Wat is er nieuw

Dwerg algeneters (Otocinclus vittatus) verdwenen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lukarper
  • Startdatum Startdatum
L

Lukarper

Guest
Hoi,

Ik heb sinds kort nieuwe vissen:
2 Dwerg algeneters
4 Galaxy parelhoen rasbora's

Ik houd mijn aquarium altijd goed in de gaten, dus het verbaasde me dat ik opeens één van de twee dwerg algeneters kwijt was. Ik vroeg me af of hij misschien uit het aquarium is gesprongen of dat hij zich mogelijk heeft ingegraven (?) Voor zover ik weet graven ze zich niet in, maar als iemand dat wel zou weten? Tijdens het schoonmaken van mijn aquarium zorg ik er altijd voor dat mijn vissen in een andere bak zitten dus ik heb hem ook niet per ongeluk mee genomen met het vieze water.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,

Groetjes Luka

Ingraven doen ze niet,misschien ergens ingekropen of dood bv.
Al je vissen in een andere bak met schoonmaken klinkt niet zoals het moet trouwens Luka....

Vies water klinkt ook of je al te laat ben.

Hoe maak je je aquarium schoon?
Alle vissen uit de bak halen geeft namelijk alleen maar stress.
Haal je dan al het water eruit, en de bodem? Hoe maak je het filfer schoon.😉

Otocinclus zijn groepsdieren, dus zouden in een groep van minimaal 5 moeten gehouden. Ze zijn ook bijna allemaal wildvang, dus is de kans op uitval groot. Je moet ze goed bijvoeren, met bijv. komkommer, courgette, spruitjes, broccolli, bloemkool etc.
Algentabletten nemen ze meestal niet aan, daar moeten ze eerst aan wennen😉

Ik haal de vissen inderdaad eigenlijk niet uit het aquarium, tot nu toe 1x gedaan omdat ik veel dingen in het aquarium moest verzetten en verplaatsen. Voor de rest ververs ik ongeveer om de week 1/3 van het water, dus met vies water bedoelde ik eigelijk gewoon het water dat ik eruit haalde en niet het verse water 🙂. Mijn filter heeft een spons met filterkool, die ik schoonmaak in het water dat ik uit het aquarium haal. Zijn er dingen die ik anders moet doen?

Ik heb geen verstand van algeneters maar ruben geeft aan dat ze van groenvoer houden. Misschien als je een stuk op een voor jouw zichtbaar plekje leg met een beetje dekking voor de vis dat je hem toch ga zien?

Ik weet niet of jezelf je waterwaardes meet of laat doen maar zou ik het even gaan doen of laten doen bij lfs. Met name NO2 en NH3/4. Als je veel heb verzet etc. en je heb flink in je bodem zitten woelen dan zul je veel vuil omhoog hebben gewerkt. Als je daarbij ook nog eens je hele filter heb schoon gespoeld ook al is het in aquariumwater is de kans groot dat je biologisch evenwicht heb verstoord.

Als de algeneter dood is en ergens ligt te rotten zul je dit ook in je waterwaardes merken.

Ja ik test inderdaad ook de waterwaardes, alles wat ik getest heb is op een stabiel en goed niveau, dus ik geloof niet dat het daaraan ligt. En ik heb net wat groenvoer in het aquarium gedaan, dus hopen dat ze het eten.

Ik haal de vissen inderdaad eigenlijk niet uit het aquarium, tot nu toe 1x gedaan omdat ik veel dingen in het aquarium moest verzetten en verplaatsen. Voor de rest ververs ik ongeveer om de week 1/3 van het water, dus met vies water bedoelde ik eigelijk gewoon het water dat ik eruit haalde en niet het verse water 🙂. Mijn filter heeft een spons met filterkool, die ik schoonmaak in het water dat ik uit het aquarium haal. Zijn er dingen die ik anders moet doen?
Nee dan is het goed:thumbs:
Dat dacht je elke week de hele bak leeghaalde ofzo😉

Filterkool is niet nodig, alleen als je kleuring, of medicijn in het water hebt. Kun je een ander filtersponsje of kermische pijpjes oid indoen, ligt eraan welk filter je hebt. Heb je wat meer biologische filtering. Nooit alle sponsen in 1 keer uitspoelen, maar altijd een paar weken tussen elke spons laten😉

Hoe groot is je aquarium? Heb je een foto?

Ik heb zo snel niet een foto, maar het is niet een erg groot aquarium. Ik wilde niet meteen beginnen met een heel groot aquarium namelijk. Toevallig had een vrien van me nog een aquarium en die heb in overgenomen, wel alles eerst goed schoon gemaakt natuurlijk.

Ze zijn ook bijna allemaal wildvang, dus is de kans op uitval groot.
Ik weet dat tijdens het transport en bij de groothandel/winkel de uitval groot is. Toch ben ik van mening dat als je oto's aanschaft en je weet wat de wensen zijn (goed ingedraaid aquarium, bijvoeren met groentes/repashy/ tabletten) de uitval minimaal zal zijn en niet verschilt met andere vissen.

Ongeveer 25x37x22 in centimeters, dus rond de 20 liter.

Hier was ik al een beetje bang voor. Dit soort kleine aquaria zijn echt te klein om vissen in te houden. Je zou hier wel een leuk garnalenbakje van kunnen maken. In het fotoalbum topic zijn voorbeelden te vinden van verschillende garnalenbakjes. Het beste voor je vissen zou zijn om ze terug te brengen naar de winkel of er een goed huis voor te zoeken. Sorry dat ik geen beter nieuws heb🙂.
Mocht je de overstap naar garnalen nemen, kijk eerst even rond. Er zijn veel verschillende soorten in vele kleuren. De neocaridina's zijn vaak de makkelijkste garnalen die goed op kraanwater gehouden kunnen worden.

Ongeveer 25x37x22 in centimeters, dus rond de 20 liter.

Ach jee dat is een ander verhaal. 20 liter is niet veel en geen idee of je daar uberhaupt algeneters en de andere visjes op een gezonde manier in kunt houden. ik ben bang dat dit niet het geval is maar dat laat ik liever over aan de mensen die weten wat het voor visjes zijn en wat deze nodig hebben.

oei, dan zal ik beter maar eens overwegen om hier inderdaad alleen garnalen in te houden of misschien een groter aquarium te kopen. In ieder geval heel erg bedankt voor jullie reacties en hulp! 🙂

Is niet leuk om te horen/lezen maar goed dat je even poste anders misschien een hoop ellende gehad met zieke en dode vissen. Je vat het sportief op. Misschien kan een mooie betta man erin. Weet er niet veel vanaf maar ik vind ze wel heel mooi en lees wel dat deze in vrij kleine vissenhuisje kunnen. gedeelte labyrinthvissen staat veel info.

Hoop dat je toch nog wel de algeneter zie zodat het geen raadsel voor je blijft.:thumbs:

Misschien kan een mooie betta man erin.
Zelf geen ervaring mee maar dat zou denk ik wel kunnen.
@Lukarper je vat het "slechte" nieuws goed op:thumbs: Mocht je nog meer vragen hebben, gewoon stellen. Daar is het forum voor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan