Dwergklauwkikkers


K

Kermit

Guest
Hallo!
Hoewel ik dit forum vaak heb bezocht om informatie te vinden over verschillende onderwerpen of om ervaringen van anderen te lezen, ben ik pas vandaag lid geworden.

Ik heb een garnalen aquarium en een paar dagen geleden heb ik nog een bak aangeschaft (80x35x40). Ik ben toe aan iets nieuws en heb de laatste weken veel gelezen over Afrikaanse dwergklauwkikkers. Een poos geleden kwam ik ze tegen in een speciaalzaak en ik vond ze meteen leuk. Als het gaat om de aanschaf van dieren ga ik nooit over 1 nacht ijs, dus hoe meer info, hoe beter.

Zijn er hier mensen die deze dieren hebben en hun ervaringen willen delen?
 
Tja, ik heb ze gehad in een 60cm maar ze zijn niet erg actief en liggen vaak op de bodem of planten. Kortom ik heb ze weggedaan want ik vond ze iets te saai maar ja smaken verschillen. Ze zijn goed in ontsnappen door kiertjes en gaatjes dus hou daar wel rekening mee.
 
Bedankt voor je reactie. Dat ze goed kunnen ontsnappen dat heb ik idd vaker gehoord.
Had iid ook begrepen dat ze overdag niet erg actief zijn omdat het eigenlijk nachtdieren zijn, maar dat ze s avonds wel tot leven komen. Is dat ook jouw ervaring, dat ze in de avond levendiger werden?
En kwa verzorging? Gemakkelijk of juist niet? Zijn het bijv grote watervervuilers?
 
Bedankt voor je reactie. Dat ze goed kunnen ontsnappen dat heb ik idd vaker gehoord.
Had iid ook begrepen dat ze overdag niet erg actief zijn omdat het eigenlijk nachtdieren zijn, maar dat ze s avonds wel tot leven komen. Is dat ook jouw ervaring, dat ze in de avond levendiger werden?
En kwa verzorging? Gemakkelijk of juist niet? Zijn het bijv grote watervervuilers?
Het leken mij altijd hele leuke aquariumdiertjes, maar ik heb ze uiteindelijk toch niet gekocht, vanwege de voeding. Ze schijnen alleen levend voer te willen eten, en daarom moet er iemand bij blijven als wij op vakantie zijn. Dat is wel iets om evt rekening mee te houden.
 
Voeren valt mee want ik voerde ook rode mug uit de diepvries en liet dat door een uitsroompijpje in een schaaltje zakken en dat ging prima en dat deed ik ook met de Tetra Frog die ik gaf. In de nacht hoorde je ze wel vaak "kwaken"maar ook overdag waren ze best wel actief eigenlijk al liggen ze altijd wel soms rustig op de bodem hoor.
 
Oh dat valt me dan toch weer mee! Ik heb nu CPO-kreeftjes erin, en die zie ik wel vaak lekker rondscharrelen.
Zo leer je nog eens wat ;))
 
Als je ze in een bak met vissen houdt hoef je ze toch niet weg te doen omdat ze saai zijn? Af en toe zie je ze dan
Ik vind ze best kwetsbaar, maar erg leuk. Kwaken heb ik nog nooit gehoord..
 
Bedankt voor jullie info. Inmiddels heb ik definitief besloten dat het dwergklauwkikkers worden. Heb de afgelopen weken veel opgezocht en gelezen op internet. Ook daar lees ik dat ze prima op diepvriesvoer kunnen, dus dat moet lukken. Daarnaast is zelf wat wormen kweken ook geen moeite.
Ik heb besloten om er geen andere dieren bij te doen, het wordt een 100% kikkerbak, zodat ik ze een optimale omgeving kan bieden.
Ik ga voor twee albino's en twee natuurlijk gekleurden, leuk voor de variatie ?.
Maar eerst maar eens de nieuwe bak opstarten en nog een paar weken geduld hebben voordat de nieuwe bewoners kunnen komen. Ook altijd leuk... Een bak inrichten?
 
Leuk want ik heb ze ook gehad en zie dat dan graag om zo ook te zien hoe ze elders zitten.
 
Ik vind ze ook wel grappig hoor, niet heel erg actief maar zie ze toch wel regelmatig. En ze eten alles wat voorbij komt, er zijn ook speciale korrels voor ze koop. Deze zijn wel wat lastig te vinden, grootste kans op de terrarium afdeling van een grootte dierenwinkel. Soms walsen ze wel over al het eten heen omdat ze niet zo best kunnen zien. Vraag me af en toe wel af hoe die beestjes in de wilde natuur overleven :DD.
 
Die sticks bestaan niet meer als je goed leest maar dit is dan de vervanger:

 
Gisteren heb ik dus dwergklauwkikkers aangeschaft. De bak stond bijna 4 weken in te draaien en alle waterwaardens waren goed, ook geen giftige stoffen gemeten (gebruik druppeltesten voor gh, ph, kh, nh3 en nh4 en chloor gemeten met een strip) dus ik dacht dat het wel kon. In de dierenwinkel heb ik 6 kikkertjes gekocht en voor mijn man nog 12 kardinaal tetra omdat hij die zo mooi vindt.

Thuis aangekomen heb ik de diertjes keurig over gewend zoals het hoort. Maar toen in de tetra's los liet zag ik meteen dat het mis was. Ze hapten naar lucht en rolden meteen om. Ik heb ze vliegensvlug gevangen en in mijn garnalen aquarium gedaan. Daar kwamen ze na enkele minuten weer een beetje bij, 1 is overleden en de rest zwemt nu vrolijk rond alsof er niks is gebeurt. De kikkers heb ik daarna ook bij de garnalen gedaan. Het is nu wel druk in die bak, die is nl maar 60 cm.

Ik begrijp niet wat er mis is gegaan. Ze werden duidelijk acuut vergiftigd maar ik weet niet waarmee. Ben er nu nog helemaal van ondersteboven, ik vind het zo vreselijk naar.

Inmiddels heb ik de hele bak leeg gehaald en opnieuw gevuld en het filter gespoeld . De grond heb ik opnieuw gespoeld want ondanks dat ik dat aan het begin al uitvoerig had gedaan, bleef daar veel stof vanaf komen wanneer er in gewoeld werd. Het is van dat fijne ronde witte beach grind en ziet er leuk uit, maar achteraf ben ik er niet zo tevreden mee. Planten staan er weer in en de boel draait. Voorlopig blijft iedereen dus nog in de kleine bak, het is niet anders. Gelukkig zij the de kikkers nu nog klein. Iedereen maakt het goed en eet goed. Maar de schrik zit er bij mij goed in! Ik zou graag weten wat ik fout héb gedaan, om een tweede ramp te voorkomen.
 
Die was ik vergeten. Volgens de teststrips was die goed, maar ik vermoed toch dat dat niet juist is geweest, want volgens de man van de aquarium zaak is het idd waarschijnlijk nitriet vergiftiging. Ik ga daar ook een druppel test voor aanschaffen, zodat ik precies kan meten.
 
Ik hoop maar dat de kikkers niet heel snel groeien, want ze zitten dus nog een poosje in de garnalen bak. Wel geluk dat ik de vissen daar in kon doen, anders waren die in ieder geval dood gegaan?. Beetje sneu voor de garnalen, ze zijn niet gewend om te delen. Al die beweging, ze vinden er volgens mij niet veel aan. Maar het is even niet anders.

Nog even een vraag over het voederen van de kikkers. Ik heb ze gisteren allemaal kunnen voeren, maar in deze bak is het dus kleiner en drukker waardoor ze wat meer achterin blijven. Twee zijn brutaal, die eten de wormen (diepvries/eerst ontdooid,) van de pincet als je ze voorhoudt. Ze zien duidelijk niet veel en de rest is meer verlegen. Kunnen ze de gevallen bloedwormen nog wel vinden? Wil niet dat ik ze laat verhongeren...
 
Inmiddels zitten de kikkers in de bak die voor hen bedoeld was en alles gaat goed. Ik vindt ze geweldig! Ze zijn heel actief en grappig. De drie albino's blijven wel wat kleiner dan de normaal gekleurde, maar ze doen het goed. Inmiddels heb ik mijn een succesvolle watervlooien kweekbak, dus ze kunnen regelmatig op jacht naar watervlooien en dat is een pracht gezicht. Bloedwormen eeten ze vanaf een lange pincet, zo weer ik zeker dat hun portie niet naar de kardinaaltetra's gaat. Ben heel blij met ze, ze zijn nog leuker dan verwacht.
 

Bijlagen

  • 15904242080582729975024463237587.jpg
    15904242080582729975024463237587.jpg
    293.4 KB · Weergaven: 146
Fijn dat je veel plezier aan ze beleefd en het voeren van levendvoer is echt een leuk gezicht inderdaad.
 
[SUP]Nog even een plaatje, hier zitten er vier bij elkaar. Ze zijn in totaal met zijn zessen, de bak is groot genoeg, en ze spelen vaak samen, althans, dat is wat het lijkt. In ieder geval zie je dat ze graag met meerdere zijn. In de avond heb ik enkel de rode lamp aan staan. Dan zijn ze het meest actief. Maar ook overdag zijn ze regelmatig wakker. Bedankt voor alle info van de afgelopen weken! ? [/SUP]
 

Bijlagen

  • 15904274775041861348136383569665.jpg
    15904274775041861348136383569665.jpg
    135.5 KB · Weergaven: 128

Terug
Bovenaan