Dry start, wel of niet?


G

Guppy101

Guest
hallo

Ik ga dit week beginnen met het inrichten van mijn aquarium en opstarten. Nu weet ik niet welk methode ik best gebruik voor mijn plantjes.

Ofwel plant ik die en vul ik meteen mijn aquarium. Ik heb gehoord dat het water 20° moet zijn eer je die toevoegt? Hoe gaan jullie tewerk? Gewoon kraan op 20° zetten en vullen?

Ofwel de draaistart methode. Hoelang moet ik dat toepassen en hoe sluiten jullie het aquarium goed af? Is een kap voldoende of moet die echt hermetish afgesloten worden?

Groetjes
 
Planten die je bij de lfs haalt kunnen in principe gelijk onderwater. Ik heb bij andere leden gezien dat ze huishoudfolie gebruiken om de bak af te sluiten.
 
Met aquasoil is de dry strart een goed idee, met grind niet echt..... Maar het werkt vooral voor bodembedekkers, maar die hebben vaak weer veel co2 nodig....
 
Met aquasoil is de dry strart een goed idee, met grind niet echt..... Maar het werkt vooral voor bodembedekkers, maar die hebben vaak weer veel co2 nodig....
Ook met andere bodems, zoals fijn grind, kan je net zo goed een drystart beginnen en met dezelfde resultaten.
Alleen moet je een lichte concentratie voedingsstoffen in het sproeiwater hebben. Of als je een goed draaiende bak hebt zou je daar het water van kunnen gebruiken.
Met een aquasoil moet je dit juist niet gaan besproeien met voedingstoffen verrijkt water omdat de voeding al ruimschoots in de bodem aanwezig is.
 
Ook met andere bodems, zoals fijn grind, kan je net zo goed een drystart beginnen en met dezelfde resultaten.
Alleen moet je een lichte concentratie voedingsstoffen in het sproeiwater hebben. Of als je een goed draaiende bak hebt zou je daar het water van kunnen gebruiken.
Met een aquasoil moet je dit juist niet gaan besproeien met voedingstoffen verrijkt water omdat de voeding al ruimschoots in de bodem aanwezig is.

Ja maar met een fijne grindbodem moet je bij voorgrondplantjes als HC toch wel extra voeding in de bodem stoppen wat weer best onhandig is?
 
Nee, dat is niet noodzakelijk.
Voorgrondplantjes zoals HC halen hun voeding zowel uit de bodem als uit het water. Daarom groeien ze zowel in de soil als op rotsen, zowel ermersed als submersed.
 
Ofwel de draaistart methode. Hoelang moet ik dat toepassen en hoe sluiten jullie het aquarium goed af? Is een kap voldoende of moet die echt hermetish afgesloten worden?

Groetjes

Ik zou zorgen dat het een kleine opening heeft om de kans op schimmel te verminderen.
 
Guppy,misschien handig om te vermelden dat je bak inmiddels staat in te draaien met water anders geven mensen je nog tips terwijl het weinig zin heeft in dit geval! ;)
 

Terug
Bovenaan