dehands zetten? Dat vind ik ook zo dubbel? Groetjes
Ja winkels zullen geen nee zeggen als een klant vraagt of zoiets kan want dat verdient niet dus het advies van een dierenwinkel kun je maar beter niet teveel op vertrouwen.

Ja je zou ze best op tweedehands kunnen zetten met de vermelding erbij dat ze in een grote bak moeten, zou er zelf geen geld voor vragen want grote vissen herplaatsen is al lastig genoeg

Ik hoop dat we de oorzaak nog vinden. Ik zal eerst bellen naar de dierenwinkel zelf. Anders zal ik ze op 2dehands zetten. Ik zal ze wel missen. Hoe groot moet hun aquarium ongeveer moet zijn?

Heeft iemand ook nog enig idee wat er mis kan zijn met de betta's?

Alhoewel zal ze direct een betere thuis proberen geven via 2dehands. Wie weet waar ze anders weer belanden

Ik hoop dat we de oorzaak nog vinden. Ik zal eerst bellen naar de dierenwinkel zelf. Anders zal ik ze op 2dehands zetten. Ik zal ze wel missen. Hoe groot moet hun aquarium ongeveer moet zijn?

Heeft iemand ook nog enig idee wat er mis kan zijn met de betta's?
Hun aquarium dient toch minimaal 2 meter te zijn

Gaat het tussen de vrouwen goed want ook dat wil nog weleens misschien bij Betta s en dat kan weer stress geven.

Ja tussen de vrouwen alles prima, vechten nooit en zwemmen vaak met hun tweetjes

Voor de algeneters kun je een topic starten in de sectie aangeboden.

Volgens mij begint mijn 2de betta ook van deze witte plekken te krijgen.
Is dit nu stip of niet?

Hallo bedankt voor de reactie!
De bellen zijn volgens mij afkomstig van de filter en de extra zuurstofsteen die in hun tankje zit. Het zou echter wel broedgedrag kunnen zijn want de blauwe kempvis heeft het langst samengezeten met het mannetje. (Ik heb zelfs klacht ingediend bij die winkel en ga er niet meer heen). Volgens mij zwemmen ze eerder horizontaal. Ik kan ze wel een paar dagen geen/minder eten geven. Voor welke periode ongeveer? Bedankt! Filmpje illustreert hoe ze zwemmen.
Bekijk bijlage 342926
Ik zie bij de blauwe nu wel een soort van grijzige vlek volgens mij. Kun je om het duidelijk te krijgen een duidelijke foto hiervan maken want het moet wel duidelijk zichtbaar zijn.

Ik bedacht me net nog dat het mogelijk ook nog buikwaterzucht kan zijn. Hierbij zwemt de vis wel normaal, maar krijgt een opgeblazen buik en de schubben gaan uiteindelijk ook naar buiten staan (als een soort denneappel). Dit is een bacteriële infectie die te verhelpen is met medicatie.

Soms lukt dat maar in de regel is dit vaak einde oefening zover ik weet.
Ik kwam dit oudere bericht tegen waarin iemand na behandeling al zijn vissen er van wist te genezen (klik).
In het kort: 2 weken baktopur direct, gevolgd door 1,5 week epsomzout, en daarna nog een week baktopur direct.

Ik weet niet of het een toevalstreffer is, maar wellicht het proberen waard mocht het inderdaad om buikwaterzucht gaan.

Ik kwam dit oudere bericht tegen waarin iemand na behandeling al zijn vissen er van wist te genezen (klik).
In het kort: 2 weken baktopur direct, gevolgd door 1,5 week epsomzout, en daarna nog een week baktopur direct.

Ik weet niet of het een toevalstreffer is, maar wellicht het proberen waard mocht het inderdaad om buikwaterzucht gaan.
Zover ik even snel lees in een post van de 27ste was het niet echt weg maar misschien is het soms wel mogelijk dat een vis ervan geneest maar in de regel ben je vaak al te laat .
Ook wordt er getwijfeld aan buikwaterzucht omdat het geen dennenappelvorm is. Vaak lastig ook om een goede indicatie te stellen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan