Wat is er nieuw

dwerg cichliden

• Onderwerp starter Onderwerp starter Michelle1998
  • Startdatum Startdatum
M

Michelle1998

Guest
Hoi allemaal!

Mijn aquarium is 60x30x30. Op dit moment heb ik hem gevuld met tropische vissen wat naar mijn weten heel goed gaat. Daarom wil ik de moeilijkheidsgraad wat hoger leggen. Chicliden. Mijn aquarium is aan de kleine kant daarom wil dwergchicliden.
Is er iemand die ervaring heeft met dwergchicliden in deze formaat bak. Mijn tropische vissen gaan eruit als ik aan mijn chiclidenbak begin.
Heeft er iemand tips voor een eventueel visbestand?

Hoi allemaal!

Mijn aquarium is 60x30x30. Op dit moment heb ik hem gevuld met tropische vissen wat naar mijn weten heel goed gaat. Daarom wil ik de moeilijkheidsgraad wat hoger leggen. Chicliden. Mijn aquarium is aan de kleine kant daarom wil dwergchicliden.�
Is er iemand die ervaring heeft met dwergchicliden in deze formaat bak. Mijn tropische vissen gaan eruit als ik aan mijn chiclidenbak begin.�
Heeft er iemand tips voor een eventueel visbestand?

Een appistogramma koppeltje misschien?

Een koppeltje Apistogramma borelli met een schooltje Hyphessobrycon amandae kan. Temperatuur zo rond de 20 graden.

Anders kan een groepje neolamprologus multifasciatus ook.

Voor een 60cm bakje is het lastig om een dwergcichlide soort te vinden die past qua gedrag en grote.
Een koppel Apistogramma borellii zou nog kunnen, maar andere soorten worden al gauw te groot ervoor. Ook moet je kijken naar het gedrag. Als ze onderling ruzie krijgen, dan is een 60cm bakje al gauw te klein om elkaar te ontwijken.

Daarbij moet je de borelli niet te warm houden.

20 graden ???? dat overleefd de borelli nog voor geen week .

20 is wel iets te koud maar het hoeft echt geen 25 te zijn.
Rond de 22 met zomerse opwarming is prima.

Er zijn winterse afkoelingen bekend tot 11, 15 en 16 graden C. Geruchten over Nog minder.
Dat 20 graden voor Nog geen week wordt overleefd is zwaar overdreven en ver naast de werkelijkheid.

En dat is mede uit ervaring.

mijn excuses,iemand is mij serieus aan het kloten met onodige post's te zetten met mijn profiel weet niet hoe dit kan heb er al 1 kunnen bewerken .....mijn excuses ik vind dit niet normaal

Volgens mij is iemand die kundig zijn ervaring wil delen alles behalve een "schijtbak"!?

Meningen en ervaringen zijn er om naar te luisteren en te doen wat je er mee wilt om zo je eigen meneing te kunnen vormen.

We hoeven het echt niet altijd met elkaar eens te zijn maar we kunnen hoop ik wel het fatsoen opbrengen om elkaar met respect te behandelen...........

oh oei... tijd om een wachtwoordje aan te passen dan

Zap zei:
Volgens mij is iemand die kundig zijn ervaring wil delen alles behalve een "schijtbak"!?

Meningen en ervaringen zijn er om naar te luisteren en te doen wat je er mee wilt om zo je eigen meneing te kunnen vormen.

We hoeven het echt niet altijd met elkaar eens te zijn maar we kunnen hoop ik wel het fatsoen opbrengen om elkaar met respect te behandelen...........

ja sorry ,iemand vond het leuk om op mijn profiel te gaan en dat soort post's te zetten ik ga mijn wachtoord veranderen zo snel mogelijk als ik dit vind .

Heel erg bedankt voor de reacties!

Heel erg bedankt voor de reacties! Een Apistogramma Borelli lijkt me inderdaad een erg leuke dwergcichliden.

Misschien is dit even heel stom voorstel. Ik heb in een aquarium van het ziekenhuis een Pseudotropheus saulosi gezien. Op internet staat dat een saulosi in een bak van 80cm moet. Deze vis zat echter in een bak van 40cm, en volgens het personeel waren er nooit ruzies of andere moeilijkheden in de bak.
Is dit mogelijk in mijn bak? Heeft iemand ervaring met deze soort?

Beste Michelle,
Ik zag dat je eenzelfde topic in 2 secties had geopend met in beide dus dezelfde vraag en dezelfde tekst.
Daarom heb ik beide samengevoegd omdat het voor iedereen overzichtelijker is als je vraag in 1 topic staat.

Volgens mij heeft de Pseudotropheus saulosi een groot territorium nodig en is 40 cm en ook 60 cm daar te klein voor.
Tevens dienen ze warmer gehouden te worden dan 20 graden naar mijn idee.
Maar er zijn vast wel kenners van dit visje.

Dankjewel Jessica voor het samenvoegen. Ik ben nieuw hier dus snap nog niet alles haha.
Dankje voor de info Jessica&Zap. Als deze 10 cm worden lijkt het me niet zo'n goed idee..

Bij cichliden moet je naar veeeel meer kijken dan alleen de maat. De saulosi is een Malawi cichlide, een Mbuna. Mbuna's zijn agressief tot heel erg agressief. De relatief rustigste soorten (zoals de saulosi) houdt ja in bakken vanaf 1.2m, de agressievere soorten in 1.5m of groter. Als het echt perse moet en je bent ervaren genoeg dan kunnen de 4 rustigste soorten mbuna's ook wel in een meterbak. Maar dat is nog niet zo makkelijk.

40cm is voor bijna alle vissen te klein laat staan een dergelijke soort, dus dat valt mij mij zonder twijfel onder de noemer dierenmishandeling. Ik heb zelf al ~23 jaar mbuna's, heb ze uit nood weleens tijdelijk in 60cm moeten doen maar dat was dan wel met alle verzamelde kennis. Op dit moment heb ik de plek niet voor meer dan een meterbak voor m'n mbuna's, helaas, dus het moet maar zo.

In 60 cm heb je qua cichliden maar 2 keuzes, beide zijn al eerder genoemd.

Zuid Amerika: Apistogramma borelli, op redelijk lage temperatuur dus bv schooltje neons erbij, "normale" inrichting.
Of Tanganyika bakje van maken, dus als inrichting zandbodem, geen hout, planten niet noodzakelijk, hooguit wat stenen als je wil en vooral heel heel erg veel lege slakkenhuizen, bewoners een harem Neolamprologus multifasciatus of N. similis. Hartstikke leuk, aanrader (ze fokken wel lekker door dat wel). Het enige dat hier evt bij kan is de kleine Tanganyika killivis maar die is lastig te vinden niet goedkoop en leeft niet zo lang. Andere vissen kunnen hier NIET bij.

Apistogramma agassizii zou ik ook wel nog aandurven in een bak van 60 cm.

in een 60cm zou ik pauwooggrondels houden! (tateurndina ocellicauda)

Dat is geen cichlide maar wel een leuke vis voor zo n bakje. Ik heb daar ook deze vis in.

visstisck zei:
Apistogramma agassizii zou ik ook wel nog aandurven in een bak van 60 cm.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Af en toe was mijn 120cm bak nog te klein voor deze soort. Ik had er echter wel redelijk wat bijvissen bij. Buiten dat vind ik de A.agassizii niet geschikt voor een 60cm bak. Vooral de man kan redelijk dominant zijn naar de overige bewoners.

Gr Robin

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan