Easy-Life Ultimate Water Conditioner – wat zit er in ?


Mikula

Active member
Lid geworden
17 september 2018
Berichten
43
Leeftijd
58
Locatie
O.-VL.
s-l300.jpg



Easy-Life Ultimate Water Conditioner, waarvan de Nederlandse producent zonder schroom luidop pretendeert “dat het 100% natuurlijk is", maar tegelijk wel weigert om de inhoud van de fles kenbaar te maken.

Die keren dat ik fabrikanten-verkopers op hun woord geloofd heb, kan ik op 1 hand tellen. Maar in elk van die gevallen kwam ik achteraf wel telkens ten dele bedrogen uit. Vandaar de volgende bevraging aan jullie, forumdeelnemers.

. . .

Is “Easy Life Filter Medium” waarlijk méér dan wat groene montmorillonietkleipoeder met een klein deel groene clinoptilolietzeoliet (poeder) bij elkaar geklutst in osmosewater? Of is het zelfs dat niet?

Ikzelf heb het produktje nooit gekocht, altijd zelf een paar grammetjes montmorilloniet op chloorloos water gemengd om 3 à 4 keer per jaar in de bak te gieten. (met daarnaast tijdens de bodembereiding van elke bak ingegraven, altijd reeds 2 netten met daarin groene kleikorrel van Argiletz)

Maar sinds kort hoor ik steeds meer mensen verklaren dat ze elke maand -even opletten, want 'k vind het een hele mondvol- " EASY-LIFE FILTER MEDIUM ULTIMATE WATER CONDITIONER " in hun bak kieperen, want ..."dat is toch zoveel beter, nietwaar meneer...?"

Evenwel ZONDER dat iemand van al die mensen weet wat ze nu precies in hun aquarium kieperen. Dat is op z'n minst eigenaardig. En al zeker wanneer men over Nederlanders en Duitsers praat waar anders wel de zorgvuldigheid afdruipt.


.
Vandaar de vraag : Iemand ooit al een analyse gedaan van “ Easy Life Filter Medium Ultimate Water Conditioner”?

Wat zit er precies in?

Wie weet het ??
 
Heb vroeger vaak VFM gebruikt. Nu eigenlijk niet meer.
Heb wel iets soortgelijks in de kast staan voor ‘noodgevallen’

Voor wat ik er vanaf weet, is gewoon vermalen zeoliet in water.
Misschien dat er wat chelaat en een slojmhuid beschermer in zit.

De grootste kracht van VFM tov de blauwe water verbeteraars is de kracht van ‘natuurlijk’ zeoliet.

Dit bind ammonia en andere verontreinigingen.

Is ook een belangrjk ingredient in waspoeder.

Her maakt het water ook erg helder. Maar een uvc of purigen doen dat ook.

Montmorilloniet wordt veel toegepast in koi vijvers. Het voegt mineralen toe, en zuivert het water.
 
Zelf heb ik het wel gebruikt maar eigenlijk nooit voor het doel als aangegeven op het product. Je kunt er nl. uitstekend je waterdistributie mee controleren. Het is een wit goedje dat door je bak dwarrelt gedreven door je stroming. Zo zie je dan of je bemesting, bijvoorbeeld, daar komt waar je het wenst. Zodra, aldus de verpakking, de werking uitgevoerd is verdwijnt de wittigheid en wordt je water weer helder. Maar er zijn meer claims zoals te zien op de sticker die aan de fles is aangebracht:

IMG_20180928_175614.jpg
 
.....
..... Maar er zijn meer claims zoals te zien op de sticker die aan de fles is aangebracht:

Hierna hetgeen ik er zelf over weet, via FINS (The Fish Information Service).

Begin 2000 communiceerde de versbakken producent blijkbaar wel nog met potentiële klanten. Vrij omstandig ook. Ietwat grootwaffelig bovendien.



Op de FINS-website van Mark Rosenstein staat een mailcorrespondentie dd 2001 te lezen, tussen aquariumhouder Don Duerte en de fabrikant van Easy-Life Filter Medium Ultimate Water Conditioner (FMUWC). Waarin de fabrikant dus nogal breedwaffelige argumentatie aanvoert, zonder veel inhoudelijke waarde. Wel spreekt die fabrikant op dat ogenblik van “earth minerals” als enige bestanddeel van Easy-Life FMUWC. Vervolgens verwijst hij naar het Duitse http://www.meerwasserforum.com/, alwaar veel-veel-veel tevreden klanten zouden huizen, uiteraard volgens de fabrikant.

Wie daar gaat kijken heeft vlug door dat ook Duitse gebruikers nog nooit een analyse van het FMUWC-produkt onder ogen hebben gekregen. Niettemin beweren ook daar bepaalde tongen dat FMUWC niets meer dan een mengsel zou zijn van water en zeolietpoeder. Zonder meer. Hetgeen mij uiterst twijfelachtig in de oren klinkt, en waar tegenover ikzelf dus zeer sceptisch blijf staan, om meerdere redenen. Zeoliet op zich, kan niet al die gepretendeerde indicaties bewerkstelligen. En bovendien spreekt geen enkele gebruiker, noch de fabrikant, over neveneffecten op termijn van Easy-Life FMUWC, bij middellang en langdurig gebruik in een besloten omgeving als een aquarium. Dat er geen enkel neveneffect zou zijn bij volgehouden inkieperen van “enkel maar” zeolietgruis in een bak, daar kan mijn mierenverstand niet bij.

Hierna de link naar het gepubliceerde mailverkeer tussen Don Duerte en de Easy-Life fabrikant :
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200106/msg00127.html

.

Omdat ik niet uitsluit dat iemand iets ziet of weet wat mij ontgaan is,
graag jullie overwegingen en inzichten terzake.
.
 
Dat het veel zeoliet bevat wist ik al maar verder is het me niet bekend wat erin zou kunnen zitten.
 
Dat het veel zeoliet bevat wist ik al maar verder is het me niet bekend wat erin zou kunnen zitten.

Op de fles Easy-life Voogle die ik nu gebruik, op advies, staan een aantal claims die je dus voorheen ook op Easy-life Filter zag. Overigens denk ik dat het voor de gemiddelde gebruiker moeilijk is te bezien of er van, aanwijsbare, onjuistheden wordt uitgegaan. Om een vergelijk te maken, velen van ons gebruiken Windows zonder precies te weten wat het doet. Ook daar worden, op de keeper beschouwd, zaken mooier voorgesteld dan dat ze in werkelijkheid zijn. Dat zal hier ook het geval zijn, schat ik zo in.
 
Zelf zou ik eerder denken aan bentoniet ipv montmorilloniet wat er in zit.
Zeker ook gezien de claims vwbt het absorberen van metalen en de bufferende werking.

Een bentoniet suspensie kan ook die kleur geven en heeft een hoger absorberend vermogen dan montmorilloniet.
Al dan niet aangevuld met bepaalde polysachariden afkomstig van aloe Vera voor het voorkomen van bacteriele infecties.
 
Zit gewoon zeoliet in!

En zoek maar eens op zeoliet en filters.

Dat wat zeoliet doet, kun je alle beweringen verklaren.

Zeoliet bind ammonia.

Zeoliet bind metalen en chloor.

Zeoliet is een uitstekend medium voor bacterien.

Zeoliet reinigd.

Zeoliet slaat neer op bodem en filter. Dus indirect ook plantenvoeding.
 
Dan ga ik het nu kopen, al maakt Easy Life er zich ongeloofwaardig mee. Maar als ze zeggen dat het zo is zal het ook wel zo zijn :D
 
Ik heb ook een flesje staan voor het geval ik een "chips, wat voor ellende heb ik nu weer" moment meemaak.

Overigens is het geweldig dat mensen zeggen 'het is zeoliet" maar zonder daadwerkelijk bewijs zou ik dan persoonlijk eerder kiezen voor teksten als "volgens mij is het..." (gewoon, voor het geval je er toch helemaal naast zit ...). Immers veel dingen waren 100% waar totdat we er achter kwamen dat het 100% onzin was...
 
Zoals de Evolutie. Kan niet zeggen ze.
Worden skeletten van 175 miljoen jaar geleden gevonden. in China.

Sensatie: 195 miljoen jaar oude dino bevat nog zacht weefsel | De ...
https://www.volkskrant.nl/.../sensatie-195-miljoen-jaar-oude-dino-bevat-nog-zacht-we...
  1. In cache
1 feb. 2017 - De oudste nog 'zachte' eiwitresten ooit in een fossiel gevonden, ... van het dinosaurustijdperk rondliep door het huidige Zuid-China. ... Dat zou betekenen dat er in nog veel meer prehistorische botten eiwitresten te vinden zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik het spul ook al lang maar heb hier echter nog nooit zo bij stil gestaan zoals ik hierboven lees.
 
Ik heb een keer een 10 kilo zak zeoliet gekocht. grote brokken. in een stuk pijp brokken erin, en even flink meppen.

n dat in een zakje gedaan.
 
Als dat zeoliet-stof met gebonden fosfaten en nitraten op de bodem neer dwarrelt (en dan langzaam langs de zandkorrels zakt) dan ligt het daar maar mooi klaar voor de plantjes die voeding via de wortels op willen nemen. ;-)
 
Als dat zeoliet-stof met gebonden fosfaten en nitraten op de bodem neer dwarrelt (en dan langzaam langs de zandkorrels zakt) dan ligt het daar maar mooi klaar voor de plantjes die voeding via de wortels op willen nemen. ;-)
Ik heb ooit contact gehad met Aquadistri over het opnemen van voedingsstoffen voor planten waaronder fosfaat en nitraat door VFM en men ontkende toen dat dit gebeurde. Heb helaas de mailwisseling niet meer. Ik zeg niet dat ze gelijk hebben he? Alleen dat is de info die ik van hen kreeg.
 
In bovenstaande tekst lijkt het alsof fosfaat (PO4) omgezet kan worden in nitraat (NO3). Dat is natuurlijk niet het geval. Nitriet (NO2) kan wél omgezet worden in nitraat (NO3). Zal wel een copy/paste foutje zijn.
 
In bovenstaande tekst lijkt het alsof fosfaat (PO4) omgezet kan worden in nitraat (NO3). Dat is natuurlijk niet het geval. Nitriet (NO2) kan wél omgezet worden in nitraat (NO3). Zal wel een copy/paste foutje zijn.

Dat zou mooi zijn. Kunnen we wellicht ook Au uit Fe maken.
Dan kunnen die advertenties ook gelijk weg.

Het is natuurlijk wel zo, dat bacterien fosfaat nodig hebben voor hun vermenigvuldiging.
 
Uiteindelijk gevonden waar ik naar zocht : de verwijzing naar het artikel in DCG Informationen, met daarin de analyse zoals ontrafeld door een volhardende Duitser. Ik wou het jullie niet onthouden : na (zijn) analyse blijkt Easy-life inderdaad (enkel maar) 2 types zeoliet te bevatten : Clinoptiloliet en Mordeniet. Voor zover me bekend zijn er slechts 3 zeolieten die de elementen natrium, calcium en aluminium in hun verbinding combineren met kalium. Clinoptiloliet en Mordeniet zijn er twee van. (Chabaziet is het derde). Alle andere zeolieten (andermaal : voor zover mij bekend) ontberen (minstens) kalium in hun verbinding van silicaat.


In de DCG (Deutsche Cichliden Gesellschaft) Informationen jaargang 36 staat een bijzonder interessant artikel inzake de werkzame stof in Easy Life. Dit onderzoek bevestigd mijn eigen simpele onderzoek dat één werkzame stof in ieder geval Zeoliet zou moeten zijn van de soort Clinoptilotith. De leverancier heeft de samenstelling altijd angstvallig geheim gehouden en we weten nu waarom!

De auteur Jörg Alberding heeft via zeer ingewikkelde testapparatuur via Röntgenapparatuur en thermogravimetrie etc. een structuuranalyse gemaakt van de samenstelling van dit product.
Buiten gewoon kraanwater bevat één liter Easy life ca 40 gram gemalen Zeoliet van de soorten Clinoptilolith en Mordenit en verder helemaal niets.

Op zich heeft de auteur geen moeite met deze stoffen en de werking van het product alhoewel er op het etiket meer kermis wordt gemaakt dan op grond van 40 gram poeder verwacht mag worden.
Waar de auteur echter meer moeite mee heeft is de prijsstelling van 20 Euro per liter.
Hij stelt dat je in Duitsland voor een zak van deze gebruikte korrelgrootte ca 150 euro betaalt. Dit is dan 80% zuiver. In Easy life is dit hoger (99%) Om dezelfde werking te krijgen zouden er uit deze zak 400 porties (400 liter) gehaald kunnen worden en zou de prijs per liter slechts 38 eurocent bedragen.
 
Uiteindelijk gevonden waar ik naar zocht : de verwijzing naar het artikel in DCG Informationen, met daarin de analyse zoals ontrafeld door een volhardende Duitser. Ik wou het jullie niet onthouden : na (zijn) analyse blijkt Easy-life inderdaad (enkel maar) 2 types zeoliet te bevatten : Clinoptiloliet en Mordeniet. Voor zover me bekend zijn er slechts 3 zeolieten die de elementen natrium, calcium en aluminium in hun verbinding combineren met kalium. Clinoptiloliet en Mordeniet zijn er twee van. (Chabaziet is het derde). Alle andere zeolieten (andermaal : voor zover mij bekend) ontberen (minstens) kalium in hun verbinding van silicaat.

Ben toch wel blij met de bevestiging. En twee mooie scrabble woorden rijker. Clinoptiloniet en Mordeniet.

Maar het blijft.

Zit gewoon zeoliet in!

En zoek maar eens op zeoliet en filters.

Dat wat zeoliet doet, kun je alle beweringen verklaren.

Zeoliet bind ammonia.

Zeoliet bind metalen en chloor.

Zeoliet is een uitstekend medium voor bacterien.

Zeoliet reinigd.

Zeoliet slaat neer op bodem en filter. Dus indirect ook plantenvoeding.
 
Al die flesjes water verbeteraar nog nooit gebruikt.. wat is het nut er van ?

Zware metalen binden ?? sins wanneer zit er in leidingwater zware metalen ? Doei Ferro voor de plantjes lol

Chloor ?? volgens mij gebruiken wij in Nederland geen chloor meer in leiding water en even doorluchten is net zo effectief.

Ammonia ? dan werkt heel je filter niet of je gooit al de 1e dag van opstarten je volle vissen bestand erin lol

Fosfaat ? dat hebben we nodig voor de plantjes en bacterien, zelf 3-5mg de liter is nog geen probleem.

Nitriet krijg je alleen na de opstartfase en bij overmatig levend voeren of een overbevolkt Aquarium of je hebt de bacterien uitgeroeid in je filter na onderhoud ?

Bacteriele infecties voorkomen ? euhh als je vissen ziek worden dan waren ze al niet sterk en gezond, of je deed slecht onderhoud en verkeert voer geven ofzo ?

Gewoon niet kopen al die middeltjes omdat ons leiding water soms wat hard mag zijn maar het bevat geen van allen die zijn opgegeven wat het zou binden, ook al die bacteriele opstart flesjes pilletjes poedertjes die je Aquarium in 1 a 2 weken klaar is met opstarten lol

Chemische zooi alleen gebruiken als het echt noodzakelijk zoals bij zieke vissen en verder wegblijven van die zooi en het bespaar je een hoop geld in je portomonee !

Investeer liever in plantenvoeding en een goed werkend filter dat heeft nut voor de floor en fauna in je aquarium om het water goed en gezond te houden voor je vissen !

Zit er toevallig geen Kryptonite in dat flesje ? misschien straalt het wel de Algen dood hahahaha
 
Al die flesjes water verbeteraar nog nooit gebruikt.. wat is het nut er van ?

Zware metalen binden ?? sins wanneer zit er in leidingwater zware metalen ? Doei Ferro voor de plantjes lol

Chloor ?? volgens mij gebruiken wij in Nederland geen chloor meer in leiding water en even doorluchten is net zo effectief.

Ammonia ? dan werkt heel je filter niet of je gooit al de 1e dag van opstarten je volle vissen bestand erin lol

Fosfaat ? dat hebben we nodig voor de plantjes en bacterien, zelf 3-5mg de liter is nog geen probleem.

Nitriet krijg je alleen na de opstartfase en bij overmatig levend voeren of een overbevolkt Aquarium of je hebt de bacterien uitgeroeid in je filter na onderhoud ?

Bacteriele infecties voorkomen ? euhh als je vissen ziek worden dan waren ze al niet sterk en gezond, of je deed slecht onderhoud en verkeert voer geven ofzo ?

Gewoon niet kopen al die middeltjes omdat ons leiding water soms wat hard mag zijn maar het bevat geen van allen die zijn opgegeven wat het zou binden, ook al die bacteriele opstart flesjes pilletjes poedertjes die je Aquarium in 1 a 2 weken klaar is met opstarten lol

Chemische zooi alleen gebruiken als het echt noodzakelijk zoals bij zieke vissen en verder wegblijven van die zooi en het bespaar je een hoop geld in je portomonee !

Investeer liever in plantenvoeding en een goed werkend filter dat heeft nut voor de floor en fauna in je aquarium om het water goed en gezond te houden voor je vissen !

Zit er toevallig geen Kryptonite in dat flesje ? misschien straalt het wel de Algen dood hahahaha
Eens, maar ook niet. Proefondervindelijk ondervonden dat appelslakken hier het loodje leggen op kraantjeswater maar niet als ik dat spul van Tetra gebruik.
Kocht appelslakken, een paar straten verder. Wen ze over, paar uur later al inactief. Tot twee keer toe. Besluit het nog een keer te proberen maar met waterverbeteraar en de slakken leefden nog lang en gelukkig. Vergat één keer de waterverbeteraar tijdens een waterwissel. Hoe het afliep kun je raden.

Het verschil moet zitten in de leidingen bij de verkoper en de leidingen bij mij (Huur, midden jaren 50)

Edit: koperen leidingen en vermoedde dus dat koper de oorzaak was. Vorig jaar een testsetje in mijn koffer en kon er geen koper mee aantonen. Wat het dan wel is?
 
Eens, maar ook niet. Proefondervindelijk ondervonden dat appelslakken hier het loodje leggen op kraantjeswater maar niet als ik dat spul van Tetra gebruik.
Kocht appelslakken, een paar straten verder. Wen ze over, paar uur later al inactief. Tot twee keer toe. Besluit het nog een keer te proberen maar met waterverbeteraar en de slakken leefden nog lang en gelukkig. Vergat één keer de waterverbeteraar tijdens een waterwissel. Hoe het afliep kun je raden.

Het verschil moet zitten in de leidingen bij de verkoper en de leidingen bij mij (Huur, midden jaren 50)

Edit: koperen leidingen en vermoedde dus dat koper de oorzaak was. Vorig jaar een testsetje in mijn koffer en kon er geen koper mee aantonen. Wat het dan wel is?

Das een goede vraag, ik ben geen echte slakken kenner maar hier kruipen veel posthoorn slakken door mijn bak heen en die zijn ook best gevoelig voor allerlei chemicalien en zelf algen bestrijders uit een flesje kunnen deze flink uitroeien.
In het verleden woonde ik ook in een ouder huis van begin "60 en daar eigenlijk ook nooit zulke problemen gehad met direct leiding water toe te voegen.. dus je zal deze vraag ook even aan een persoon moeten vragen waar appelslakken niet tegen kunnen.
Ik heb er geen verklaring voor iedergeval.
 
Edit: koperen leidingen en vermoedde dus dat koper de oorzaak was. Vorig jaar een testsetje in mijn koffer en kon er geen koper mee aantonen. Wat het dan wel is?

Toevallig nog lood?
 

Terug
Bovenaan