Dwerggoerami ziek?


B

Bartvl

Guest
Hey,

Ik heb sinds zaterdag 3 dwerggoerami's. Op 1 van de vrouwtjes zie ik nu een witte vlek op de rugvin, de andere lijkt een klein wit stipje te hebben op de rugvin. Hieronder enkele foto's. Verder gedragen ze zich normaal lijkt me, ze zwemmen rond en zoeken eten. Aan het mannetje zie ik niets. De waterwaardes zijn in orde (24 graden, KH = 3, GH = 5, PH = 6.7, NH4 = 0, NO2 = 0).

Vrouwtje met witte vlek + mannetje:
Dwerggoerami 1.jpg
Dwerggoerami 2.jpg


Vrouwtje met wit stipje:
Nieuwe afbeelding.jpg


Ik ben nog een beginner en maak me misschien te snel zorgen maar vroeg me af of dit het begin van een ziekte is en of ik best al ingrijp.

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Bart
 
Lijkt mij inderdaad witte stip. Echter niks aan doen in eerste instantie. Witte stip is een oppertunist die enkel zwakke visjes pakt. Nu in eerste instantie zorgen voor goed schoon water, veel verversen.

Nu de vraag; waardoor is deze verzwakt? Wat zijn je water waarden? Hoe warm is het water? Hoe groot is de bak? Wat zijn de andere bewoners? Hoe lang heb je deze al? Hoe vaak en hoe maak je de bak schoon?
 
Zou de man terug brengen, de strepen lopen niet mooi door maar zijn onderbroken (iets wat je veel ziet bij te ver door gefokte vissen)

Buiten dat zou je de easylief voogle aan de bak kunnen toevoegen dat ondersteunt het herstellend vermogen van de vis
 
Lijkt mij inderdaad witte stip. Echter niks aan doen in eerste instantie. Witte stip is een oppertunist die enkel zwakke visjes pakt.
Als het witte stip zou zijn is afwachten het slechtste wat je kunt doen. Een paar dagen verder zit je dan diep in de shit en ga je het ook zien bij de aanvankelijk gezonde vissen. Zonder behandeling is het vaak* een doodvonnis.

Maar een enkele stip op een vin hoeft zeker geen witte stip te zijn. Kan ook een beschadiging zijn die vanzelf verdwijnt, of veroorzaakt worden door een andere parasiet. De foto's zijn wat vaag dus er is verder moeilijk iets van te zeggen. Het beeld van het wittig uitgeslagen stuk vin op foto 1 past in elk geval niet bij stip.

* er is wel een mate van immuniteit mogelijk onder vispopulaties maar je weet van tevoren niet of dat voor jouw vissen ook geldt.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij inderdaad witte stip. Echter niks aan doen in eerste instantie. Witte stip is een oppertunist die enkel zwakke visjes pakt. Nu in eerste instantie zorgen voor goed schoon water, veel verversen.

Nu de vraag; waardoor is deze verzwakt? Wat zijn je water waarden? Hoe warm is het water? Hoe groot is de bak? Wat zijn de andere bewoners? Hoe lang heb je deze al? Hoe vaak en hoe maak je de bak schoon?
Waterwaardes staan bovenaan mijn bericht.
Het aquarium is 240l - 190l netto inhoud
Verder zitten er nog 20 kardinaaltetra's in - sinds 17/12 (11 dagen dus)
De goerami's zitten er nog maar van zaterdag in, 2 dagen dus
Ik had net voor de tetra's ververst en was van plan woensdag terug te verversen - 2 weken later dus. De waterwaardes waren nog allemaal goed vorige week en wou het stressen van de vissen vermijden.

Zou de man terug brengen, de strepen lopen niet mooi door maar zijn onderbroken (iets wat je veel ziet bij te ver door gefokte vissen)

Buiten dat zou je de easylief voogle aan de bak kunnen toevoegen dat ondersteunt het herstellend vermogen van de vis
Bedankt voor de tip, is weer iets bijgeleerd!

Dat product van Easylife, is dat ziets als Biotopol van JBL? Dat heb ik hier liggen en zou ook helpen ter versterking van de vissen.

Als het witte stip zou zijn is afwachten het slechtste wat je kunt doen. Een paar dagen verder zit je dan diep in de shit en ga je het ook zien bij de aanvankelijk gezonde vissen. Zonder behandeling is het vaak* een doodvonnis.

Maar een enkele stip op een vin hoeft zeker geen witte stip te zijn. Kan ook een beschadiging zijn die vanzelf verdwijnt, of veroorzaakt worden door een andere parasiet. De foto's zijn wat vaag dus er is verder moeilijk iets van te zeggen. Het beeld van het wittig uitgeslagen stuk vin op foto 1 past in elk geval niet bij stip.

* er is wel een mate van immuniteit mogelijk onder vispopulaties maar je weet van tevoren niet of dat voor jouw vissen ook geldt.

De vis is nogal schuchter als ik met mijn camera in de buurt kom maar het lijkt alsof de kleur van de vin is verdwenen op die plaats. Misschien het begin van vinrot?



Zou het aangeraden zijn om te behandelen met Esha2000? Of wacht ik best nog een dag af om te zien of het erger wordt?
 
(...)het lijkt alsof de kleur van de vin is verdwenen op die plaats. Misschien het begin van vinrot?

Zou het aangeraden zijn om te behandelen met Esha2000? Of wacht ik best nog een dag af om te zien of het erger wordt?
Het is moeilijk te voorspellen of dat middel iets zal doen zolang het precieze probleem niet vastgesteld is. Maar veel kwaad kan het ook niet, zeker met vissen die je nog maar zo kort hebt. Dan kunnen ze van alles mee hebben genomen je bak in. Als dit mijn vissen waren en ik zou zelf twijfelen over wat het nu precies is, dan had ik het wel geprobeerd. :) Ondertussen kun je misschien kijken of er betere foto's te maken zijn van die vin? Gaat natuurlijk niet met alle camera's/telefoons even makkelijk.

Esha2000 is alles resistent voor geworden door vooral amateuristisch overmatig prefentief gebruik, dus je belast enorm je filter ermee maar d evis zal er niet van opknappen
Je kunt zeggen dat jij Esha 2000 niet vertrouwt. Dat is dan jouw mening. En je kunt die mening formuleren als een advies aan anderen om het middel niet te gebruiken. Maar overal keer op keer rondbazuinen dat bacteriën "resistent" zouden zijn tegen de werkzame stoffen, als ware het een voldongen feit, zonder ook maar enig bewijs daarvoor te leveren.... Je helpt helemaal niemand met zulke ongefundeerde kreten. Je maakt de verwarring over wat nu wel en niet mogelijk is aan behandelingen alleen maar groter. En waarom? Om een kudde mensen achter je aan te hebben die het mee gaan papegaaien? Wat schieten de vissen daarmee op?

Esha bevat geen antibiotica en is helemaal niet "enorm belastend". Het wordt gewoon biologisch afgebroken uiteindelijk en kan gemakkelijk in hogere doseringen gebruikt worden zonder noemenswaardige nadelige effecten.
 
Aah, ze zitten er nog maar kort in. Dan is waarschijnlijk de stress die ,e hebben ondervonden de reden van een witte stip. Dit trek vrij vlot weg.



Als het witte stip zou zijn is afwachten het slechtste wat je kunt doen. Een paar dagen verder zit je dan diep in de shit en ga je het ook zien bij de aanvankelijk gezonde vissen
Hier ben ik het niet mee eens. Witte stip is oppertunistisch. Pas als de vis verzwakt is komt het tot uiting. Witte stip is zowat in elke bak latent aanwezig. Mocht een vis stress ondervinden(verkeerde ww, fel licht, verzin t maar) dan pas komt t tot uiting. Het is zowat standaard dat als ik nieuwe neontetraatjes koop er een enkele last krijgen van een paar stipjes. Dat verdwijnt gewoon weer
 
Opportunistisch: ja. Eens. :) Maar bij een uitbraak door nieuw aangeschafte (gestresste) vissen zie je dat ook bestaande vissen kunnen worden aangetast. Dan zal dat er wellicht mee te maken hebben dat de parasitaire druk zodanig toeneemt dat ook gezondere vissen last kunnen gaan krijgen.
 
Voor goerami's zitten ze erg onderin, heb je wel iets van drijfplanten ? Misschien dat je het te open hebt aan de bovenkant waardoor ze zich daardoor niet prettig voelen.
 
Bedankt allemaal voor de info! Heb al veel bijgeleerd.

Woensdag is de winkel hier in de buurt open en kan ik producten kopen. De easy life Voogle lijkt me wel interessant om ze extra weerstand te geven... Ik zal ook de Esha halen, kan sowieso geen kwaad om te hebben staan lijkt me. Maar als het tegen woensdag niet erger is ga ik het nog niet direct gebruiken.

De andere vissen, 20 kardinaaltetra's, zien er nog goed uit. Geen vlekjes en heel beweeglijk.

Voorlopig heb ik wat vallisneria die beginnen drijven op het water en enkele drijfplantjes maar die zijn nog te klein. Ik zal woensdag ook eens kijken in de winkel, waar ik zaterdag was hadden ze enkel die kleine prutsplantjes (Riccia?), die heb ik nu in 2 drijfringen maar zijn dus nog klein.
De goerami's komen wel regelmatig naar boven maar vinden het blijkbaar heel leuk om alle slakken in het grind op te zoeken...
 
Alle medicatie zit natuurlijk wel iets in. Het is echt geen kopje munt thee.

ESHA 2000 (UK) - INGRED: 6.3 mg ethacridine lactate, (AKA: Rivanol, an antibacterial acridine, sometimes used to treat shigella.) 1 mg proflavin, an acridine closely related to acriflavin and used for protozoans (velvet), gram positive bacteria, and fungus. 3.2 mg Copper ++ - Treats: protozoans (ich and velvet). Note: Effective against parasites, but often toxic to fish, espceially in soft water. 0.26 mg methyl orange - a multifunctional product.

Buiten deze discussie. Voor stip gebruik je geen ESHA 2000. Hiervoor hebben ze de EXIT.

k zie ook geen stip in het ene stipje op de vin. Mocht het onverhoops gaan uitbreiden en ltoch stip zijn, zie je er morgen veel meer. Wat je hoor te zien bij witte stip zijn hele kleine korreltjes zout/suiker op de vis. Dan even flesje EXIT !!! halen.
 
Ik zou straks water verversen maar als ik 50% ververs daalt de temperatuur wel van 24 tot 20-21 graden. Kan dit kwaad voor de stress van de vissen? Het water opwarmen is geen optie voor mij, het gaat om 90l...
 
Ik zou straks water verversen maar als ik 50% ververs daalt de temperatuur wel van 24 tot 20-21 graden. Kan dit kwaad voor de stress van de vissen? Het water opwarmen is geen optie voor mij, het gaat om 90l...
Dat kunnen ze best hebben. Dan heeft het maar even "geregend" in de winterperiode van hun huidige natuurlijke habitat. ;-)

Maar, jouw kraan geeft alleen koud water?
 
Uiteraard heb ik ook warm water maar ik gebruik 60% osmosewater wat ik niet kan opwarmen.

En ik heb toen er nog geen vissen in zaten voor het deel kraanwater ook eens warm water genomen. Met als gevolg dat de GH plots steeg van 5 naar 9 en alle cryptocorynes verslijmden. Ze zijn er nog van aan het recupereren :rolleyes:

Ik vermoed dus dat het boilervat heel veel kalk bevat...
 
Oh apart. Dan snap ik je terughoudendheid wel.

Houd ons maar op de hoogte van het wel en wee der gourami's.
 
De vissen lijken stabiel te blijven. Het ander vrouwtje heeft ook een licht vlekje op de staartvin zag ik maar ze worden niet erger en ze worden actiever in het aquarium. Achter elkaar zwemmen, elkaar aanraken, meer boven zitten. Het mannetje en de tetra's zijn nog prima. Ik volg het verder kort op maar met behandelingen wacht ik nog. Het lijkt me dus wat stress te zijn of een lichte beschadiging van ergens tegen te schuren.

Ik heb vandaag ook Voogle gehaald, ziet er me een goed product uit om het immuunsysteem te versterken. Ik heb de verversing naar morgen verschoven, dan kon ik ze nog wat langer met rust laten en had ik alle producten. Ik heb intussen al mijn vaatjes osmosewater binnen tegen de verwarming gezet, dan is de temperatuurschok niet zo groot. Ik heb ook nog extra drijfplantjes (Limnobium Laevigatum) gekocht en Braziliaanse klimop (Hydrocotyle Leucocephala).
De andere plantjes die ik dit weekend meekreeg blijkt eendenkroos te zijn. Best verwijderen zeker? Las er nogal slechte ervaringen over...

Ik heb ook een omgekeerd bakje hangen voor mijn bio CO2 en ik zie dat de goerami's er soms 'lucht' happen... Nu ze merken het snel, blazen het weer uit en happen ernaast echte lucht. Onthouden ze zoiets eigenlijk? Want anders hang ik er misschien best een netje over. Wel niet zo mooi meer dan.
 
Even een vervolg. De witte plekjes zijn verdwenen, de vrouwtjes kregen ook meer kleur de laatste weken maar sinds gisteren viel het me op dat er 1 vrouwtje niet meer actief is. Ze hangt op de bodem, kwam vandaag niet eten en lijkt helemaal opgezwollen. Kan iemand me helpen wat dit is en of het te behandelen is?

Verder zag ik vandaag ook een schuimnest denk ik tussen de drijfplanten en de 2 andere goerami's doen het goed.

Hier enkele foto's:

Hier is het het linkse vrouwtje
Goerami dik1.JPG
Goerami dik2.JPG
Goerami dik3.JPG
Schuimnest 1.JPG
Schuimnest 2.JPG
 
Als het witte stip zou zijn is afwachten het slechtste wat je kunt doen. Een paar dagen verder zit je dan diep in de shit
Hier ben ik het niet mee eens. (...) Het is zowat standaard dat als ik nieuwe neontetraatjes koop er een enkele last krijgen van een paar stipjes. Dat verdwijnt gewoon weer
Ik zat wat te researchen hierover en moest even aan onze berichtenwisseling terugdenken. Beter laat dan nooit: je hebt helemaal gelijk dat witte stip goed uit zichzelf over kan gaan. 🙃 (y)

Wat dan van belang schijnt te zijn (behalve het afweersysteem) is goed gerijpte filtratie. In de biofilm leven carnivore organismen; normaal zijn dat er niet zoveel, maar als er een hoop van die vrijzwemmende witte stip in het water komt, explodeert de populatie van de roofbeestjes en vreten ze de boel voor je op.

In theorie moet witte stip dan niet dodelijk zijn en vanzelf overgaan. In de praktijk..... ga ik hier gauw achterkomen. Ik heb op de een of andere manier witte stip gekregen in een van mijn bakken. 🙈 Tenzij dat te maken kan hebben met de introductie van nieuwe vis, ruim 3 weken geleden, heb ik geen idee waar het vandaan komt.

Paar maanden geleden nog de filters aangepast. Nu maar hopen dat dat genoeg ontwikkeltijd heeft gehad. 🤞
 
Ik zat wat te researchen hierover en moest even aan onze berichtenwisseling terugdenken. Beter laat dan nooit: je hebt helemaal gelijk dat witte stip goed uit zichzelf over kan gaan. 🙃 (y)

Wat dan van belang schijnt te zijn (behalve het afweersysteem) is goed gerijpte filtratie. In de biofilm leven carnivore organismen; normaal zijn dat er niet zoveel, maar als er een hoop van die vrijzwemmende witte stip in het water komt, explodeert de populatie van de roofbeestjes en vreten ze de boel voor je op.

In theorie moet witte stip dan niet dodelijk zijn en vanzelf overgaan. In de praktijk..... ga ik hier gauw achterkomen. Ik heb op de een of andere manier witte stip gekregen in een van mijn bakken. 🙈 Tenzij dat te maken kan hebben met de introductie van nieuwe vis, ruim 3 weken geleden, heb ik geen idee waar het vandaan komt.

Paar maanden geleden nog de filters aangepast. Nu maar hopen dat dat genoeg ontwikkeltijd heeft gehad. 🤞


Leuk dat je nog reageert op deze oude kwestie. Ik heb nooit de reden erachter geweten, puur uit eigen observatie. Bedankt voor de uitleg!
 
Leuk dat je nog reageert op deze oude kwestie. Ik heb nooit de reden erachter geweten, puur uit eigen observatie. Bedankt voor de uitleg!
(y)

Twee dagen verder en de witte stip lijkt stabiel. Sommige stippen zijn weg en daar zijn andere voor in de plaats gekomen, maar het zijn er nog ongeveer evenveel als zaterdag. Zal dus wel goed komen gok ik.
 
(y)

Twee dagen verder en de witte stip lijkt stabiel. Sommige stippen zijn weg en daar zijn andere voor in de plaats gekomen, maar het zijn er nog ongeveer evenveel als zaterdag. Zal dus wel goed komen gok ik.

Begrijp ik nou goed dat jij even een murphy week heb. Eerst overstromingen en nu stip? Lekker overzichtelijk posten doe jij.................

Stip in je 2 meter met de terminators?
 
Begrijp ik nou goed dat jij even een murphy week heb. Eerst overstromingen en nu stip? Lekker overzichtelijk posten doe jij.................

Stip in je 2 meter met de terminators?
Onfortuinlijke dingen zijn sociale wezens! Die gebeuren samen. Zo werkt dat, haha.

Ja de grote bak. Zoiets gebeurt nooit in je kleinste bak. :p Voor zover ik het kan zien (want ze zwemmen 1000 km/h) heeft van de goudvissen alleen de zwarte een aantal stipjes. Stuk of 5, mss stiekem 10 als je in slow-motion alle hoekjes en gaatjes weet te bekijken. Is nog even druk als altijd en in een paar dagen tijd 11 meter gegroeid. Ik maak me op dit moment niet zo'n zorgen.

Kan wel iedere gebeurtenis in mijn goudvissentopic vermelden, maar je moet ergens een grens trekken als het gaat om attention seeking. :DD
 
Onfortuinlijke dingen zijn sociale wezens! Die gebeuren samen. Zo werkt dat, haha.

Ja de grote bak. Zoiets gebeurt nooit in je kleinste bak. :p Voor zover ik het kan zien (want ze zwemmen 1000 km/h) heeft van de goudvissen alleen de zwarte een aantal stipjes. Stuk of 5, mss stiekem 10 als je in slow-motion alle hoekjes en gaatjes weet te bekijken. Is nog even druk als altijd en in een paar dagen tijd 11 meter gegroeid. Ik maak me op dit moment niet zo'n zorgen.

Kan wel iedere gebeurtenis in mijn goudvissentopic vermelden, maar je moet ergens een grens trekken als het gaat om attention seeking. :DD

Morgen even de terminator in de houtgreep nemen en fotootje delen in je album? Als je hem dan toch te grazen heb genomen even een zoutbadje misschien. Zo gepiept en 10 stipjes minder scheelt toch voor hem en je aquarium. Als je pech heb en de stipjes maken vele baby s straks een uitbraak :rolleyes:

Doet die kreeft niet iets nuttigs in dat aquarium zoals stip vreten?
 
Weet je wat het is met stip: tegen de tijd dat je het ziet, zit er al veel meer van in je water dan die paar zichtbare stipjes doen vermoeden. Voor elke stip die je los zou weken, liggen er al een aantal op de bodem (in een andere fase van de cyclus) te wachten om nog eens honderden beestjes uit te laten zwermen... Vissen individueel uitvangen voor een badje heeft dan niet zoveel zin denk ik; zodra je ze in het oude water terugzet, krijgen ze die stipbeestjes weer om de oren. Ik denk dat uitvangen dan eerder averechts werkt, door de stress die het oplevert. En van wat ik gelezen heb in wetenschappelijke studies, schijnt zout alleen tegen stip werken in een flinke concentratie (minstens 5 g/l) en alleen voor een langere duur. Een zoutbad van een uur bijvoorbeeld deed volgens bepaalde onderzoekers niets tegen de stip.

Doet die kreeft niet iets nuttigs in dat aquarium zoals stip vreten?
Was het maar zo'n feest. Dan zou zelfs jij misschien wel warm lopen voor kreeften. :D Nee, die kreeftjes staan erbij en kijken ernaar. Mijn hoop is gevestigd op de vleeseters in mijn filters. En ik denk, als die niet al aan de gang waren, dat de uitbraak verder gevorderd zou zijn.
 
Weet je wat het is met stip: tegen de tijd dat je het ziet, zit er al veel meer van in je water dan die paar zichtbare stipjes doen vermoeden. Voor elke stip die je los zou weken, liggen er al een aantal op de bodem (in een andere fase van de cyclus) te wachten om nog eens honderden beestjes uit te laten zwermen... Vissen individueel uitvangen voor een badje heeft dan niet zoveel zin denk ik; zodra je ze in het oude water terugzet, krijgen ze die stipbeestjes weer om de oren. Ik denk dat uitvangen dan eerder averechts werkt, door de stress die het oplevert. En van wat ik gelezen heb in wetenschappelijke studies, schijnt zout alleen tegen stip werken in een flinke concentratie (minstens 5 g/l) en alleen voor een langere duur. Een zoutbad van een uur bijvoorbeeld deed volgens bepaalde onderzoekers niets tegen de stip.


Was het maar zo'n feest. Dan zou zelfs jij misschien wel warm lopen voor kreeften. :D Nee, die kreeftjes staan erbij en kijken ernaar. Mijn hoop is gevestigd op de vleeseters in mijn filters. En ik denk, als die niet al aan de gang waren, dat de uitbraak verder gevorderd zou zijn.

Als je geen meds wil gebruiken dan zul je handmatig moeten verwijderen. Jammer dat die stomme kreeft niets nuttigs doet.

Inderdaad dat betekend verversen, verversen en verversen. Tijdens verversen goed beweging in het water zodat baby gespuis rond gaat zweven en op bodem valt.

Voor je terminator een badje moet inderdaad beduidend meer zout hebben om wat te doen. Even uit oud topic gekopieerd, luiheid

Emmertje water van dezelfde tempratuur als aquarium. 25 tot 30 gram zout zonder jodium per liter erin en goed met garde roeren zodat het oplost. Vis met pannetje ofzo uit aquarium halen met water, geen netje. Vis met hand in zoutbadje zetten en max 5 minuten erin laten. Opbouwen 3 tot 5 minuten. Opletten dat je de kieuwen blijven bewegen. Je kunt hem helpen om hem met de hand rustig heen en weer te bewegen. Als kieuwen niet blijven bewegen eruit halen. Elke dag 1 badje een dag of 4. Met de hand vis terug zetten in aquarium en op de hand een baantje met hem trekken of kop bij de filteruitlaat houden zodat kieuwen goed door spoelen. Los laten als hij vanzelf weg wilt zwemmen.

Dit is de sluier versie denk dat je terminator wel zelf zijn baantje gaat zwemmen en wat meer kan hebben.

VOOR ANDERE DIE DIT LEZEN NIET PROBEREN BIJ IEDER SOORT VIS. DE TERMINATOR IS EEN GOUDVIS EN KAN GOED TEGEN ZOUT!!!!!
 
DE TERMINATOR IS EEN GOUDVIS
Haha, goed dat je dat erbij zegt. Ik geloof dat terminator een term is die vooral onder ons twee bekend is. :DD

Als je geen meds wil gebruiken dan zul je handmatig moeten verwijderen. Jammer dat die stomme kreeft niets nuttigs doet.

Inderdaad dat betekend verversen, verversen en verversen. Tijdens verversen goed beweging in het water zodat baby gespuis rond gaat zweven en op bodem valt.

Als je kijkt op deze site onder "water changes to treat ich" staat er o.a. het volgende: "A 50% change every day had very little effect on the ich. One must get up to a 95% water change before there is significant reductions in the infectious ich organism. Now 95% water changes WILL HELP with ich and will NOT hurt the fish, contrary to popular mythology."

Dus water verversen kan zeker helpen, maar je moet echt extreme verversingen doen om effect te bereiken. Bij een bak van 500 liter, waar ik bovendien amper de bodem kan bereiken (i.v.m. bodem cleanen wat je voorstelt) is dat geen reële optie. :engel: En voor wat betreft het zoutbad: ik waardeer je advies! Echt. Maar ik denk toch dat ik het liever niet doe. Deze vissen zijn niet zo makkelijk uit te vangen als fancy goldfish; dat wordt een drama in die 2-meterbak.

Ik kijk nu liever aan of de natuur zelf z'n werk doet. Zolang de stipjes beperkt blijven en de vissen er niet teveel last van hebben (ik zie ze totaal niet schuren of zo), wacht ik af. Zou het toch niet onder controle blijven, dan gooi ik gewoon iets van Exit erin. Ben niet bang voor medicatie, maar het idee is dus, in theorie, dat witte stip vanzelf over kan gaan in een gerijpte bak. :)

Ik snap dat jij er anders tegenaan kijkt. Geloof me, ook ik heb het beste voor met mijn vissen. Ik vlieg het alleen anders aan.
 
Haha, goed dat je dat erbij zegt. Ik geloof dat terminator een term is die vooral onder ons twee bekend is. :DD
Omdat je zo lekker random post. Topic van een gourami meen ik. Straks allemaal posts, ik heb me gourami, neon tetra, maanvis in een bakje zout gezet met 30 gram zout en nu is hij dood :oopss:

Jouw terminator is natuurlijk een stukje sterker dan de Fancy exemplaren.

Ik weet dat je nogal van het experimenteren ben :rolleyes: Maar bacties die stip op eten klinkt mij nogal idioot in de oren. Maar goed, ik wacht het wel af wat je bevindingen zijn. Is het wel zeker stip? Bij @aquabelg was visje met een paar dagen stip dood Maar goed dat was een Fancy en wat zwakker dan jouwe.

Bodem cleanen is inderdaad geen strak plan ik dacht meer aan even je planten met slang uitschudden en al waaierend met slang boven je bodem afhevelen. Als er 400 liter uit is dan is je terminator toch zo in de houtgreep. Dan hevel je toch heel wat baby stipjes naar het riool. Uurtje werk. Heb net 300 eruit gehaald.

Je ga toch niet met exit drupjes werken in een 500 liter bak? Weet niet wat flesje kost maar misschien zijn er beter/goedkopere opties. Geen ESHA he :pp

Heb je wat leesvoer over stip in je PM gedropt. Heb je wat te doen vandaag.

Laat ik niet over een paar dagen lezen R.I.P. terminator black ;):cry:
 
Haha thanks voor het leesvoer nog. :D

Hier onder "discussion" het verhaal over de stip-etende beestjes: https://aquariumscience.org/index.php/10-2-2-6-filtration-of-ich/

Ik weet dat je nogal van het experimenteren ben :rolleyes: Maar bacties die stip op eten klinkt mij nogal idioot in de oren. Maar goed, ik wacht het wel af wat je bevindingen zijn. Is het wel zeker stip? Bij @aquabelg was visje met een paar dagen stip dood Maar goed dat was een Fancy en wat zwakker dan jouwe.

Niet zo mooi natuurlijk als het bij diegene slecht af is gelopen, al vraag ik me af of sterven binnen enkele dagen aan alleen stip (zonder onderliggende aandoeningen) mogelijk is? Het is belangrijk om altijd oorzaak en gevolg scherp te houden. Als een ziekte uit zichzelf weggaat, of juist zonder ingrijpen dodelijk is, en ik voer EEN ingreep uit (bijvoorbeeld 10 kilo zout toevoegen), is het heel verleidelijk om het resultaat na die ingreep te linken aan de ingreep. Terwijl het resultaat er misschien wel los van staat. Op die manier heeft men in de loop der tijd van alles bedacht en doorverteld aan dingen die al dan niet zouden werken...

Experimenteren zou ik het zelf niet willen noemen. Ik kijk gewoon kritisch naar de informatie die er beschikbaar is. Dat is met filtermateriaal zo, met goudvissen en in dit geval met witte stip. 90% van de artikelen daarover, veelal geschreven door ondeskundige personen, slaat de plank volkomen mis. De site die ik hierboven noem is een uitzondering. Dus als die man zegt: het werkt zus of zo, dan neem ik dat serieus en ga ik ermee aan de slag om te kijken of dat inderdaad klopt. "Aan de slag" houdt met witte stip dan blijkbaar in: vooral niet te veel doen. Óf kiezen voor die tactiek van 100 x per week water verversen....

Ik geloof uit mijn hoofd dat één flesje Esha Exit ongeveer genoeg zou moeten zijn. Als het moet zou ik er twee bestellen, dat boeit me niet, als ik kijk naar wat ik überhaupt aan deze hobby uitgeef.

De verspreiding van witte stip gaat in mijn bak door de lage temperatuur waarschijnlijk maar traag. Het duurt even voor positieve of juist negatieve ontwikkelingen duidelijk worden.
 
Joh ik stuur jou toch ook gewoon nederlandse tekst :eek: Al die termen in nederlands al zo moeilijk and my English is not great............. Zal eens even kijken of ik een vertaling erover heen kan krijgen.

Bak vol ADHD tjes :DD Beter wat rithalin in die bak gooien.............

Beetje moeilijk te zien. Zit er ook al een paar dagen op toch. Vind het wat groot ogen op die staart van terminator maar wellicht als het een paar dagen ligt te grazen dat de plekjes groter worden. Die gara ook erg druk.

Ja die van aquabelg was net verhuist dus stress en wellicht al verzwakt/lage afweer. Dat is natuurlijk nooit te achter halen. Ik meen dat als de stip in de kieuwen zitten dat dit zorgt voor snelle dood.

Ik snap je insteek wel hoor en ben ook benieuwd. Nooit te eigenwijs om iets te leren. Tenminste bijna nooit................
Deze optie zou( voor zover ik even in de speedmodus het artikel doorlas) enkel werken mits je een goede kolonie bacties in je aquarium/filter heb. Dit is wel tricky want dit weet je niet 100% zeker.

Heb je geen uvc?
 
Haha sorry. ;-) We hebben iemand nodig die in het NL zo'n site opzet.

Bak vol ADHD tjes :DD Beter wat rithalin in die bak gooien.............
:ROFLMAO: Dát zou nog eens leuk experimenteren zijn... Tsja, de ancistrus en de twee kwikwi's zijn de enige rustige vissen in deze bak... de rest zwemt rond alsof er XTC in het water zit...

Beetje moeilijk te zien. Zit er ook al een paar dagen op toch. Vind het wat groot ogen op die staart van terminator maar wellicht als het een paar dagen ligt te grazen da
Achteraf gezien kon ik het zelf op het filmpje ook niet ontdekken. :') Hij heeft in elk geval een paar duidelijke stippen en verder een paar lichtere gedeeltes, weet niet of die er iets mee te maken hebben. Ik heb het überhaupt nog niet mee mogen maken dat alle goudvissen 100% "gaaf" zijn. Er is er altijd wel een met een scheur in een vin of er mist een schub of.... witte stip...

Toevallig heb ik afgelopen week een UVC'tje binnengekregen. Maar we hadden het over Murphy's law hè? Die UVC werd geleverd met een kapot onderdeeltje. Dus ik kan hem nog even niet inzetten tegen de stippekes.
 
Kleine update. De witte stip is er nog altijd. Het is niet héél veel gaan uitbreiden, maar lijkt eerst de ene vis te pakken en dan de andere of zo....

De zwarte goudvis heeft de afgelopen week (vrijwel) geen stippen meer gehad. Bij de laatste telling twijfelde ik of ik er eentje zag.
De grijze garra ging een beetje op en neer qua aantallen stippen en leek er na een tijdje toch best wel last van te krijgen. Heb daarom even overwogen om medicatie in te zetten. Gelukkig trok het weer goed bij.
De bruine kwi kwi bleef in eerste instantie buiten schot maar kreeg na een week of zo ineens tientallen stippen. Is nu weer een stuk opgeknapt, dat komt wel goed.

De helft van de vissen heeft nergens last van gehad, en de andere helft af en aan wel.... apart om te zien hoe de weerstand tegen stip per vis verschilt.

Maar goed, het duurt nu al even. Het mag ook wel een keer stoppen lijkt me. ;) Ik heb zojuist eindelijk de UVC-lamp kunnen installeren. Dan neem ik aan dat de boel nu sneller gaat afbouwen. (y)
 

Terug
Bovenaan