Wat is er nieuw

Easy-life dagelijks of weekelijks?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Leeri
  • Startdatum Startdatum
L

Leeri

Guest
Hoi allemaal. Tijdens het testen van mijn water bleek er een tekort aan Fe te zijn.
Hierop heb ik een fles easy-life Ferro gehaald.
Is het nu beter om weekelijks of dagelijks de ferro in het aquarium te doen?

Het toedienen van FE kan zover mij bekend zonder problemen op wekelijkse basis. Mocht je hier iedere dag tijd voor hebben dan kan dit natuurlijk ook

Dank je voor je snelle reactie.....Ik heb tegenwoordig tijd in overvloed dus ik doe het nu maar dagelijks

Een tekort aan ferro wil vaak ook een tekort aan andere kleine sporenelementen zijn, wat voeg je als plantenvoeding toe?

Hoeveel ijzer gaf de test dan aan? Het ligt ook aan de gebruikte chelaten in hoeverre de stoffen goed opneembaar blijven.Je kan anders prima het dagelijks of om de dag doen.

Ik gebruik als plantenvoeding de easy-life profito. 3ml per dag.
Na de druppeltest van Sera kreeg ik een waarde van 0,0-0,1 mg/l.
En wat wordt er bedoeld met Chelaten?:S

Misschien is het beter om je Profito te verhogen daar zit ook Fe in samen met andere nodige stoffen.

Chelaten zijn een organische verbinding die bijv. ijzer (Fe) of mangaan (Mn) bevat en alleen vrijkomt in een basische grond. Chelaten worden niet vastgelegd en zijn gemakkelijk opneembaar door de plant.

Bedankt Ton, ik zal nu eerst eens per dag 3ml profito én 3ml Ferro proberen.
Zal voorlopig het aquarium in de gaten houden, geregeld de Fe testen, en kan zoals jij zegt t.z.t. de profito hoeveelheid verhogen.

De stoffen welke Profito in zijn product doet is afgestemd naar hoeveelheid van de stoffen, de dosering welke ze voorstellen is in hun ogen een gemiddeld aquarium, dat is natuurlijk een aanname waar we niets mee kunnen, de ene bak verbruikt meer dan de andere, dus als je Fe meet geeft dat de waarde welke jij hebt, dus rustig verhogen als dit te kort blijkt, sommige aquarianen gebruiken het dubbele van de voorgeschreven dosering omdat ze veel of veel afnemende planten hebben.

John heel erg bedankt voor de link, maar dit gaat me "iets" boven mijn pet.😉

John heel erg bedankt voor de link, maar dit gaat me "iets" boven mijn pet.😉

Simpel uitgelegd: Chelaten zijn een soort bewaarmiddel die de spoorelementen stabiel houden in het aquarium zodat de planten ze kunnen opnemen. 🙂

Ik zou het bij dagelijks bemesten houden. Zeker als plantengroei de focus is.
Ferro wordt overschat. Een Fe waarde van 0.2-0.3 is voldoende. Hoger zal geen meerwaarde bieden.
Tipi: 10ml/100Liter profito zal de Fe met 0.4ppm verhogen. 😉

0.4ppm was de info dat Easylife zelf me enkele jaren terug gegeven had.

Volgens hun website...

Afhankelijk van de plantenbezetting is de dosering Ferro:

Bij veel snelgroeiers in het aquarium, is het raadzaam om
1x per week Ferro te gebruiken, normale dosering (= 5 ml per 100 liter).

10 ml per 100 liter water verhoogt de ijzerconcentratie met 1,0 mg/l (= 1,0 ppm).

https://easylife.nl/nl/zoetwater/plantenvoeding/ferro

Voor ferro idd, Wij hadden het over profito. 🙂
Maar soit, als backplay zegt 0.24 zal dat wel juist zijn. Kent er waarschijnlijk meer van dan de secretaresse die de mails verwerkt bij easylife. 🙂

Je hebt gelijk Jurgen, ik vergiste me.

0.4ppm was de info dat Easylife zelf me enkele jaren terug gegeven had.
Bij Profito zit een gegarandeerde analyse bij, dus misschien kan de secretaresse die volgende keer eens lezen. 😀

Hartelijk dank voor jullie reacties.....zal eens gaan proberen wat het beste is. Zal na verloop van tijd wel verslag doen van het resultaat:thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan