Wat is er nieuw

Dwerg kogelvissenbak van Thdo

DSC02247.JPG
DSC02249.JPG

Even 2 stenen eruit gehaald en nog wat planten geherschikt.
Ik vind het ondertussen wel heel erg jammer dat ik niet voor zwart zand ben gegaan. Ik krijg de bodem gewoon niet goed afgezogen en het zit er toch niet zo mooi uit op het filterzand.
Hopelijk is dat met het externe filter zo wel beter omdat de doorstroming dan ook beter is hoop ik. Ik ben nog op zoek naar een goede, vloeibare all in one plantenvoeding.

Waar ik ook helemaal leip van word is die smart led controller van Luminus. Wat een onding is dat zeg. Dat ding is te slim voor mij want ik snap er geen bal van. De programma's die ik instel doet hij gewoon niet🤷‍♀️ Echt geen aanrader. Zijn er andere controllers die op deze lampen passen die wel gewoon goed en makkelijk in te stellen zijn?

Dat blauw springt er echt zo gaaf uit op je tweede foto! Tof!

Ik ben nog op zoek naar een goede, vloeibare all in one plantenvoeding.
Veel verstand heb ik er niet van, maar ik heb zelf de profito van easy life een poos bijgevoegd. Die is 'extra compleet' zegt het etiket. Meervoudig gestabiliseerd en nitraat en fosfaatvrij. M'n planten bleken ook zonder prima te groeien, dus of het iets uit heeft gemaakt kan ik je eigenlijk niet zeggen 😉.

Waar ik ook helemaal leip van word is die smart led controller van Luminus. Wat een onding is dat zeg. Dat ding is te slim voor mij want ik snap er geen bal van. De programma's die ik instel doet hij gewoon niet🤷‍♀️ Echt geen aanrader.
Heb je hier misschien iets aan?

Dat blauw springt er echt zo gaaf uit op je tweede foto! Tof!

Veel verstand heb ik er niet van, maar ik heb zelf de profito van easy life een poos bijgevoegd. Die is 'extra compleet' zegt het etiket. Meervoudig gestabiliseerd en nitraat en fosfaatvrij. M'n planten bleken ook zonder prima te groeien, dus of het iets uit heeft gemaakt kan ik je eigenlijk niet zeggen 😉.

Heb je hier misschien iets aan?

Dankje! Ja die blauwe garnalen zijn echt heel erg gaaf. Die plantenvoeding klinkt wel echt mega uitzonderlijk goed zo! Extra compleet en meervoudig gestabiliseerd moet het wel fantastische resultaten geven toch😜

Ik heb internet, af en YouTube al afgezocht voor een uitleg over die controller. Mijn laatste optie is nu om naar de aquarium zaak te gaan met lamp en al om hem daar maar in te laten stellen want ik snap het gewoon niet. Ik heb hem 1x goed ingesteld gekregen, toen wilde ik er wat aan veranderen en hup. Weg instelling en hij heeft het nooit meer goed gedaan. Als het via de aquazaak niet lukt flikkert ik het hele zooitje op markplaats en koop een juwel helialux met controller. Die geeft toch ook wel erg mooi licht!

Bekijk bijlage 336206Bekijk bijlage 336207

Even 2 stenen eruit gehaald en nog wat planten geherschikt.
Ik vind het ondertussen wel heel erg jammer dat ik niet voor zwart zand ben gegaan. Ik krijg de bodem gewoon niet goed afgezogen en het zit er toch niet zo mooi uit op het filterzand.
Hopelijk is dat met het externe filter zo wel beter omdat de doorstroming dan ook beter is hoop ik. Ik ben nog op zoek naar een goede, vloeibare all in one plantenvoeding.

Waar ik ook helemaal leip van word is die smart led controller van Luminus. Wat een onding is dat zeg. Dat ding is te slim voor mij want ik snap er geen bal van. De programma's die ik instel doet hij gewoon niet🤷‍♀️ Echt geen aanrader. Zijn er andere controllers die op deze lampen passen die wel gewoon goed en makkelijk in te stellen zijn?
Ik weet niet precies welk extern filter neemt maar bij mij ging dat een stuk beter de doorstroming. War ook wilt helpen is verschillende lagen/afbouwende lagen zodat alles vuiligheid naar 1 kant afloopt en daardoor makkelijker op te ruimen is

Ik weet niet precies welk extern filter neemt maar bij mij ging dat een stuk beter de doorstroming. War ook wilt helpen is verschillende lagen/afbouwende lagen zodat alles vuiligheid naar 1 kant afloopt en daardoor makkelijker op te ruimen is
Hoe bedoel je dat precies met de verschillende lagen? Bedoel je daarmee de bodem?
Ik wil gaan voor de Jbl 1902. Eerst dacht ik de jbl1502 te nemen maar ik ga toch maar voor een groter filter. De 1902 zou voor aquariums van 200 tot 800 liter kunnen dus moet voldoende zijn dacht ik zo. Als je een andere tip hebt of advies over een ander filter dan graag!
Er komt trouwens ook een externe verwarming tussen, ik weet niet of dat de output verminderd maar het zal me niks verbazen.

Ik heb op mijn bak een 901 staan van 120 liter en die moet ik af en toe al knijpen vanwege de stroming dus dan zal voor de 1901 super wezen. Bedoel idd de bodem heb zelf achterin meer zand liggen en voorin minder zand waardoor ik aan de voorkant nagenoeg alle rotzooi zo kan afzuigen heb de spraybar bovenin zitten en dan wat schuin naar beneden gericht zodat de stroming ook over de bodem meekomt en zo het vuil naar lager gelegen gedeeltes verplaatst

• Leuk
Waarderingen: Thdo
Die plantenvoeding klinkt wel echt mega uitzonderlijk goed zo! Extra compleet en meervoudig gestabiliseerd moet het wel fantastische resultaten geven toch😜
Echt he :DD.

Die controller, het feit dat er een videotutorial voor gemaakt is, zegt al een boel 😉. Maar hij heeft gewerkt. Dus hij moet het kunnen doen. Heb 'm zelf niet, dus kan je helaas niet helpen. Hoop dat de aquazaak het weet, en anders de fabrikant zelf?

Ik wil gaan voor de Jbl 1902. Eerst dacht ik de jbl1502 te nemen maar ik ga toch maar voor een groter filter. De 1902 zou voor aquariums van 200 tot 800 liter kunnen dus moet voldoende zijn dacht ik zo. Als je een andere tip hebt of advies over een ander filter dan graag!
Fijn filter vind ik, de JBL-units. Denk je nu aan een extern filter wat dan je twee binnenfilters gaat vervangen? Of blijven die erbij in?
Je kunt overwegen om in plaats van een extern filter er twee te plaatsen. Stel, je neemt twee JBL 902 (a 90 euro bij Hornbach), dan zit je rond de 180e totaal. Neem je een 1902, dan betaal je voor dat ene filter zo'n 200 euro (en vaak ook meer), ben je dus eigenlijk duurder uit. Voordeel van twee filters kan onderhoud zijn (je kan ze om en om schoonmaken, en ze zijn minder zwaar om te tillen, want iets kleiner en handzamer en passen makkelijker in een onderkast). Plus je hebt dan twee plekken waar je stroming vandaan komt, daar kan je nog in tweaken, wat voor jou dan het beste werkt. Ik heb zelf de 902 icm een juwel binnenfilter op 180L, en dat levert aardig wat stroming op zo samen. De 1502 heb ik ook (2x, op 450L), ook erg tevreden over.

• Leuk
Ik heb op mijn bak een 901 staan van 120 liter en die moet ik af en toe al knijpen vanwege de stroming dus dan zal voor de 1901 super wezen. Bedoel idd de bodem heb zelf achterin meer zand liggen en voorin minder zand waardoor ik aan de voorkant nagenoeg alle rotzooi zo kan afzuigen heb de spraybar bovenin zitten en dan wat schuin naar beneden gericht zodat de stroming ook over de bodem meekomt en zo het vuil naar lager gelegen gedeeltes verplaatst
Dankje voor de tip! Ik ga denk ik het meubel erbij kopen, een extern filter plaatsen en gelijk de bodem vervangen voor zwart zand. Dus dan zal ik de boel wat ophogen. Ik heb er ook eigenlijk net iets te weinig zand inzitten.
IMG_20211231_103751.jpg

Dit is het donkere sfeertje wat ik wil😍
De dwergjes zijn zo fantastisch leuk, van het scholingsgedrag tot het jagen aan toe. Wat een dropjes zijn het.

@Barwaz dank je voor de tip! 2 filters klinkt eigenlijk ook goed. Ze hebben samen ook dezelfde inhoudt als een jbl1902 dus dat is mooi. De stroming moet niet te hoog zijn want daar houden de kogeltjes niet van maar het moet wel goed genoeg zijn om het vuil goed weg te krijgen.

De controller doet het zowaar! Je moet gewoon op 3 verschillende manieren aangeven welke interval je wil en dat instellen😂 Lekker omslachtig weer zeg...

Hier nog even een totaaltje. De danio's vinden de vrije ruimte in het midden heerlijk! Wel met weerspiegeling helaas. Ik zal eens kijken of ik vanavond nu eens echt een keer een mooie kan maken😂
IMG_20211231_125826.jpg

De stroming moet niet te hoog zijn want daar houden de kogeltjes niet van maar het moet wel goed genoeg zijn om het vuil goed weg te krijgen.
Dan denk ik dat je misschien wel beter af bent met twee uitstroompunten. Twee spraybars, kan je zelfs nog eentje verticaal plaatsen misschien (overigens hier zelf geen ervaring mee), dan de gaten van de een misschien wat uitboren zodat ie minder hard gaat.

De controller doet het zowaar! Je moet gewoon op 3 verschillende manieren aangeven welke interval je wil en dat instellen😂 Lekker omslachtig weer zeg...
🥳 Hoezaa! Top dat dat gelukt is!

Wel met weerspiegeling helaas. Ik zal eens kijken of ik vanavond nu eens echt een keer een mooie kan maken😂
Geeft niet, juist leuk toch, zo'n selfie-sh 😉. Vind je bak er mooi uit zien zo! Denk dat donker zand het geheel inderdaad nog wat 'donkerder' zal maken, al vind ik deze bodem ook wel mooi hoor, want het reflecteert het licht van boven ook weer een beetje.

Gelukkig Nieuwjaar allemaal!
Ondanks dat ik de uitdaging aan ben gegaan om de hele maand januari niets online te bestellen heb ik nu al gefaalt🙈
Ik kocht een meubel van Juwel, jbl e902 extern filter, co2set+extra fles, extra filtermateriaal om de filter op te bouwen volgens pondguru en een liter fles voogle om voor de zekerheid gewoon in huis te hebben.
Het Juwel meubel omdat die 3 deuren heeft, leek mij makkelijker, daarbij was hij ook 60 eu goedkoper en met al het geld wat ik er al ingestoken heb vond ik dat het wel waard.
1 extern filter zodat ik die nu in kan laten draaien met de andere 2 interne filters. 2 externe filters er tegelijkertijd op indraaien gaat gewoon niet passen in de bak. Dus zodra het eerste externe filter is ingedraaid komt er een tweede bij. Ik twijfel nog even of ik een tweede 902 erbij neem of toch een 1502, scheelt aanzienlijk in het filterinhoud vandaar de twijfel.
De co2 set was in de aanbieding dus moest ik wel kopen van mezelf. Nu alleen nog een goede all in one plantenvoeding en ik ben weer helemaal tevreden!
Ik ben weer helemaal blij hiermee!

Beste wensen! Mooie start van het nieuwe jaar zo! Gelijk geld gegeven aan een goed doel :DD

Die 1502 is ook een mooie optie. Hij is een paar cm breder dan de 902, volgens mij begreep ik laatst uit een ander topic dat dat wel past in de nieuwe generatie juwelkasten (met drie deuren), in de oude generatie kast (heb ik zelf) past het niet. Hoe veel filtercapaciteit heb je nodig met dwergkogeltjes? Stoten ze veel uit?

Super dat je je vinperium weer wat hebt kunnen uitbreiden! Ben erg benieuwd hoe het straks allemaal zal worden!

• Leuk
Beste wensen! Mooie start van het nieuwe jaar zo! Gelijk geld gegeven aan een goed doel :DD

Die 1502 is ook een mooie optie. Hij is een paar cm breder dan de 902, volgens mij begreep ik laatst uit een ander topic dat dat wel past in de nieuwe generatie juwelkasten (met drie deuren), in de oude generatie kast (heb ik zelf) past het niet. Hoe veel filtercapaciteit heb je nodig met dwergkogeltjes? Stoten ze veel uit?

Super dat je je vinperium weer wat hebt kunnen uitbreiden! Ben erg benieuwd hoe het straks allemaal zal worden!
Ja ik ben er heel blij mee! Op zich stoten ze niet veel uit maar ik voer voornamelijk met levend of diepvriesvoer en de danio's zijn ook kleine schransbakken😂 Daarnaast wil ik natuurlijk later ene flink wat groter aquarium neerzetten en het zou fijn zijn als ik dan gewoon een filter zo over kan zetten en dan gewoon weer kan aanvullen met nieuwe die ik dan toch nodig ga hebben. Dus ook een beetje vanuit praktisch oog op de toekomst😜

Ik heb trouwens ook wat turf besteld voor in het filter. Ben heel benieuwd hoe dat gaat werken en wat voor een invloed dat heeft op De waterwaardes.

Verstandige keus die 1502 denk ik, dan heb je straks in ieder geval die capaciteit al in huis, zou ik zelf denk ik ook doen!
Ben benieuwd naar wat de turf gaat doen!

• Leuk
Inmiddels is het meubel binnen en heb ik een gloednieuwe jbl 1502 op marktplaats kunnen scoren. Het is nu nog wachten op het filtermateriaal waarmee ik de filters wil gaan upgraden.

Ondertussen ook lichtelijk verliefd geworden op killivissen🙈 Ach, wat doe je eraan🤷‍♀️ Die gaan in een aquarium van 40x40x40 komen. Kubus aquaria hebben mij altijd al getrokken en deze soort zou er goed in passen. Iets anders als een Betta, wat ik eerste wilde, maar een diertje wat prima past in een "nano aquarium". Het word een speciaalbakje voor deze vissen. Als het lukt ga ik zelfs proberen met ze te kweken.

Ondertussen ontstaan er hier plannen voor een flinke verbouwing met uitbouw van de woonkamer. Oeps. Meer ruimte voor een aquarium 🤷‍♀️ Omdat ik ook nog steeds de Schoutedeni's van MarliesR wil ben ik bezig met plannen voor een op maat gemaakte bak van zo'n 2 meter in lengte. De breedte en hoogte zijn we nog niet over uit. Net als het feit of er een bioloog onder gaat komen of een paar sterke potfilters.
Dat gaat nog even duren dus maar de plannen worden gemaakt!

Verder gaat het goed met de kogeltjes en hun medebewoners. De bak heeft er mijn insziens niet eerder zo mooi bij gestaan! Ik ben er echt enorm blij mee!

Waterwisseltje! Word altijd zeer gewaardeerd, hieronder even een fotootje van een van de leukste aquariumwezentjes als je het mij vraagt. Een prachtige, dikke dame die hard haar best doet om het blaadje van deze echinodorus Ozelot red schoon te maken.
IMG20220107125008.jpg

De kogeltjes laten zich nog slecht fotograferen, komen heel stoer met zijn allen voor het glas hangen om zich vervolgens zo snel mogelijk tussen de planten te verstoppen en van daarachter naar dat grote zwarte ding te loeren wat voor het glas hangt. Maffe beesten zijn het.
Ondertussen staat het nieuwe meubel klaar, staat de nieuwe JBL 1502 ook klaar met gloedjenieuw filter materiaal. Nu alleen nog even de energie en tijd vinden komende dagen om de bak leeg te halen en te verplaatsen.
De externe verwarming, JBL 902 en de co2 set moeten nog binnenkomen.
Ik vroeg mij af of de co2 set wel helemaal compleet is. Wat is er allemaal nog meer nodig om co2 in je aquarium goed en veilig te laten draaien? pH meter? En hoe stel je de set zo in dat het automatisch aan en uit gaat? Kan dat überhaupt?

In de JBL 902 komt het filter materiaal van de interne filters zodat ik die gelijk om kan zetten, uiteraard word het even aankijken wat dat gaat doen op de waterwaardes maar dat zien we dan wel. Ik heb een druppel testkit dus dat komt wel goed.

Super veel succes met alle werkzaamheden! En wat een super mooie foto van de blauwe vrouwe!

• Leuk
Kiekeboe!
IMG20220108204931.jpg

IMG20220108204935.jpg

De grootste man van de 2 mannen laat zich dan eindelijk niet zo snel afschrikken. Hij is omgedoopt van Meneer Watje tot Fred!
Als jullie goed kijken zien jullie een beginnend streepje vanaf zijn kin naar achter toe, zodra Fred in paarstemming komt zal deze nog duidelijker worden en helemaal naar achter lopen. Ook zie je op de 2de foto dat hij over de zijkant een bijna helemaal onderbroken zwarte lijn heeft lopen tot zijn staart. Nog een aanduiding dat het toch echt een man is.
Uiteraard moest ik even moeite doen om hem zo goed op de foto's te krijgen.
IMG20220108204908.jpg

Meneer(?) Galaxy moest even aandacht hebben en zwom een tijdje in de weg🤣 Stelletje schransbakken zijn het, altijd op zoek naar eten!

Hier nog een totaaltje met de nachtverlichting!
IMG20220108204844.jpg

Er ligt overduidelijk minder vuil op de bodem, ik heb de 2de interne filter leeggehaald wat betreft filtermateriaal, dat allemaal in de biobox gepropt, zo kan deze voor wat goede en regelbare stroming zorgen. Het helpt goed!

Mooie scape en die kogeltjes zo leuk :smitten:

• Leuk
Schitterend! Wat mooi!! Inderdaad wat een mooie scape.
Wat fijn ook dat het vuilprobleem is opgelost!
En de visjes... die zijn echt heel leuk. Super schattig!

• Leuk
IMG20220110131641.jpg

Voor degene die denken dat Galaxy's schuw zijn. Ze eten hier bijna uit de pipet🤣 Totaal niet bang!

Zoals met bijna iedere vis, wanneer de omstandigheden in orde zijn, zijn de dieren niet schuw

Zoals met bijna iedere vis, wanneer de omstandigheden in orde zijn, zijn de dieren niet schuw
Een groter compliment kon je mij niet geven!

Terug van weggeweest! Even een pauze voor mezelf ingelast. Ondertussen draaide de bak ontzettend goed door tot een paar dagen geleden. Ik heb een nitrietpiek die maar niet weg wil gaan. Ik verdenk mijn filter ervan aangezien de output enorm slecht is sinds die dagen, ik heb hem al wat uitgespoeld en de smurrie eruit gehaald. Helpt niet. Nu ga ik nog de slangen proberen schoon te maken en anders maak ik de kop open dus ik heb nog wel wat opties. Ondertussen staat het aquarium nog steeds op het gewone dressoir we moeten het nog steeds op het meubel zetten.
Ik heb wel de indeling een beetje veranderd, hij is vele malen mooier zo vind ik.
IMG_20220213_192052.jpg

De steen is om het hout naar beneden te houden.
IMG20220213212910.jpg

En nog een close up tijdens zonsondergang.

Ik twijfel nog over de linkerkant, ik hoop dat de vallisneria gigantae daar ook goed aan gaat slaan.

Balen zeg en ik neem aan dat de uitstroom minder is dan normaal? Scheelt dat veel dan?
Als hij is schoongemaakt dan zou het aantal liters weer acceptabel moeten zijn. Wat ermee te maken zou kunnen hebben is dat je hem te goed hebt schoon gemaakt en dat je door verlies aan bacterien nu no2 meet maar goed dat was ook voor het schoonmaken al het geval denk ik.

Balen zeg en ik neem aan dat de uitstroom minder is dan normaal? Scheelt dat veel dan?
Als hij is schoongemaakt dan zou het aantal liters weer acceptabel moeten zijn. Wat ermee te maken zou kunnen hebben is dat je hem te goed hebt schoon gemaakt en dat je door verlies aan bacterien nu no2 meet maar goed dat was ook voor het schoonmaken al het geval denk ik.
Het was inderdaad voor het schoonmaken al zo. Wat er uit de spraybar komt is echt een lullig straaltje water vandaar dat ik eerst dacht dat de pomp vol met smurrie zat. Was niet zo, wel wat babygarnaaltjes eruit gered dus daar moet ik ook wat aan doen. Mijn volgende optie is de slangen schoonmaken maar ik kan me niet voorstellen dat daar zoveel drek in zou zitten. Alles is nieuw, het staat pas 2 maanden ofzo.

Ziet er mooi uit hoor👍.
Met het veranderen van de indeling toevallig wat meer in de bodem gezeten?

• Leuk
Het was inderdaad voor het schoonmaken al zo. Wat er uit de spraybar komt is echt een lullig straaltje water vandaar dat ik eerst dacht dat de pomp vol met smurrie zat. Was niet zo, wel wat babygarnaaltjes eruit gered dus daar moet ik ook wat aan doen. Mijn volgende optie is de slangen schoonmaken maar ik kan me niet voorstellen dat daar zoveel drek in zou zitten. Alles is nieuw, het staat pas 2 maanden ofzo.
Om welk filter gaat het en kun je ook de netto opbrengst meten met bv een emmer? Na 2 maanden zou zo n filter goed moeten werken.

Ziet er mooi uit hoor👍.
Met het veranderen van de indeling toevallig wat meer in de bodem gezeten?
Dat wel ja. Zou dat het kunnen zijn? Als in bodemrot? Dat verklaard alleen niet waarom mijn filter het ineens zo slecht doet?

@jessicapilon het is de JBL 902. Ik heb ook nog een 1502 klaarstaan voor gebruik maar die wilde ik er pas opzetten als het aquarium op het meubel stond dus die is nog niet ingedraaid🙈

Ik ga denk ik nu die 1502 er opzetten zodat ik de 902 even goed kan bestuderen. Dan zal ik wat vaker waterwissels moeten doen in de piek maar dat zien we dan wel.

Tja lastig te zeggen, ik had pas ook zomaar een nitriet verhoging maar die was met 1 waterwissel al weer weg . Verklaart idd niet waarom je filter het niet goed doet

Tja lastig te zeggen, ik had pas ook zomaar een nitriet verhoging maar die was met 1 waterwissel al weer weg . Verklaart idd niet waarom je filter het niet goed doet
Tenzij ik er per ongeluk veel zand in heb gewaaierd ofzo.

Ik meet 0 ammoniak en 0 nitraat. Wel gemeten een dag na een waterwissel. Ik heb toch het idee dat het aan het filter ligt. Ik ga hem eens helemaal uit elkaar halen van de week.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan