Dwergcichliden toevoegen aan huidig visbestand 125L


R

Ryannb

Guest
Beste aquariumliefhebbers,

Op het moment heb ik een juwel 125liter bak met het volgende visbestand:

- 10 kardinaaltetra
- 4 neontetra
- 3 hockeystick tetra
- L144 en L??
- 2 japonikagarnalen

Dit visbestand is wat onlogisch samengesteld maar dit komt doordat 2 aquaria bij elkaar zijn gevoegd uit nood.

Nu ben ik van plan om er een koppel dwergcichliden bij toe te voegen. Welke soorten geschikt zouden geschikt en betaalbaar zijn voor de grootte van dit aquarium en kunnen opschieten met het huidige visbestand (territorium gedrag etc.)? Mocht dit geen optie zijn, wat moet ik veranderen aan mijn visbestand om het wel geschikt te maken?

Groet Ryan
 
als ik je huidige bestand zie (allemaal zuid Amerika op de japonica na)
zou ik voor een zuid Amerikaanse cichlide gaan en dan staat het topic verkeer geplaatst

maar dat ter zijde
ik zou aller eerst de (neontetra en hockeystick) of (kardinaaltetra en hockeystick) wegdoen aangezien je bak mij te klein lijkt voor 2 scholen vissen
en neon zijn subtropische vissen en kardinalen tropisch
qua temperatuur range van de L nummers en japonica heb ik geen idee dus dat zal iemand anders je beter kunnen uitleggen

verder zou ik dan bij de kardinalen kiezen voor een simpele en goed verkrijgbare maar wel mooie soort als
agassizi of macmasteri 1m/1v

en als je liever de neons houd zou ik gaan voor de borelli
borelli zou 1m/3v kunnen maar 1m/1v is ook prima

bedenk wel dat apisto's vaak moeilijke eters zijn zo eet bij mij alleen het mannetje zinkt droogvoer en de rest eet alleen diepvries of levend voer
en ook diepvries word allen gepakt zolang het niet stil op de bodem ligt maar valt of beweegt

mocht je toch voor Afrikaanse cichlide gaan moet je erg goed kijken of deze wel bij je zuid amerikaanse vissen kunnen.
 
Dravik2 zei:
bedenk wel dat apisto's vaak moeilijke eters zijn zo eet bij mij alleen het mannetje zinkt droogvoer en de rest eet alleen diepvries of levend voer
en ook diepvries word allen gepakt zolang het niet stil op de bodem ligt maar valt of beweegt
Vaak? Ik heb die indruk totaal niet. Sterker nog, Apistogramma's nemen ook geregeld een hap zand uit de bodem en filteren daar wat voedsel uit en spuwen de rest weer (eventueel via de kieuwen) uit. Onze borellii's destijds hadden ook geen enkele moeite met bv. diepvries muggenlarfjes of artemia op de bodem.

Dravik2 zei:
mocht je toch voor Afrikaanse cichlide gaan moet je erg goed kijken of deze wel bij je zuid amerikaanse vissen kunnen.
In ieder geval niet de cichliden uit de Riftmeren. West-Afrikanen zijn eventueel geschikt voor een 'gezelschapsbak', maar de meest verkrijgbare soort - P. pulcher - staat bekend om zijn enorme agressie. Gezien alle ervaringen ermee zou ik in een 80cm bak de rest van het bestand er absoluut zwaar op aanpassen en mogelijk zelfs niet beginnen aan P. pulcher.

Dravik2 zei:
verder zou ik dan bij de kardinalen kiezen voor een simpele en goed verkrijgbare maar wel mooie soort als
agassizi of macmasteri 1m/1v

en als je liever de neons houd zou ik gaan voor de borelli
borelli zou 1m/3v kunnen maar 1m/1v is ook prima
In beide suggesties kan ik me eigenlijk wel vinden, ik zou hoogstens zeggen kies in een Rio125 1m/2v.

~ Ivo
 
Bedankt, de neontetra en hockeysticks gaan naar m'n 60 liter bak. Waarschijnlijk wordt het de macmasteri 1m/1v.
 
@ ivo dan zullen mijn vissen wel een beetje zeurders zijn :p
de reden dat ik 1/3 zij is dat je met 2 vrouwen geen agressie verdeling hebt
weet niet in hoeverre dit belangrijk is heb er zelf nooit problemen mee gehad

@ Ryannb geen probleem
macmasteri word trouwens ook vaak aangeboden als apistogramma viejita
 
Voordeel van 1/2 t.o.v. 1/1 bij soorten die geen koppelvormers zijn is de verdeling van de agressie/opdringerigheid van het mannetje. Vind ik belangrijker dan de vrouwtjes naar elkaar toe. Agressie van de vrouwen naar elkaar toe bij onze borellii's was er nauwelijks. Enkel in de broedperioden, maar dat ligt niet zozeer aan het feit dat er een tweede vrouwtje bij zit, maar dat er een indringer wordt gezien, een bijvisje dat te veel in de buurt komt wordt net zo goed weggejaagd.
Zal per soort natuurlijk wel wat verschillen. En misschien denken anderen er wel anders over, wie weet ;)

Hoe dan - of je nu 1/1 of 1/2 neemt - is een goede inrichting met onderbreken van zichtlijnen belangrijk.

Dravik2 zei:
@ Ryannb geen probleem
macmasteri word trouwens ook vaak aangeboden als apistogramma viejita
Zeg maar gerust dat eigenlijk alles wat als viejita gelabeld is eigenlijk de aquariumstam macmasterii is en dat die aquariumstam macmasterii vaker als viejita is gelabeld dan als macmasterii.

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan