Wat is er nieuw

easy carbo risico voor vissen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter doejfa
  • Startdatum Startdatum
D

doejfa

Guest
Op een andere site las ik dat easy carbo een stof zou bevatten waarmee mensen wratten weghalen en dat easy carbo dus schadelijk is voor diverse soorten vissen.
Weet iemand hier iets van? En wat zou je kunnen geven in plaats van easy carbo? Heeft provito hetzelfde probleem?
Jammer dat je van veel middelen geen flauw idee hebt wat erin zit!

Hier kun je er ook iets over lezen en welke stof het is en dat zit niet in profito. Zelf geef ik het ook en als je de gewone dosering aanhoudt dan kan het geen kwaad en het breekt ook vrij snel af.

https://www.aquafora.nl/viewtopic.php?t=9286
Dank je. die site is heel verhelderend. Ik dacht dat easy carbo plantenvoeding was, maar het is dus een bestrijdingsmiddel tegen algen. Ik wil geen bestrijdingsmiddelen in mijn bakken gooien, dus ik stop hiermee. Wat zou wel een goede plantenvoeding zijn? (liever geen CO2-installatie)

Dank je. die site is heel verhelderend. Ik dacht dat easy carbo plantenvoeding was, maar het is dus een bestrijdingsmiddel tegen algen. Ik wil geen bestrijdingsmiddelen in mijn bakken gooien, dus ik stop hiermee. Wat zou wel een goede plantenvoeding zijn? (liever geen CO2-installatie)

Als je geen co2 wil gebruiken en toch wel meer co2 nodig hebt dan is het wel een oplossing die carbo. Co2 tekorten zal vaak ook algen geven. Wat je kan doen is eventueel het licht dempen met pvc pijp of drijvers want dan daalt de vraag naar voeding.

Hier een link naar wat voors en tegens en wat uitleg.
Kijk ook even op de pagina 2, naar de uitleg van Backplay.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1046661
Ja, het klinkt niet vrolijk. Collega's van mij zijn chemici en die vinden mijn afkeer van glutaraldehyde overdreven: het stofje schijnt ook gewoon in bakkersgist te zitten e.d. (als ik me de opmerking nog goed herinner) . Het gaat inderdaad om de dosis die iets giftig maakt of niet. Maar anderen merken iets aan het gedrag van hun vissen en dat is voor mij voldoende om om te zien naar iets anders. Kan je CO2 ook toevoegen zonder installatie? Is bio-CO2 niet gewoon uit een flesje?

Bio Co2 kan je makkelijk zelf maken met wat DIY , petfles, slangetje wat lijm en suiker en gisl
Staat ruim uitgemeten en duidelijk in het Co2 gedeelte van dit forum.

Daarom bespaarde ik mijn moeite 😀

Easy-Life is géén CO2! Maar kan wel gebruikt worden als er geen CO2 aanwezig is of wanneer er wegens een probleem een "boost" nodig is. Zelf heb ik, bij gebruik van Carbo, nog nooit problemen met de fauna in mijn bak gehad, trouwens.

Ja, het klinkt niet vrolijk. Collega's van mij zijn chemici en die vinden mijn afkeer van glutaraldehyde overdreven: het stofje schijnt ook gewoon in bakkersgist te zitten e.d. (als ik me de opmerking nog goed herinner) . Het gaat inderdaad om de dosis die iets giftig maakt of niet. Maar anderen merken iets aan het gedrag van hun vissen en dat is voor mij voldoende om om te zien naar iets anders. Kan je CO2 ook toevoegen zonder installatie? Is bio-CO2 niet gewoon uit een flesje?

Bio co komt uit een fles als reactie op de stoffen die je gebruikt. Je kan het makkelijk zelf dus maken maar ook kopen van bepaalde merken. De echte co2 geef je met een drukfles.

Die schadelijkheid voor vissen valt inderdaad echt wel mee. Ik heb in mijn 60cm bak een tijd lang 5cc per dag toegevoegd waar 1 a 2 cc als max aangehouden wordt. Gebeurde niets met de vissen hoor.

ik denk ook dat het gebruikte middel best schadelijk kan zijn, maar als je het met beleid toepast dan is er niks aan de hand.

Die schadelijkheid voor vissen valt inderdaad echt wel mee. Ik heb in mijn 60cm bak een tijd lang 5cc per dag toegevoegd waar 1 a 2 cc als max aangehouden wordt. Gebeurde niets met de vissen hoor.
Ik heb het 5 jaar trouw aan 75% van de voorgeschreven hoeveelheid gegeven. Veel planten deden het goed andere heel slecht. Javavaarn, ambulia, guppykruid en reuze valisineria super, vooral roodbladerige heel slecht. Algen nergens te bespeuren, heel veel vuurgarnalen en jongen van de levendbarenden. Maar meer en meer zag ik dat de oudere vissen wegkwijnden en een kort leven hadden. In mijn kweekbakken, zonder planten en gewoon ledverlichting gebruikte ik geen easy carbo. Mijn jongen groeiden lijk kool, heel gezond. Ik plaatste ze in het gezelschap aquarium en daar kregen ze het heel moeilijk. Ik ben gestopt met easy carbo, gestart met co2 en mijn vissen doen het terug super. Dus duidelijk voor mij, carbo is op termijn slecht voor mijn vissen, misschien alleen voor levendbarenden?
Het is ook niet voor niks dat de leverancier blijft aandringen om de max. dosis niet te overschrijden.
Feit is wel dat ik nu meer aandacht moet geven om geen algenplaag te krijgen.
Ik ben te rade gegaan bij easy life en zij stellen dat als ik de algen niet onder kontrole krijg met een hogere co2 inbreng ik kan proberen met easy carbo, maar dan max. 50% van het voorgeschreven of 3 a 4 ml voor een vision 450. Meer is schadelijk volgens hen omdat de carbo samen met co2 niet volledig opgenomen word.
Ik vertrouw hun raad omdat ik een goede klant ben en easy Life vloeibaar filtermedium en profito gebruik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan