DSM methode = 2maanden


Boris Cornelis

Well-known member
Lid geworden
4 november 2018
Berichten
152
Leeftijd
28
Beste aquarianen,

Inmiddels heb ik mijn droogstart wel zo'n 2 maanden staan
Monte carlo deed het hele tijd prima
Utricalaria = niet (maar dit was wel de verwachting)

Verder heb ik mini anubias, en nog wat andere plantjes op het hout (die doen het ook prima)
En riccardia chamydrfolia (Koraalmos) = draait nu 2 weken mee
(Blender methode over mijn hout gesmeerd)

Op advies van een andere aquascaper werd me verteld om een paar druppels planten voeding bij mijn gedeminerilaseerd water spray toe te voegen. Sinds ik dit heb gedaan, is de utricularia al helemaal uitgestroven
En begint mijn monte carlo grijze blaadjes te tonen
(Ik ben direct terug geswitcht en voeg dus geen planten voeding meer toe) = ik hoop dat het nog goed kan komen

Verder: Ik ben nog 1 week aaan het wachten voordat er water bij kan (Ivm vast groeien koraal mos aan het hout)
- ik heb wel schimmel issues gehad, elke keer gwn weg gewerkt (hele kleine plekjes)
- Maar dit is moeilijk te voorkomen mede omdat ik meerdere soorten in de dsm heb die verschillende nattigheid moeten hebben
- Maar opsich nooit problemen gehad, met het wegwerken ervan etc voordat ik planten voeding erbij deed.

Wat denken jullie komt het nog goed? Of moet ik per direct water erbij doen om het te redden.
 

Bijlagen

  • 0cca0dab-4d85-49f6-b3ee-6e8dfbb13c05.jpeg
    0cca0dab-4d85-49f6-b3ee-6e8dfbb13c05.jpeg
    101.3 KB · Weergaven: 121
Waarom ben je na 2 maanden nog steeds aan 't drystarten?
Omdat ik telkens weer nieuwe dingen toevoegde, zoals plantjes op het hout, mos soort (riccardia chamydryfolia 2 weken geleden geblenderd en uitgesmeerd).

En ik was weken best wel zoekende naar wat nou precies mn plan was qua mos/planten
 
Voor epifyten en mos maakt de startmethode niet veel verschil; is met name fijn voor planten die wortelen in je soil dus als je die niet recent hebt toegevoegd zou ik gewoon afvullen en gaan.
 
Nee maar het is geblenderd en uitgesmeerd = met voordeel dat riccardia chamydryfolia heel langzaam groeit. Door het te blenderen pakt het beter een groter oppervlak. Als ik er wat bij doe nu (grote kans dat het mos dus weg spoelt) = sonde want is best een zeldzaam mos
Voor epifyten en mos maakt de startmethode niet veel verschil; is met name fijn voor planten die wortelen in je soil dus als je die niet recent hebt toegevoegd zou ik gewoon afvullen en gaan.
 
Nee maar het is geblenderd en uitgesmeerd = met voordeel dat riccardia chamydryfolia heel langzaam groeit. Door het te blenderen pakt het beter een groter oppervlak. Als ik er wat bij doe nu (grote kans dat het mos dus weg spoelt) = sonde want is best een zeldzaam mos
Ja prima statement verder maar dan snap ik de vraag uit je beginpost niet, want die heb je dan zelf al beantwoord..

Wat denken jullie komt het nog goed? Of moet ik per direct water erbij doen om het te redden.
 
alsin, als ik geen water bij doe gaat het dus fout? Was geen directe vraag die ik stelde meer beetje tips/advies voor mijn situatie
 
Op advies van een andere aquascaper werd me verteld om een paar druppels planten voeding bij mijn gedeminerilaseerd water spray toe te voegen. Sinds ik dit heb gedaan, is de utricularia al helemaal uitgestroven
Gedachte gang van mij
Heb je door het toevoegen van platenvoeding juist niet de planten om zeep geholpen.
Je heb immer toch een bepaalde verhouding water + voeding nodig door te gaan sprayen lijkt het me dat planten te veel krijgen en de boel verbrand/over bemest wordt.
 
Gedachte gang van mij
Heb je door het toevoegen van platenvoeding juist niet de planten om zeep geholpen.
Je heb immer toch een bepaalde verhouding water + voeding nodig door te gaan sprayen lijkt het me dat planten te veel krijgen en de boel verbrand/over bemest wordt.
Zeker mee eens, was ook niet mijn eigen advies die ik volgde toen ik dit deed
Ik ben er echter direct mee gestopt na het zien dat het niet goed ging.
Maar indd wat je zegt kan goed kloppen, maar goed ik weet dat het daardoor komt.

Maar probeer het nu vooral nog te redden
 
Ik heb deze methode nog nooit geprobeerd maar kan een paar druppels plantenvoeding dan zo n effect hebben?
 

Terug
Bovenaan