Wat is er nieuw

Dry start

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tikki
  • Startdatum Startdatum
T

Tikki

Guest
Beste allen,

Ik heb net een Rio 300 gekocht. Daarin wil ik een mos tapijt aanleggen. Ik ben van plan dit met de dry start methode te gaan doen. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn?

En welk type mos is in jullie ogen het meest geschikt hiervoor?

Mossen zijn toch vrij makkelijk te houden? Is het dan wel de moeite om in dit geval een dry start te hanteren? Je bak staat dan vrij lang leeg en wanneer je hem dan onder water zet moeten de mossen alsnog even wennen aan het onderwaterleven (bij mossen gaat deze overgang wel vlotter dan bij bodembedekkende plantjes dacht ik)

Ik dacht dat dry start vooral gebruikt wordt bij kruipende plantjes zoals Monte carlo en zo, dit omdat deze veelal emers opgekweekt worden en dan snel verslijmen bij het onder water planten plus dat ze in een nieuwe bak soms gevoelig zijn voor algen�

Persoonlijk zou ik mossen eerder direct in een gevulde bak plaatsen en desnoods in een klein plastiek bakje het andere deel (emers of submers) laten groeien en vermeederen naast je aquarium �
Het voordeel is dan dat je je bak direct kan vullen en indraaien.

Anderen weten hier ongetwijfeld meer over en het is misschien afhankelijk van welke soort mossen je gaat gebruiken maar ik zou eens verder horen voor ik droog start.

Conclusie uit bericht Honeybadger: (de meest) geschikte mossen (hiervoor) zijn die mossen die emers worden gekweekt. Zoiets althans 😉

Ik ben idd wat bezig met verschillende soorten mossen.

Deels in mijn bakjes en deels en bakjes.

Een paar mossen heb ik besteld en ben ik nu in bakjes aan het 'opkweken'. Zo kan ik ze strakjes meteen in mijn nieuwe aquarium doen.

Een deel hiervan heb ik ook al in mijn bestaande aquaria kunnen zetten.

Ik heb er bewust voor gekozen om de mosjes onder water te gaan kweken. Het duurt misschien iets langer, maar ze zijn dan wel al direct gewend.

Dit is het topic waarin ik de mosjes kweek en steeds ook een update ervan plaatste:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1885813

Wat betreft een (mos) TAPIJT wat jij wil, daar heb ik van de week nog een lekker gevecht mee gehad.

Als je klikt op de link onder mijn naam dan zie je het op de laatste bladzijde van mijn fotoalbum hoe het eruit ziet en hoe het heet. Dit schijnt HET aquascape tapijt te moeten zijn 😉

Vooralsnog vinden de garnalen het wel erg leuk om alles weer los te halen, maar ik hoop dat er genoeg blijft zitten om het aan te laten slaan.

Mocht dat niet zo zijn dan heb ik in een apart bakje allerlei stukjes apart, zodat daar een mooi tapijtje kan groeien. Dit kan ik dan later weer in het aquarium zetten.

Zal direct even een foto er van plaatsen in mijn topic over mossen kweken...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan