Wat is er nieuw

Druppeltesten verschil

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kingfisher
  • Startdatum Startdatum
K

Kingfisher

Guest
Hoi
Vandaag ondervonden dat de druppelresten toch niet allemaal gelijk zijn.
Ik test met JBL NO3 (test komt uit de koffer waar alle druppeltesten inzitten) en die geeft een nitraat aan van tussen de 3 en 5, volgens mijn plantedbox leverancier klopt dit niet en moet het hoger liggen. Ik gebruik de all in one plantenvoeding en had door de lage NO3 advies gevraagd.
Dus koop ik voor de zekerheid een nieuwe JBL NO3 test, die geeft een waarde van ergens rond de 15.
Benieuwd dat ik was koop ik mij vandaag een Sera NO3 test, heb deze test 2x gedaan en die geeft een waarde van iets donkerder oranje dan de kleurschaal, dus waarde ergens rond de 35.
De JBL testen waren ook nieuw trouwens.
Ook met de KH hetzelfde 2 druppeltesten van JBL, nieuw. De ene heeft KH2 en de andere KH4. Netjes gedruppeld zoals het moet, flesje verticaal en gelijke druppeltjes laten vallen.
Wist niet dat druppeltesten zulke afwijkingen hebben.
Heb mijn twijfels of bij JBL wel alles correct gaat.
Wilde dit even melden.
Grtjs

Het is ook vaak lastig om de kleur in te schatten en dat met de hoeveelheid te vergelijken. Vaak ziet de een iets aan als bv een no3 van 5 terwijl de ander daar een kaartje van 10 aanhangt. Het verschil tussen 15 en 35 is inderdaad wel veel moet ik zeggen. Druppeltesten zijn ook een indicatie een geen exacte wetenschap bij onze hobby. Wil je beter kunnen meten dan moet je eerder denken aan Hanna checkers.

Ik denk dat druppel testen ook slechts een indicatie geven. En daarbij is het de interpertatie van wat geef je aan de kleuren. Dit is mens afhankelijk. Let op. Ogen.
Wil je echt een exact nummer hebben of getal dan zal je het echt moeten laten analyseren door een laboratorium.
Laat ik wel wel zeggen. Onze ogen zijn in staat om een duidelijk verschil te zien. En tot in de kleinste details.
Miss helpt dit je een beetje.

Ik denk dat druppel testen ook slechts een indicatie geven. En daarbij is het de interpertatie van wat geef je aan de kleuren. Dit is mens afhankelijk. Let op. Ogen.
Wil je echt een exact nummer hebben of getal dan zal je het echt moeten laten analyseren door een laboratorium.
Laat ik wel wel zeggen. Onze ogen zijn in staat om een duidelijk verschil te zien. En tot in de kleinste details.
Miss helpt dit je een beetje.

Tussen lichtgeel en donker oranje zie ik toch wel het verschil hoor. De JBL test zou dan ook naar het oranje moeten gaan ipv lichtgeel toch ?
Ik wil alleen maar duidelijk maken dat niet iedere test gelijk is.
Grts

Ja dat wil ik ook. En dat we we het verschil zien tussen licht en donker geel is normaal.
De kaartjes die bij de testen zitten. Zou ik aan houden als het echt het uiterste is kwa kleur. Dan is het sws niet ok.

Er zitten inderdaad grote verschillen in. Maar waar heb je afgelezen? In dezelfde ruimte bij het zelfde licht? Aflezen moet bij daglicht maar niet in de zon.
Dit zou ook nog een verklaring kunnen zijn voor de door jou gemeten verschillen in waardes, al vind ik de verschillen wel erg groot. De JBL en Sera lees je volgens mij beiden af van boven, dus niet via de zijkant van de cuvette. Van de Sera weet ik dat zeker.

De JBL bekijk je ook van bovenaf als het goed is want ik heb de Wesdijk koffer en de fosfaat moet ik van bovenaf bekijken.

Er zitten inderdaad grote verschillen in. Maar waar heb je afgelezen? In dezelfde ruimte bij het zelfde licht? Aflezen moet bij daglicht maar niet in de zon.
Dit zou ook nog een verklaring kunnen zijn voor de door jou gemeten verschillen in waardes, al vind ik de verschillen wel erg groot. De JBL en Sera lees je volgens mij beiden af van boven, dus niet via de zijkant van de cuvette. Van de Sera weet ik dat zeker.
Testen zijn in dezelfde ruimte afgelezen zoals het moet. Het viel mij gewoon op dat de sera test gans anders reageert op de NO3 en waarschijnlijk juist is. Want volgens mijn plantenvoeding die ik gebruik zou de NO3 rond die waarde moeten zijn. In ieder geval heeft de JBL test veel minder NO3 aan. Daar ben ik zeker van. Ga mij nu eens gewoon om te testen een kh, gh en po4 test aanschaffen van sera.

Testen zijn in dezelfde ruimte afgelezen zoals het moet. Het viel mij gewoon op dat de sera test gans anders reageert op de NO3 en waarschijnlijk juist is. Want volgens mijn plantenvoeding die ik gebruik zou de NO3 rond die waarde moeten zijn. In ieder geval heeft de JBL test veel minder NO3 aan. Daar ben ik zeker van. Ga mij nu eens gewoon om te testen een kh, gh en po4 test aanschaffen van sera.
Ben erg benieuwd naar de resultaten

ik had een paar jaar terug hetzelfde met test resultaten die niet pasten bij wat ik gedoseerd had. Toen heb ik drie testtubes met water gevuld, en dezelfde test tegelijkertijd 3 keer uitgevoerd, met als resultaat 3 duidelijk verschillende kleuren. Sindsdien geen druppeltestjes meer voor mij. Als ik de uitkomst toch niet vertrouw heeft testen ook geen zin.

Nu meet ik alleen de TDS nog en de pH met pH-papier omdat mijn digitale pHmeter is overleden.

Of een test betrouwbaar is voor de po4 en no3 is na te gaan door op een emmer met 10 liter osmose nitraat en fosfaat toe te voegen en dit dan na te meten. Je ziet dan snel genoeg of dat in de buurt komt met wat je hebt toegevoegd.

Via een lab testen is ook mogelijk dacht ik met ATI maar als je wat meer zekerheid wil dan zijn de Hanna checkers ook behoorlijk betrouwbaar.

Helaas is er geen nitraat test van Hanna.

Niet alles is daarmee te checken inderdaad. Maar goed voor bv de nitraat komt het vaak ook niet op een paar mg aan denk ik.

De Hanna checkers reduceren de factor human error enorm en dat maakt ze alleen al een stuk betrouwbaarder, Nadeel is uiteraard de prijs,

Ja rond de 75 euro al snel en als je er een paar koopt ben je al aardig wat kwijt. In de zeewaterwereld worden deze meer gebruikt heb ik het idee omdat daar het vaak allemaal wat nauwer steekt dan bij zoet.

Kan ik uit bovenstaande nu concluderen dat druppeltesten kwalitatief gelijk staan als testsrips?

Kan ik uit bovenstaande nu concluderen dat druppeltesten kwalitatief gelijk staan als testsrips?
Als je ze niet goed uitvoert wel.

Ik heb uiteindelijk referentie vloeistoffen gemaakt met een bekende concentratie om te kijken wat de kleur had moeten zijn en bij mijn jbl test klopte dat gewoon goed, ik herken mij dus ook totaal niet in de begin post dat de test te weinig aangeeft

Ik heb die van mij (Wesdijk) ook getest met een stockoplossing en ik zat er ook eigenlijk niks niet naast hoor. De testen van Wesdijk zijn dan ook dezelfde als die van JBL.

De Hanna checkers reduceren de factor human error enorm en dat maakt ze alleen al een stuk betrouwbaarder, Nadeel is uiteraard de prijs,
Enkel de factor van je oog.
Je kan nog altijd de verkeerde hoeveelheid reagens toevoegen en een foutief resultaat krijgen
ik had een paar jaar terug hetzelfde met test resultaten die niet pasten bij wat ik gedoseerd had. Toen heb ik drie testtubes met water gevuld, en dezelfde test tegelijkertijd 3 keer uitgevoerd, met als resultaat 3 duidelijk verschillende kleuren. Sindsdien geen druppeltestjes meer voor mij. Als ik de uitkomst toch niet vertrouw heeft testen ook geen zin.

Nu meet ik alleen de TDS nog en de pH met pH-papier omdat mijn digitale pHmeter is overleden.
Testbuisjes dien je bij voorkeur ook wekelijks te reinigen met demiwater en eens in de zoveel tijd te vervangen omdat er anders “zooi” in ophoopt die de test kan beïnvloeden zoals je dus al hebt geconstateerd..

Misschien was de test gewoon over de datum?

Testbuisjes dien je bij voorkeur ook wekelijks te reinigen met demiwater en eens in de zoveel tijd te vervangen omdat er anders “zooi” in ophoopt die de test kan beïnvloeden zoals je dus al hebt geconstateerd..
Waar vervang je die buisjes dan mee?

Ik heb die van mij (Wesdijk) ook getest met een stockoplossing en ik zat er ook eigenlijk niks niet naast hoor. De testen van Wesdijk zijn dan ook dezelfde als die van JBL.
Volgens mij zijn de testen van Wesdijk gelijk met die van Colombo en niet met die van JBL, dacht ik.

Misschien was de test gewoon over de datum?

Waar vervang je die buisjes dan mee?
Overdatum kan ook, verschillende batches gemengd kan ook nog natuurlijk.
Oude reagens 1 met nieuwe reagens 2 bijvoorbeeld.

Maar de testbuisjes gewoon vervangen voor nieuwe “verse” uit de fabriek

Kun je die los bestellen?

De lfs hier verkoopt ze wel los net als spuitjes.

Enkel de factor van je oog.
Je kan nog altijd de verkeerde hoeveelheid reagens toevoegen en een foutief resultaat krijgen

De fotocheckers die ik een tijdje geleden vasthield werkten met reagens in poedervorm, dat doseert een stuk betrouwbaarder dan druppels, laat staan meerdere flesjes met druppels. En bewaart ook beter.\

dat is wel zo dat poeders beter bewaren, heb je ook een NO3 fotochecker gevonden toevallig?

De fotocheckers die ik een tijdje geleden vasthield werkten met reagens in poedervorm, dat doseert een stuk betrouwbaarder dan druppels, laat staan meerdere flesjes met druppels. En bewaart ook beter.\

Is het afmeten van de poedereagens dan niet ook lastig want bij sommige druppeltesten heb ik ook een buisje poeder en dan moet je 1 of 2 schepjes toevoegen. Dan is vaak de vraag moet er al dan niet een kop op het schepje.

Is het afmeten van de poedereagens dan niet ook lastig want bij sommige druppeltesten heb ik ook een buisje poeder en dan moet je 1 of 2 schepjes toevoegen. Dan is vaak de vraag moet er al dan niet een kop op het schepje.
Dat staat in de handleiding.
Maar ook dan kan je het poeder samendrukken in de lepel of niet, en als je met berg doet hoe groot moet de berg?

Dat klopt Wouter en het is altijd de vraag hoeveel er dan precies bij moet. Wat de een een kopje erop vindt is voor de ander weer teveel of te weinig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan