Wat is er nieuw

Druppeltesten - starten met tips van Ed.

Volgens mij heeft @biljoenblik ooit mooi uitgelegd wat een EOTD is met behulp van een plaatje.
Dat plaatje weet ik niet meer.

Maar je moet een enkel reduceer zien als een een rubberen klep met een veer mechanisme.
Aan een kant staat de werkdruk (instelbaar) en aan de andere kant de flesdruk (55 bar, 55 kg per centimeter)
Nu zou die klep dus gelijk dichtgedrukt worden door die 55 bar.
Echter de draaiknop bediend de spanning op de veer die de rubber klep open drukt.

Voorbeeld.

Flesdruk 55 bar, werkdruk 1 bar. Op de veer moet dus 55 + 1 = 56 bar (56 kg per centimeter) gezet worden.

Nu raakt de fles leeg.

Flesdruk 45 bar. werkdruk instelling was 1 bar. Op de veer staat nog steeds 56 bar (56 kg per centimeter)
De werkdruk wordt nu dus 56 - 45 = 11 bar!!!
Dit is een heel grove uitleg. Maar hier moet ik ook altijd als de fles leeg raakt het reduceer wat bijstellen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Reduceerventiel

Gisteren was een mislukking met de slakkenval diy. Voer van tabletten in water gekomen. Vanmorgen de nieuwe test van Sera, NO3, al gebruikt.
50 mg/l.!

Duidelijk een veel te hoge Nitraat gehalte. Bezig meteen met een lichte bodemreiniging en waterwissel.

Enkele dagen toch wat geluk gehad bij wat resulteert in een gevaarlijk probleem.

Ik zag enkele botia verkeerd in de bak liggen, leken dood. Ik keek naar de dropchecker en zag dat die geel gekleurd was. Meteen een waterwissel gedaan daarna een luchtpompje genomen, bruissteentje in de bak gedaan en in werking gezet
Gelukkig geen uitval gehad maar wel onmiddellijk ingegrepen.

Voorlopig maar even geen CO2 en daarna weer voorzichtig met instellen.

Laatst bewerkt:
Ik lees dit en weet dat je dit al enkele malen hebt gehad en ik vraag me af hoe dit telkens kan want zonder eraan te komen kan het toch niet zo zijn dat telkens de co2 zoveel meer wordt?
Weet je de oorzaak hiervan?

Je kan anders overwegen om een goedkope controller te koen, rond de 100 euro, en dan ben je zeker dat beneden een bepaalde ph de co2 wordt uitgeschakeld.

hoe vol is je fles? Empty Tank Dump heb ik volgens mij al eens genoemd..

De CO2 fles is leeg. Ik twijfelde aan de dropchecker, het licht aan en een foto gemaakt.
Hier was de fles leeg dus ik neem aan dat er een volle is opgezet en die kan niet al leeg zijn binnen 14 dagen op een meterbak. Dus een EOTD lijkt mij niet logisch.

Er moet ergens een oorzaak zijn dat er opeens veel meer co2 inkomt.

Hier was de fles leeg dus ik neem aan dat er een volle is opgezet en die kan niet al leeg zijn binnen 14 dagen
De fles is idd weer gevuld, maar dan nog. Voor nu heb ik elk risico met CO2 uitgesloten. Ik weet nog niet goed waar ik het in moet zoeken, wat de oorzaak is.

Misschien heeft @biljoenblik een idee. Heb je ook een bellenteller en merk je ook verschil in het aantal bellen op?

1. De bellenteller zit op de atomizer ik heb die al op minder /uit gezet. Het blijft gewoon een vreemd iets.

Zie geen verschil in hoeveelheid bellen voor en na de hoge co2 dan? Dat zou wel moeten denk ik.

De fles is idd weer gevuld, maar dan nog. Voor nu heb ik elk risico met CO2 uitgesloten. Ik weet nog niet goed waar ik het in moet zoeken, wat de oorzaak is.
Ik heb hem uit staan om elke vorm van risico nu te vermijden. Wanneer ik hem weer aan zet zal met een lage instelling zijn en dan goed in de gaten kunnen houden om te beginnen.

Misschien heeft @biljoenblik een idee. Heb je ook een bellenteller en merk je ook verschil in het aantal bellen op?
Ik heb zo 123 geen concreet idee wat er aan de hand is.

Een atomizer werkt met hogere druk. Dus je systeem moet echt goed afsluiten. Door de hogere druk heeft een pasr bpm afwijking al een groter effect.

Verder ben je zonder controller al met veel grotere hoeveelheden bezig. Omdat je iedere ochtend een inhaalslag moet maken.

Daarnaast geeft een dropchecker een beeld van ca 1 uur eerder.

Als je bijvoorbeeld de 1e dag een mooie dc hebt midden op de dag.
En om wat voor reden dan ook, heb je de dag erna minder oppervlakte stroming.
Kun je al snel op teveel co2 zitten.

Een controller zet je op redelijk lage bpm. Hoeft steeds maar weinig toe te voegen. DC heeft de tijd om zich aan te passen.
En geeft daardoor een juist beeld.

Ik lees dit en weet dat je dit al enkele malen hebt gehad en ik vraag me af hoe dit telkens kan want zonder eraan te komen kan het toch niet zo zijn dat telkens de co2 zoveel meer wordt?
Weet je de oorzaak hiervan?

Je kan anders overwegen om een goedkope controller te koen, rond de 100 euro, en dan ben je zeker dat beneden een bepaalde ph de co2 wordt uitgeschakeld.
Bijvoorbeeld deze controller. Het voorkomt een hoop narigheid! https://nl.aliexpress.com/i/33003336383.html

Een atomizer werkt met hogere druk.
Misschien zit hier wel de oplossing in. Gisteren nog eens voor mezelf alles op een rijtje gezet. Ales voor mezelf na zitten denken. Ik heb gezien dat het met de werkdruk van bijna 2 bar vaak heel erg moeilijk is om de magneetventiel te laten sluiten.

Ik begrijp dat een pH controller de oplossing kan zijn maar ik heb een paar dingen waar ik in moet investeren die voor mij voorrang hebben. Eentje heb ik inmiddels gedaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan