Wat is er nieuw

Dwerggoerami verliest schubben en ligt

Beginner20

Active member
Lid geworden
20 januari 2021
Dag,

mijn dwerggroerami ligt op de bodem en ik zie dat er schubben zijn verloren/beschadigd.

het is vaker zo dat er ineens een vis op de bodem ligt en hij binnen een dag overlijdt, al meerdere malen geprobeerd dit met middeltjes te verhelpen op advies van de aquariumwinkel. Echter is dit de eerste keer dat de vis ook iets zichtbaar aan de schubben heeft.
Ook nu heb ik er op advies een middel ingedaan die alle wormen bestrijd omdat dit is waar ze in de winkel aan denken

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Ik heb er foto’s van de dwerggourami bijgedaan , van het aquarium en van de waterwaardes.

sidenote; de maanvissen zijn rustig en vallen (voor zover ik zie) geen vissen aan
Het water is wat gelig omdat er sinds gisteren hout in heb.

ik hoor graag of iemand wat weet en of er iets beter kan

Bijlagen

• C50E5E44-1D17-4040-8395-9B64A824D74D.jpeg
    C50E5E44-1D17-4040-8395-9B64A824D74D.jpeg
    138.5 KB · Weergaven: 261
  • FB6AE2CB-FBFB-4197-814A-55F15E9FE040.jpeg
    FB6AE2CB-FBFB-4197-814A-55F15E9FE040.jpeg
    132.8 KB · Weergaven: 192
  • 4097022A-0A4A-43D1-94EE-6FDDA6FF9A57.jpeg
    4097022A-0A4A-43D1-94EE-6FDDA6FF9A57.jpeg
    146.8 KB · Weergaven: 202
  • 90DA7FA0-7F9E-45A3-8AD7-CA36A325BEF1.jpeg
    90DA7FA0-7F9E-45A3-8AD7-CA36A325BEF1.jpeg
    545.9 KB · Weergaven: 195
  • 55C5CC7B-75EE-4F8C-83BB-CB1F18C71106.jpeg
    55C5CC7B-75EE-4F8C-83BB-CB1F18C71106.jpeg
    125 KB · Weergaven: 200
Zelfde verhaal als bij de ramirezie in een ander topic: dit visje is veel te ver doorgefokt (te zien aan het patroon waarbij de strepen niet mooi doorlopen maar onderbroken zijn, terwijl bij wildvang de strepen nooit onderbroken zijn) omdat ze zo populair zijn en dus enorm zwak daardoor, niks aan te doen

Aah oke 🙁 ze leven nu 2 maanden in de bak en was echt trots dat het zo goed ging maar helaas .
heb je ook enig idee wat het met de andere vissen kan zijn?

Ja je andere vissen weet ik niet daar heb ik te weinig info over

Hoe groot is je bak eigenlijk? En welke vissen zitten erin?

Het is een 100 L en dit zijn de vissen;
2 maanvissen

3 diamantzalm

2 ballon molly’s

2 algeneters

2 Indische modderkruipers

1 albino corydoras

1 dwerggoerami’s

2 moonlight gourami

De vissen die overleden zijn;
2 zoenvissen
1 maanvis
geen van hen had bijtwonden, kapotte vinnen etc. Gingen gewoon ineens raar zwemmen en liggen. Volgens de aquaria winkel leken ze sterk vermagerd maar dit heb ik van te voren nooit gezien.

Laatst bewerkt:
Voor de maanvissen en de zoenvissen is/was het aquarium sowieso te klein. Maanvissen hebben een minimale waterhoogte nodig van 55 cm en een zwemlengte van 120 cm. Wat ik hier lees geven de meeste ze in de groei 5 a 6 keer per dag eten. Als ik jou was zou ik eerst proberen het vis Bestand aan te passen aan het aquarium en filter wat je hebt. Het is misschien ook handig om te kijken welke van jou vissen in een school moet zwemmen. Dit zou mijn advies zijn waarom ze eventueel vermagerd zijn durf ik niet te zeggen

Voor de maanvissen en de zoenvissen is/was het aquarium sowieso te klein. Maanvissen hebben een minimale waterhoogte nodig van 55 cm en een zwemlengte van 120 cm. Wat ik hier lees geven de meeste ze in de groei 5 a 6 keer per dag eten. Als ik jou was zou ik eerst proberen het vis Bestand aan te passen aan het aquarium en filter wat je hebt. Het is misschien ook handig om te kijken welke van jou vissen in een school moet zwemmen. Dit zou mijn advies zijn waarom ze eventueel vermagerd zijn durf ik niet te zeggen
Oke bedankt! Dan ga ik voortaan zelf op onderzoek uit bij de aanschaf van een vis, volgens de winkel kan het namelijk allemaal wel samen en is het de juiste verhouding etc.
wel jammer, had daar nog specifiek naar gevraagd

Het is mij helaas ook overkomen. Ik gebruik zelf vooral aquainfo voor informatie. Mocht je dan nog twijfelen kan je altijd hier nog vragen naar de ervaringen van anderen.

Je bent in ieder geval goed bezig 👍

Goerami’s en maanvissen, daar is helaas je bak te klein voor.
En Corys, daar zou je een groepje van minstens 8 stuks van moeten houden.

Aan je teststrip te zien (mahjah die zijn niet echt nauwkeurig)
is het Nitraat hoog
is de GH hoog
is de KH laag
PH is ook laagachtig (iig wel voor deze vissen)
Chlorine is hoog, die gaat omzetten in Amonium en uiteindelijk Nitriet (heel kort bocht gezegd)

Wat lees ik hieruit, dat je teveel vis in een te weinig ingedraaid aquarium hebt en zijn er nog geen of nauwelijks bacterien aan het werk.
Als dit op aanraden of met instemming van de LFS heeft plaats gevonden dan zegt dat in één klap alles over de kennis en geloofwaardigheid van de LFS

En daar gaan we weer, want er gaan weer bosjes mensen roepen dat het onzin is
Koop als de bliksem een flesje JBL Bacterien en doe een flinke waterwissel en filter spoelen en dan de bacterien in het bakje
Dus iedereen roept dat het geld verknoeien is maar er gebeurt wel degelijk wat
Want de bacterien leven juist van de afvalstoffen in jouw water
lm_772e57c6b956a6521b28495f2886ca0977a1576745763.jpg

Breng in dezelfde gang naar de LFS de maanvissen en zalmpjes terug
en het zou ook beter zijn als je de gourami's terugbracht
De maanvissen worden veel te groot voor jouw bakje (net als de zoenvissen ook trouwens, die niet zoenen maar bekvechten)
De zalmpjes zijn met te weinig maar zijn wel behoorlijk druk in deze ruimte en teveel wordt echt een kermis in jouw aquarium
De gourami's (is al gezegd) zijn door de overmatige kweek veel te kwetsbaar voor een net of net niet ingedraaid aquarium, dat zou je allerlaatste aankoop moeten wezen maar dan ben je wel een maand of 4 - 5 verder

Eerst een paar week geduld met de molly's die wel wat kunnen hebben en na een tijdje kun j er es een paar corydora's bijkopen en een paar week later weer es iets
Als het je allemaal toch te kaal is koop dan een paar (2 ofzo) leuke mannen guppen, geen vrouwtjes, ook die zijn wat minder kritisch met waterwaardes en deze toch prachtige visjes geven wel een vrolijke noot met hun heen en weer gefladder en wat zijn er veel schitterende soorten en maten, tijgertjes van amper een centimeter of de endlers met die vorkstaartjes of zoiets
guppy-male-blue-diamond-small.jpg

Maar eerst water stabiliseren de grote en kwetsbare vissen eruit en de bacteriën aan de hobbel krijgen !!

En als je helemaal goed aan de gang wilt koop dan (als je het budget hebt dan wel he) een JBL 402 ext filter en zet je huidige filtermateriaal ook in die pomp en investeer in een druppeltest set

En laatste tip
Ga opzoek naar een betrouwbaarder LFS, ook al moet je er een uur ofzo voor rijden, dat loont altijd de moeite

Succes maat..

Laatst bewerkt:
Aan je teststrip te zien (mahjah die zijn niet echt nauwkeurig)
is het Nitraat hoog
is de GH hoog
is de KH laag
PH is ook laagachtig (iig wel voor deze vissen)
Chlorine is hoog, die gaat omzetten in Amonium en uiteindelijk Nitriet (heel kort bocht gezegd)

Wat lees ik hieruit, dat je teveel vis in een te weinig ingedraaid aquarium hebt en zijn er nog geen of nauwelijks bacterien aan het werk.
Als dit op aanraden of met instemming van de LFS heeft plaats gevonden dan zegt dat in één klap alles over de kennis en geloofwaardigheid van de LFS

En daar gaan we weer, want er gaan weer bosjes mensen roepen dat het onzin is
Koop als de bliksem een flesje JBL Bacterien en doe een flinke waterwissel en filter spoelen en dan de bacterien in het bakje
Dus iedereen roept dat het geld verknoeien is maar er gebeurt wel degelijk wat
Want de bacterien leven juist van de afvalstoffen in jouw water
lm_772e57c6b956a6521b28495f2886ca0977a1576745763.jpg

Breng in dezelfde gang naar de LFS de maanvissen en zalmpjes terug
en het zou ook beter zijn als je de gourami's terugbracht
De maanvissen worden veel te groot voor jouw bakje (net als de zoenvissen ook trouwens, die niet zoenen maar bekvechten)
De zalmpjes zijn met te weinig maar zijn wel behoorlijk druk in deze ruimte en teveel wordt echt een kermis in jouw aquarium
De gourami's (is al gezegd) zijn door de overmatige kweek veel te kwetsbaar voor een net of net niet ingedraaid aquarium, dat zou je allerlaatste aankoop moeten wezen maar dan ben je wel een maand of 4 - 5 verder

Eerst een paar week geduld met de molly's die wel wat kunnen hebben en na een tijdje kun j er es een paar corydora's bijkopen en een paar week later weer es iets
Als het je allemaal toch te kaal is koop dan een paar (2 ofzo) leuke mannen guppen, geen vrouwtjes, ook die zijn wat minder kritisch met waterwaardes en deze toch prachtige visjes geven wel een vrolijke noot met hun heen en weer gefladder en wat zijn er veel schitterende soorten en maten, tijgertjes van amper een centimeter of de endlers met die vorkstaartjes of zoiets
guppy-male-blue-diamond-small.jpg

Maar eerst water stabiliseren de grote en kwetsbare vissen eruit en de bacteriën aan de hobbel krijgen !!

En als je helemaal goed aan de gang wilt koop dan (als je het budget hebt dan wel he) een JBL 402 ext filter en zet je huidige filtermateriaal ook in die pomp en investeer in een druppeltest set

En laatste tip
Ga opzoek naar een betrouwbaarder LFS, ook al moet je er een uur ofzo voor rijden, dat loont altijd de moeite

Succes maat..
Bedankt!
De bak is wel een maand ingedraaid en daarna heb ik laten testen of het goed genoeg was volgens de winkel (wat jij LFS noemt?) Toen kon ik vissen uitzoeken en zij hielpen met wat kon en niet, er zijn ook wel een paar vissen afgeraden.
Nou kan dus mooi niet 😴 Ik heb gebeld en ze willen de vissen niet terugnemen omdat zij dus denken dat er wormen inzitten en dat willen ze niet in hun bakken, mooi klaar mee dus! Ga ik niet meer naartoe.
Ik denk dat ik de bak zo hou en er in elk geval niks bij doe en dan kijk hoe het loopt? En wanneer echt alles dood is ik opnieuw begin. Is dat een verstandig idee of kan ik nog bacteriën toevoegen terwijl de huidige vissen erin zitten?

Bedankt!
De bak is wel een maand ingedraaid en daarna heb ik laten testen of het goed genoeg was volgens de winkel (wat jij LFS noemt?) Toen kon ik vissen uitzoeken en zij hielpen met wat kon en niet, er zijn ook wel een paar vissen afgeraden.
Nou kan dus mooi niet 😴 Ik heb gebeld en ze willen de vissen niet terugnemen omdat zij dus denken dat er wormen inzitten en dat willen ze niet in hun bakken, mooi klaar mee dus! Ga ik niet meer naartoe.
Ik denk dat ik de bak zo hou en er in elk geval niks bij doe en dan kijk hoe het loopt? En wanneer echt alles dood is ik opnieuw begin. Is dat een verstandig idee of kan ik nog bacteriën toevoegen terwijl de huidige vissen erin zitten?
..

Ja dus echt waardeloos maar zo gaat het vaker hoor, al denk ik wel dat je niet had moeten zeggen dat ze wat mager ogen, ze zijn zowiezo te groot voor jouw bakje
Filter is wel een ding, ik zou zeker voor een wat groter extern filter gaan, dat kan de pieken ook wat beter verwerken (mits ingedraaid, dat kun je als je ze een tijdje samen laat draaien)
Bacteriën kan altijd en zijn ook niet over te doseren al doe je er 4 flesjes in

Vraagje: Waar woon je ??

..

Ja dus echt waardeloos maar zo gaat het vaker hoor, al denk ik wel dat je niet had moeten zeggen dat ze wat mager ogen, ze zijn zowiezo te groot voor jouw bakje
Filter is wel een ding, ik zou zeker voor een wat groter extern filter gaan, dat kan de pieken ook wat beter verwerken (mits ingedraaid, dat kun je als je ze een tijdje samen laat draaien)
Bacteriën kan altijd en zijn ook niet over te doseren al doe je er 4 flesjes in

Vraagje: Waar woon je ??
Enschede
Ik had hen foto’s laten zien van hoe ze op de grond lagen en hij suggereerd daarop dat ze mager zijn.
Verder wel behulpzaam en hebben mij bakjes meegegeven met wat ik er dan in moest gooien, ook nog een wit poedertje wat meer een laatste redmiddel was. Dus of vissen dood door wormen of door dat poeder.
Echter heb ik de vissen nooit mager gezien toen ze nog zwemden, alleen wanneer ze voor bijna dood op de bodem lagen

maargoed, bacteriën bestellen dus

Ja en eigenlijk per omgaande, ik heb uitstekende ervaringen met die JBL's
En poedertjes en allerlei middeltjes, is een schot in het duister
Want bijv. elke parasiet heeft een eigen behandeling nodig
Of je hebt een bacterie, ja.. ga maar uitvogelen welke
Nu eerst water verversen en veel en morgen weer
(wel even in de gaten houden dat je het niet te koud toevoegt)

Even nog iets hè..

Zoenvissen kunnen met gemak 20 / 25 cm worden en daar dus 2 van meegeven voor jouw 100 liter bakje die ws netto 85 lieter is, waar dus al 3 maanvissen en 4 gourami's inzitten

Kijk niemand kan en zal jou je onervarenheid kwalijk nemen, maar dergelijke adviezen zijn ver buiten elke proportie

Enschede is te ver, ik heb hier nog een overtollige 702 JBL (zonder slang) had je zo op mogen halen

Ja en eigenlijk per omgaande, ik heb uitstekende ervaringen met die JBL's
En poedertjes en allerlei middeltjes, is een schot in het duister
Want bijv. elke parasiet heeft een eigen behandeling nodig
Of je hebt een bacterie, ja.. ga maar uitvogelen welke
Nu eerst water verversen en veel en morgen weer
(wel even in de gaten houden dat je het niet te koud toevoegt)

Even nog iets hè..

Zoenvissen kunnen met gemak 20 / 25 cm worden en daar dus 2 van meegeven voor jouw 100 liter bakje die ws netto 85 lieter is, waar dus al 3 maanvissen en 4 gourami's inzitten

Kijk niemand kan en zal jou je onervarenheid kwalijk nemen, maar dergelijke adviezen zijn ver buiten elke proportie

Enschede is te ver, ik heb hier nog een overtollige 702 JBL (zonder slang) had je zo op mogen halen
Nog geen uur geleden heb ik ze gevoerd en nu valt me ineens een maanvis naar de bodem. Ik weet niet of ik foto’s mag plaatsen maar ik zie dus echt niks geks aan de vis.
Dat survival of the fittest idee gaat ineens sneller dan ik dacht.

ik was nog een vraag vergeten; je gaf aan de zalmpjes er uit te doen. Echter zijn dit wel de vissen waarvan er nog geen 1 dood is gegaan, zijn al een half jaar ongv met zn 3tjes. Wat is de reden dat deze er uit zouden moeten?

Foto's plaatsen mag altijd

Blijf het luguber vinden

Bijlagen

• 1099BF61-33DD-49BC-A6BA-188FB1AC7D18.jpeg
    1099BF61-33DD-49BC-A6BA-188FB1AC7D18.jpeg
    269.5 KB · Weergaven: 180
  • CCCFCC8E-0D38-471D-936D-4D03F7A39747.jpeg
    CCCFCC8E-0D38-471D-936D-4D03F7A39747.jpeg
    263.2 KB · Weergaven: 172
  • 69AA3F9C-4BDF-41F8-9D06-ED9C3322937A.jpeg
    69AA3F9C-4BDF-41F8-9D06-ED9C3322937A.jpeg
    456.3 KB · Weergaven: 151
Oke vergeet wat ik zei, er is nu ook een zalmpje dood.
Ik heb vanmiddag water ververst en ben stad en land afgegaan voor die bacteriën. Denk dat ze het dan toch niet aankunnen. Helaaas, straks maar opnieuw beginnen dan

Nou echt klaar mee, de vissen zwemmen aan het wateroppervlak en er zijn in 10 min tijd 3 vissen overleden.
Nitrietpiek?

Geen Jumper in de buurt want die hebben het..

Verdorie wat een pracht maantje

Kom die maantjes maar brengen krijg je die pomp gelijk mee, ja ik ben nog serieus ook

Oh.. doe maar even niet meer voeren o

water metien ?

Geen Jumper in de buurt want die hebben het..

Verdorie wat een pracht maantje

Kom die maantjes maar brengen krijg je die pomp gelijk mee, ja ik ben nog serieus ook

Oh.. doe maar even niet meer voeren o
Ondertussen dus ook 2 zalmpjes dood, helaas winkel dicht dus ik denk dat morgenochtend alles dood is.

Helaas ben ik niet in het bezit van een auto, noch rijbewijs ☹️

Word er een beetje moedeloos verdrietig van, de zalmpjes waren mij favorieten

Huidige meting

Bijlagen

• 0B3804C0-0FCC-499B-9621-44E79FBFCFBC.jpeg
    0B3804C0-0FCC-499B-9621-44E79FBFCFBC.jpeg
    119.1 KB · Weergaven: 149
Ohja, zelfs mijn indische modderkruipers hangen aan het wateroppervlak

Emmer schoon water op temperatuur en alles daar in

Direct water verversen, dat is zowiezo aan te raden als vissen aan het oppervlak hangen om dan direct 40% te verversen

die dode vis ziet er gewoon goed uit, niet mager.
denk gewoon ammonium of nitriet problemen.
wat ze hierboven al zeggen, verversen ....

Heel veel succes ts en probeer als het kan het advies over te nemen van hier

Heel veel succes ts en probeer als het kan het advies over te nemen van hier
Dankje! Neem zeker advies over, vissen zitten even in een emmer en ben nu maximaal water aan het verversen.
Wanneer de mogelijkheid er is begin ik opnieuw met een beter filter en andere vissen. Maar ik kan het niet over mn hart verkrijgen ze the euthenatiseren, dus maar even kijken hoe het loopt

Hoeft ook niet. Als je water verversing gedaan hebt kunnen ze denk wel terug en zou ik het morgenochtend nog een keer doen als ik jou was.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan