Wat is er nieuw

dwergklauwkikker met vissen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter new fish
  • Startdatum Startdatum
N

new fish

Guest
Beste mensen,

Een vraag van een beginneling. Althans, ik zit pas in de orientatie fase, dus nog niet begonnen..

Het lijkt me ontzettend leuk om een aquarium te verzorgen. Ik heb recent het boek Aquarium houden gekocht en zag daarin de dwergklauwkikkertjes staan. Dat trekt me wel aan en als ik de kikkers google zie ik dat ze samen met vissen kunnen. Mijn vraag is aan jullie wat een goede combinatie zou kunnen zijn. Hoop dat jullie mij kunnen adviseren.

Ik dacht aan keuze tussen de volgende soorten, waarvan het watertype en de temperatuur elkaar overlappen:

-Dwergklauwkikker (aantal?)

-Dwerggoerami of;
-Knorgoerami of;
-Dwergcichliden Ramirez

-Triangelguppy of/en;
-Kardinaaltetra of/en;
-Rode kegelvlekbarbeel of/en;
-Gestipt blauwoogje

-Dwergpantsermeerval

Hebben jullie advies welke vissen en welke aantallen goed combineren?

Voor de kikkers mag de waterstand niet hoger dan 30cm zijn en mogen drijfplanten niet ontbreken. Is een aquarium zoals de juwel rekord 600 dan geschikt? Of liever de 800 en dan het waterpijl laag houden?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening!
Alvast bedankt voor het meedenken.

Eerst info inwinnen, dan beginnen. Goed bezig! :thumbs:

Dwergklauwkikkertjes (DKK's) kunnen samen met vissen. Maar ze zien slecht en zijn dus langzaam bij het voer. Ze eten voornamelijk van de bodem. Daarom dus beter niet combineren met andere soorten die van de bodem eten. Dus niet bij Corydoras (dwergpantsermeerval).

De waterstand is van belang, omdat DKK's wel eens naar boven zwemmen om lucht te happen. Maar niet hoger dan 30cm mogen is wel erg ongenuanceerd en mijns inziens ook onjuist. Wij hebben ze in een Rekord 800 en dat vormt met een waterhoogte van 35cm geen enkel probleem.

Drijfplanten zijn zeer gewenst ja.

DKK's zijn groepsdiertjes. Minimaal 4 a 5 is geen overbodige luxe. In een 80cm bakje kun je naar 7 of 8.

Dan de andere vissen:
- Verder zeg je beginneling. Niets mis mee, maar dan raad ik je de ramirezi af. Dat is gewoon geen beginnersvisje en eigenlijk ook speciaalbakmateriaal. Daarnaast een territoriumvormende soort en wel bij de bodem ergens, dus daar verwacht ik problemen met de DKK's.
- Mocht het bij een Record 600 blijven, dan ballen kardinaaltetra's en kegelvlekjes mijns inziens af, omdat die net wat meer zwemruimte vragen.
- Gestipt blauwoogje = Pseudomugil gertrudae? Moet misschien wel kunnen.
- De beide gourami's vormen een territorium aan het oppervlak en bouwen daar schuimnesten. Ik weet niet of dat met de clowneske onhandigheid van DKK's wel zo handig is.

Nog iets anders: een zandbodem is ook een goede keus. Je hebt een zak filterzand in huis (bezorgd en wel) voor minder dan een tientje.

Er is zeker nog meer, maar laat dit eerst maar eens op je inwerken en denk erover na. Bottom line is dat DKK's prima kunnen, maar dan wel als de rest op hun is aangepast. Of je dat wilt, kan alleen jijzelf maar beslissen.

Als je wilt, noem ik nog wel wat bestandjes/andere visjes die prima combineren met DKK's.

~ Ivo

Beste Ivo,

Hartelijk bedankt voor je antwoord.

Fijn om advies te ontvangen van iemand die de kikkertjes zelf al houd.

Ik zou zeer graag je tips ontvangen wat andere bestanden betreft!

WBevalt de juwel rekord 800?

Mvg Eefke

De Rekord 800 bevalt. Is een prima bakje om mee te beginnen.

Wat vind je van:
- Epiplatys dageti
- Aphyosemion australe

~ Ivo

Heel goed om eerst informatie in te winnen! Ik heb hier ook 8 dwergklauwkikkertjes rond spartelen. Ik heb de kikkertjes gecombineerd zitten met Epiplatys annulatus, Aphyosemion australe en Aploheilichthys normani.

Mijn ervaring met deze kikkertjes is, is dat als met minimaal 6 stuks zitten ze zich een stuk prettiger voelen. Met 4 a 5 stuks lieten ze zich minder zien hier, wat voor mij een teken is dat ze zich niet zo lekker voelen.
Zorg er voor dat de kikkertjes een klein stukje uit het water kunnen kruipen, door bv. een stuk hout uit het water te laten steken, voldoende drijfplanten te nemen, of een stuk kurk oid te laten drijven. Maar zorg er wel voor dat alle kiertjes in de bak gedicht zijn. Ze kunnen er snel uit kruipen, met de dood tot gevolg (en als je ze 'm niet op tijd ontdekt stank in je huis).

Hier zitten de kikkertjes ook in een Rekord 800, nog geen problemen gehad met niet adem kunnen halen. Hier weten de kikkers al wel redelijk snel wanneer het etenstijd is. Maar vanwege het slechte zicht duurt het soms even voordat ze iets te pakken hebben kunnen krijgen, hihi.

Dank je wel Mandy!

Mooie, kleurrijke vissen heb je gekozen.
Ik zal zeker gebruik maken van je advies om te kiezen voor acht kikkertjes. En de bak goed afsluiten!
Op welke temperatuur heb je het water? Ik zag in een boek dat de Kaap Lopez 21-24 �C vraagt, maar het Ringsnoekje 26-28 �C. Hoe heb je dat opgelost?

Groetjes Eefke

Het ligt wel een beetje aan de bakmaat denk ik ook. 5 kikkertjes was bij ons in 60cm prima, daar zou je i.v.m. overbevolking ook niet voor meer moeten gaan. 5 stuks in 80cm vinden elkaar natuurlijk wat minder snel. Als je inderdaad voor een Rekord 800 gaat zou ik ook zeker aanraden een stuk of 8.

De ringbandsnoekjes moet je wel goed mee opletten. Mandy heeft nakweek van een hobbykweker en die zijn een stukje sterker, maar wat je in de winkel koopt is vaak wildvang en helemaal geen beginnersvisje eigenlijk. Daarom noemde ik de Epiplatys dageti. Stuk robuuster.

Zelfde geldt eigenlijk ook voor de Poropanchax normani (oude naam is Aploheilichthys normani). Dat is helemaal niet zo'n sterk visje en er willen er nog wel eens wat zonder zichtbare reden uitvallen in het begin.

Dit bestandje kan prima onverwarmd. Met de temperatuur in een kamer en de warmte van de lampen overdag is dat prima. Die hogere temperaturen die je voor de annulatus leest zijn meer temperaturen waarop gekweekt wordt.

Waar woon je trouwens (ongeveer). Misschien zit er wel een kweker van sommige soortjes bij je in de buurt.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan