Dunne plek op vin rouwtetra, normaal of iets mee doen?


Dommie

Well-known member
Lid geworden
18 mei 2020
Berichten
98
Leeftijd
54
Goedemiddag iedereen,

Eerder dit jaar heb ik advies gevraagd in verband met de soilbodem en de waterwaarden van ons guppenaquarium. Dat is allemaal goed gekomen gelukkig. Inmiddels zijn de 3 volwassen guppen vorige week van de 60 cm bak (netto 46 liter) verhuisd naar een 80 cm. bak (netto 86 liter) en het gaat daar goed, samen met 5 puberguppen.

Om de aanwas van guppenjongen te beperken zaten er sinds 3 weken 4 rouwtetra’s bij de guppen in de 60 cm. bak. Omdat ik niet alle visjes in 1 x naar het grotere aquarium wilde overzetten i.v.m. het kunnen meegroeien van de bacteriekolonie, zijn de guppen eerst gegaan en wil ik de rouwtetra’s binnenkort overzetten.

Nu mijn vraag: 1 van de rouwtetra’s heeft een lichte ronde plek op de onderste vin, met in het midden een donker stipje. Zie de 1e foto. Ik zag het een paar dagen nadat ik ze had gekocht, ik weet niet of het er al zat bij de aankoop of dat het later is ontstaan. In de ruim twee weken erna is het volgens mij niet groter geworden. Het gedrag is niet anders dan de andere rouwtetra’s en hij/zij eet gewoon prima. De huid ziet er niet anders uit qua structuur of zo, het lijkt gewoon een doorzichtige plek. Een verwonding lijkt mij niet, daar is het te mooi rond voor denk ik? Misschien hoort het gewoon bij dit visje en is het niets bijzonders.

Aan de andere rouwtetra’s is niets te zien. Of, zie foto 2, is die lichte plek rechts van de donkere strepen toch ook iets? Maar ik ben nu zo aan het opletten of ik rare dingen zie dat ik nu elk kleurverschil verdacht vind. Bij de guppen is ook verder niets raars te zien.

Op het forum en internet kon ik niet iets vergelijkbaars vinden, vandaar toch mijn vraag aan jullie ervaren aquariumhouders. Mijn vraag aan jullie is: moet ik hier iets mee? Denken jullie dat het iets is, of zouden de andere visjes dan inmiddels ook plekjes moeten hebben?

Omdat ze nu nog apart in de 60 cm. bak zitten, kan ik eventueel behandelen zonder de guppen en de nieuwe bak te belasten. Maar met wat zou ik dan moeten behandelen en kan ik dan beter toch ook de guppen meebehandelen? Of gewoon de rouwtetra’s in de grote bak erbij doen binnenkort en het in de gaten houden?

Verdere informatie: wekelijks wordt 20/25% water ververst, temperatuur 24 graden, ph = 7,5/8 KH = 7 GH = 7 NO2, NO3, PO4 en NH3/4 zijn 0. Pomp aquaflow 100, bodem van fijn zwart grind, diverse (drijf)planten en lavastenen, verlichting staat 8 uur aan.

Alvast opnieuw bedankt voor het meedenken.

DSC_1481 (2).JPGDSC_1480 (2).JPG
 
Volgens mij is het gewoon een pigmentvlekje.
Of liever gezegd het ontbreken ervan.
Ik heb roze rouwtetra's, waarvan een mannetje opeens op zijn kop een donkerbruin stipje kreeg.
Zat er nooit.
Waardoor het komt weet ik ook niet, maar het zit er en gaat niet meer weg.

Ik zou me er maar niet te druk over maken.
Zolang het visje goed zwemt en eet, af en toe lekker de pik heeft op andere rouwtetra's (dat hoort er nu eenmaal bij) zou ik me maar niet teveel zorgen maken.
Vin ziet er verder goed uit.
Plekje is niet pluizig of verdikt zo te zien.
Ook geen verdikte rand.
 
Ik zou zo te zien me er ook niet echt druk om maken hoor.
 
Dank jullie wel :)
 

Terug
Bovenaan