DvD's Trigon 350


D

DvD

Guest
Na een tijdje weg geweest te zijn in de aquarium hobby ben ik weer terug :)

Mijn eerste bak(je) was er 1 van 60liter welke al snel werd vervangen door een Dubai 190 liter bak.

Na wat pech ( 2dehands trigon 350 met glas corrosie) staat er nu een trigon 350 te wachten op plantjes, water en vissen.
Bedoeling in een beetje richting Zuid Amerika inrichting.

In ieder geval komt er in:
6 maanvissen
15 roodkopzalm

verder nog geen idee, maar ik heb nog even de tijd, bak eerst lekker laten indraaien.

Techniek:

- HVP Leds ( 2x gold en 2x retro) icm tc420
- Tetra ex1200
- JBL e1501
- Milwaukee PH controller
- co2 setje met 500gr fles ( denk dat deze snel naar een 2kg gaat)
- 300 watt staaf verwarming ( komt nog inline voor )
- temp monitoring gekoppeld aan mijn home automation ( home assistant)

Plannen voor komende tijd :
- Osmose apparaat incl opslag tank van een litertje of 100.
- automatisch doseer systeem


IMG_0638.jpg
IMG_2528.jpg
 
Leuke start, in Blijswijk zit een handelaar die blauwe opslagtonnen verkoopt voor 15,- p/st is 140 liter, wel goed omspoelen met heet water en sop, maar wij gebruiken ze ook voor wateropslag voor de aquaria, adverteert er vaak mee op mp
 
Plantenpakket besteld en inmiddels gepland.
Dus alles draait.

Wel merk ik al dat ik achter in de hoek vrij weinig stroming heb. Dat wordt nog een uitdaging dus.

Gister stond de bak er zo bij :


IMG_7268.jpg


Vanmorgen zo :

IMG_5477.jpg
 
De witte waas is bacteriebloei, welke meestal na een paar dagen weer weg is, geen water verversen of wat dan ook doen, des te sneller verdwijnt dit weer.
 
  • Leuk
Waarderingen: DvD
Bacteriebloei. Gaat vanzelf weg. En mocht je een draaiende aquarium hebben, zou je beetje water kunnen overhevelen om te versnellen.
 
Bacteriebloei. Gaat vanzelf weg. En mocht je een draaiende aquarium hebben, zou je beetje water kunnen overhevelen om te versnellen.

Thnx all, heb net een filter spons van een 80l bakje uitgeknepen in de bak. Hoeveelheid aquarium water wat ik over kan hevelen is niet heel veel. Staat een 80l bakje hier met nog wat visjes. Heb al een emmer of 2 gebruikt voor de Trigon.
 
Thnx all, heb net een filter spons van een 80l bakje uitgeknepen in de bak. Hoeveelheid aquarium water wat ik over kan hevelen is niet heel veel. Staat een 80l bakje hier met nog wat visjes. Heb al een emmer of 2 gebruikt voor de Trigon.
Veel hoeft ook niet max 1 liter is voldoende, ik heb in 60 liter alleen draaiende filter gebruikt ipv water
 
Waterbloei is al aardig op zn retour.
Ik heb wel de filter in en uitlaat aangepast.

Probleem zat achter in de hoek, daar stond echt geen stroming.
Ik heb nu aan weerszijde een inlaat voorin, dan beide uitlaten achter in het midden. 1 gaat recht naar beneden (met co2) en de ander middels een brede platte uitstroom om t water oppervlak wat meer te rimpelen.
 
Blijven altijd bijzondere bakjes die Trigon's en een uitdaging om alles goed te krijgen qua stroming.
Succes!
 
Mooi ingericht alleen zou ik die verwarming toch anders oplossen en kan deze wel onderwater zit meestal moet het draai gedeelte boven het wateroppervlak blijven
En wat mijn voorganger zegt blijft een uitdaging deze vorm
 
Leuke bak en volgens mij kunnen de moderne verwarmingen ook helemaal onder water want dat heb ik ook bij de 2 grotere bakken.
 
Verwarming is al naar achter verhuisd. Dit gelijk gedaan toen ik filter in/uit laat aangepast heb.
Wel een nieuwe besteld, bleek een 100w thermostaat, flinke schommelingen in temp te zien. Dus een eheim Jager 200w besteld.

Net nog even een emmer aquarium water uit de 80l gehaald en deze in de 350 gegooid.

IMG_4126.jpg


Zal volgende x even foto's maken met degelijk toestel en polar filter :)
 
Update:

Inmiddels zitten we in week 4. Planten groeien goed. Wel het hout er uit gegooid in ieder geval het grote stuk. Was toch iets te groot naar mijn zin.
Nu opzoek naar een mooi stuk hout, dat hornbach hout hoef ik niet meer. Vaak veel te zacht en heb t idee dat water wit (melk achtig) bleef. Zodra het hout er uit was werd t namelijk helder.
Kan toeval zijn maar goed.

Doseerpomp is ook onderweg zodat het bemesten ook automatisch gedaan wordt.

Ik wil achterin nog de hoogte in met een plant / planten. nog suggesties ?

IMG_5657.jpg
 
Gister avond toch nog even door gegaan, de zaag gezet in het grote stuk hout, geplaatst en vanmorgen was dit het resultaat ........
maw het is wel degelijk het hout wat deze waas veroorzaakt. is dat normaal ?


IMG_7543.jpg
 
Ik vermoed dat het de bodem is, omdat je bezig bent geweest. Hout zelf geeft hooguit een kleur aan het water, meer bruin oranje dan de witte waas. Ziet er goed uit verder!

Edit; lees net de rest van je topic door. Zelf geen ervaring met meerdere soorten hout van het wit worden vh water, maar waarom dan de kleur met het hout; geen idee.
De combi maanvis-roodkop zal op een gegeven moment duur voer worden, beter kies je gelijk voor een wat hoger gebouwde vis. Gaat niet altijd fout, maar kans is wel aanwezig
 
Thnx, bodem is het zeker te weten niet. Die geeft echt nul stof af.

Ik heb net het hout nog even een flinke schrob beurt gegeven, ik had m alleen maar in het bad gelegd voor een week en afgespoeld. Dus nu na een flinke schoonmaakbeurt nog 1 poging.
Als dit niks wordt zal dit hout de bak uit gaan.

Vwb roodkop en maanvis, heb deze combi gehad en bij meerdere gezien. Roodkop zijn geen hele kleine visjes, in ieder geval niet neon tetra size zeg maar. Dat is wel levend voer voor de maantjes.
maar thnx, ik duik er nog even in :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hout verkleurt wel vaker en de aanslag word vanzelf door de bacteriën afgebroken en dan ben je het weer kwijt, kan wel eens wat langer duren.
 
het gaat er niet om dat het hout verkleurt maar dat er een witte waas ontstaat in het water. Bak is erg mistig namelijk en het gebeurt alleen maar als ik het hout er in zet.
 
het gaat er niet om dat het hout verkleurt maar dat er een witte waas ontstaat in het water. Bak is erg mistig namelijk en het gebeurt alleen maar als ik het hout er in zet.
Dat kan bacteriebloei zijn welke veroorzaakt word door het hout, dus de overmaat aan dode bacterien welke door anderen worden opgegeten en groeit, laat maar een paar dagen zo staan dan zal het weg trekken, geen water verversen zolang.
 
Week 5 is aangebroken, alles is weer kraak helder :)
gisteren voor t eerst een waterwissel gedaan.
Waterwaardes nu
NO2 : 0,0 ( was 0,5)
NO3 10
NH3 0
PH 6,8
KH 6
GH 8
PO4 1,0 ( was 2,0)

Plantjes doen het goed, kwam er alleen achter dat ik onder de Lobelia cardinalis geen bemesting had gedaan. Sommige blaadjes kregen bruine vlekken. Daar zitten nu capsules onder dus moet goed komen.

Verder nog purigen toegevoegd aan 1 filter.

IMG_6503.jpg
 
Mooi helder! Groeien de planten rechts nu naar het licht? Of komt dit door de stroming?

Ja dat viel mij ook al op, lijkt idd dat de plantjes naar het licht groeien. Niet erg toch ? zal ze denk binnenkort moeten verplaatsten anders ziet t er niet uit
 
Mooie bak hoor. Ga dit zeker volgen. Ik ben al benieuwd om de foto's te zien als er de eerste bewoners inzitten.
Is die witte waas nu vanzelf weg gegaan?
 
  • Leuk
Waarderingen: DvD
Mooie bak hoor. Ga dit zeker volgen. Ik ben al benieuwd om de foto's te zien als er de eerste bewoners inzitten.
Is die witte waas nu vanzelf weg gegaan?

Thnx! Witte waas is idd vanzelf weg gegaan. Laatste duwtje wel gedaan met Purigen. Wat een wonder middel is dat zeg.
Waarschijnlijk eind deze week de eerste bewoners er in.
 
Kun je ze beter eerder dan later verplaatsen, nu zijn de wortels wss nog niet zo lang en dan hebben ze de tijd even goed te wortelen voordat er vissen bij komen.
Als je ze wilt verplaatsen
 
De eerste 15 roodkopzalmen zwemmen inmiddels lekker rond.
Planten doen het goed, waterpest heb ik er uit gegooid, de 'rucola' volgt snel. Moet nog even een ander plantje voor bedenken.
Wel beetje last van bruinalg maar niet noemenswaardig.
Poedertjes plantenvoeding van plantedbox zijn binnen en inmiddels in de fles. De all-in-one is bijna op dan gaat deze er onder, 3 flessen, gedoseerd middels doseerpomp. Twijfel nog wel of ik wekelijk ga doen of dagelijks. de all in one doe ik nu dagelijks. Had het idee dat met wekelijks de planten het iets beter deden.

Van de week een javavaren halen voor op het grote stuk hout.
Reservering gemaakt voor 6 'blauwe' maanvissen

IMG_1930.jpg
 
Als je toch een doseerpimp hebt zou ik dagelijks gaan doseren. Hebben de planten altijd voeding en heb je minder kans dat de wekelijkse dosering voor algen gaat zorgen. Vraag is ook of alles een hele week aanwezig blijft in de bak
 
9C27AD60-9A2B-41CB-884F-B43F807F56FD.jpeg
Kleine update ;

6 jonge maanvissen zwemmen inmiddels lekker rond.

Wel een probleem gehad met de achter wand welke los kwam, dus gister avond grootste deel water er uit en opnieuw gekit en geklemd. Nacht laten staan zo en vanmorgen weer afgevuld. Kit is op basis van azijn zuur dus niet schadeljjk.

Wat wel blijkt is dat die kit prima plakt op ruiten maar op de achterwand totaal niet. Gebruik s28. Hopelijk blijft de achterwand nu wel zitten.

Wel 2 roodkopjes verloren, denk door te veel eten... letterlijk dood gegeten. Maanvissen hebben nog redelijk wat nodig en daar eten de roodkopjes van mee. Als ik rustig voer dan eten alleen de manen het op dus dat is wat ik de komende tijd zal moeten doen.

Overgegaan naar ei bemesting van plantedbox ,3 flessen gemixt en worden dagelijks gedoseerd middels doseerpomp.

Volgende vis wordt een Corydoras, welke weet ik nog niet
 
Bak staat er mooi bij en ik denk dat het goedkoopste is om losse poeders te bestellen voor de EI.
 
Btw, ik ben benieuwd of met een doseerpomp goed werkt want als ik de poeders oplos dan zie je altijd wel wat onopgeloste poeders op de bodem van de fles namelijk.
 
@jessicapilon
Ik heb ook de poeder vorm van plantedbox, gemixt met osmose water en alles lost netjes op! kwestie van heel goed schudden. Heb dus geen last van onopgeloste poeders.
Moest in lauw water gemixt worden maar mn osmose water was koud, heef geen invloed gehad om het mixen.
 
Btw, ik ben benieuwd of met een doseerpomp goed werkt want als ik de poeders oplos dan zie je altijd wel wat onopgeloste poeders op de bodem van de fles namelijk.
Meer water gebruiken.
Ik heb met mijn kraanwater nergens last van zolang ik maar meer water gebruik dan op het recept staat.

Maar @DvD staar er lekker bij je bakkie.
Blijft je achterwand nu wel zitten?
 
@tuinkabouter Thnx, vooralsnog blijft de achterwand nu zitten ja. Mocht ie weer los komen dan zal ik opzoek moeten naar KIT die goede lijm eigenschapen heeft voor beide materiaal soorten. Maar hopen dat ie blijft zitten want heb behoorlijk moeten huishouden om m weer vast te zetten.
 

Terug
Bovenaan