Dwergklauwkikker drijft


Tom v.h

Member
Lid geworden
2 maart 2022
Berichten
23
Leeftijd
17
Beste mensen ik heb een vraag. Ik heb sinds 4/5 weken een nieuw aquarium, mijn oude was erg vies en ik was toe aan een nieuwe. In mijn oude aquarium kwam het soms voor dat sommige van mijn dwergklauwkikkers een dag of twee dreven aan het water oppervlak, ze draaide aparte rondjes en ze konden niet terug naar de bodem. Deze kikker overleden helaas. Nu heb ik dit jammer genoeg alweer in mijn nieuwe aquarium, ik zie een kikker drijvend bovenaan.
Ik heb de kikker voldoende eten gegeven, niet te veel niet te weinig er is niet te veel stroming er zijn veel plekken voor de kikker om zich te verstoppen etc.
Ik snap niet wat ik kan doen, wat ik wel zie is dat hij best mager is (ondanks het goed voeren) en dat hij net zoals de dwergklauwkikkers uit mijn oude aquarium apart draait en niet naar de bodem kan.

Weet iemand wat ik hier tegen kan doen om of deze kikker nog te kunnen redden of de andere die in het aquarium zitten?

Sorry als sommige dingen een beetje warrig overkomen ik ben een beetje in stress, hopelijk kan iemand mij vertellen wat ik hier tegen kan doen.
 

Bijlagen

  • IMG20220302233503.jpg
    IMG20220302233503.jpg
    386.6 KB · Weergaven: 251
  • IMG20220302233513.jpg
    IMG20220302233513.jpg
    461.5 KB · Weergaven: 164
  • IMG20220302233529.jpg
    IMG20220302233529.jpg
    368.4 KB · Weergaven: 141
  • IMG20220302233520.jpg
    IMG20220302233520.jpg
    606.8 KB · Weergaven: 156
heej tom
wat voer je hem ? hier deden ze wel goed op bloed wormen ze vonden een stukje om aan land te gaan ook wel fijn
en meschien slik die stenen me in waneer je hem voert dat heb ik vroeger gehad
 
Ik voer ze mysis, van dat diepvriesvoer. Ik doe het dan ik een bakje water iets warmer dan lauw, daarna voer ik het aan ze.
 
oke probeer anders meer verschillende diepvries voer en wanneer je voert kijken of die alles op eet.
levend voer vond die van my trouwens ook heel lekker kun je eventueel zelf een water vlooie kweek op zetten.
 
1 hoe kan ik makkelijk aan levend voer komen.
2 soms blijft er wat over dan haal ik dat weg, ik leg het wel bijna altijd voor hun neus. Ik ga sowieso wat ander voer kopen maar ik weet niet of dit 100% de reden is.
 
was het aquarium 1 maand minimaal ingedraaid?

Hoe warm is je bak? is de stroming erg hard of valt dat wel mee? En hoe hoog is je waterniveau?
 
Het aquarium is 3 en een halve week ingedraaid, er is niet veel stroming en het Waterniveau is 38cm, ik had gelezen dat rond de 40 de max is en ik zie dat de kikkers best makkelijk naar het oppervlak kunnen komen. De bak is 23°C warm
 
Normaal moet de bak min 4 wk indraaien maar ik begrijp dat dit gedrag en de uitval ook al in de oude bak aan de orde was?
 
De bak is meer dan groot genoeg, maar mogelijk is het water te koud. Hoe warm hou je ze, en welke diersoort hebben we het exact over? Amphibiëen hebben vaak een heel specifieke setup nodig anders gaan ze er simpelweg aan onderdoor.
Ik zie geen plek voor je kikkertjes om aan land te gaan. Schijnbaar hebben ze dit wél nodig, of vinden ze het in ieder geval fijn om de optie te hebben.

Één ding is wel duidelijk aan het lichte onderzoek dat ik heb gedaan: Op zijn kop drijvende klauwkikkers zijn stervende. Direct actie ondernemen.

Mocht je Engels kunnen lezen, hier een gids om aan te houden, geschreven door een ervaren houder van africaanse dwergklauwkikkers.

 
De bak is meer dan groot genoeg, maar mogelijk is het water te koud. Hoe warm hou je ze, en welke diersoort hebben we het exact over? Amphibiëen hebben vaak een heel specifieke setup nodig anders gaan ze er simpelweg aan onderdoor.
Ik zie geen plek voor je kikkertjes om aan land te gaan. Schijnbaar hebben ze dit wél nodig, of vinden ze het in ieder geval fijn om de optie te hebben.

Één ding is wel duidelijk aan het lichte onderzoek dat ik heb gedaan: Op zijn kop drijvende klauwkikkers zijn stervende. Direct actie ondernemen.

Mocht je Engels kunnen lezen, hier een gids om aan te houden, geschreven door een ervaren houder van africaanse dwergklauwkikkers.

dit is onzin.
Snap dat het lief bedoelt is maar dit is wat verkeerde info.

Dwergklauwkikkers gaan nooit het land op. Wel vinden ze grotere bladige planten als moederplanten erg fijn omdat ze hier vlak onder het water oppervlak op een blad kunnen liggen. Zeker als de bak geen 40cm hoog is en het niet vol zit met drijfplanten, en de stroming niet heel sterk staat moet er geen probleem zijn kwa zuurstof vinden/krijgen.

Amphibieen zijn wel redelijk zwak naar bacteriën en schimmels. Een niet goed ingedraaid aquarium zou de reden van de sterfte kunnen zijn.
Ook zijn er veel schimmels en ziektes, het zou goed kunnen dat ze dit bij de winkel hebben opgelopen door stress en en nieuwe bak. Het overzetten dan naar een andere bak (jouw bak in dit geval) die niet helemaal is ingedraaid kan fataal zijn.
Je zou je bak kunnen verhogen naar 24.

ook zijn albinos stukken zwakker en om deze reden koop ik zelf nooit een albino iets.
 
Het kikkertje is helaas overleden, wat ik wel merk is van de zwarte kikkers die ik heb gekocht ze altijd beter overleven.

Een vraag aan Nekko wat bedoelt u met bak verhogen naar 24?

Als het helpt zou ik wat foto's van het kikkertje kunnen sturen om te zien wat er mis is.
 
Emotional support puppy, ik verwarm ze met een warmte element, zat bij de bak dus ik verwacht dat die groot genoeg is. Ook is het overal even warm.
 
Jammer van het kikkertje en ik heb ze voorheen ook gehad samen met de donkere en ook hier waren de albino een stuk minder sterk.
 
De overleden kikker heeft wel een volle buik dus hij heeft genoeg gegeten. Helpt het misschien als ik een grote foto van het hele aquarium maak?
 
Een volledig overzicht kan altijd helpen, maar als de experts zeggen dat land niet nodig is moet het aquarium enkel groot genoeg zijn (50 liter voor 1 kikker is genoeg, lees ik)
Heb je de waterwaarden getest? Kikkers zijn zeer gevoelig voor ammoniak, bijvoorbeeld. Als het beestje goed gegeten heeft kan het ook zijn dat je teveel voedert. Als de kikker niet alles opeet gaat het voer liggen rotten, wat de ammoniakwaarde weer verhoogt.
 
Ik voer ze om de 2 dagen mysis en check na 15 min of ze alles op hebben zo niet? haal ik het weg, ik vraag als mijn ouders terug komen of we een watertest kunnen halen.
 
Denk dat het gewoon stress is. Dit kan dan weer schimmels of bactieriën die schadelijk zijn makkelijker fataal maken voor de kikker.
Ammonia test is inderdaad een goed idee, is altijd slim om te testen zeker met een nieuwere bak. En zoals ESP al zei is ammonia best gevaarlijk voor amfibieën.
Als je het zou willen en durven na de test van het water, zou je de kikker kunnen opensnijden. Mogelijk heeft hij/zij per ongeluk een steen opgegeten en is hieraan dood gegaan. Kans is erg klein maar ze zijn half blind en kunnen wel eens per ongeluk iets verkeerds opeten.
Maar zou eerst ammonia test doen want denk dat het eerder daar aan ligt of stres. Fotos zijn altijd handig zeker van het geheel.

Met 24 bedoelde ik de temperatuur.
Rode muggenlarven zijn trouwens makkelijk voor ze om te eten en hebben dacht ik wat meer voedingswaardes
 
De rode muggen larven kan ik ook als diepvriesvoer doen toch? ik ga straks het water temperatuur iets verhogen naar 24 inderdaad en waarschijnlijk ook een watertest halen.

Alvast bedankt voor de suggesties van iedereen
 
Ik gaf deze ook als diepvries en liet ze in een voerschaatje zakken dmv een stuk filterbuis. Wel lastig maar zo krijg je het wel goed in het schaaltje. Tetra verkoopt overigens ook granulaat voor de kikkertjes.
 

Terug
Bovenaan