Dwergcichlide voor beginners


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
572
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Hoi!
Niet voor mijn huidige aquarium, maar voor een evt toekomstige bak: wat is nou dé dwergcichlide voor een beginner? Qua setting moet je denken aan een gezelschapsbak.
Dus niet te moeilijke eisen aan het water, voer of medebewoners.
Enig idee? Dan kan ik wat gerichter googlen.

Ik heb al kort gekeken naar :
kersenbuikcichlides
a. cacatuoides
a. borelli
ramirezi
m. altispinosus


Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
kersenbuikcichlides = niet ideaal in gezelschapsaquarium , kweekt als konijnen, die je niet kwijt geraakt
a. cacatuoides = veel doorgekweekte varianten
a. borelli = zou kunnen
ramirezi = zuurtegraad en hardheid niet makkelijk in gezelschapsasuarium , veel doorgekweekte nakweek
m. altispinosus = zou kunnen
 
Eens met Wout.
En Apistogramma borellii dan nog alleen als er geen al te drukke andere vissen bij zitten, want anders zul je ze zelden of nooit zien.
Mikrogeophagus altispinosus lijkt me het meest geschikt.

Andere leuke opties zijn Cleithracara maronii (sleutelgatcichlide), Anomalochromis thomasi (vlindercichlide) of, als je ze kunt vinden, Nanochromis tranvestitus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Ik heb de Maroni gehad en dat is een hele rustige vis die de bak en medebewoners verder ongemoeid laten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Bak waar ze in komen is een Rio 125?

Niet erg groot, dus je wilt geen agressieve rakkers of vissen die aan de maat zijn. Dan blijft eigenlijk alleen de A. borelli over. Qua cichliden-begrippen is dat een mak schaap.

Laetacara dorsigera/curviceps kan ook, maar het kan nog weleens lastig zijn om een koppel te vinden.
 
Bedankt voor alle suggesties. Het zou waarsch idd een rio 125 L zijn, 80 cm lang, omdat ik er daar nog 1 van heb staan in de schuur.
Misschien dat niet alle bovengenoemde vissen daar in passen.

De mikrogeophagus en apistogramma's spreken me het meeste aan. Helaas dat ramirezi's geen optie zijn, hoe cool zien die er uit!
Kun je bij de cacatuoides de doorgefokte nog onderscheiden? Ik snap dat een triple flame deluxe waarsch niet zonder menselijke sturing tot stand is gekomen, maar misschien een "wildkleur" variant?
 
Bedankt voor alle suggesties. Het zou waarsch idd een rio 125 L zijn, 80 cm lang, omdat ik er daar nog 1 van heb staan in de schuur.
Misschien dat niet alle bovengenoemde vissen daar in passen.

De mikrogeophagus en apistogramma's spreken me het meeste aan. Helaas dat ramirezi's geen optie zijn, hoe cool zien die er uit!
Kun je bij de cacatuoides de doorgefokte nog onderscheiden? Ik snap dat een triple flame deluxe waarsch niet zonder menselijke sturing tot stand is gekomen, maar misschien een "wildkleur" variant?
M. ramirezi kan wel, maar het zijn inderdaad niet de sterkste vissen tegenwoordig. Ze zijn wel te houden hoor, maar dan vaak door ervaren aquarianen.

A. cacatuoides zijn inderdaad ook flink doorgefokt. Normaal zien die er veel anders uit. Blauw, geel, soms met een klein stippeltje 'flame' in een vin. En dat is waar kwekers helemaal op los zijn gegaan.

Wat bedoel je verder met onderscheiden?
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Wat bedoel je verder met onderscheiden?
Ik bedoelde of ze te onderscheiden zijn van de niet-doorgefokte. Maar je gaf daar eigenlijk al antwoord op.

Mbt Ramirezi:
Aquainfo zegt:
Temperatuur: 25 – 28 graden
PH: 5 – 6
GH: 0 – 4
Mikrogeophagus ramirezi zijn gevoelig voor de waterkwaliteit.

Zo'n lage pH maakt het idd niet geschikt voor een standaard gezelschapsbak. Wat bedoelen ze met de waterkwaliteit? Ammoniak, nitriet en dat soort dingen? Of hoeveelheid bacterien of iets dergelijks?
Bij veel dwergcichlides staat dat je moet filteren over turf. Daar zou ik niet per se op zitten te wachten. Verplicht nummer of optioneel?
 
Laatst bewerkt:
Andere vraag: met doorgefokt wordt vaak een hoge inteeltcoefficient bedoeld. Zijn er specifieke ziektes of problemen die hierdoor bij de A.caca naar voren komen? Of kan het van alles zijn, en zijn ze gewoon "niet zo sterk''?
 
Andere vraag: met doorgefokt wordt vaak een hoge inteeltcoefficient bedoeld. Zijn er specifieke ziektes of problemen die hierdoor bij de A.caca naar voren komen? Of kan het van alles zijn, en zijn ze gewoon "niet zo sterk''?
ze zijn gewoon "niet zo sterk''
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
In mijn huidige Rio 125 heb ik een pH van 7,5-8,0 (in een 2e bak zal dat dus ong hetzelfde zijn). A. borelli zou daar beter bij passen dan de M. altispinosus. GH en KH zijn wel voor beide prima (6 en 6).
Zou die pH een probleem zijn voor altispinosus?

Zit er veel verschil in gedrag tussen deze 2?
Ik las dat ze beide rust nodig hebben bij het eten en natuurlijk een territorium nodig hebben als ze gaan kweken. Los van deze momenten, zijn ze "in het dagelijks" leven nog erg verschillend? Uiteraard moeten er mogelijkheden tot verstoppen zijn, maar een vis die erg schuw is vind ik altijd jammer.

tot slot: A. Macmasteri nog een optie voor een beginner?
 
Laatst bewerkt:
Die waardes zijn nog wel vrij hoog voor beide. Ik zou ze proberen te verlagen, anders heb je niet zo lang plezier van je vissen.

Mikrogeophagus vertaalt naar kleine aardvreter. Ze hebben dus voldoende plek nodig om te kunnen zeven in het zand, op zoek naar eten. Apistogramma doen dit ook, maar hebben minder plek hiervoor nodig. Die zoeken het liefst tussen bladerafval en ander spul dat organisch afbreekt. Ik vind A. borelli meer geschikt voor de Rio 125.

A. borelli zul je niet snel als wildvang tegenkomen. Die worden nagekweekt en zijn ook niet zo schuw meer. Geef ze voldoende schuilplaatsen in de vorm van hout en (drijf)planten en je zult ze vaak zat rond zien zwemmen.

A. macmasteri is een mooi vis, maar een echte haremvormer. Mannetjes zullen de vrouwen constant controleren of ze willen voortplanten. Willen ze dit niet, dan worden ze weggejaagd uit het territorium. Aangezien het vrouwtje in een kleiner aquarium geen kant op kan, is het meestal een dood vrouwtje tot gevolg.
 
Badis badis vind ik ook een leuk baarsachtig visje, die vrij makkelijk is. In mijn eerder discusbak plantte die zich zelf voort. Ook is het een heel bescheiden visje die niet moeilijk doet, maar wel het typische baarsachtige gedrag vertoont. En al zijn de foto's op internet niet erg spectaculair, kunnen ze wel echt mooi blauw-rood kleuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Badis badis vind ik ook een leuk baarsachtig visje, die vrij makkelijk is. In mijn eerder discusbak plantte die zich zelf voort. Ook is het een heel bescheiden visje die niet moeilijk doet, maar wel het typische baarsachtige gedrag vertoont. En al zijn de foto's op internet niet erg spectaculair, kunnen ze wel echt mooi blauw-rood kleuren.
Ja, goede suggestie! Daar zijn ook verschillende soorten van, al zijn die niet altijd te krijgen.

Nog mooier wellicht - Dario dario of Dario sp. Myanmar. Toch wel één van de leukste vissen die ik heb gehouden. Als er ooit weer een bakje vrij komt...
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Die waardes zijn nog wel vrij hoog voor beide. Ik zou ze proberen te verlagen, anders heb je niet zo lang plezier van je vissen.

Mikrogeophagus vertaalt naar kleine aardvreter. Ze hebben dus voldoende plek nodig om te kunnen zeven in het zand, op zoek naar eten. Apistogramma doen dit ook, maar hebben minder plek hiervoor nodig. Die zoeken het liefst tussen bladerafval en ander spul dat organisch afbreekt. Ik vind A. borelli meer geschikt voor de Rio 125.

A. borelli zul je niet snel als wildvang tegenkomen. Die worden nagekweekt en zijn ook niet zo schuw meer. Geef ze voldoende schuilplaatsen in de vorm van hout en (drijf)planten en je zult ze vaak zat rond zien zwemmen.

A. macmasteri is een mooi vis, maar een echte haremvormer. Mannetjes zullen de vrouwen constant controleren of ze willen voortplanten. Willen ze dit niet, dan worden ze weggejaagd uit het territorium. Aangezien het vrouwtje in een kleiner aquarium geen kant op kan, is het meestal een dood vrouwtje tot gevolg.
Bedankt voor de goede info!
 
Die waardes zijn nog wel vrij hoog voor beide. Ik zou ze proberen te verlagen, anders heb je niet zo lang plezier van je vissen.
Volgens aquainfo kan de borelli tot pH8 en de m.altispinosus tot 7. Borelli zou dan kunnen toch? Of kloppen die waardes niet?
 
Volgens aquainfo kan de borelli tot pH8 en de m.altispinosus tot 7. Borelli zou dan kunnen toch? Of kloppen die waardes niet?
Tsja, zijn uitersten. Sommigen zeggen dat waardes niet zo uit maken, zolang ze maar stabiel zijn. Ik neig meer naar het optimale. Proberen kan altijd natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Ik zou in elk geval kiezen voor nakweek, die zijn in het algemeen toleranter voor waterwaarden dan wildvang-vissen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Ja, goede suggestie! Daar zijn ook verschillende soorten van, al zijn die niet altijd te krijgen.

Nog mooier wellicht - Dario dario of Dario sp. Myanmar. Toch wel één van de leukste vissen die ik heb gehouden. Als er ooit weer een bakje vrij komt...
Afgelopen vrijdag op pad geweest voor Badis Badis en Dario Dario, nergens te krijgen, blijkt zaterdag dat Rifwachter ze allemaal heeft zitten, Dario Dario was nog wat klein, maar hij heeft ze wel.
 
Afgelopen vrijdag op pad geweest voor Badis Badis en Dario Dario, nergens te krijgen, blijkt zaterdag dat Rifwachter ze allemaal heeft zitten, Dario Dario was nog wat klein, maar hij heeft ze wel.
Zul je altijd zien...

Let bij de Dario dario wel op. Minder gekleurde exemplaren zijn vaak mannen, maar minder gezond. Vrouwtjes hebben echt vrijwel geen kleur op het lichaam. En vaak zit er geen enkel vrouwtje tussen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
- Mikrogeophagus altispinosus is echt een mooie soort, en heel sterk, alleen is het geslachtsonderscheid wat lastig.
- één van de kleinere Laetacara soorten? wel is ook het geslachtsonderscheid erg lastig.
- een koppel Nannacara anomala kan ook heel goed werken.
- Amatitlania altoflava/nanolutea kan naar mijn mening ook, dan met een groepje barbeeltjes erbij of hoger gebouwd zalmpje of levendbarende
- Apistogramma borelli is naar mijn ervaring ook wat aan de zwakke kant, ik ben persoonlijk niet zo'n fan van Apistogramma's
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Geen zuid-amerikaan maar wel de moeite om nog even te noemen. Anomalochromis thomasii, erg makkelijk soortje. Niet te agressief, kweekt makkelijk en kan prima op kraanwater.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro

Neolamprologus multifasciatus wordt op internet ook veel genoemd als de ultieme dwergcichlide voor beginners. Kunnen jullie je daar in vinden?
Op dit moment heb ik nog maar 3 corydorassen, verder geen bodembewoners.
 
Ik heb een flinke zandlaag van ong 5 cm. Eigenlijk te dik naar mijn zin ivm angst op bodemrot, maar voor deze vissen wel leuk om in te graven.
De temp zou ik van 23 gr naar 24 gr moeten zetten, voor de andere bewoners geen probleem.

2 vragen:
- in hoeverre kun je deze vissen voeren met pellets / droogvoer?
- wat is de minimale groepsgrootte?
 
Ik heb een flinke zandlaag van ong 5 cm. Eigenlijk te dik naar mijn zin ivm angst op bodemrot, maar voor deze vissen wel leuk om in te graven.
De temp zou ik van 23 gr naar 24 gr moeten zetten, voor de andere bewoners geen probleem.

2 vragen:
- in hoeverre kun je deze vissen voeren met pellets / droogvoer?
- wat is de minimale groepsgrootte?

Zijn erg leuke visjes, al meermaals in het echt gezien en wil ze ook nogsteeds houden.
Maar weet er wel het 1 en ander van:

Ze zijn erg territoriaal, zeker namate de groep groeit zullen je andere vissen geen leven meer hebben.
in 80cm bakken worden ze daarom eigenlijk altijd in een speciaalbak gehouden (dus alleen een groep multi's).

Tevens vereisen ze een hele andere bakinrichting dan menig andere vis.. dus ook daar zit geen match.

Als je met 6stuks (geslachtsrijpe vissen) begint zijn het er na een paar maanden al een stuk meer :))
Pellets/droogvoer wordt goed geaccepteerd.
 
Hoi Rich, thanks voor de info!
Tevens vereisen ze een hele andere bakinrichting dan menig andere vis.. dus ook daar zit geen match.
Ik heb zand en kan er slakkenhuizen in leggen. Of ontwortelen ze planten met hun gegraaf of iets dergelijks?

Als je met 6stuks (geslachtsrijpe vissen) begint zijn het er na een paar maanden al een stuk meer
Ik kan ze weggeven via marktplaats? Het zal niet zo hard gaan als met guppen, neem ik aan.

Ik zou niet willen dat ze de 3 cory's lastig vallen, maar als ik de groep klein hou is er best veel ruimte.
Zijn er mensen die deze vissen in een gezelschapsbak hebben weten te houden?
Als iedereen het me echt afraadt, ga ik het niet doen hoor.
Groeten,
 
[Over Badis badis] Ja, goede suggestie! Daar zijn ook verschillende soorten van, al zijn die niet altijd te krijgen.

Nog mooier wellicht - Dario dario of Dario sp. Myanmar. Toch wel één van de leukste vissen die ik heb gehouden. Als er ooit weer een bakje vrij komt...
Die dario dario of dario myanmar ziet er leuk uit.
- Eten ze ook mini korreltjes droogvoer?
- Zijn ze nog steeds slecht verkrijgbaar (of althans, de vrouwtjes)?
- Ik lees op seriouslyfish en aquainfo dat ze schuw zijn, maar het lijkt me sterk dat je ze dan uitroept tot een van de leukste vissen die je ooit gehouden hebt?

Groetjes!
 
Die dario dario of dario myanmar ziet er leuk uit.
- Eten ze ook mini korreltjes droogvoer?
- Zijn ze nog steeds slecht verkrijgbaar (of althans, de vrouwtjes)?
- Ik lees op seriouslyfish en aquainfo dat ze schuw zijn, maar het lijkt me sterk dat je ze dan uitroept tot een van de leukste vissen die je ooit gehouden hebt?

Groetjes!
Dario's schakelen meestal wel over naar diepvriesvoer, maar moeten in het begin vaak met levend voer gevoerd worden.

Van Dario dario zijn vrouwen nog steeds moeilijk te verkrijgen (en te herkennen). Soms krijgen winkels het voor elkaar om een aparte batch met enkel vrouwen te krijgen. De vrouwen van de Dario hysginon en Dario sp. Myanmar (recent beschreven als Dario tigris) zijn gemakkelijk te verkrijgen.

Tsja, wat is schuw? Het zijn geen guppy's die constant bij de voorruit zwemmen. Ik heb ze nooit als schuw ervaren, maar ik heb er wel altijd voor gezorgd dat er voldoende schuilplekken waren, zodat ze zich wel veilig voelen.

Bekijk eens wat video's van ze op youtube. Dan krijg je een beetje een indruk van hoe ze kunnen zijn.
 

Terug
Bovenaan