Wat is er nieuw

Dwergklauwkikkers sterven ineens

• Onderwerp starter Onderwerp starter marline
  • Startdatum Startdatum
M

marline

Guest
Hallo mensen,

Sinds een paar dagen sterven de kikkertjes ineens, ik had er 7, waarvan ik er nu 3 kwijt ben in een paar dagen tijd.
Ze eten goed , vervellen goed, zijn actief.
En ineens een dag later ligt er weer één dood. zie geen afwijkingen aan de dode kikkers. Geen ziekteverschijnselen of iets.
Ik geef ze diepvries voer en korrels afwisselend om de dag.
Het zijn nog kleintjes, hooguit 2 cm lichaamslengte. Misschien dat ze gewoon zwak zijn, slechte kweek, of doe ik iets verkeerd? Of moet ik vaker voeren?

Bij vissen zijn;
Zwarte neon
Bijlzalmen
Corydoras.
De corydoras zijn de enige echte snelle eters hier, maar daar zitten ze al mee samen vanaf dag 1, en dat was geen probleem.

Het aquarium is een juwel rio 125
Filterzand bodem ± 3 a 4 cm dik
Eheim classic 250 extern filter.
Temperatuur 25 graden.
Waterwaarden via druppeltest:
Nitriet 0,0
Nitraat 10
Amonia 0,0
Ph tussen 7,5/8,0
Kh 12
Gh 11
Het water in mijn bak is eigelijk al vanaf dag 1 wat harder geweest, dat leek de kikkers niet te deren.
Ik voeg geen middeltjes toe aan het water.
Alleen vloeibare plantenvoeding, maar ik moet bekennen dat ik dat de laatste weken vergeten ben, oops. Dus tenzij daar iets in zit wat kikkers ook waarderen, kan ik mij niet voorstellen dat dat met deze sterfte te maken kan hebben.
Het is Plantedbox all in one.

Met de vissen lijkt niks aan de hand te zijn. Zijn ook gewoon actief, eten goed etc.
Weet iemand wat het kan zijn? En of ik wat verkeerd doe? Ik vind het wel heel sneu zo. 🙁

Heb je al eens in je bodem geroerd om te kijken of er rot in zit ? (als er bellen uitkomen is dat het geval) bodemdieren leggen als eerste het loodje bij bodemrot

Hoelang heb je ze nu dan? Ik heb er ook 6 mar vervellingen kom ik nooit tegen moet ik zeggen en die eten ze denk ik gelijk zelf op. Welke korrels geef je ze?
Plantenvoeding geef ik ook dus daar zit niet de oorzaak denk ik. Zie je ze wel luchthappen aan het oppervlak want je bak is hoger dan 30cm.

Hee,
Ik heb gecheckt op bodemrot, maar dat ziet er nog goed uit, geen bellen, geen grijze plekken.

Ik heb de kikkers van begin november. Na het vervellen zie ik er ook niks van terug, maar als ze nog bezig zijn met vervellen zie ik het nog deels aan hun hangen en dan proberen ze het zelf ook vaak meteen op te eten.
Ik voer reptofrog van tetra
Ze happen regelmatig naar zuurstof, zie ze geregeld op en neer zwemmen, het water is hooguit 35 cm diep hoor, daar heb ik wel om gedacht. De bak is 50 hoog maar daar zit ook nog ruimte voor de lampen zodoende.

Ik heb ook die van tetra hier en geef ze verder wat artemia en witte mug. Ja wat de oorzaak is vindt ik lastig. Ik heb hier wat oudere die wat gespikkeld zijn zeg maar en die doen het goed en als ik er een nieuwe bijkoop dan zijn die meer helemaal donker van kleur en tengerder en die doen het ook niet goed.
Of er slechte nakweek in omloop is durf ik niet te zeggen.

Dit topic is intusen al een paar jaartjes oud , maar een vriend van mij heeft hetzelfde probleem met zijn dwergklauwkikkers, dus ik vraag het hier even onder dezelfde titel .

overnacht dreven twee mannetjes op hun rug dood. ze waren ook hevig aan het vervellen. de dag en avond ervoor waren ze nog springlevend en hebben nog gegeten samen
met nog 2 vrouwtjes. De vrouwtjes is niets mis mee zo lijkt totnutoe. hij heeft de kikkers bijna een jaar, al moet ik toegeven dat voeding wat eentonig is. meestal krijgen ze
gewoon rode wormen , dan nog diepvries en heel sporadisch levend.

1 mannetje echter had al een hele tijd minder eetlust en was heel mager terwijl een vrouwtje juist heel dik is. bijna 2x dat magere mannetje. Ik heb een vermoeden dat dat te
maken kan hebben met inwendige parasieten (heel mager of juist heel dik) maar welk medicijn moet hiervoor dan gebruikt worden . En zou dat kunnen van te eentonige voeding?

het bakje lijkt mij echter wel goed ... : zo'n 23 graden, +-20cm diep, beplanting en drijfplanten, schuilplaatsen, filtertje ...

iemand enig idee ?

Lastig om dat zo te beoordelen denk ik. Ik heb ze ook gehad en hier sneuvelden er ook regelmatig kikkertjes. Zitten er medebewoners in de bak en zo ja welke?
Ze zien erg slecht dus ik voerde altijd met een petrischaaltje.

Dit topic is intusen al een paar jaartjes oud , maar een vriend van mij heeft hetzelfde probleem met zijn dwergklauwkikkers, dus ik vraag het hier even onder dezelfde titel .

overnacht dreven twee mannetjes op hun rug dood. ze waren ook hevig aan het vervellen. de dag en avond ervoor waren ze nog springlevend en hebben nog gegeten samen
met nog 2 vrouwtjes. De vrouwtjes is niets mis mee zo lijkt totnutoe. hij heeft de kikkers bijna een jaar, al moet ik toegeven dat voeding wat eentonig is. meestal krijgen ze
gewoon rode wormen , dan nog diepvries en heel sporadisch levend.

1 mannetje echter had al een hele tijd minder eetlust en was heel mager terwijl een vrouwtje juist heel dik is. bijna 2x dat magere mannetje. Ik heb een vermoeden dat dat te
maken kan hebben met inwendige parasieten (heel mager of juist heel dik) maar welk medicijn moet hiervoor dan gebruikt worden . En zou dat kunnen van te eentonige voeding?

het bakje lijkt mij echter wel goed ... : zo'n 23 graden, +-20cm diep, beplanting en drijfplanten, schuilplaatsen, filtertje ...

iemand enig idee ?
mogelijk teveel drijfplanten. als al het oppervlak er uit bestaat is het lastig naar lucht te happen? Stenen in de bak kunnen ook problematisch zijn. Je kan als je ze nog niet hebt weggegooid kijken of ze misschien een steen hebben doorgeslikt tijdens het eten.
Ook vind ik wat de andere topic starter zei: 'iedere dag eten' wat veel voor kikkers. Zou zeggen 2x in de week moet voldoende zijn. Ik kan mij voorstellen dat als iemand ze iedere dag voert en kikkers officieel meestal maar 2x in de week hoeft te voeren ze mogelijk zo dik werden dat ze of daardoor stierven of omdat ze niet omhoog konden zwemmen sinds ze te zwaar waren.

die van mij zijn nu 7 jaar oud al heb er wel nog maar 2 helaas :smitten: super leuke beestjes

Ik voerde ze om de dag ongeveer dus zeg maar 3x per week maar je moet er inderdaad op letten dat ze niet te dik worden.

Lastig om dat zo te beoordelen denk ik. Ik heb ze ook gehad en hier sneuvelden er ook regelmatig kikkertjes. Zitten er medebewoners in de bak en zo ja welke?
Ze zien erg slecht dus ik voerde altijd met een petrischaaltje.
Nee, enkel 4 kikkertjes (wijlen 2) in de bak. het voeren gebeurde ook op een vaste plaats op een schaaltje. dat wisten ze heel goed te vinden 😀 het was zeer frappant dat de twee mannetjes gelijktijdig dood dreven. De twee vrouwtjes doen het nog steeds prima.

mogelijk teveel drijfplanten. als al het oppervlak er uit bestaat is het lastig naar lucht te happen? Stenen in de bak kunnen ook problematisch zijn. Je kan als je ze nog niet hebt weggegooid kijken of ze misschien een steen hebben doorgeslikt tijdens het eten.
Ook vind ik wat de andere topic starter zei: 'iedere dag eten' wat veel voor kikkers. Zou zeggen 2x in de week moet voldoende zijn. Ik kan mij voorstellen dat als iemand ze iedere dag voert en kikkers officieel meestal maar 2x in de week hoeft te voeren ze mogelijk zo dik werden dat ze of daardoor stierven of omdat ze niet omhoog konden zwemmen sinds ze te zwaar waren.

die van mij zijn nu 7 jaar oud al heb er wel nog maar 2 helaas :smitten: super leuke beestjes
heel goeie tips om op te letten inderdaad ! teveel drijfplanten zou ik niet durven zeggen, maar wat je zegt van die steentjes zou een mogelijkheid kunnen zijn. Ze hebben zandbodem, maar hier en daar kan er zo'n minikiezeltje tussen zitten dat ze dus kunenn mee binnenhappen ... En ja, het eten had ik hen al voor verwittigd, wat te eentonig en zeker niet alle dagen !

Leuk dat jij ze al 7 jaar hebt ondertussen ! 🙂

Ik voerde ze om de dag ongeveer dus zeg maar 3x per week maar je moet er inderdaad op letten dat ze niet te dik worden.
ja, da's het rare dus ... het ene mannetje superdik en het andere supermager, de helft amper van het dikke mannetje. (en alle vier de kikkertjes gelijktijdig gekocht dus ze moeten min of meer allemaal even oud zijn.

Is die dikkere wel een man want hier waren de mannen altijd erg slank en veel dunnen en ieler dan de vrouwen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan