Drukval

C

Cuberos

Guest
Met belangstelling heb ik de uitleg van Josi van 14 mei 2017 gelezen over waterdruk, debiet en pompen.
Mijn vraag betreft het wegvallen van de waterdruk.
In een tuin op Tenerife worden het gras en de planten beregend met water uit een grote open tank waar meerdere boeren gebruik van maken. Men noemt dit hier fincawater. De tank ligt op 330 meter boven de zeespiegel. De tuin ligt 70 meter lager op een afstand van ongeveer 100 meter. Het waterniveau in de tank wisselt sterk. Ook de waterdruk wisselt ofschoon er geen pomp is. Soms loopt de druk terug naar 4 bar, maar meestal zit de druk boven de 8 bar.
Waar het fincawater het perceel binnenkomt, is door de tuineigenaar een drukregelaar aangebracht. Die brengt de druk terug tot 7 bar.
Nu komt mijn vraag.
Op de kraan bij het gras meten we een druk van 6 bar. Echter zodra de kraan open staat valt de druk terug tot 0,5 bar. Ook komt er weinig water uit de sproeiers. Wat is hier aan de hand? Want ....
Voor noodgevallen beschikt de tuineigenaar over een eigen tank. Daaruit wordt met behulp van een elektrische pomp water in de leiding naar het gras gepompt. Die pomp levert een druk van 3,5 tot 4 bar bij dichte kranen. Als we nu de kraan bij het gras open draaien, zakt de druk naar 2 bar. Er komt veel water uit de sproeiers.
Is dit verschil te verklaren?
 
lijkt me dat het debiet van je sproeiers te groot is in verhouding tot de diameter van de leiding die er naartoe gaat. Kortom, er wil meer water uit de sproeiers komen dan dat er door de leiding kan lopen onder graviraire druk.
De natuur kan bij vrije uitloop geen druk zetten.
 
Bedankt
 
Terug
Bovenaan