Wat is er nieuw

Dwergrasbora (Rasbora maculata) witte stip net nieuw

tharealmb

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2013
Website
www.martijnbouius.nl
Hallo allen,

Voor het eerst heb ik een ziekte in mijn aquarium. Ik heb gistermiddag nieuwe vissen gekregen. Zoals normaal altijd langzaam laten overwennen, maar blijkbaar toch wat teveel stress gehad want....

Een groot deel van de Rasbora maculata hebben dus witte stippen. Niet allemaal, maar wel veel. Bij 1 of 2 kardinaaltetra (in een ander aquarium) zag ik 1 klein wit stipje op de kop. Uit voorzorg heb ik die maar over laten wennen naar het andere aquarium, omdat ik de rest niet wil aansteken.

Wat is nu de beste oplossing? het is een aquarium met garnalen (red rili, vuurgarnalensoort), dus ben wat angstig met medicatie. Of is dit geen probleem?

Ik las dat je kan verhogen naar 30/31 graden... maar ik weet niet of de visjes daar nou veel beter van worden. Momenteel zit de temperatuur op 26,5 graden. Medicatie moet ik kijken of morgen een winkel open is....

Foto van de stippen, klik voor grote versie
k7xf5rFgWONBP9jZoAFBwWCdYGvFt7kS.jpeg

jessicapilon zei:
Zou wel goed lezen of de garnalen tegen de medicatie kunnen hoor.
Dat is zeker het plan. Misschien probeer ik ze ook wel uit te vangen (een feest in een Fluval Edge) en ze in het grote aquarium te plaatsen. Daar zitten geen vissen die ze opsnoepen gelukkig.

Een zout bad, heeft dat nog enig nut?

jessicapilon zei:
Volgens mij is het ook goed de bak te behandelen waar ze nu inzitten ivm besmetting.

Dat ga ik sowieso doen 🙂 maar ze hebben het echt sinds een paar uur (vanmiddag nog niet, toen nog uitgebreid naar ze gekeken) dus wil het verspreiden voorkomen als dat nog mogelijk is.

Ik snap je redenatie en ik hoop dat je het met succes kan tegengaan bestrijden.
Toch altijd weer vervelend om zoiets te hebben.

Even een update, mochten mensen dit ooit teruglezen en er iets aan hebben:
Nog geen vissen verloren. Vanochtend een flesje EXIT gehaald. eerste keer 20 druppels/100 liter. Dat klinkt als veel... maar met een 23L aquarium, heb ik voor een volledige kuur van 3 dagen slechts 10 druppels nodig... (dag 1:5, Dag 2:2.5 en dag 3:2.5).

Met de 400 druppels die in het flesje zitten kan ik nog even vooruit. Gezien het voor de dieren in beide aquaria niet schadelijk is, heb ik uit voorzorg maar beide aquariums van een kuur voorzien. De zieke kardinaaltetra komt uit het grote aquarium... better safe than sorry zeg maar.

vissen zwemmen nog vrolijk rond, voor zover dat gaat als je onder de witte stippen zit. Maar ze lijken er nog niet onder te lijden. Hopelijk blijft dat zo.

Wel raar om je water opeens groen te zien kleuren door de EXIT, maar dan zie je tenminste dat het erin zit 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan