Druppeltest


McBeerman

Active member
Lid geworden
26 mei 2020
Berichten
35
Leeftijd
34
Goedemiddag,
Mijn bak staat nu ongeveer een weekje in te draaien. Momenteel zit ik te kijken naar een druppeltest. Ik had op het forum al begrepen dat druppeltests nauwkeuriger zijn dan de strips.
Ik twijfel nu tussen de JBL Combi plus NH4 en de Colombo Testlab professioneel, wederom afgaande op het advies van het forum.
Welke van de twee zou jullie voorkeur hebben als je nu zou moeten kiezen?

Ook even een aanvullende vraag, het water in mijn bak is erg gelig/bruin. Ik vermoed dat dit van het Spiderwood komt, deze heb ik niet geweekt. Beginnersfoutje :).
Gisteren voor het eerst 30% water ververst, dat scheelde wat, maar voor mijn gevoel is het weer terug zoals het was.
Is dit het hout? Wat kan ik hieraan doen/gewoon afwachten?

Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • 20200528_214426.jpg
    20200528_214426.jpg
    132.1 KB · Weergaven: 103
Deze wordt veel gebruikt en is vrij voordelig:

 
Btw, de kleur is denk ik inderdaad van het hout afkomstig en door verversen zal dat tzt wel minder worden maar hoelang dat afgeeft is niet te zeggen.
 
Bedankt voor de reactie. Ik zag dat Colombo inderdaad redelijk gangbaar is, maar de JBL meet weer andere dingen. Bijvoorbeeld ijzer en ammonium, maar weer geen GH. Ik kan niet precies beoordelen waar ik meer aan heb.

 
k kan niet precies beoordelen waar ik meer aan heb.
Ligt er ook aan wat voor bak je hebt en wat je wilt meten.
Voor een aquarium met vissen is een standaard Colombo testkoffer prima geschikt. (PH - KH - GH - NH3 - NO2 - NO3 en PO4)
Ga je aquascapen of voor alleen een plantenbak zonder bewoners vindt ik de Pro Scape van JBL een betere keuze. (Ph - NO3 - SIO2 - Fe - K- pH - Mg - CO2 - PO4)
 
Ligt er ook aan wat voor bak je hebt en wat je wilt meten.
Voor een aquarium met vissen is een standaard Colombo testkoffer prima geschikt. (PH - KH - GH - NH3 - NO2 - NO3 en PO4)
Ga je aquascapen of voor alleen een plantenbak zonder bewoners vindt ik de Pro Scape van JBL een betere keuze. (Ph - NO3 - SIO2 - Fe - K- pH - Mg - CO2 - PO4)
Vindt de proscape maar slecht, ja erg goede kwaliteit glas buisjes maar onbegrijpelijk geen K test inbegrepen tevens co2 moet je er apart bijkopen a 15-20 euro. Wel handig om 1x te kopen heb je goede kwaliteit testflesjes.
 
Vindt de proscape maar slecht, ja erg goede kwaliteit glas buisjes maar geen K test inbegrepen tevens co2 moet je er apart bijkopen a 15-20 euro. Wel handig om 1x te kopen heb je goede kwaliteit testflesjes.
Dan bedoel jij vast nog de oude versie... |Ik heb het over deze;
testlab.jpg

Maar idd. Het is niet helemaal perfect.
Persoonlijk vind is voor mij de K ontoereikend omdat ik altijd hoger zit dan 20ppm en de pH en CO2 onnauwkeurig.
Maar om alleen de resterende testen afzonderlijk te kopen ben je duurder uit dan je koffer zelf... :thumbs:
 
Dan bedoel jij vast nog de oude versie... |Ik heb het over deze;
Bekijk bijlage 300020
Maar idd. Het is niet helemaal perfect.
Persoonlijk vind is voor mij de K ontoereikend omdat ik altijd hoger zit dan 20ppm en de pH en CO2 onnauwkeurig.
Maar om alleen de resterende testen afzonderlijk te kopen ben je duurder uit dan je koffer zelf... :thumbs:
Nee echt, 2 maanden geleden gekocht. Wederom les om geen impulsie aankoop te doen.
Wou juist wel weten hoe het met K gesteld was daarom extra teleurgesteld:)
 
Maar als je deze koffer heb gekocht dan zit er toch een Kalium bij inbegrepen net zoals een CO2 test... :juggle:
Nee helaas de sucker geweest waar ze de oude voorraad aan versleten hebben.
 

Bijlagen

  • 20200531_172742.jpg
    20200531_172742.jpg
    141.8 KB · Weergaven: 97
Zegt dit ook iets van je huidige Lfs?
Ja helaas op deze manier achter gekomen lag meer aan de jonge verkoper denk ik. Ga toch liever naar strijker ;) om dan maar niet de zaak te noemen.
 
Ik heb de Colombo besteld, bedankt voor het advies weer!
 
Nee helaas de sucker geweest waar ze de oude voorraad aan versleten hebben.

Nee, heb mij er paar weken geleden helemaal in verdiept. JBL heeft meerdere soorten koffers. 2 kleine koffers en 2 grote uitgebreide koffers waar jij er een van hebt. Je hebt namelijk testlab 'normaal' welke jij hebt en een testlab proscape welke toegespitst is op aquascapen. Bij deze laatste zit de Kalium inbegrepen. Zijn ook geen oude versies die jij hebt ;) .

@McBeerman : Denk ook dat je een goede keuze hebt gemaakt. Ik zelf heb wel de JBL maar moet wel zeggen dat ik de fosfaat miste en die zit er bij de Colombo wel standaard bij. Veel plezier met testen.
 
Nee, heb mij er paar weken geleden helemaal in verdiept. JBL heeft meerdere soorten koffers. 2 kleine koffers en 2 grote uitgebreide koffers waar jij er een van hebt. Je hebt namelijk testlab 'normaal' welke jij hebt en een testlab proscape welke toegespitst is op aquascapen. Bij deze laatste zit de Kalium inbegrepen. Zijn ook geen oude versies die jij hebt ;) .

@McBeerman : Denk ook dat je een goede keuze hebt gemaakt. Ik zelf heb wel de JBL maar moet wel zeggen dat ik de fosfaat miste en die zit er bij de Colombo wel standaard bij. Veel plezier met testen.
Nog chagerijniger, https://www.jbl.de/nl/producten/detail/8704/jbl-proaquatest-lab-proscape dit is inderdaad de perfecte koffer. Niks meer of minder nodig, ik moest co2 er nog los bijkopen.
 
Voor de co2 gebruik ik het liefste een indicator want dan wordt alleen het gas gemeten.
 
Vandaag voor het eerst mijn waardes gemeten. Bak draait nu bijna 2 weken met planten en ik ververs 2x per week 30% omdat het hout blijft afgeven.
PH 7,5 - 8
KH 10
GH 7
NH3 0
NO2 0
NO3 0
PO4 0 - 0,5
Inmiddels had ik wel wat NH3 - NO2 of uiteindelijk NO3 waardes verwacht. Ik gooi zo om de 2 3 dagen een klein beetje voer in de bak. Kunnen de waardes kloppen of meet ik verkeerd? Poeder van de NO3 is niet opgelost met schudden.
Heb ik misschien het verkeerde poeder gebruik? Foto bijgevoegd.
 

Bijlagen

  • 20200604_141600.jpg
    20200604_141600.jpg
    105.5 KB · Weergaven: 82
Bij de no3 gebruik je de groene poeder en bij de po4 de blauwe.
 
Bij de no3 gebruik je de groene poeder en bij de po4 de blauwe.
Dan heb ik in ieder geval het juiste poeder gebruikt. Klopt het dat deze niet helemaal oplost in de vloeistof?
 
Dat klopt, wel goed schudden en dan nog naar ik dacht 10 minuten laten staan, je ziet altijd nog iets poeder op de bodem liggen.
 
Heb je snelgroeiers erin? Anders kan het zijn dat die het nitraat al opgenomen hebben. Bij mij was het ook in zo'n 2 a 3 weken vanaf opstart helemaal weggetrokken. Bemest nu met kaliumnitraat bij totdat er genoeg vissen inzitten en dit wellicht niet meer nodig is op den duur.
 
Ik heb er een bosje waterpest in staan wat groeit als kool. Ook een bosje Hygrophila corymbosa wat ook een snelgroeier is volgens mij, maar deze staat er pas een paar dagen in. Zou kunnen dat zij het nitraat hebben opgenomen.
Morgen wordt mijn All in one plantvoeding van Planted Box geleverd, hierin zit sowieso Kalium, dus dat ga ik toevoegen.
In principe zou de NO3 op 0 mogen staan, maar is dit tot 30 toleerbaar of zie ik dat verkeerd?
 
Ja je test geeft wrs aan dat 0 tot 30 goed is maar houdt geen rekening met je planten maar met waardes veilig voor vissen. Nitraat is een erg belangrijke voedingsstof voor je plantjes. Maar goed wrs zal het kalium waar je het over heb in de vorm van kaliumnitraat en fosfaat komen dus zou goed moeten komen. Als er straks vissen in komen zal er met voeren ook wel een constante toevoer van nitraat en fosfaat komen.
 
In principe zou de NO3 op 0 mogen staan, maar is dit tot 30 toleerbaar of zie ik dat verkeerd?

De waarden die de testen als goed aanmerken moet je met een korreltje zout nemen denk ik want de no3 en de po4 zijn essentieel voor planten en een tekort kan algen veroorzaken. Het is beter om deze altijd boven de 0 te hebben en hoeveel dat hangt mede af van de vraag.
 
In principe zou de NO3 op 0 mogen staan
Zoverre wij dat kunnen meten, bij een ingedraaide bak wil zeggen dat alles wat wordt aangemaakt gelijk door de planten word opgenomen.
Ik mijn nano bakjes meet ik ook 0 maar een goede planten groei en geen alg, dus word er voldoende aangemaakt maar ook gelijk weer opgenomen.
Maar daarvoor moet alles wel in balans zijn, aantal en soort planten en het licht.
 
Zoverre wij dat kunnen meten, bij een ingedraaide bak wil zeggen dat alles wat wordt aangemaakt gelijk door de planten word opgenomen.
Ik mijn nano bakjes meet ik ook 0 maar een goede planten groei en geen alg, dus word er voldoende aangemaakt maar ook gelijk weer opgenomen.
Maar daarvoor moet alles wel in balans zijn, aantal en soort planten en het licht.

Dat klopt als een bus maar goed ik heb liever een wat hogere waarde zodat je bij een eventuele verandering niet in de problemen komt omdat er dan wellicht gelijk een tekort ontstaat. Vooral met een bak met wat meer licht zou ik zelf hier niet op willen koersen en wil dan wel meetbare no3 en po4 zien ;)
 
Donderdagmiddag heb ik de plantenvoeding toegevoegd en vandaag even de NO3 gemeten. Deze was 10, dus de plantjes kunnen in ieder geval eten. Bedankt voor de informatie en de tips!
 

Terug
Bovenaan