Dwerggoerami verstopt?


Myrrob

Active member
Lid geworden
23 oktober 2016
Berichten
25
Locatie
Zuiden van het kikkerland
Mijn dwerggoerami vrouwtje ziet er vanaf gisteren niet zo gezond meer uit. Ze zwemt erg laag en blijft ook veel laag. Haar schubben zien er ook niet zo gaaf meer uit. Zag vandaag dat haar buik ook erg opgezwollen was. Ik las iets over een verstopping? Hier ter vergelijking een foto van het mannetje en een foto van het vrouwtje.. Duidelijk verschil.

Ik wil haar helpen!

20161102_193552.jpg


20161102_193359.jpg
 
Je bent denk ik het zoveelste slachtoffer van een soort dat zo ontzettend zwak is dat bijna niemand ze meer kan houden helaas.
 
Ik las al dat als ze de strepen kwijt zijn, ze te ver doorgefokt zijn. En bij mijne is geen enkele streep meer te zien. Zonde, het zijn interessante beestjes.
 
Opgezwollen buik en slecht kunnen zwemmen zijn helaas beide symptomen van het iridovirus. Dit virus zie je de laatste tijd zeer vaak bij dwerggoerami's en is helaas weinig aan te doen.
 
Kan het virus overgedragen worden aan andere vissen? Moet ik haar in quarantaine zetten? Heb namelijk geen quarantaine bak...
 
Het schijnt een virus te zijn dat alleen deze soort treft.

De Colisa Chuna is blijkbaar wel gezond.

Maar hoe het precies zit weet ik ook niet.
 
Oh dankjewel Sanneke, dan weten we dat voor een eventuele vervanger! Kan je ook een stelletje dwerggoerami's van twee verschillende soorten samen houden? Aangezien we nu een mannetje overhouden, en ik geen zwakke soort wil kopen.
 
Iridovirus treft alleen de Trichogaster lalius inderdaad.

Ik las laatst een artikel waarin stond dat alle labyrinth vissen het kunnen dragen, dus ook alle soorten goerami's en bijvoorbeeld betta's. Maar of die ook symptomen ervan hebben weet ik niet.
 
Dat weet ik eerlijk gezegd niet of je de twee soorten kunt combineren.

Ik heb de Lalia ook als eerste vis gehad, maar de man ging heel snel dood, nieuwe man meegekregen, toen ging de vrouw dood en niet lang daarna ook de overgebleven man.
Ik heb daarna niet meer deze vissen genomen, ik kende de chuna ook niet, anders had ik die misschien wel gekozen.

Misschien weten anderen dat wel of ze samen kunnen ;)

En anders het mannetje terugbrengen, een tijdje wachten en dan voor de chuna gaan.
 
Kan je een vis zomaar terugbrengen naar de winkel ja? Ik hou hem liever niet single, weet zelf hoe dat is: hartstikke ongezellig :D
 
Iridovirus treft alleen de Trichogaster lalius inderdaad.
Onjuist en ergens anders ook weer juist: "het" iridovirus bestaat niet.

Onjuist, omdat het om een verzameling van soortspecifieke virussen gaat, en daarom dus ook weer juist: het specifieke virus dat de lalius treft, treft andere soorten niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik las laatst een artikel waarin stond dat alle labyrinth vissen het kunnen dragen, dus ook alle soorten goerami's en bijvoorbeeld betta's. Maar of die ook symptomen ervan hebben weet ik niet.
Dat is dus dat soortspecifieke: "het" iridovirus bestaat niet.
 
Ik las laatst een artikel waarin stond dat alle labyrinth vissen het kunnen dragen, dus ook alle soorten goerami's en bijvoorbeeld betta's. Maar of die ook symptomen ervan hebben weet ik niet.
Toch gaat het meestal goed met andere soorten. Blijkbaar zijn ze er beter tegen beschermd ofzo.

[Edit: Ik zie net dat de lalius een "eigen" soort iridovirus heeft, bedankt @Mascha&Ivo ]
 
Ik heb zelf inmiddels al 4 Lalia's verloren aan wat ik eerst dacht buikwaterzucht, maar de vinnen stonden niet naar buiten. Er zat best een tijdje tussen het overlijden van de visjes.
Het waren streeploze exemplaren (mannetjes) en de vrouwtjes zagen er normaal (niet doorgefokt) uit. De chuna's gedragen zich heel normaal en zijn actief genoeg.
Jullie hebben het over een virus wat alleen de lalia treft? Ik was niet van plan de lalia's te vervangen, maar klopt het dat er echt een apart "lalia" virus bestaat?

Wel jammer, zeker de wildvang (gestreept) is een prachtig visje...
 

Terug
Bovenaan