Wat is er nieuw

Dringende vraag over garnalen en Endlers

• Onderwerp starter Onderwerp starter Emmaxkus
  • Startdatum Startdatum
E

Emmaxkus

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb een bak staan van 40x25x25 met Endlers en vuurtjes, en enkele White pearls en enkele Blue dreams. Het gaat goed, alleen zie ik net dat de Endlers m'n garnalen aanvallen en serieus doden om ze vervolgens op te eten. Het is nu net met een vuurtje gebeurd. De garnaal was ongeveer 3 cm lang. Is dit normaal gedrag? De gedode garnaal was al bijna volwassen... Ik voer de Endlers TetraPro Color en de garnalen Sera Garnalen voer, maar wat me opvalt is dat de Endlers amper vlokvoer aannemen, ze grondelen alleen over de bodem en eten een beetje van de planten. Ik schrok hier echt van, wist niet dat Endlers zo agressief konden zijn!

Wat moet ik nu doen, is dit überhaupt normaal?

Groetjes Emma

dit klinkt toch vrij atypisch

Probeer eens ander(e) voeders voor je endlers. O.a. ook met en wat hoger plantaardig gehalte.

Heb je de Endlers al lang in je bak?
Misschien zijn ze ander voedsel gewoon, herkennen ze het vlokvoer nog niet als dusdanig en hebben ze honger?

Gezien het kleine formaat van de bak zou het nu wel kunnen dat de garnalen sneuvelen aangezien de endlers misschien de smaak te pakken hebben🙁
Je kan proberen wat extra schuilplaatsen voor de garnalen te voorzien en eventueel ander voer proberen voor de endlers?

Edit: Ivo was me voor blijkbaar 🙂

dit klinkt toch vrij atypisch

Probeer eens ander(e) voeders voor je endlers. O.a. ook met en wat hoger plantaardig gehalte.

PS: je weet dat al die mooie kleurvarianten van dezelfde soort garnaal uiteindelijk kan "terugkruisen" en er wat saaiers over zou kunnen blijven?

Hmm, dus het is niet normaal dat dit gebeurt? Heb de Endlers niet zien 'killen' maar denk wel dat het zo gegaan is... Ik heb nog van die plecotablets van Tetra liggen, zou ik dit tijdelijk kunnen geven als aanvulling tot ik nieuw voer heb? Zit spirulina in zag ik. En ja, ik weet het over de kleurvarianten. Wil ze ook niet gaan verkopen 🙂

Edit: m'n vriend heeft het zien gebeuren, dus wel echt bewust gedood.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je de Endlers al lang in je bak?
Misschien zijn ze ander voedsel gewoon, herkennen ze het vlokvoer nog niet als dusdanig en hebben ze honger?

Gezien het kleine formaat van de bak zou het nu wel kunnen dat de garnalen sneuvelen aangezien de endlers misschien de smaak te pakken hebben🙁
Je kan proberen wat extra schuilplaatsen voor de garnalen te voorzien en eventueel ander voer proberen voor de endlers?

Edit: Ivo was me voor blijkbaar 🙂

Ze hebben bij de hobbyist altijd vlokken gehad, vandaar dat ik het zo gek vind. Heb even snel een half potje Tetramin vlokken gepakt en die gegeven. Daar aten ze iets van, maar nog niet zoveel.

En was de garnaal nog in "gezonde toestand" voor de "aanval"?
Dat dode of stervende garnalen opgegeten worden lijkt me minder uitzonderlijk. Ofwel heb je killer-endlers in je bak natuurlijk...
Hoeveel Endlers heb je in de bak? En hebben de garnalen genoeg schuilplaatsen in de bak?

En was de garnaal nog in "gezonde toestand" voor de "aanval"?
Dat dode of stervende garnalen opgegeten worden lijkt me minder uitzonderlijk. Ofwel heb je killer-endlers in je bak natuurlijk...
Hoeveel Endlers heb je in de bak? En hebben de garnalen genoeg schuilplaatsen in de bak?

Voor zover ik weet was de garnaal in orde. Heb 1 mannelijke Endler, en 4 volwassen wijfjes en 3 baby Endlers. De garnalen hebben voor zover ik weet genoeg schuilplaatsen al is de bak nog niet dicht begroeid. Daar gaat natuurlijk wel verandering in komen 🙂

Dit is echt geen atypisch gedrag van endlers hoor. Endlers en garnalen horen niet samen en helemaal niet in een klein bakje. Hier hebben ze mijn hele populatie green jade garnalen om zeep geholpen en ook bijna mijn citroentjes. Ze eten sowieso de jonge garnalen en als je pech hebt komen ze er ook achter dat de eitjes ook heerlijk zijn. Voor mijn ogen zag ik twee endlers die probeerden een zwanger vrouwtje te verscheuren. Ik heb haar kunnen redden en alle endlers er gelijk uitgehaald. Het was het vrouwtje van mijn avatar, deze foto is later gemaakt en ze was kerngezond. Van mijn green jade garnalen waren alleen de volwassen mannetjes nog over.

Dit is echt geen atypisch gedrag van endlers hoor. Endlers en garnalen horen niet samen en helemaal niet in een klein bakje. Hier hebben ze mijn hele populatie green jade garnalen om zeep geholpen en ook bijna mijn citroentjes. Ze eten sowieso de jonge garnalen en als je pech hebt komen ze er ook achter dat de eitjes ook heerlijk zijn. Voor mijn ogen zag ik twee endlers die probeerden een zwanger vrouwtje te verscheuren. Ik heb haar kunnen redden en alle endlers er gelijk uitgehaald. Het was het vrouwtje van mijn avatar, deze foto is later gemaakt en ze was kerngezond. Van mijn green jade garnalen waren alleen de volwassen mannetjes nog over.

De Endlers heb ik naar een nieuw huisje gebracht, waar ze groter zitten. Nu heb ik alleen nog garnalen. Nu vroeg ik me af hoe ik ze het beste kan huisvesten: veel of matige beplanting, hoe hoog de temperatuur moet etc. Heb nu een aardige hoeveelheid planten en de temperatuur is 25 graden. Is dit oké? Het zijn vuurtjes.

Vuurtjes hoeven niet zo heel warm te zitten hoor, zo rond de 23 graden is goed. 25 kan wel maar kost je meer aan verwarmen. Ik heb sinds kort helemaal geen verwarming meer in de bakken, ze staan op een verwarmde slaapkamer, en daar doen ze het ook goed op (21graden). Beplanting is natuurlijk altijd beter, achterin wat hoger en voor wat lager zodat er zwemruimte overblijft. Nu de endlers weg zijn zullen de garnalen ook meer gaan rondscharrelen en zal het niet zo heel lang meer duren voordat je jongen gaat zien.

Vuurtjes hoeven niet zo heel warm te zitten hoor, zo rond de 23 graden is goed. 25 kan wel maar kost je meer aan verwarmen. Ik heb sinds kort helemaal geen verwarming meer in de bakken, ze staan op een verwarmde slaapkamer, en daar doen ze het ook goed op (21graden). Beplanting is natuurlijk altijd beter, achterin wat hoger en voor wat lager zodat er zwemruimte overblijft. Nu de endlers weg zijn zullen de garnalen ook meer gaan rondscharrelen en zal het niet zo heel lang meer duren voordat je jongen gaat zien.

Okee, dan volstaat mijn bakje nu voor garnalen. Zie ze ook wat meer nu, dus goed teken 😀

Heb ook geen verwarming in mijn garnalenbakjes, gaat prima!
Lekker wat mos en drijfplantjes zullen ze fijn vinden.

Heb ook geen verwarming in mijn garnalenbakjes, gaat prima!
Lekker wat mos en drijfplantjes zullen ze fijn vinden.

Die tip neem ik zeker mee 🙂

Ik heb mijn bak op ongeveer 22/23 graden staan, heb wel Crystal reds. Maar vuurtjes kunnen makkelijk op 20/21. Lekker wat mos zoals gezegd werd en wat drijfplantjes. Ik heb zelf de limnobium laevigatum besteld vandaag. Maar zoals al gezegd werd zullen de garnalen zich nu veel meer op hun gemak voelen 🙂 foto's mogen ook altijd !

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan