Dwergrabora prooi voor Anatome Helena??


T

TLL

Guest
Ik heb in mijn nano aquarium een anatome Helena slak en sinds afgelopen week een groepje dwergrasbora’s. Nu tel ik steeds minder dwergrasbora’s sinds 2 dagen en van de 5 zie ik er nu nog 1. Er zit een grote dragon stone in en wat beplanting. Ik kan ze nergens vinden. Filter ook gecontroleerd. Of ze zitten nog goed verstopt...of de Helena slak heeft z’n buik volgegeten maar zover ik weet zijn ze geen prooi voor de Helena slak? Of is dit toch mogelijk?
 
Ik heb in mijn nano aquarium een anatome Helena slak en sinds afgelopen week een groepje dwergrasbora’s. Nu tel ik steeds minder dwergrasbora’s sinds 2 dagen en van de 5 zie ik er nu nog 1. Er zit een grote dragon stone in en wat beplanting. Ik kan ze nergens vinden. Filter ook gecontroleerd. Of ze zitten nog goed verstopt...of de Helena slak heeft z’n buik volgegeten maar zover ik weet zijn ze geen prooi voor de Helena slak? Of is dit toch mogelijk?
Een helena slak zal geen gezonde dwergrasboras pakken. Een zieke of dode vis op de bodem zullen ze zeker wel pakken.

Welke soort rasboras heb je precies?
 
Zijn rasboras bodemslapers? (iets wat ik niet weet) want dan kunnen ze inderdaad ten prooi vallen aan de helenaslak, anders lijkt het mij onmogelijk
 
Het is de Brigittae, het viel mij wel op dat ze laag boven de bodem ‘hangen’ soms en tussen de plantjes. Maar ze lijken mij te snel. Overigens zagen ze er goed en gezond uit, zeker niet zwak
 
Snelheid zegt letterlijk niks, als ze op de bodem zitten en de helena ligt net toevallig daar in de bodem ingegraven dan pakt de helena alles wat daar ligt en dat gaat in een fractie van een seconde, helena;s graven zich namelijk in en gaan dus niet op jacht maar wachten geduldig wat er voorbij komt
 
Ik heb ze hier nooit op de bodem zie slapen maar meer onderin of de middenlaag dus het lijkt me sterk hoor.
 
Ik heb al meer dan een jaar b. Brigittae samen met helenas, ik heb niet de indruk dat ik er aan de slakken verlies
 
Nou moet ik toegeven dat 5 van deze visjes geen schooltje te noemen is. Wat versta je onder een nano-aquarium? Want waarschijnlijk is de bak te klein voor deze visjes.

Helena's hebben hier zelfs een aantal gastromyzon te pakken gekregen. Als er een visjes snel is
 
Nou moet ik toegeven dat 5 van deze visjes geen schooltje te noemen is. Wat versta je onder een nano-aquarium? Want waarschijnlijk is de bak te klein voor deze visjes.

Helena's hebben hier zelfs een aantal gastromyzon te pakken gekregen. Als er een visjes snel is
bakje is 25L en volgens mij prima geschikt voor deze visjes.

vandaag nog steeds eentje te zien in het bakje en ook bij het voeren verschijnt er maar eentje, terwijl dat de dagen daarvoor anders was dus ik kan niet anders concluderen dan dat ze ten prooi moeten zijn gevallen aan de Helena..
 
Hmmm, 25 liter vind ik wel erg krap voor Rasbora briggitae. En 5 stuks is niet echt een groepje.

Zelf heb ik ze (samen met heel wat Anatome helena’s) gehouden in een 50L bakje van Superfish en dat ging prima. Ik had een groepje van c.a 12 stuks.
De Rasbora’s laten zo ook een veel leuker gedrag zien...
 
Inderdaad is dat erg klein en zelfs 60cm is al wel wat krap te noemen. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de slakken dit doen want ze slapen niet op de bodem.
 
Snelheid zegt letterlijk niks, als ze op de bodem zitten en de helena ligt net toevallig daar in de bodem ingegraven dan pakt de helena alles wat daar ligt en dat gaat in een fractie van een seconde, helena;s graven zich namelijk in en gaan dus niet op jacht maar wachten geduldig wat er voorbij komt
Helena's pakken echt geen prooi in fracties van een seconde. Met een "slurfje" (Siphon) lokaliseren ze een prooi. Dan moeten ze zich namelijk allereerst vastzuigen met hun voet aan hun prooi dan komt er een lange ruwe tong (Proboscis) tevoorschijn waarmee ze hun prooi "opschrapen". Gezonde dieren, ook bodemslapers zoals jij ze noemt, zijn geen prooi voor Helena's. Bij zieke dieren hoeven ze zich niet vast te zuigen en beginnen ze meteen met de maaltijd.
 
Snelheid zegt letterlijk niks, als ze op de bodem zitten en de helena ligt net toevallig daar in de bodem ingegraven dan pakt de helena alles wat daar ligt en dat gaat in een fractie van een seconde, helena;s graven zich namelijk in en gaan dus niet op jacht maar wachten geduldig wat er voorbij komt
Kan zijn dat ik niet helemaal begrijp wat je hier schrijft, maar de Anentome Helena schijnt wel degelijk te jagen al zal een gezonde rasbora daar te snel voor zijn.




Voor wat het waard is (of dat altijd zo is?), ze laten in dit filmpje zien dat ze hun prooi met hun voet vast grijpen en dat lijkt me moeilijk bij een bodemslaper als ik zie hoe langzaam dit proces bij een posthoornslak gaat.
 
Kan zijn dat ik niet helemaal begrijp wat je hier schrijft, maar de Anentome Helena schijnt wel degelijk te jagen al zal een gezonde rasbora daar te snel voor zijn.




Voor wat het waard is (of dat altijd zo is?), ze laten in dit filmpje zien dat ze hun prooi met hun voet vast grijpen en dat lijkt me moeilijk bij een bodemslaper als ik zie hoe langzaam dit proces bij een posthoornslak gaat.

Dit filmpje laat inderdaad zien wat ik hierboven probeerde te omschrijven.
 

Terug
Bovenaan