Dwerg kogelvissenbak van Thdo


Thdo

Well-known member
Lid geworden
9 november 2021
Berichten
256
Leeftijd
31
Goedenavond!

Omdat wij graag dwerg kogelvissen wilden houden mij aangemeld voor dit forum. Na wat heen en weer geschreven te hebben met een forumlid die Tetraodon Schoutedeni's heeft, oftewel spotted congo puffers, verliefd geworden op die soort en besloten een grote bak voor dat soort kogels aan te schaffen.
Enfin, online een bak uitgezocht, toch even naar de winkel om hem in het echt te bekijken en wat denken jullie. Vind mijn man het niet mooi. Hij vond "die andere" wel mooi, totdat hij naar het prijskaartje keek haha. Een oase highline 400 is nu eenmaal niet goedkoop. Dus nu trekken we het aanschaffen van deze voor ons megabal toch maar even over de dure decembermaand heen. Zo kan ik nog wat langer herstellen(ik ben ontzettend ziek geweest 3 maanden geleden en nog steeds niet helemaal beter) en kunnen we rustig aan de bak op gaan starten. De Schoutedeni kweek van Marlies staat even een paar maanden stil dus dat komt goed uit. Hopelijk hebben we dan volgend jaar einde zomer/begin herfst een mooie groep Schoutedeni's!

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan...
Dus bestelde ik een qubiq 60 pro om een leuk garnalen bakje met een betta te maken. Vond de man ook niet mooi. (Hij heeft nogal wat eisen vinden jullie niet:br:)
Dus bestelling geannuleerd en toch maar een superfish home 110 gekocht. Daar was hij het wel mee eens. Vandaag zou het aquarium komen, helaas was het en stuk en verkeerd geproduceerd.
Dus een nieuwe staat in bestelling.
Dan het visbestand, daarin mag ik gelukkig wel bepalen wat ik wil en dat worden dus, je raad het al, dwergkogelvisjes! Ik ben echt dolblij en kan niet wachten haha.
Ik ga helemaal af op de informatie die staat in de pea puffer caresheet die door mensen over heel de wereld is samengesteld.
https://www.google.com/amp/s/www.pufferfishenthusiastsworldwide.com/amp/c-travancoricus

Dat betekend dat ik er 6 a 7 stuks in ga doen en het echt een speciaalbakje ga maken.
In dit topic hou ik jullie graag op de hoogte van de vorderingen rondom mijn bakje.
Planten heb ik al wel binnen, die staan voor nu even in een emmer water bij de verwarming tot het nieuwe aquarium er is. Ik heb ook al fijn afgerond zand liggen, vergelijkbaar met filterzand maar dan duurder.
Puntje bij paaltje hebben jullie nu een hele lap tekst gelezen zonder dat er überhaupt wat gebeurd is haha. Hopelijk vinden jullie het leuk om mijn bakje en toekomstige dwergjes te volgen!

Nu duimen dat het nieuwe aquarium snel komt!


*o en ik moet jullie nog een geheimpje verklappen. Mijn forumnaam is Thdo, dat moest Theo zijn(naar mijn dikke kater vernoemd) maar omdat ik ongeduldig was en te dikke vingers heb werd dat Thdo. Mijn echte naam is Louise maar om het makkelijker te maken word ik ook Loes genoemd. Dus kijk maar hoe jullie mij noemen :DD
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke plannen, kogels zijn absoluut leuke vissen

Oja, je kan je echte naam in je handtekening zetten want ik heet ook geen Nicolientje :LOL: en met 20.000+ leden word het lastig alle echte namen van de leden te onthouden en dan is zo'n handtekening wel handig
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Leuk verhaal! En welkom bij de club!
Vergeet niet veel foto's te plaatsen, daar In we gek op :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
@Nicolientje-W bedankt voor de tip ik zal daar eens naar kijken.

@bderooij ik heb een paar prachtige foto's van de kapotte bak haha.
IMG_20211119_115321.jpg


Hier zie je goed dat de lichtkap gewoon gebroken is, na contact op te hebben genomen met de winkel waar ik hem kocht gekeken of de rest van de bak wel goed was zodat ze alleen een nieuwe lichtkap zouden hoeven leveren.
Helaas zagen we bij verdere inspectie dat een glasplaat aan de lange zijde er flink scheef op was gekit. Hij stak aan 1 kant wel 3mm uit.
IMG_20211119_130546.jpg


Jammer, ik kon wel janken haha. Ik had er zo'n zin in hem op te zetten. Kwa planten heb ik minder goed gekeken naar wat er bij de dwergjes kan, maar dat gaan we dan wel zien. Ik heb wat javamos, echinodorus, anubias, naaldgras en bacopa geloof ik. Ook heb ik 1 bakje drijfplantjes gekocht, is natuurlijk bij lange na niet genoeg voor 100 liter maar ik ging ervan uit dat het goed zou gaan vermeerderen over de weken dat ik de bak in laat draaien.

Morgen komt er nog een simpele bak van +/- 35 liter met garnalen en alvast wat slakken om een kweekje op te zetten.
Ik ga een wormen kweek opzetten in een kleine kas op poten in de achtertuin en ik ga proberen om arthemia of watervlooien te kweken. Ik wil ze zo veel mogelijk levend voer geven, ook ga ik proberen om krekels te voeren. In het wild eten ze regelmatig insecten. Ik moet alleen nog uitzoeken of je die ook "gedroogd" ofzo kan kopen, insecten geef ik liever wel dood denk ik.
 
Zoek de garnalen haha. Ik denk dat ze het naaldgras wel waarderen.
Een bakje van zo'n 17 liter overgenomen van vrienden die hem kwijt wilden(ik dacht dat het +/- 35 liter was) . Hun betta was dood gegaan en ze vonden het niet meer leuk. Kom maar door! Bedoeling is om als mijn, hopelijk puntgave home 110, er is de garnalen daar in over te zetten voor de kogeltjes komen om alvast een beetje bioload te creëeren. In de hoop dat ze niet gemolesteerd worden door de kogels anders gaan ze er direct weer uit. Als dat goed gaat wil ik de kleine bak op onze slaapkamer zetten en er "pinokkiogarnalen" in houden of er een slakken kweek in opzetten in de extra kamer die we overhebben, aka rommelhok, aka logeerkamer. Alhoewel ik denk dat hij vrij klein is voor een goede kweek slakken. Hij is zo'n 30*25*25 uit mijn hoofd.
Onze dochter van 1.5 is dol op kijken naar de garnaaltjes. Ik ben echt heel benieuwd hoe ze gaat reageren als er ook daadwerkelijk echte vissen in zitten.

Ik ben nog een beetje aan nadenken over het filter in de home110. Vraag mij af of het standaard filter genoeg is voor die kleine varkens. :DD
 

Bijlagen

  • IMG_20211121_124332.jpg
    IMG_20211121_124332.jpg
    466.2 KB · Weergaven: 87
Uiteraard komen er veeeeeeel planten in waar alles zich in kan verstoppen. Ik ben echt veel aan het opzoeken over ze, lid van verschillende facebook groepen die ze houden met andere vissen/garnalen. Het is niet mijn bedoeling om ze met andere vissen te houden maar garnalen zou leuk zijn.
 
Na heel veel pech met de webwinkel besloten om vandaag een aquarium te halen bij de lokale speciaalzaak. Het werd een aquatlantis Volga 180:DD 180 liter dus! Ontzettend blij mee, nu de volgende uitdaging het scapen! Zo staat de bak er nu bij. Ik twijfel heel erg tussen de soorten steen en hout etc. Dus daar ga ik de komende dagen even mee stoeien. Ik heb in ieder geval een boel planten en stenen dus gaat het vast helemaal goed komen. Ik wil er een extern filter op hebben maar weet niet helemaal hoe dit zit en of het gaat passen dus voor nu ga ik gewoon de interne gebruiken die erbij geleverd is.
Wel ben ik er helemaal over uit over wat ik in de bak wil. Een stuk of 12 dwergjes en daarnaast een groepje kuhli pangio(als ik de naam correct schrijf) dat zou makkelijk moeten passen en de kuhli gaan ook goed samen met de dwergjes. De vissen komen er uiteraard pas over 1 maand in. Nu eerst even stoeien met de inrichting en beplanting!
 

Bijlagen

  • IMG_20211126_140901.jpg
    IMG_20211126_140901.jpg
    390.6 KB · Weergaven: 106
En hij draait! Alleen jammer dat het pijpje van het filter heel erg trilt. Dat maakt best wat lawaai. Ik heb er nu een spons tussen gestopt maar het word er niet beter op. Kwa planten zie ik wel dat er nog veel meer in moet. Ik wil nog een paar bossen vallisneria, wat javavaren en misschien een andere stevige plant die groot word. Iemand tips?
 

Bijlagen

  • IMG_20211126_153808.jpg
    IMG_20211126_153808.jpg
    254.8 KB · Weergaven: 96
Nog even een paar foto's nu hij al een paar uur staat. Ik heb nog een grote Anubias tussen het hout gefrommeld. Ik vind de scape zo eigenlijk wel heel erg leuk qua stenen en hout. Wat vinden jullie? Ik wil nog wel wat meer schuilplekken in de vorm van grotten creëeren denk ik. Hoe kan ik dat het beste doen? Dat is dan zodat elke vis een eigen plekje kan vinden. Ook ga ik er nog wat extra zand bij doen voor de kuhlli's.
Er is nog een stuk groot spiderwood onderweg samen met wat drijfplanten en nog wat andere plantjes, de colombo testkoffer en wat Plantenlijm. Dat word morgen al bezorgd!

Edit: de foto's zijn scheef zie ik nu. Sorry daarvoor haha.
 

Bijlagen

  • IMG_20211126_202654.jpg
    IMG_20211126_202654.jpg
    387.3 KB · Weergaven: 103
  • IMG_20211126_202700.jpg
    IMG_20211126_202700.jpg
    401.9 KB · Weergaven: 89
  • IMG_20211126_202650.jpg
    IMG_20211126_202650.jpg
    357.4 KB · Weergaven: 92
Ik denk dat als de bak helder is dat het wat makkelijker is om te kijken wat er anders kan maar je moet het zo inrichten dat jij het mooi vindt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Ja dat is ook zo! Daarom heb ik de grote platte steen rechts in de bak eruit gehaald en een flink stuk spiderwood beplakt met riccia en daar neergezet. De bak is weer wat troebel omdat ik er in heb lopen rommelen. Er staan nog wat extra planten in, wat hoog naaldgras en wat echinodorussen linksachter. Er moet nog wel meer in, ik wil echt een volle plantenbak voor de visjes. Het luide filterprobleem was opgelost, ik had de filtercasettes in het plastic laten zitten. Oeps. Na een nachtje draaien was hij geluidloos, helaas nadat hij even stil had gestaan na het rommelen in de bak maakt hij nu weer terug geluid. Jammer. Ik ga mij oriënteren op een externe pomp, hopelijk gaat dat passen want ik heb niet veel ruimte tussen de bak en de muur helaas.
Hier nog even een paar foto's!
Er zijn wat slakjes meegekomen met de plantjes, die mogen zich rap gaan vermenigvuldigen van mij haha.
Ik laat hem nu weer even met rust zodat alles kan settelen, ik ben best tevreden! Ik hoop alleen wel dat de riccia zich snel gaat vermenigvuldigen want ik zie dat ik het vooral aan de bovenkant heb geplakt.

Oja en iemand tips om Plantenlijm van je vingers af te krijgen? Ik was zo dom om geen handschoenen aan te doen...
 

Bijlagen

  • IMG_20211127_135842.jpg
    IMG_20211127_135842.jpg
    293.6 KB · Weergaven: 91
  • IMG_20211127_135523.jpg
    IMG_20211127_135523.jpg
    399.4 KB · Weergaven: 93
  • IMG_20211127_135531.jpg
    IMG_20211127_135531.jpg
    370 KB · Weergaven: 97
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Dank voor je altijd snelle reactie! Aceton werkte fantastisch.
 
@jessicapilon aangezien jij forumleiding bent is het mogelijk om de titel aan te passen naar: Dwergkogelvissenbak van Thdo?
 
Ik ben wel geen John, maar dit was mijn eerste officiële taak als aspirant beheerder ;)
Volgende keer kun je ook de rapporteer functie gebruiken zodat we het zeker zien
Super! Dankjewel! Ik ben nog niet helemaal wegwijs op het forum dus dank voor de uitleg.
 
Joh ik had dit helemaal gemist, wat leuk dat je nu ook vast kan beginnen voor met dwergjes! En fijne maat bak ook voor ze!
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Joh ik had dit helemaal gemist, wat leuk dat je nu ook vast kan beginnen voor met dwergjes! En fijne maat bak ook voor ze!
Ja helemaal blij mee! Kunnen we vast wennen aan dat levend voeren, de waterverversing etc. Ik denk dat ik er een stuk of 12 a 14 in ga zetten. Moet een leuk begingroepje zijn!

Vannacht lag ik wakker en dat is NOOIT goed voor de portemonnee. :DD
Weer een boel besteld, zoals: de colpmbo test set, een fijnmazig theezeefje voor afspoelen van levend voer en een aqua in and out van jbl voor de waterwissels. Oja en nog een berg speelgoed voor het verwen... uh mijn dochter.
Die zit nu al vaak voor het aquarium te wijzen als er een blaadje door de bak vliegt, zo leuk.
 
Ik heb ook alvast een groepje van 20 blue rilli garnalen gereserveerd. Die wil ik er als allereerste indoen zodat ze de tijd hebben om schuilplekjes te vinden en maken. Er zijn goede ervaringen met dwergkogels en medebewoners mits ze goed gehuisvest zijn. Dus gebroken zichtlijnen, een flinke groep kogels (want dan is het gedrag beter omdat ze zich veiliger voelen) en flink veel beplanting. Omdat dit mijn streven is durf ik het aan, zo niet dan maak ik een mooie speciaalbak voor ze die ik al ingedraaid klaar heb staan.
Daarna is het plan om 5 a 6 kuhli toe te voegen en als allerlaatste de kogels. Ik denk dat ik voor 12 ga. Het intern filter is natuurlijk niet helemaal fantastisch dus dit bestand is nog even een twijfelgeval. Ik wil de belasting niet te hoog hebben. Ik heb denk ik zo'n 2 a 3 cm achter het aquarium ruimte voor de buizen van een extern filter. Is dat genoeg?
 
IMG_20211129_122354.jpg

Nog even een totaaltje, niet zo'n mooie foto door de reflectie, misschien dat ik er als het donkerder is nog 1 maak en hier post.
De bak is een stuk helderder geworden de afgelopen dagen. Wel is het hout goed aan het schimmelen, dat gaat hopelijk snel weg.
Ik ben aan het stoeien met de verlichting. De luminus controller en ik worden het maar niet met elkaar eens haha. Ik denk dat ik hem nu goed heb staan dus we gaan het zien vanavond. Ik wil graag een dag/nachtritme creëren met een langzaam opkomende en ondergaande zon. Ik ga denk ik ook nog een donker stuk piepschuim kopen om erachter te zetten, kijken wat dat doet.
 
Ik heb gister 2 bakjes met drijfplantjes gekocht bij de intratuin, maar bij openmaken stonk het echt naar riool lucht. Kan ik het er alsnog in doen na goed afspoelen of zal ik proberen het terug te brengen?
 
De bak staat nu bijna 1 week. Gister nog wat onderhoud gedaan, geprobeerd wat stof en vuil weg te halen, werd alleen maar erger haha. Het hout kwam omhoog, ik rukte per ongeluk het halve plantenbestand eruit en ik liet stenen omkletteren:eek: Godzijdank ging de ruit niet stuk...
Vandag even de waardes getest, even proberen met de colombo testkoffer.
Wel leuk om even voor wetenschapper te spelen.
De waardes:
Ph: 7.5 (wil ik graag naar de 7 hebben, iemand tips hoe? )
Kh: 8
Gh: 12
Nh3: 0.0
No2: tussen de 0.0 en de 0.5
No3: tussen de 0 en 10.
Fosfaat heb ik niet gemeten

Zegt nu na 1 week nog niks denk ik maar was wel leuk om even te doen.
De poelslakjes die erin zitten groeien als kool en kweken als konijnen, ik zag al ienimieni slakjes rondkruipen. Dat vinden de meeste mensen niks maar ik wil er graag veel hebben voor de kogeltjes komen!
 
op marktplaats kan je trouwens ook vaak slakken vinden voor cheap voor de kogelvisjes mocht je ooit te weinig hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
op marktplaats kan je trouwens ook vaak slakken vinden voor cheap voor de kogelvisjes mocht je ooit te weinig hebben.
Bedankt! Ik heb inderdaad al een aantal keren gekeken. Ik heb alleen nog niet de goede gezien, in d ebuurt dan. Ik ga niet 40 km rijden voor een paar poelslakjes haha. De kogels komen er toch pas over een week of 3 in.
 
IMG_20211203_135558.jpg

Bak word al iets bruiner van kleur, ik ben dol op zwartwater aquaria dus ik hoop dit ook een beetje te creëren. Niet te veel, maar wel een beetje zodat het ook voor de dwergkogels fijn blijft.
Een paar plantjes hebben wat blaadjes verloren, er zitten extra drijfplantjes in en de verlichting staat op 40% van 8 tot 18 maar ik laat hem 1.5 uur oplopen en 1.5 uur aflopen zoals een echte zonsop en ondergang. Die controller wil het nog niet helemaal met mij eens zijn maar ik denk dat dit al aardig goed is kwa belichting?
Ik ben nog steeds op zoek naar een goede oplossing om de achterkant donker te maken zonder het water eruit te halen en er een achterwand in te kitten. Misschien ga ik een dunne multiplex plaat verven met schoolbordverf en erachter zetten.
 
Begint erop te lijken!
Plantjes die blad verliezen moet je je niet te druk om maken in je opstartfase, sommige planten zullen zelfs compleet verslijmen tot je denkt dat ze dood zijn en dan weer helemaal bijtrekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
IMG_20211205_173447.jpg

Ik ben bang dat ik een plaag in mijn bak heb zitten. Ik zag het vanochtend ineens, zou dit Hydra kunnen zijn?
Ik wilde de ruiten nog even niet poetsen aangezien de slakken flink veel eitjes hebben afgezet en er al slakjes zo klein als speldenknopjes over kruipen...
 
dat zou goed kunnen dat krijg je als je geen invitro plantjes gebruikt
als het echt hydra is kun je dat behandelen met flubenol goed inlezer over het product voor gebruik
 

Terug
Bovenaan