Easy Carbo doseren


V

VisionRoij

Guest
Voor mijn 60 literbak moet ik 1 ml Easy Carbo per dag toevoegen volgens de verpakking.

Hoe meten jullie dit af ?
Het dopje wat erbij zit begint eigenlijk pas bij 2,5 ml.

Ik wil niet overdoseren, aangezien dit schadelijk kan zijn.
 
Ik gebruik ook een gewoon spuitje van de apotheek hiervoor. Het komt ook echt niet op een drup meer of minder aan.
 
Goede tips! Spuitje van de apotheek is een goed idee.
Bedankt voor het meedenken :)
 
Ik vind de dosering op de verpakking nogal vaag. Normale dosering 2ml. Maximaal 4ml per zoveel liter. Ik doseer nu de aanbevolen maar nog steeds last van groene als, zeker op de bladeren dicht bij de lamp. Wie gebruikt de maximale dosering en waarom?
 
Ik gebruikte de maximale dosis. Dat kun je doen als je veel planten hebt of als de vraag naar voeding groot is. Als je een 60cm bak hebt met een 15W buis dan zou ik niet de maximale hoeveelheid gebruiken.
Groene alg kan ook een po4 tekort zijn. Hoelang heb je de verlichting aan?
 
Carbo is een middeltje om wat extra koolstof aan je planten te geven. Echter om van alg af te komen heb je niet alleen koolstof nodig, je moet zorgen dat je planten goed groeien en de voedingstoffen welke algen graag hebben zelf opnemen/niet afgeven.

Carbo kan je helpen mede omdat alg er een hekel aanheeft, maar het is geen wondermiddel.

Om echt van alg af t komen, bedenk het volgende:

- Licht is de bepalende factor voor hoe hard een plant (en ook alg) kan groeien.
- Co2 (koolstof) bepaald hoe hard een plant wil groeien, meer koolstof hoe sterker een plant wil groeien
- Voedingstoffen zorgen dat de plant ook werkelijke gaat groeien.

Denk aan auto:
- licht is de motor in een auto, deze begrenst de mogelijkheden
- CO2 is het gaspedaal, verder intrappen is sneller rijden
- Voedingstoffen is benzine / olie.

Ontbreekt 1? Geen groei... en dan zal de alg wel groeien, deze hebben maar heel weinig nodig.
 
Ik gebruik het spuitje uit mijn testkoffer. Ben iets zuiniger met de carbo dan met de profito.
 
ik gebruik het ook... alleen ik vergeet het toch wel meermaals, doe maar 3-4 dagen van de 7 in de week.

profito doe ik ook maar dat doe ik gewoon elke week de dosering na het verversen.


maakt dat eigenlijk uit als je het niet continue door doet?
 
Ik denk dat 3 a 4 keer per week (profito) of 7 dagen per week (profito) niet heel veel uitmaakt. Tenzij je sterke verlichting en co2 toevoegt en een sterk beplante bak hebt. Dan zou het kunnen uitmaken. Met 3 a 4 keer per week zijn er waarschijnlijk ook wel genoeg voedingstoffen beschikbaar. Merk je niets aan je planten dan zit het ook wel goed.
 
De opmerking van Richard ging wel over EasyCarbo en dat is nogal een apart goedje.
Enkele dagen gelegen was op het forum gelezen (hier om precies te zijn) dat het na 24u vrijwel niet meer aanwezig zou zijn in de bak. Dus dan zou het toch kunnen uitmaken.
 
krijg je dus toch een onbalans in je bak als je het niet constant volhoud om te doseren.

zou een reden kunnen zijn voor de (ik vermeen) draadalg op me stenen.
 
RichD1011 zei:
krijg je dus toch een onbalans in je bak als je het niet constant volhoud om te doseren.

zou een reden kunnen zijn voor de (ik vermeen) draadalg op me stenen.

Ik zou ook denken dat het niet teveel moet fluctueren.
 
Weet iemand eigenlijk wat easy carbo doet met de bacteriecultuur? Ik meen namelijk dat glutaraldehyde ook gebruikt wordt voor sterilisatie. Ikzelf blijf nogal huiverig voor te veel doseren en bij mijn aquaria gaat er dus ook maar de helft van de voorgeschreven dosering in.
 
Op de Engelstalige Wikipedia staat het volgende:

Sterilisation
A glutaraldehyde solution of 0.1% to 1.0% concentration may be used for system disinfection and as a preservative for long term storage. It is a sterilant, killing endospores in addition to many microorganisms and viruses.[3]

[3] HCC lecture notes, 15: Control of microrganisms: http://www.hccfl.edu/media/574949/15-co ... anisms.pdf


Misschien al eens het doornemen waard?
 
Mascha&Ivo zei:
Sterilisation
A glutaraldehyde solution of 0.1% to 1.0% concentration may be used for system disinfection and as a preservative for long term storage. It is a sterilant, killing endospores in addition to many microorganisms and viruses.[3]
Dan komen we met onze 0,00003% niet echt in de buurt. :D

De concentraties die geen effect hebben op bacteri�n varieert van 0,0005% tot 0,0016% op geteste bacteri�n, waaronder afvalverwerkers.
Mocht je deze concentraties gebruiken in een aquarium met plantjes, zal je een algen en planten vrij aquarium hebben terwijl je bacteri�n vrolijk hun ding doen. :D
 
Ik heb ook nog nooit nadelige gevolgen ondervonden in het verleden bij het gebruik van Carbo. Er zijn er genoeg die het altijd doseren.
 
Biologist zei:
Ikzelf blijf nogal huiverig voor te veel doseren en bij mijn aquaria gaat er dus ook maar de helft van de voorgeschreven dosering in.
Wat bij het houden van garnalen inderdaad de norm lijkt te zijn, niet meer dan de helft van de voorgeschreven dosis.
Wat het doet met de bacteri�n weet ik dus niet, maar men vermoed dat het niet goed is voor het welzijn van garnalen, precies waarom lijkt onbekend?
 
Ik doe de aangegeven dosis en zie geen problemen met mijn garnalen, heb wel veel planten<; het zal afhangen van aquarium tot aquarium, plantenbezetting en vis-garnaal aantallen
 

Terug
Bovenaan