e701 filter plaatsing


P

papegaai01

Guest
Ik heb een Juwel aquarium (80cm) met onderkast. Nu heb ik de interne filter eruit gehaald. Ik wil graag het filter gaan plaatsen zoals op de tekening die ik even snel heb gemaakt. Kan het zo? Ik wil namelijk de slangen aan de achterzijde hebben zodat deze niet zichtbaar zijn.

Daarnaast moet ik 2 gaten maken aan de achterzijde van de kap. Is dit eenvoudig te doen?

Alvast bedankt.

filter plaatsing.png
 
Ja is een prima opstelling.
Maar zitten er geen sleuven in de rand van het aquarium?

Dat plastic van juwel is trouwens heel makkelijk te bewerken, althans de lichtkap
 
Nee zitten helaas geen sleuven in dus zal zelf 2 gaten voor in en out moeten maken.

Bedankt voor je reactie
 
Das ook raar dat er geen openingen zijn voorzien aan de achterkant van je lichtkap. Hoe oud is deze bak dan al ?
 
Ik zal vanavond nog eens goed kijken. Ik heb deze via MP overgenomen. Het is een lichtkap met LED en bovenin een klep voor een voederautomaat
 
Mocht je moeten zagen dan zou ik het met een ijzerzaagje doen. Eerst afplakken met schilderstape.

Een figuurzaag gaat ook.

Als er onoverhoopt toch een scheurtje inkomt kun je dat met een soldeerbout op het uiteinde samensmelten en scheurt het niet verder.
 
EDIT: Onderstaande is gekleurd, je leest er meer over later in dit topic.

Overigens heb je hier wel meerdere mogelijkheden. Je zou kunnen overwegen om aan 2 kanten iets eruit te zagen.

In het algemeen denk ik dat iedereen het er wel mee eens is om de uitstroom aan de andere kant te doen als de instroom.
Je kunt natuurlijk onder de kap een leiding doorleggen naar de andere kant, maar als je toch moet zagen kun je ook 2 gaten zagen. Doe je er eerst 1 en dan kun je altijd nog beslissen.

Ik heb zelf nooit zo veel geduld dus ik zaag 5 cm, leg het even weg... zaag weer 5 cm... leg het weer even weg. Je moet echt de zaag het werk laten doen. Niet te veel drukken. Dan is het een eitje.
 
Laatst bewerkt:
Overigens heb je hier wel meerdere mogelijkheden. Je zou kunnen overwegen om aan 2 kanten iets eruit te zagen.

In het algemeen denk ik dat iedereen het er wel mee eens is om de uitstroom aan de andere kant te doen als de instroom.
Je kunt natuurlijk onder de kap een leiding doorleggen naar de andere kant, maar als je toch moet zagen kun je ook 2 gaten zagen. Doe je er eerst 1 en dan kun je altijd nog beslissen.

Ik heb zelf nooit zo veel geduld dus ik zaag 5 cm, leg het even weg... zaag weer 5 cm... leg het weer even weg. Je moet echt de zaag het werk laten doen. Niet te veel drukken. Dan is het een eitje.

Had ook gelezen op dit forum om de in en uitstroom naast elkaar te zetten
 
EDIT: onderstaande is een beetje gekleurd. Je leest er later meer over in dit topic.

Ik zie het als een beslissing tussen design en functionaliteit.

Je kunt 2 slangen die door 1 gat gaan iets makkelijker verbergen en wegwerken.

Maar water wat links je bak ingaat en rechts er weer uitgaat is voor je aquarium een betere keuze. Ik weet niet wat je gaat bouwen. Heb je een uitstoom buis met gaatjes of heb je enkel een pijpje?
Als je een buis met gaatjes hebt dan maakt het weinig meer uit denk ik. Maar een in en uitstroom naast elkaar hangen is niet handig als het niet hoeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie het als een beslissing tussen design en functionaliteit.

Je kunt 2 slangen die door 1 gat gaan iets makkelijker verbergen en wegwerken.

Maar water wat links je bak ingaat en rechts er weer uitgaat is voor je aquarium een betere keuze. Ik weet niet wat je gaat bouwen. Heb je een uitstoom buis met gaatjes of heb je enkel een pijpje?
Als je een buis met gaatjes hebt dan maakt het weinig meer uit denk ik. Maar een in en uitstroom naast elkaar hangen is niet handig als het niet hoeft.

Deze staat meerdere keren op dit forum

Screenshot_20180815-212309.png
 
Ik zie het als een beslissing tussen design en functionaliteit.

Je kunt 2 slangen die door 1 gat gaan iets makkelijker verbergen en wegwerken.

Maar water wat links je bak ingaat en rechts er weer uitgaat is voor je aquarium een betere keuze. Ik weet niet wat je gaat bouwen. Heb je een uitstoom buis met gaatjes of heb je enkel een pijpje?
Als je een buis met gaatjes hebt dan maakt het weinig meer uit denk ik. Maar een in en uitstroom naast elkaar hangen is niet handig als het niet hoeft.
Nou nee, bekijk het plaatje van @Sanneke80 maar wat overal oppopt hier.
Water komt er boven in, maakt een rondje en gaat er onder in dezelfde hoek weer uit.
We werken hier niet met een overloop
 
Oke wacht ik maak een fout.

Ik zit met powerheads in mijn hoofd. Oprecht excuus want ik heb hier helemaal niet aan gedacht.

Ik ga er altijd vanuit dat stroming en filtering 2 dingen zijn. Ik zie de stroming van filter/sump niet als onderdeel van je stroming, maar als 0 waarde.
Je zet dus je filter/sump aan en laat die zo min mogelijk impact hebben op je stroming. De stroming zelf creëer je dan met Powerheads.

Ik realiseer me nu dat mijn post niet handig was.

Ik druip even af...
 
Ja en de interne filter was er ook zo uit. (met beleid

Nu alles schoonmaken
 

Terug
Bovenaan