Wat is er nieuw

Easy Life Catappa-X en Easy Life Voogle

Plukkende papegaai heeft meestal met stress te maken, waardoor jeuk ontstaat. Stress kan bijdragen tot atopisch eczeem bij mensen, honden en andere dieren. Huidproblemen als eczeem zijn eigenlijk mini-ontstekingen in de huid. Stress vermindert de weerstand bij vissen waardoor ze vatbaarder zijn voor ziekten veroorzaakt door bacterien en virussen. Witte bloedlichaampjes pakken micro-organismen aan. Ziedaar het verband: Aloe vera stimileert de aanmaak van witte bloedcellen en daarmee het immuunsysteem.

Aloe vera kun je ook als blad kopen in de natuurwinkel. Je kunt het door een smoothie mixen en ook invriezen. Ik kreeg zo’n blad en heb nu een ijslaatje vol Aloe vera-blokjes, die ik, als ik geen Voogle in huis heb, ook toevoeg aan mijn eigen aquarium- mix.
 
protocol above.
The experiment of transport was conducted in a completely randomized design in a 4 × 4 factorial arrangement + initial condition to test the influence of the main treatments (four Aloe solutions and four sampling times) and the interaction between them. The results were submitted to ANOVA and means were compared using Tukey test (P<0.05). The data obtained from the in vitro assay were submitted to one-way ANOVA. Means were compared using Duncan's multiple range test (P<0.05). Results are presented as means ± standard deviation. All data were analyzed by SAS ( Statistical Analysis System, version 9.2).
Results and Discussion
In de gehele experimentele periode werd geen mortaliteit waargenomen in een groep vis. In het hierin gerapporteerde experiment toonden vervoerde vis een toename van de plasmaglucoseconcentraties die de stresstoestand van vis aantonen; Aloë vera geen effect op een dergelijke reactie had. De plasmaglucose-concentraties namen toe bij alle behandelingen binnen 2 uur na het vervoer (111,7 mg/dL) pieken bij 4 uur (147,9 mg/dL) (P<0,05; Figuur 1Deze niveaus keerden terug naar niveaus die niet te onderscheiden zijn van die van de controlevis binnen 24 en 96 uur aan het einde van het vervoer. De verhoging van de glucose in het visbloed helpt te voldoen aan de toegenomen energievraag tijdens de stress, waardoor de vis kan reageren op stressoren (Wendelaar Bonga, 1997). In matrinx is hyperglykemie geassocieerd met stressvolle omstandigheden zoals capture, transport en drukwerk (Rocha et al. , 2004; Urbinati et al. , 2004; Hoshiba et al. , 2009). Voor de kennis van de auteurs zijn er geen studies beschikbaar over het effect van: Aloë vera inzake de vermindering van de stress van vis die kan worden vergeleken met het huidige onderzoek.
 
Er werden geen veranderingen waargenomen in de ademhalingsuitbarsingsactiviteit van matrinx's tijdens de stressrespons gezien de controlevis. Bij 2 uur van het vervoer, Aloë vera de ademhalingsactiviteit van leukocyten van matrinx-o aanzienlijk verbeterde. Er was een dosisafhankelijke toename van de ademhalhalingsuitbarsting van leukocyten in vergelijking met de controlevis (Figuur 2). De hoogste waarden van de ademhalingsuitbarsting van leukocyten, zoals gemeten door de productie van zuurstofradicalen, werden waargenomen in de vissen die in water worden vervoerd. Aloë vera at 2 mg/L (0,876 OD (optische dichtheid), respectievelijk). In de daaropvolgende bemonsteringen werden geen veranderingen waargenomen.




In tegenstelling tot de opmerkingen in deze studie verifieerde Jeney et al. (1997) dat de ademhalingsuitbarsingsactiviteit, fagocytose, serumproteïne en lysozyme spiegels aanzienlijk werden verminderd in de regenboboboforel die met 2 uur vervoer werd gestgestrest. Maule et al. (1989) onderzocht de effecten van acute stress op het immuunsysteem en de ziekte resistentie van jonge chinoomzalm (Oncorhynchus tshawytscha) en ontdekte dat het vermogen van lymfocyten uit de achternier om specifieke antibodododproducerende cellen te genereren (APC) in vitro en de weerstand tegen de visziekteverwekker, Vibrio anguillarum4 uur na de stress werden depressief, ongeacht het type stressor dat wordt toegepast: d.w.z. die gedurende 30 uur in een dipnet uit het water wordt gehouden, manipulatie tijdens de broederij gedurende 4 uur of vervoer gedurende 9 uur. Onlangs werd het effect van stress en verhoogde cortisol aangetoond op de morbiditeit en prevalentie van klinische ziekten geassocieerd met mycobacteriële infecties bij zebravissen (Ramsay et al. , 2009).

De in vitro assay van de ademhalhalingsuitbarsting van leukocyten in pacu (Figuur 3) heeft het vergroting effect van: Aloë vera betreffende de productie van zuurstofradicalen die tijdens het vervoer van matrinx's zijn gecontroleerd. De ademhalingsuitbarsting nam toe toen leukocyten werden geïncucucueerd in Aloë vera bij respectievelijk 0,1 en 0,2 mg/l (respectievelijk 0,158 en 0,168 OD) in vergelijking met de controlewaarden (0,144 OD) en daalde in respectievelijk 0,5 en 1 mg/l (0,154 en 0,151 OD).




Behalve een studie met dat voeding Aloë vera in matige doses kan helpen om te controleren Vibrium alginolyticus in jonge rockfish (Sebastes schlegeli), er zijn geen resultaten bekend over het gebruik van Aloe in de aquacultuur. Daarnaast zijn veel andere immunostimulanten onderzocht om de fysiologische stress bij gekweekte vis te verminderen, zoals vitamine C, levamisole, glucaan, lactoferrine, chitine en lipopolysaccharide (Li & Lovell, 1985; Jaffa, 1989; Siwicki, 1989; Hardie et al. , 1991; Jeney et al. , 1997; Li et al. , 1998). De resultaten van dit onderzoek suggereren dat: Aloë veraEen geneeskrachtige plant die uitgebreid wordt gebruikt voor de mens (Galina et al. , 2009), is een veelbelovend natuurlijk product voor de aquacultuur en moet meer worden onderzocht als modulator van het immuunsysteem in de vislandbouw, aangezien het gebruik ervan in matrinx de niet-specifieke immuunrespons heeft verbeterd.

Conclusies

Het extract van Aloë vera verbetert de ademhalingsactiviteit van leukocyten in vervoerde matrinx's en lijkt een modulator van het immuunsysteem te zijn in de reactie van deze soort.

Ontvangen 16 juni 2011 en aanvaardde 26 juni 2012.

Correspondende auteur: bethurb'fcav. unesp.br

  • ANDERSON, D.P.; SIWICKI, A.K. Basic hematologie en serologie voor visgezondheidsprogramma's. In: SHARIFF, M. ; ARTHUR, J.R.; SUBASINGHE, R.P. (Eds) Ziekten in Aziatische Aquaculture II Manilla: Afdeling voor de visserij, Aziatische visserij Maatschappij, 1995, blz.185-202.
  • CARNEIRO, P.C.F.; URBINATI, E.C. Zout als stress responsmitigator van matrinx, Brycon cephalus (Günther) tijdens het vervoer. Aquacultuur onderzoek, v.32, blz.297-304, 2001.
  • CHOI, S. ; CHUNG, M-H. Een overzicht van de relatie tussen Aloë vera componenten en hun biologische effecten. Seminars in Integratieve Geneesmiddelen, v.1, blz.53-62, 2003.
  • EMERSON, K., RUSSO, R. C., LUND, R.E. et al. Aqueous ammoniële berekeningen: effecten van pH en temperatuur. Journal van de Raad voor onderzoek naar visserij van Canada, v.32, blz.2379-2383, 1975.
  • GALINA, J. YIN, G. ARDO, L. et al. Het gebruik van immunostimulerende kruiden in vissen. Een overzicht van onderzoek. VisFysiologie en bioemie, v.35, blz.669-676, 2009.
  • HARDIE, L.J.; FLETCHER, T.C.; SECOMBES, C.J. Het effect van voedingsvitamine C op de immuunrespons van de Atlantische zalm (Salmo salar). Aquacultuur, v.95, blz.201-214, 1991.
  • HOSHIBA, M.A.; GONÇALVES, F.D.; URBINATI, E.C. Respostas fisiológicas de estresse do matrinxã (Brycon amazonicus) após exercécio f'sico intenso, durante a captura. Acta amazonica, v.39, blz.445-452, 2009.
  • JENEY, G. ; GALEOTTI, M. ; VOLPATTI, D. et al. Preventie van stress in regenboforel (Oncorhynchus mykiss) voedingssets met verschillende doses glucaan. Aquacultuur, v.154, blz.1-15, 1997.
  • JAFFA, M. Vitamine C kan die stress geassocieerde verliezen beperken. Visboer, v.12, blz.413-419, 1989.
  • KIM, K.H.; HWANG, Y.J.; BAI, S.C. Verzet tegen Vibrio alginolyticus in jonge rockfish (Sebastes schlegeli) voedingssets met verschillende doses aloaloe. Aquacultuur, v.180, blz.13-21, 1999.
  • LI, Y. ; LOVELL, R. T. Verhoogde niveaus van de dieet ascorbinezuur verhogen de immuunresponsen bij kanalen katvissen. Journal van de voeding, v.115, blz.123-131, 1985.
  • LI, M.H.; WISE, D.J.; ROBINSON, E.H. Effect van voedingsvitamine C op gewichtstoename, weefselascorbaat concentratie, stressrespons en ziekteresistentie van kanalen visvisvis Ictalurus punctatus Journal van de WereldAquaculture Society, v.29, blz.1-8, 1998.
  • MAULE, A.G.; TRIPP, A.G.; KAATTARI, S.L. et al. Stresswisselt immuunfunctie en ziekteresistentie bij chinoomzalm (Oncorhynchus tshawytscha). Journal van de Endocrinologie, v.120, blz.135-142, 1989.
  • MAZIK, P.M.; SIMCO, B.A.; PARKER, N.C. Influence van waterhardheid en zouten op overleving- en fysiologische kenmerken van gestreepte bas tijdens en na het vervoer. Transacties van de American Fisheries Society, v.120, blz.121-126, 1991.
  • MORAN, D. ; WELLS, R.M.G.; PETHER, S.J. Fysiologische reacties van de Aziatische zeebaars, Laatste calcarifer tot verslechtering van de waterkwaliteit tijdens het gesimuleerde levend vervoer: acidose, roodcelzwelling en urinegespiegels en ammoniak in het plasma. Aquacultuur onderzoek, v.39, blz.1399-1407, 2008.
  • PAVILIDIS, M. ; ANGELLOTTI, L. ; PAPANDROULAKIS, N. et al. Evaluatie van de vervoersprocedures op het gebied van waterkwaliteit en fprestaties in rode porgie (Pagrus pagrus) bakken. Aquacultuur, v.218, blz.187-202, 2003.
  • RAMSAY, J.M.; WATRAL, V. ; SCHRECK, C.B. et al. Echtgenotense stress verert mycobacteriële infecties bij volwassen zebrafish, Danio rerio (hamilton). Journal van de Fish Diseases, v.32, blz.931-941, 2009.
  • ROCHA, R.M.; CARVALHO, E.G.; URBINATI, E.C. Fysiologische reacties in verband met het vangen en drukken van stress in matrinxã, Brycon cephalus(Gunther, 1869), Teleostei: Characidae. Aquacultuur onderzoek, v.35, blz.245-249, 2004.
  • ROSS, L. G.; ROSS, B. Anaesthetische en sedatieve technieken voor aquatische dieren 3. ed. Oxford: Blackwell Science, 2008. 236p.
  • SCHRECK, C. B.; JONSSON. L. ; FEIST, G. et al. Conditioning verbetert de prestaties van jonge Chinook zalm, Oncorhynchus tshawytscha, naar transportstress. Aquacultuur, v.135, blz.99-110, 1995.
  • SIWICKI, A. K. Immunostimulerende invloed van levamisole op niet-specifieke immuniteit in karper (Cyprinuscarpio). Ontwikkel en Vergelijkende Immunologie, v.13, blz.87-91, 1989.
  • URBINATI, E.C.; ABREU, J.S.; CAMARGO, A.C.S. et al. Laden en transport stress van juveniele matrinx (Brycon cephalusCharacidae) op verschillende dichtheid. Aquacultuur, v.229, blz.389-400, 2004.
  • WENDELAAR BONGA, S.E. De stress reactie bij vis. Fysiologische beoordelingen, v.77, blz.591-625, 1997.
 
Dat was ik dus. Keurig antwoord van ze gehad: deze ingredienten zaten er in maar uiteraard was de rest van het recept geheim😀. Ik had toevallig zat ingevroren aloe vera liggen en ben aan het experimenteren geslagen. Toen ik nog een fles Voogle vond in de kast ben ik die weer gaan gebruiken, maar ik geef nu ook eigengemaakt knoflookextract. Maar zoals gezegd: je kunt erin kieperen wat je wilt, voldoende water verversen blijft essentieel. En dat hangt weer samen met je bakinhoud, je filtering en de soort ( vis of ander dier) die je wilt gaan houden. Net als op potjes met supplementen voor menselijke consumptie staat: supplementen zijn een aanvulling, geen vervanging van gezonde voeding.

Bij ziekte echter is de weerstand verlaagd, en kan Voogle gegeven worden als kuur in een hogere dosering. Astaxanthine is een antioxidant, een bestanddeel van algen die in de natuur voorkomen en aan bijvoorbeeld krill een rode kleur geeft. Aloe vera heeft een gunstig effect op de huid.

Ik heb zelf vraagtekens bij de werking en het nut van Voogle, maar dat is vanwege de "secret ingredient" 🙂

Bij stress voor de vissen (bijvoorbeeld bij tijdelijk verblijf buiten de bak oid) gebruiken wij een beetje biotopol. Zit ook aloe vera in. Is naast polyfilter eigenlijk het enige dat wij gebruiken om trammelant te voorkomen in bijzondere situaties. Catappablad gebruiken we min of meer regulier.

Maar leuk om te lezen dat aloe vera ook in Voogle zit.
 
Ik had al een paar keer Voogle via Hornbach besteld, 9 euro zoveel voor 500 ml, terwijl het elders veel duurder was. Blijkbaar was het een oude partij, want hij is niet meer te koop online bij Hornbach,en het etiket is inmiddels veranderd. Maar...er zat Aloe vera in, en laat ik nou drie ijslaatjes vol bevroren Aloe vera hebben omdat dochterlief die een keer had aangeschaft en niet lekker vond... En een van de leden hier doet pickwick detox thee in zijn bak en knoflook. Ik heb vandaag dus mijn eigen kruidenpreparaat gebrouwen:
1/2 liter kokend water in rvs pannetje
1 theelepel groene (jasmijn) thee
1 theelepel brandnetelthee
1 theelepel vlierbloesem
1 teentje knoflook
1 plakje gemberwortel
3 stukjes kurkumawortel
5 zwarte peperkorrels
2 blokjes bevroren Aloe vera
1 Astaxanthinecapsule
Alles in het rvs pannetje gedaan (kruiden in thee- ei, capsule en blokjes ernaast)en laten afkoelen. Kruiden verwijderd, alles geklopt met een garde. Daarna het Voogleflesje gevuld en het in de ijskast gezet.

Ik ben benieuwd of het net zo goed werkt als Voogle. Ik ga in ieder geval bij de ww morgen 20 ml van dit kruidendrankje toevoegen.
Bovenstaand berichtje bevat het recept voor mijn eigen alternatief. Als mijn fles Voogle( de laatste) leeg is geef ik weer mijn eigen brouwsel. Zonder geheim ingredient😁
 
Pfffff. Dat is nu juist de reden dat ik nooit om een wetenschappelijke bron vraag. Een korte/zeer korte samenvatting is toch meer dan voldoende op de zondag 😱
Dus je vraagt eigenlijk een ander voor je te lezen en dan ook te vertalen en dan nog samen te vatten?
 
Dus je vraagt eigenlijk een ander voor je te lezen en dan ook te vertalen en dan nog samen te vatten?
Nou dat herken ik en ik noem dat delegeren en ben er wel een voorstander van zo af en toe:pp
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan