Wat is er nieuw

Druppeltesten

Ik heb deze meter nogeens even bekeken en het is niet alleen de aanschaf maar de testen die je er ook nogeens bij moet kopen zijn ook flink rijzig en dat heb je met de Hanna checkers ook. Dat heeft mij er dan ook voor zeewater van weerhouden om deze aan te schaffen want dan wordt het allemaal wel erg duur.
Natuurlijk heb je betere waarden als uitkomst maar het moet wel leuk blijven vindt ik.

Hoe kleiner de diameter van de maatbeker of spuit hoe consistenter de metingen.
M.a.w. hoe kleiner de foutmarge.

Een glazen spuit zal kleinere volume afwijkingen weergeven dan een kunststoffen.
==> Oppervlaktespanning
Hoe ruwer het oppervlak hoe groter de bolling vervorming van het oppervlak! (kunststof is ruwer/poreuzer)

Wat hebben we geleerd?
  • Glazen spuit geeft visueel een beter resultaat
  • Beter een spuit nemen van 5 ml dan een van 50 ml (diameter spuit)
  • Vergeet de maatbeker, gebruikt telkens dezelfde spuit.
  • Zijn de waarden exact? Neen. men dient eigenlijk eveneens rekening te houden met de temperatuur. Respectievelijk hogere of lagere watertemperatuur zal een andere waarde geven. (geloof je me niet, neem de proef op de som, laat aquariumwater opwarmen of afkoelen en doe de test opnieuw)

Zijn de waarden exact? Neen. men dient eigenlijk eveneens rekening te houden met de temperatuur. Respectievelijk hogere of lagere watertemperatuur zal een andere waarde geven. (geloof je me niet, neem de proef op de som, laat aquariumwater opwarmen of afkoelen en doe de test opnieuw)
klopt als een zwerende vinger 😀 :thumbs:

geloof je me niet, neem de proef op de som, laat aquariumwater opwarmen of afkoelen en doe de test opnieuw

Heeft dat te maken met de hoeveelheid testvloeistof die dan anders is en de hoeveelheid water?

Heeft dat te maken met de hoeveelheid testvloeistof die dan anders is en de hoeveelheid water?
Het is gewoon zo dat de waarden veranderen in functie van de temperatuur.
Stom voorbeeld (eigenlijk niet relevant in deze discussie) Warm water bevat minder zuurstof.

Als deze wijziging voor zuurstof op gaat zal dit wellicht ook voor andere waarden opgaan!

Het is gewoon zo dat de waarden veranderen in functie van de temperatuur.
Stom voorbeeld (eigenlijk niet relevant in deze discussie) Warm water bevat minder zuurstof.

Als deze wijziging voor zuurstof op gaat zal dit wellicht ook voor andere waarden opgaan!

Ja ok dan begrijp ik die opmerking en ja of dat ook voor bv nitraat en nitraat geld dat weet ik niet maar ja dit zijn echt scheikundige details en ik denk voor de gemiddelde aquariaan niet zo van belang als je altijd dezelfde werkwijze aanhoudt.

Eigenlijk doelde ik op het feit dat, als je de test telkens op de zelfde wijze uitvoerd, al de rest van geen tel is

Als je een beetje googled dan kun je meer dan genoeg kritiek vinden op die meter.
Als je met een fotometer aan de gang wilt is er maar 1 merk dat betaalbaar en goed is...Hanna.

Nou dat heb ik niet gedaan want het nut zag ik daar niet van in maar al met al zijn het dure apparaten en dat geld ook best wel voor de Hanna checkers en ik denk dat we voor zoetwater ook niet echt met zulke apparaten hoeven te werken. Hanna is inderdaad al veel goedkoper maar ja al met al nog niet echt goedkoop 😉

Het is inmiddels een leuk topic geworden zeg! :petjeaf:

Ik ben inmiddels wel overtuigd en stop met het vullen van de regens direct vanuit het aquarium. Wel jammer wat ik was er net handig in geworden. Ik ga voortaan gewoon vullen met spuitjes, dat is vast ook gemakkelijker, en weet zo zeker dat ik altijd 10 ml in mijn cuvette heb gedaan. Voor de testen die ik gebruik maakt het kleine verschil waarschijnlijk niet veel uit. Maar als ik het mezelf nu gewoon goed aanleer kan ik het niet meer per ongeluk verkeerd doen met een test waar het wel op de milliliter nauwkeurig komt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan