Wat is er nieuw

Druppeltesten - starten met tips van Ed.

Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
5,361
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
7 - oktober - 2024
PO4. - 5 mg/l
NO3. - 0 mg/l

Toegevoegd 09:18 h.
7 x 30 ml KNO3 - Kaliumnitraat.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan die po4 zo hoog zijn dan? Ik zou de no3 wel ophogen voor de zekerheid.
 
Hoe kan die po4 zo hoog zijn dan? Ik zou de no3 wel ophogen voor de zekerheid.
Gisteren geen waterwissel, eerst schilderen. Andere deuren staan ook te wachten.

Vorige week
5 x KNO3
2 x KH2PO4 - Kaliumfosfaat.

Hoe kan die po4 zo hoog zijn dan?
Reden: Ik gebruikte eerst JBL testen.
JBL geeft ten hoogste 1.8 aan - fosfaat druppeltesten Colombo 5.0 mg/l.
Dus andere informatiebron
koffertje Colombo.
 
Laatst bewerkt:
Ja ok ik snap dat je dit nu kan meten met de koffer maar ja 5mg is erg hoog en niet nodig dus ik vroeg me af hoe kan dat zover oplopen want dan voeg je wellicht teveel toe.
Ik gebruik ook de stockolossing en ververs wekelijks de helft zodat het nooit in theorie meer kan worden dan het dubbele wat je toevoegt. Ik doseer wekelijks 10/1 mg.
 
Gisteren een 50% waterwissel gedaan.
Vanmorgen gemeten watertesten
Fosfaat 2 mg/l
Nitraat 5 mg/l

Toegevoegd na test.
5 x bekertjes (30 ml) kaliumnitraat.
 
Ja maar door de toevoeging zit je toch hoger dan 5? Ik zit na verversen ergens rond de 7,5 denk ik en na toevoegen op 17,5 nitraat.
 
No3 waarde van 10/2 en zelfs 5/2 zijn goeie waardes voor me als je deze behaald met regelmatige kaliumnitraat en kaliumfosfaat toevoegingen.
Welk merk sporenelementen gebruik je en hoeveel?
 
Ik geef als basis Profito. Een 20 - 25 nl per week verdeeld over 3 dagen.
 
Nitraat 10 mg/l
Na test 2 x 30 ml toegevoegd.

Fosfaat 2 mg/l
Dit zijn hoeveelheden die ik nog nooit in mijn bak heb gegooid. Voor mij was nitraat gemiddeld zo'n 2 ml per dag en fosfaat hield ik het op 1 ml per dag. Wat dat resulteerde in een 10: 1 verhouding. En dat was dan nog wel in een plantenbak.
 
André, probeer altijd een PO4 verhouding aan te houden die 10x kleiner is als je NO3. Pas ook op met veel meststoffen in 1x toe te voegen. Beter is spreiding door de weeks. Meet je waterwaardes eens alleen voor je waterwissel. Zo kom je het verbruik te weten van je bak na 7 dgn en weet je ook precies wat je moet toevoegen. Teveel meststoffen kan ook weer leiden tot onbalans met alle "algen" gevolgen van dien.
 
Dit zijn hoeveelheden die ik nog nooit in mijn bak heb gegooid. Voor mij was nitraat gemiddeld zo'n 2 ml per dag en fosfaat hield ik het op 1 ml per dag. Wat dat resulteerde in een 10: 1 verhouding. En dat was dan nog wel in een plantenbak.
Het verbruik ligt bij mij altijd hoog zo lijkt het. Maar ik zal het water elders laten testen, ook met druppels. Dan heb ik een afzonderlijke test om als vergelijking te laten dienen.
 
Je hebt best veel snelgroeiers volgens mij dus die verbruiken meer dan de langzame groeiers.
 
Dat met de planten klinkt erg logisch. Maar ik twijfel aan de testen, kwaliteit.

Zojuist de Nitraat, Fosfaat en nitriet laten testen. Alles 0...:S

Losse testen gekocht van sera. Nitraat en fosfaat.
 
Vanmorgen heb je toch nitraat en fosfaat gemeten en waarmee heb je dat dan getest?
Nitraat 10 mg/l
Na test 2 x 30 ml toegevoegd.

Fosfaat 2 mg/l
Hier doel ik op en dat kan niet zomaar weg zijn lijkt me toch?
 
Dat is precies wat ik niet begrijp. Vanmorgen uit colombo koffer en ook eerder. Nu met JBL bij de LFS kwam er totaal geen kleur in. Ik twijfel dus aan de kwaliteit van mijn testen.
 
Vreemd dat er met 2 testen dan 0 uitkomt. Waar heb je dan vanmorgen de 10 en 2 mg mee gemeten?
 
De CO2 fles is leeg. Ik twijfelde aan de dropchecker, het licht aan en een foto gemaakt.
 

Bijlagen

  • 20241013_113114.jpg
    20241013_113114.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 5
Je dropchecker geeft aan dat de hoeveelheid opgeloste co2 (ruim) voldoende is.
 
Te geel zou ik zeggen maar dat kan de EOTD zijn.
 
Een tankdump denk ik wat dan ook weer je gele dropchecker verraad. Dat kan ook weer fout uitpakken voor je visjes, wanneer ik dit zag was een beslist nodige waterverversing naast een nieuwe tank de oplossing. Maar dit bericht is in dit geval te laat.
 
Een tankdump denk ik wat dan ook weer je gele dropchecker verraad. Dat kan ook weer fout uitpakken voor je visjes, wanneer ik dit zag was een beslist nodige waterverversing naast een nieuwe tank de oplossing. Maar dit bericht is in dit geval te laat.
Ben, geen vissen aanwezig. 🙂
Bedoel je met nieuwe tank, nieuwe opstart?
 
End of tank dump is het dumpen van laatste co2 in de co2 tank. Heeft iets te maken met je druk regelaar en wegvallende druk uit de co2 tank.. ik kan je niet precies vertellen hoe het verder werkt. Google is your friend in deze... maar gelukkig geen nieuwe aquarium tank 😉
 
End of tank dump is het dumpen van laatste co2 in de co2 tank. Heeft iets te maken met je druk regelaar en wegvallende druk uit de co2 tank.. ik kan je niet precies vertellen hoe het verder werkt. Google is your friend in deze... maar gelukkig geen nieuwe aquarium tank 😉
Duidelijk!
 
Ik lees ook over dual stage drukregelaar. Maar mij is niet duidelijk wat dat is.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan