Wat is er nieuw

Druppeltesten verschil

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kingfisher
  • Startdatum Startdatum
Is het afmeten van de poedereagens dan niet ook lastig want bij sommige druppeltesten heb ik ook een buisje poeder en dan moet je 1 of 2 schepjes toevoegen. Dan is vaak de vraag moet er al dan niet een kop op het schepje.

ja met zo'n klein buisje poeder en een lepeltje waarvan je nauwelijks kunt zien wat de voor en achterkant is, is het ook een hopeloos geklooi.
Met een goed maatlepeltje en duidelijke instructie is het wel goed te doen. Geen idee hoe goed dat in dit geval was, ik heb alleen de gesloten verpakking gezien. Maar kwa betrouwbaarheid leek het mij wel beter.

de grote van een druppel is ook afhankelijk van hoe hard je knijpt, hoe recht je het flesje houd, hoe stil je het houd etc. Dan heb je nog luchtbelletjes, afzettingen op de opening van het flesje, en dat vloeistoffen door verdamping oxidatie etc veel sneller niet meer goed zijn dan een droog poeder.

Allemaal onzekere factoren dus wat het er toe maakt dat het niet meer dan een indicatie is met druppeltesten.

Vandaag toch ook geconstateerd dat de JBL Nitraat test beduidend lager aan geeft dan de Salifert.
Salifert gaf 10ppm aan, ook na 2 hermetingen. JBL komt niet hoger dan 3, ook met hermeting.
Testen zijn nieuw en nog ruim te gebruiken….lees meer dan 2 jaar.

In feite zijn alles testen een indicatie als je niet vooraf een nulpuntsmeting uitvoerd.
Ijkvloeitstoffen cq een standaard gebruiken is natuurlijk een goede meting, maar dan moet die wel in het midden zitten van de range die je wilt.
De hanna meters zijn photopocketmeters, niet echt vergelijkbaar met de druppeltestjes.
75 euro klinkt veel, maar als je fosfaat nauwkeurig wilt meten is dat de enigste goede en dan met name voor zeewater als je sps
In hoever dat zinvol is bij zoetwater en planten waarbij 0.5 mg niks uitmaakt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan