Dwerggourami kweek


rowanman

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2019
Berichten
130
Leeftijd
21
Hallo,
Afgelopen week heb ik voor het eerst mijn koppeltje dwerggouramies zien paren.
Heel leuk natuurlijk maar nu hou ik er niks aan over.
Ik heb helaas geen aparte kweekbak.
Ik las in een ander forum dat mensen de schuimnestjes over scheppen, kan iemand me vertellen hoe dit precies moet?
En zou ik het schuimnest dan in zo’n drijvend bakje in het zelfde aquarium kunnen zetten?
Mijn maanvissen en andere vissen werden constant verjaagd, is dit verholpen als de eitjes in dat bakje zitten of niet?
 
Erg late reactie natuurlijk maar mocht je er nog eens mee proberen te kweken: bij schuimnestbouwers zoals de dwerg zorgt het mannetje voor de eitjes die in het nest hangen, en ook na het uitkomen van de eitjes voor de jongen die niet onmiddelijk kunnen zwemmen. Als je het nest in een kweekbak doet zou je daar dan de man bij in moeten doen, anders gaan de jongen dood en/of beschimmelen de eitjes. Overigens zijn deze eitjes/jongen erg kwetsbaar, dus verplaats ze extreem voorzichtig of het schuim barst en alles valt uit het nest.

Overigens is het zowieso ondoenlijk om gourami's te kweken in een gezelschapsaquarium. De jongen blijven zeer lang zeer klein en zullen door de andere vissen worden opgegeten zodra ze het nest verlaten, of je moet wel een heel grote bak met extreem dichte beplanting hebben. Als je serieus dwergen wilt kweken, zoek dan goed uit hoe dit proces werkt en zet een apart 25-40 liter bak neer voor de kweek.
 
Erg late reactie natuurlijk maar mocht je er nog eens mee proberen te kweken: bij schuimnestbouwers zoals de dwerg zorgt het mannetje voor de eitjes die in het nest hangen, en ook na het uitkomen van de eitjes voor de jongen die niet onmiddelijk kunnen zwemmen. Als je het nest in een kweekbak doet zou je daar dan de man bij in moeten doen, anders gaan de jongen dood en/of beschimmelen de eitjes. Overigens zijn deze eitjes/jongen erg kwetsbaar, dus verplaats ze extreem voorzichtig of het schuim barst en alles valt uit het nest.

Overigens is het zowieso ondoenlijk om gourami's te kweken in een gezelschapsaquarium. De jongen blijven zeer lang zeer klein en zullen door de andere vissen worden opgegeten zodra ze het nest verlaten, of je moet wel een heel grote bak met extreem dichte beplanting hebben. Als je serieus dwergen wilt kweken, zoek dan goed uit hoe dit proces werkt en zet een apart 25-40 liter bak neer voor de kweek.

Bedankt voor de reactie, ik ga binnenkort een 60/80 liter bak laten indraaien en dat zal uiteindelijk de kweekbak worden. Hoe lang moet ik de jongen eigenlijk met liquidfry voeren? Want ja goedkoop is dat spul niet zeg... ik heb ook garnalen dus zou Artemina kunnen kweken maar hoe moet dit nou eigenlijk? En vanaf wanneer zou ik stofvoer (dat voer ik het liefste) kunnen gaan voeren?
 
Bedankt voor de reactie, ik ga binnenkort een 60/80 liter bak laten indraaien en dat zal uiteindelijk de kweekbak worden. Hoe lang moet ik de jongen eigenlijk met liquidfry voeren? Want ja goedkoop is dat spul niet zeg... ik heb ook garnalen dus zou Artemina kunnen kweken maar hoe moet dit nou eigenlijk? En vanaf wanneer zou ik stofvoer (dat voer ik het liefste) kunnen gaan voeren?
Klinkt goed - als je het stel er in doet, vergeet dan niet het waterpeil te laten zakken naar zo'n 15 a 20 centimeter, en dek de bak goed sluitend af; als je een deksel hebt met grote gaten voor de snoeren, prop daar wat in. Ik doe zelf gewoon huishoudfolie over de bovenkant met een paar gaatjes erin met een sateprikker. Vergeet ook niet het vrouwtje weg te halen zodra ze eitjes gelegd hebben, want het mannetje kan in een kleine bak zeer aggressief naar haar zijn om zijn jongen te verdedigen.

Als je artemia niks vindt (geknoei, duur) is het makkelijkste om een entportie azijnaaltjes en microwormpjes te halen bij een andere hobbykweker. Op marktplaats zijn er altijd wel mensen die potjes of bakjes aanbieden voor 50 cent of een euro ofzo, en anders zijn er vast ook wel mensen op dit forum die ze hebben (of als je bij Gelderland in de buurt zit wil ik je ook wel van dienst zijn).
Nadat de eitjes uitkomen, hangen de jongen in verticale positie in het nest en vallen af en toe naar beneden. Vader pakt ze in zijn mond op en spuugt ze terug in het nest. Ze kunnen een beetje zwemmen met rare schokkende trekjes, omhoog en omloog, maar nog niet horizontaal. Tijdens deze periode de jongen niet voeren. Ze eten hun dooierzak op waar ze nog aan vast zitten, voedsel in de bak zal alleen maar wegrotten en je water vervuilen. Tijdens deze periode moet het mannetje bij de jongen blijven, anders zul je hoge sterfte hebben.
Na een dag of twee gaan de jongen horizontaal hangen en zullen ze het nest verlaten en zich over de bak verspreiden. Het mannetje onderhoud het nest dan niet meer, die uit elkaar valt. Je kunt dan al dan niet de man weghalen, soms eten ze jongen op, en soms niet.

De net zelf-zwemmende jongen zijn te klein voor vrijwel alles behalve azijnaaltjes en infusiediertjes en andere onzichtebare micro-organismen. Als je geen azijnaaltjes hebt, gooi dan wat planten van een langlopende bak erin, daar zit genoeg leven op voor de jongen om te eten.
Na een dag of drie kunnen ze microwormpjes eten. Voer ze 3-4 keer per dag een heel kleine hoeveelheid en kijk in de bak of ze op zijn bij de volgende voering (als het niet zo is zitten ze vaak op het glas). Microwormpjes leven relatief lang onderwater en vervuilen je water niet zo als je klein porties voert.
Na ongeveer een week kun je ze net uitgekomen artemia gaan voeren, als je dat wilt en ze hebt.
Je kunt ze ook gewoon met microwormpjes opkweken tot ze droogvoer kunnen eten maar ze groeien dan iets (~20%) langzamer. Ik weet niet precies wanneer de grens van droogvoer is bereikt, meestal probeer ik gewoon een mespuntje en de ene keer slaat het sneller aan dan de andere keer. Soms gaat het na 3 weken al en soms duurt het anderhalve maand. Let wel op dat je het op tijd verwijderd als ze het niet eten, of je water wordt gelijk smerig. (Ik weet niet of je kweekervaring hebt met iets anders dan levendbarenden, maar deze jongen zullen een stuk kwetsbaarder zijn. Doe veel kleine waterwisselingen, dagelijks is het beste, en houdt de bak goed schoon).
Na een week of twee weken kun je langzaam de bak weer vullen zodat er meer watervolume is (de meeste die ik ken doen zo'n 5-8cm per week erbij). Houdt de lucht boven de bak goed afgesloten - die lucht moet even warm als het water blijven en goed vochtig zijn, of de jongen kunnen ernstige schade oplopen aan hun ontwikkelende labyrinthorgaan.

Ik gebruik zelf geen liquifry en heb er ook geen ervaring mee. Geen idee vanaf wanneer ze dat zouden eten. De eerste 1-2 weken is het vrijwel onmogelijk om ze niet-levend voer te geven in mijn ervaring, maar misschien dat dat spul anders is omdat het er speciaal voor ontworpen is. Je kunt het altijd proberen, als het maar niet te veel rotzooi geeft.

Edit: Kleine nota, ik kweek verschillende labyrintsoorten en daar is deze informatie op gebaseerd. Ik heb geen directe ervaring met dwergen.
 
Bedankt voor deze geweldige uitleg!!
Waarom moet de waterpijl eigenlijk omlaag?
Artemina zijn net uitgekomen garnaaltjes toch?
Hoe kan ik die Uit mijn garnalenaquarium krijgen want ze zijn te klein voor schepnetten enz...?
 
Bedankt voor deze geweldige uitleg!!
Waarom moet de waterpijl eigenlijk omlaag?
Artemina zijn net uitgekomen garnaaltjes toch?
Hoe kan ik die Uit mijn garnalenaquarium krijgen want ze zijn te klein voor schepnetten enz...?
Het waterpeil moet omlaag omdat de gourami in hun natuurlijke omgeving nabij de dicht beplante oevers hun nesten bouwen en eitjes leggen, waar het water zeer ondiep is. Als het waterpeil te hoog is wil het paren soms al niet lukken omdat het vrouwtje de omgeving niet geschikt vindt (maar die van jou heeft er blijkbaar geen bezwaar tegen), en die ongeschiktheid heeft te maken met twee dingen. Ten eerste het vallen van de eitjes en de jongen, een onvermijdbaar onderdeel van het proces - hoe groter de afstand tussen oppervlak en de grond, hoe groter de kans dat het mannetje eitjes of jongen kwijtraakt of niet ziet, en hoe meer hij zichzelf moet uitputten om ze terug te brengen naar het nest. De jongen zelf zijn nog geen sterren in zwemmen als ze uitkomen maar hangen op verschillende periodes in de ontwikkeling bij het oppervlak of bij de grond. Als ze te grote afstanden moeten afleggen (zeker wanneer ze lucht beginnen te happen, want in die ontwikkelingsfase rusten ze liever op de grond dan bij het oppervlak) verspillen ze daarvoor een hoop energie.
Daar komen nog wat praktische zaken bij in het aquarium - ten eerste is het beter om een grotere hoeveelheid lucht boven het aquarium te hebben die goed warm blijft, zodat niet het totale volume ontsnapt en afkoeld zodra je het deksel open doet om te voeren; ten tweede omdat (o, dat was ik nog vergeten) je geen sterke stroming bij de jongen moet hebben in de eerste drie tot vier weken, daar kunnen ze nog niet tegen. Gebruik een sponsfilter of bruissteen. Als je dan een hoog waterniveau hebt en weinig tot geen stroming onstaat er een sterk temperatuursverschil tussen bodem en oppervlaktewater.

Ik ben bang dat je dat verkeerd begrepen hebt. Artemia worden in het Engels ook wel Brine Shimp genoemd. Het zijn kleine schaaldiertjes die wat weg hebben van garnelen, maar het is een speciale soort die in zoutwater leeft (Brine is een zoutoplossing). Zelf geweekte zoetwatergarnalen kunnen vissen echt niet eten totdat ze al enkele maanden oud zijn. Artemia worden naast als volwassen levend voer (kijk bij een aquariumzaak maar eens in de koeling, daar liggen vaak zakjes) ook online als eitjes verkocht in potjes. Die kun je thuis zelf met een omgekeerde fles, een waterslot en een beetje zout zelf opkweken en als voer gebruiken. Letwel, jonge vissen kunnen de volwassen dieren die de winkel verkoopt niet eten, alleen de pas uitgekomen eitjes.

Een andere optie is rotifers of jonge watervlooien, die kun je makkelijk zelf kweken in een bak. Entporties kun je kopen door in de winkel gewoon een zakje levend voer van deze beestje te kopen en ze thuis in een 10 of 20 liter bak te gaan kweken.
 
Ik was absoluut niet van plan om dwerggoerami's te gaan kweken maar ik vond het een bijzonder interessant topic om te lezen.
 
Het Waterpeil laten zakken is in mijn ervaring niet nodig voor de kweek. Gewoon een lekker druk beplante bak en water van 28 graden + en de goeramies gaan los. Wel even goed voeren van te voren. Je kan dan ook gewoon het schuimnest met een soeplepel eruit scheppen en rustig overplaatsen. Eitjes blijven drijven, dus kun je zo uitscheppen. HEt lastigste van de kweek is gepaste voedseldiertjes zoeken. Je hebt levend voer nodig (pantoffeldiertjes of andere rotifers) Liquifry werd bij mij niet naar omgekeken. Wanneer ze groter zijn overgaan op artemia nauplien. Toh wil ik je aanraden om pas te gaan kweken als het ook echt het seizoen ervoor is. Wacht even een half jaartje en je bak is standaard al een dikke 27 graden door de zomer. Laat ze dan lekker hun gang gaan, vind ik zelf natuurlijker. Had ooit met een degelijk koppel wekelijks honderden eitjes. Super mooi gezicht! Vrouwtje was constant lekker dik in de kuit, ze vrat ook echt mega veel toen..
 
Mocht je wel artemia willen kweken dan is een kweekschaal het makkelijkste denk ik en daar heb je geen zuurstofsteentje bij nodig. Enkel zoutwater en eitjes. Het is zeer voedingsrijk eten.
 
Mocht je wel artemia willen kweken dan is een kweekschaal het makkelijkste denk ik en daar heb je geen zuurstofsteentje bij nodig. Enkel zoutwater en eitjes. Het is zeer voedingsrijk eten.

kun je in zout water de zelfde planten zetten als in zoetwater of moet dat ook weer helemaal anders dan?
 
image.jpg

Ik heb nu namelijk deze vaas staan die ik er wel voor zou kunnen gebruiken (deze planten gaan onderwater hooguit 2 maanden mee maar ik vind het toch altijd leuk om te doen)

image.jpg

daarin wilde ik stekjes van deze plant (pathos) zetten, dit zorgt er voor dat de waterkwaliteit langer goed blijft.
Maar kan dit allemaal wel met zout water?
En hoe moet je het water zout maken?
Wat komt er nog meer bij kijken?
Ik heb oprecht geen idee (0 ervaring) hoe het allemaal werkt met zout water.
 
Zoek eens op artemia. Zout water is enkel en alleen om artemia op te kweken. genoeg info op internet
 
Het Waterpeil laten zakken is in mijn ervaring niet nodig voor de kweek. Gewoon een lekker druk beplante bak en water van 28 graden + en de goeramies gaan los. Wel even goed voeren van te voren. Je kan dan ook gewoon het schuimnest met een soeplepel eruit scheppen en rustig overplaatsen. Eitjes blijven drijven, dus kun je zo uitscheppen. HEt lastigste van de kweek is gepaste voedseldiertjes zoeken. Je hebt levend voer nodig (pantoffeldiertjes of andere rotifers) Liquifry werd bij mij niet naar omgekeken. Wanneer ze groter zijn overgaan op artemia nauplien. Toh wil ik je aanraden om pas te gaan kweken als het ook echt het seizoen ervoor is. Wacht even een half jaartje en je bak is standaard al een dikke 27 graden door de zomer. Laat ze dan lekker hun gang gaan, vind ik zelf natuurlijker. Had ooit met een degelijk koppel wekelijks honderden eitjes. Super mooi gezicht! Vrouwtje was constant lekker dik in de kuit, ze vrat ook echt mega veel toen..
Wilde het goed lukken om ze na overscheppen op te laten groeien? Wellicht zijn dwergen niet zo'n kwetsbare soort :) Ook goed om te weten.

Als het met een hoog waterpeil wil is dat ook prima natuurlijk. Bij mij hebben de dames er meestal geen trek in als het water te hoog staat, maar dat gaat dan ook om kleinere soorten, misschien dat daar het verschil in zit.
 
Wilde het goed lukken om ze na overscheppen op te laten groeien? Wellicht zijn dwergen niet zo'n kwetsbare soort :) Ook goed om te weten.

Als het met een hoog waterpeil wil is dat ook prima natuurlijk. Bij mij hebben de dames er meestal geen trek in als het water te hoog staat, maar dat gaat dan ook om kleinere soorten, misschien dat daar het verschil in zit.

Mijn water was ook niet hoog, 30cm moet ik toegeven. Nooit ergens last van gehad met overscheppen. Heb ze ook met een spuitje(10ml) opgezogen. Geen uitval daardoor gehad.
 

Terug
Bovenaan