Wat is er nieuw

Druppeltesten

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
59
Naar aanleiding van een gesprek in de chat vragen we ons nu af wat betrouwbaarder is. Is dat bij het afmeten de hoeveelheid water die het spuitje aangeeft of die op het maatbekertje staat waar je het water in met doen? Vaak blijkt 5 ml in het spuitje net iets meer of minder dan de vaak benodigde 5ml.
Zelf hou ik altijd de hoeveelheid van het spuitje aan maar hoe doen jullie dat?

Ik heb direct de proef op de som genomen en twee cuvettes van Sera gepakt die ik voor de NO3 en PO4 test gebruik. :chef:

Ik heb een glas met water gevuld en een spuitje gepakt van 5 ml. Ik heb de spuit twee keer gevuld met 5 ml water en dit in de eerste cuvette gespoten. Dit leek precies 10 ml te zijn in de cuvette. In de tweede cuvette deed ik hetzelfde, ik spoot er in totaal 10 ml water in verdeeld over twee keer 5 ml. In de tweede cuvette leek het alsof er meer dan 10 ml ingespoten was, zeker 11 ml. Ik heb de cuvettes zo gedraaid dat de bedrukking van beide tegen elkaar aankwam en tot mijn grote verbazing zag ik dat de ene bedrukking hoger uitviel dan de andere. Ik heb dus al die tijd gedacht dat ik tijdens het testen van het water 2 cuvettes van 10 ml voor mij had. Maar in werkelijkheid was de ene dus 10 ml en de ander was ongeveer 9 ml.

Ik sta eigenlijk wel een beetje op het punt om een mailtje naar Sera te gaan sturen. Niet om te klagen, maar wel omdat mij dit erg verbaasd.

Dit was mij dus ook opgevallen bij mijn Colombo-set.
Ik vraag me dus ook af hoe precies je nu kunt meten.

Beter om een spuitje bij de apotheek te halen, deze zijn goed afgeregeld / gemaakt.

Bij mij zijn beiden hetzelfde. Ik wil niet zeggen dat dit altijd het geval is maar vaak worden deze maatcilinders ook verkeerd afgelezen. Er moet namelijk bij de meniscus (het diepste punt) worden afgelezen, niet bij de zijkanten waar het water tegen het glas "klimt".

Ik zie het nog geregeld in de scheikunde practica 😛 Komt er ineens een heel ander getal uit en dat komt dan omdat ze van een stof net 1 of 2 mm te veel hebben toegevoegd door het verkeerd aflezen...

Dit was mij dus ook opgevallen bij mijn Colombo-set.
Ik vraag me dus ook af hoe precies je nu kunt meten.
Met een spuitje met een maatverdeling er op. Ik heb er hier meerdere liggen die vanuit mijn werk mee kon nemen en deze zijn erg nauwkeurig.
Maar je kunt ze dus ook bij een apotheek krijgen lees ik net.

Bij mij zijn beiden hetzelfde. Ik wil niet zeggen dat dit altijd het geval is maar vaak worden deze maatcilinders ook verkeerd afgelezen. Er moet namelijk bij de meniscus (het diepste punt) worden afgelezen, niet bij de zijkanten waar het water tegen het glas "klimt".
Goed dat je over het aflezen begint. Dit wordt inderdaad niet altijd op de juiste manier gedaan.

Maar hoe precies zal het nu komen met onze testen. Zal er een kleine speling ingebouwd zijn?

denk dat het bv voor een no3 of po4 meting niet uitmaakt of er nu 9 , 10 of 11 ml zou gebruiken
voor kh en gh meting speelt het wel een belangrijke rol waar ik de lijn op de cuvettes gebruik

Ik heb dus de Westpro testkoffer en ik heb de kH gemeten. Eerste meting heb ik het spuitje aangehouden. Er kwam een kH van 10 uit.
Ik heb een pH van 6,75 (geijkte pH controller. Ja ik ga deze opnieuw ijken met nieuwe vloeistof zodra ik deze heb).

Volgens de bekende CO2 tabel (kH/pH) zou ik tussen de 58,9 en 46,9 mg/l CO2 hebben. Beetje teveel.

Terwijl mijn CO2 dropchecker donkergroen is..

De tweede KH test heb ik de 5ml van het bekertje aangehouden. Hier kwam een kH van 8 uit. Dit is al wat minder 'schokkend'.

- In de handleiding van de testkoffert staat dat ik de ml van die bekers moet aanhouden.
- ik heb alle 6 bekers naast elkaar gezet en de lijnen van 5ml liggen precies gelijk.
- aquarium zitten nog geen vissen in die kunnen stikken.

Ik zou de maatindeling op het spuitje een stuk betrouwbaarder vinden.
Op de potjes kunnen deze nog weleens net scheef gedrukt worden.
Zou met de spuitjes echt niet mogen.

denk dat het bv voor een no3 of po4 meting niet uitmaakt of er nu 9 , 10 of 11 ml zou gebruiken
voor kh en gh meting speelt het wel een belangrijke rol waar ik de lijn op de cuvettes gebruik
Bij veel testen maakt het inderdaad niet zoveel uit hoeveel water of reagens je gebruikt. Bij mijn pH test merkte ik dat 1 druppel reagens in 5 ml water hetzelfde resultaat geeft als bv. 10 druppels. Je ziet de kleur dan alleen veel minder.

Ik zou de maatindeling op het spuitje een stuk betrouwbaarder vinden.
Op de potjes kunnen deze nog weleens net scheef gedrukt worden.
Zou met de spuitjes echt niet mogen.
Tegelijkertijd zijn die potjes wel gemaakt om die testen uit te voeren. Als er staat dat je 5ml water moet toevoegen willen ze niet dat je daadwerkelijk 5ml water gebruikt, maar dat je dat potje vult tot je 5ml afleest.

Ik gebruik tegenwoordig altijd een spuitje, niet omdat ik persé zo nauwkeurig wil zijn, maar meer omdat dit een stuk makkelijker te "scheppen" is dan 5ml precies in een dergelijke cuvet. Ik denk eigenlijk dat die ene halve ml niet opweegt tussen de verschil in meting van waar we niks tegen kunnen doen; onze eigen meetfout. Die ene halve ml valt in mijn inziens weg tegen het inschatten van welke kleur de vloeistof overeenkomt. Het blijft toch altijd een soort schatting

Gebruik hier ook de meegeleverde spuit.

hoe groot zal het verschil zijn maximaal? 0.5ml max?
voor onze hobby zal dat geen verschil uitmaken.... voor zover mijn scheikundigheid gaat :juggle:

Nou zo te lezen gebruiken de meeste leden het spuitjes om af te meten en dat was dan ook de vraag die naar voren kwam in de chat nav de waarden die Lizzy hier eerder heeft genoemd. Ik gebruik ook de aanduiding op het spuitje en ga daar dan ook maar mee door.

Laatst bewerkt:
hoe groot zal het verschil zijn maximaal? 0.5ml max?
voor onze hobby zal dat geen verschil uitmaken....
Dat ben ik wel met je eens, maar je kan de foutmarges natuurlijk wel proberen te verminderen, dat geldt voor een zuivere afmeting van water, en de temperatuur van de vloeistoffen, maar ook van het schoonmaken van de reagens.

Ik heb ook altijd het idee, dat niet alle druppels altijd even groot zijn. Dan zal die halve milliliter toch ook niet uitmaken?

Ook druppeltesten zijn eigenlijk niet meer dan een indicatie maar goed genoeg voor onze hobby.

Ik heb ook altijd het idee, dat niet alle druppels altijd even groot zijn. Dan zal die halve milliliter toch ook niet uitmaken?

Eens, maar ik kan mij voorstellen dat als we wat fout marges willen verkleinen ook de temperatuur van de vloeistoffen meetelt, de flesjes zijn al niet echt gekalibreerd , maar als je de vloeistof in de winter op een koude kamer bewaard of van de zomer in een warm gedeelte zal dat naar mijn mening best wel verschillen.
Nu is de ene vloeistof daar bevattelijker voor dan een andere denk ik, maar toch.

Die 'foutmarge' van 0,5 ml scheelt dus 2 KH 🙂

Dat kan bij de bepaling van de instelling van je ph controller voor de co2 een groot verschil maken. Daarom is een dropchecker ook een extra controle en dus aan te raden.

Antwoord van Colombo, ik had dit al een poosje geleden gevraagd toen ik constateerde dat er verschil was tussen inhoud in ml potje/flesje versus spuit.
Spuit is dus beter.

Geachte heer,

Het hangt een beetje van de test af hoe groot het effect is van 4 i.p.v. 5 ml. Natuurlijk is het altijd het beste als u precies 5 ml in het buisje doet. Daar worden de testen en bijbehorende kleurkaarten ook op ontwikkeld. Grofweg kunt u zeggen dat het effect op testen welke met een kleurkaart werken niet heel groot zijn. De gevonden waarde zal maar beperkt af wijken, het zal zeker niet het verschil uit maken tussen hele goede waardes en hele slechte waardes. Bij ammoniak b.v. zal het monster bij hoge ammoniak waardes groen kleuren bij zowel 4 als bij 5 ml water.
Als u een keer een fout maakt en maar 4 ml neemt, dan is dit in de praktijk geen probleem. Echter een volgende keer is het beter dit te vermijden natuurlijk, want de betrouwbaarheid van de testen wordt er wel beter van als men 5 ml test.

Voor testen die werken via het tellen van druppels dus de GH en KH-test, daar heeft het wel een duidelijk effect. Als u met 4 ml een GH of KH meet van 5°DH dan is deze in werkelijk nog maar 4°DH oftewel een overschatting van 25%.
Kortom, het beste is gewoon een watermonster van 5 ml nemen.

Best Regards, Met vriendelijke groet, Mit freundlichen Grüßen,

Richard van Heeswijk

(Dr.ir. J.C.F. van Heeswijk)

Ja het hangt ook van je test af maar als je de kh meet om de co2 te kunnen bepalen dan kan 1 kh toch al snel 5 of meer milligram verschil maken en als je wat hoger in de co2 zit dan kan 5 meer soms een probleem zijn.
Maar goed het omslagpunt is ook niet heel makkelijk te bepalen dus zoals ik al zei is het niet veel meer dan een indicatie.

Ja het hangt ook van je test af maar als je de kh meet om de co2 te kunnen bepalen dan kan 1 kh toch al snel 5 of meer milligram verschil maken en als je wat hoger in de co2 zit dan kan 5 meer soms een probleem zijn.

staat er toch ook...… voor testen die werken via het tellen van druppels dus de GH en KH-test, daar heeft het wel een duidelijk effect.
Verder ben ik het met Ton eens, de temperatuur speelt ook een rol.
Bij mij is het watermonster 30 graden, en als ik het laat afkoelen naar 20 graden zie ik een verschil...niet dat je zegt ohh wat erg en dat het wat uit maakt maar toch is het er.

Daarnaast, wat maakt het nou uit of je 10 of 15 ppm nitraat meet, niks behoudens dan als je wilt controleren of je stockoplossing nitraat en fosfaat klopt. Dan wil wel een nauwkeurige meting.

Laatst bewerkt:
de temperatuur speelt ook een rol

Dat zal zeer zeker ook een rol spelen maar goed als je de vloeistoffen altijd op dezelfde plek bewaart en gelijk gebruikt dan heb je over een langere termijn denk ik wel een aardig goed beeld voor wat dat waard is. Ik heb de koffer altijd gewoon in de woonkamer staan en er zal dus weinig verschil in de temp zitten van de vloeistoffen die ik wekelijks gebruik.
Maar goed, voor onze hobby zijn druppeltesten prima te gebruiken en het is dan ook niet nodig om de waarden als een lab vast te kunnen stellen.

Volgende keer maar eens expres "fout" en "goed" doen.
(Maar ja... Welke uitslag is dan de goeie.)

Ik heb het over het aquariumwater...30 graden of 20.

Ja dat is een heel verschil en daarom probeer ik ook het zo stabiel mogelijk te houden bij het meten elke week.

Let wel dat die testen maar een indicatie geven hoe de boel er voor staat en vere van nauwkeurig is te noemen.
Zet drie verschillende merken naast elkaar en verbaas u
Ook de kleur herkenning en aflezing van maatbekers zal per persoon verschillen.
Dan geeft een Hanna testers een betrouwbaarder uitlezing helaas niet voor alle testen verkrijgbaar.

Maar goed het omslagpunt is ook niet heel makkelijk te bepalen dus zoals ik al zei is het niet veel meer dan een indicatie.

Daarbij komt dan ook nog dat CO2 controllers veelal geen laboratorium kwalteit bereiken, ook daar zit al een onnauwkeurigheid in. Het fijne van een automaat is dan weer dat je die op pH instelt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan