Wat is er nieuw

Easy-life vragen. o.a. vloeibaar filtermedium helemaal het einde of verkooppraat?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sander-fish
  • Startdatum Startdatum
S

Sander-fish

Guest
Hallo, ik had wat vragen over easy-life producten.

In de aquariumwinkel kocht ik laatst wat visjes en toen was de verkoper heel erg enthousiast over easy-life vloeibar filtermedium."Jongen geloof me, je ken eigenlijk niet zonder!". Het zou goed zijn voor mijn planten, infecties voorkomen en nu perfect passen tegen de stress van mijn pas gekochte vissen. Eerste even een witte waas maar daarna alles kristal helder. Ik zei dat ik al easy-life easycarbo en profito gebruik en dat ik er nog even over wil denken. Is dit product echt helemaal het einde of is dit allemaal verkooppraat??

Ik gebruik nu in mijn aquarium (273 liter inhoud)
- Easy-life easycarbo 5ml per dag. Op fles: 1ml per 50l per dag of 2ml per 50l per dag bij zwaar beplant aquarium.
- Easy-life Profito 20ml / 1x in de week. Op fles: 10ml per 100l per week.

Is dit voldoende, ik wil namelijk nooit te veel van iets toepassen.

Wel heb ik interesse in Easy-life Ferro. Dit is ijzer en zorgt voor een mooie groene kleur van mijn bladeren. Is dit nodig?

Ik hoor graag wat jullie idee�n zijn!!

:petjeaf:

Mijn idee is dat het op zich allemaal in principe overbodige zooi is.
Het 1 kan je eigenlijk niet toevoegen zonder het ander en zo blijf je bezig met allemaal chemische middeltjes toe te voegen.

Nodig is een veel misbruikte term. VFM heb ik, en vele liefhebbers met mij, nog nooit gebruikt. daar zitten toch bakken bij die het prima doen/deden..

Ijzer kun je op zich gebruiken maar is er een tekort ?

Seabait zei:
Mijn idee is dat het op zich allemaal in principe overbodige zooi is.
Het 1 kan je eigenlijk niet toevoegen zonder het ander en zo blijf je bezig met allemaal chemische middeltjes toe te voegen.

Bedankt voor je reactie. Wat ken ik dan volgens jou wel gebruiken? :thumbs:

MauriceM zei:
Nodig is een veel misbruikte term. VFM heb ik, en vele liefhebbers met mij, nog nooit gebruikt. daar zitten toch bakken bij die het prima doen/deden..

Ijzer kun je op zich gebruiken maar is er een tekort ?

Bedankt voor je reactie! Ijzer.. er zijn wel een paar plantjes met wat verkleuring die het misschien zouden kunnen gebruiken. Ken ik iets testen of zal ik gewoon verder gaan met wat ik nu gebruik?

Als je aquarium lekker loopt dan zie ik niet in waarom je middelen zou toe voegen.

Sander-fish zei:
Bedankt voor je reactie. Wat ken ik dan volgens jou wel gebruiken? :thumbs:

Misschien wel helemaal niks en doen de planten het gewoon prima met de verlichting en ontlasting van de vissen bv
Heb het hier in mijn bak ook zo gehad op een enkel kleibolletje na bij sommige planten,stond er allemaal top bij.

Dus kellemes en seabait? Als deze flessen die ik nu heb over pak weg 2 maanden op zijn zeggen jullie geen nieuwe meer kopen?

Ik zou eerst proberen het aquarium te bestieren zonder middelen.. mocht je toch merken dat planten tekorten krijgen bv.. dan kun je altijd nog besluiten om bij te bemesten.
En dat VFM heb ik ook nog staan, na het geven van een medicijnenkuur heb ik het wel eens gegeven, of het echt helpt weet ik eigenlijk niet.
Mijn vermoeden is dat het geen kwaad kan maar ook niet nodig is.

Dat werkt helaas meestal niet,als de planten er eenmaal aan gewend zijn kunnen ze moeilijk zonder dus als je het nog niet lang gebruikt zou ik gelijk stoppen en het eens aankijken.

Zie dat Mark ondertussen al gereageerd heeft maar is dus geen reactie op zijn verhaal hoor! 😉

Ik zou zelf alleen de plantenvoeding gebruiken en indien nodig wat carbo.

VFM draagt niets bij tot plantengroei. Heeft daar ook niets mee te maken.
VFM is een alternatief voor oa aquasafe.

Eigenlijk, maar dat willen ze zelf niet gezegd hebben, is VFM gemalen zeoliet.
Zoek op wat zeoliet doet en je weet wat vfm doet.

Op zich een goed product, maar of je het nodig hebt durf ik niet zeggen.

Je hoeveelheid voedingstoffen is afhankelijk van hoeveel planten je heb en welke planten , hoeveel licht en wat voor licht ze krijgen.
En geef je co2 voeding
Heb je veel vissen , wat voor voeding geef je aan je vissen
Als je veel planten heb kan het ook zijn dat je fosfaat en nitraat toe zal moeten gaan voegen.
Dus het is van veel factoren afhankelijk wat je planten nodig hebben

Groet John

Zeker als je CO2 gebruikt kan een extra plantenvoeding wel degelijk nodig zijn. Algen bijvoorbeeld ontstaan vaak door tekorten waardoor bijvoeding noodzakelijk blijkt. Ook ijzer kan nodig zijn. Een Nymphaea lotus, met name de rode variant, en Ludwigia's vinden wat extra Ferro wel erg "lekker".
Filtermedium hoeft op zich niet maar kan bij vervuilingen (zweefvuil) wel handig zijn. Het bind, als voorbeeld, zware metalen, amoniak ed. Het zou een beschermende werking hebben bij stress en voor de slijmhuid bij vissen. Op zich hebben wij er wel goede ervaringen mee maar gebruiken het alleen wanneer nodig. Overigens zou een samenwerking met Purigen minder goed zijn maar een bewijs daarvoor hebben we nooit gezien.

Wij hebben een sterk beplantte bak en geven, naast CO2, dagelijks 2 ml. Profito (plantenvoeding) en 2 ml. Ferro (ijzer). Om de dag geven we 1 � 2 ml. Fosfo (fosfaat).

Groet,
Ben.

Johnny Boy zei:
Je hoeveelheid voedingstoffen is afhankelijk van hoeveel planten je heb en welke planten , hoeveel licht en wat voor licht ze krijgen.
En geef je co2 voeding
Heb je veel vissen , wat voor voeding geef je aan je vissen
Als je veel planten heb kan het ook zijn dat je fosfaat en nitraat toe zal moeten gaan voegen.
Dus het is van veel factoren afhankelijk wat je planten nodig hebben

Groet John

John heeft dus helemaal gelijk! Mijn bericht heeft dat van hem gekruist.

Groet,
Ben.

Bedankt voor de reacties. Genoeg om over na te denken.

Kwam er gisteravond achter dat mijn lamp aan de voorkant kapot is. Pffff lekker met de pasen zeg! Bak is 3 weken oud!

Gevalletje garantie dus, maar ja wel vervelend zo in dit weekend.Ik hoop voor je dat dit onder de garantie wordt meegenomen.

Gelukkig heb ik vandaag nieuwe lampen gehaald. Had ook gisteravond een topic geopend bij verlichting en ik heb vandaag een nieuwe foto aan mijn album toegevoegd.

😉

benvo zei:
Zeker als je CO2 gebruikt kan een extra plantenvoeding wel degelijk nodig zijn. Algen bijvoorbeeld ontstaan vaak door tekorten waardoor bijvoeding noodzakelijk blijkt. Ook ijzer kan nodig zijn. Een Nymphaea lotus, met name de rode variant, en Ludwigia's vinden wat extra Ferro wel erg "lekker".
Filtermedium hoeft op zich niet maar kan bij vervuilingen (zweefvuil) wel handig zijn. Het bind, als voorbeeld, zware metalen, amoniak ed. Het zou een beschermende werking hebben bij stress en voor de slijmhuid bij vissen. Op zich hebben wij er wel goede ervaringen mee maar gebruiken het alleen wanneer nodig. Overigens zou een samenwerking met Purigen minder goed zijn maar een bewijs daarvoor hebben we nooit gezien.

Wij hebben een sterk beplantte bak en geven, naast CO2, dagelijks 2 ml. Profito (plantenvoeding) en 2 ml. Ferro (ijzer). Om de dag geven we 1 � 2 ml. Fosfo (fosfaat).

Groet,
Ben.

Als ik het goed begrijp kan je dus profito, ferro en fosfo bijvoegen (alles samen?)

Kan je dit ook wekelijks doen? op dit ogenblik gebruik ik wekelijks profito en ferro, maar zou ook fosfo willen toevoegen!

Profito en ijzer kun je beter niet op dezelfde dag toevoegen. Of je fosfaat moet toevoegen hangt af van de waarden.
Ijzer kun je dus beter een dag later erin doen.

IJzer geeft altijd zo'n witte wolk... Maar wat is precies de reden om IJzer een dag later te doen? In Profito zelf zit ook al wat IJzer, dus het bijt elkaar toch niet?

Als je geen hoge waarden hanteert kan je alles tegelijkertijd doseren.
Mijn ervaring zegt dat je beter geen ijzergluconaat(ferro) doseert bij een po4 boven 1ppm.

Maar eigenlijk raad ik apart ijzer doseren nooit aan.
Een algemene plantenvoeding heeft genoeg ijzer aan boord. Apart bij geven zal geen nut geven.

Net zoals de tijd me geleerd heeft dat hoge no3 en PO4 waarden beter te vermijden zijn.
Hoge N en P gaan de opname van andere sporen belemmeren.
Bij een lage P en N ga je minder voeding moeten doseren voor hetzelfde groeiresultaat.

Mijn huidige streefwaarden voor PO4 zijn momenteel 0.2-0.4ppm en voor NO3 5-10ppm.

Natuurlijk mogen beide nooit 0ppm zijn. Als je geen doseerpompen gebruikt wil dit zeggen dagelijks bemesten.

Over wat voor hoge no3 en po4 waarden heb je het dan Jurgen. Ik zit met de EI na het doseren zo rond de 30-40mg/3-4mg en de planten groeien als kool moet ik zeggen.

Ik raad het juist af om tegelijk plantenvoeding en fosfaat te doseren want in de regel weet je de waarden van een ander niet precies. Als er wel een hoge dosering fosfaat aanwezig is dan kan het dus verstandiger zijn het later te doen. En meer werk is het eigenlijk niet te noemen.
Al zitten de meeste wel beneden die 1,0 moet ik toegeven 😉

OVL zei:
benvo zei:

Groet,
Ben.

Als ik het goed begrijp kan je dus profito, ferro en fosfo bijvoegen (alles samen?)

Kan je dit ook wekelijks doen? op dit ogenblik gebruik ik wekelijks profito en ferro, maar zou ook fosfo willen toevoegen!

Hoewel de meningen hierover verdeeld zijn geef ik elke dag de aangegeven voeding. Voor een goed begrip, het wordt niet gemengd en vervolgens gegeven maar apart, wel dezelfde dag, gedoseerd. Wekelijks raad ik af, planten kunnen niet ongelimiteerd voeding opnemen. Is dus allesbehalve effici�nt.

Groet,
Ben.

Toch doe ik het wekelijks maar dan geeft ik wel een dubbele dosis omdat ik ook de EI volg.
Planten kunnen toch een bepaalde reserve aanleggen dacht ik, alleen weet ik niet voor hoelang dit is.

jessicapilon zei:

Profito en ijzer kun je beter niet op dezelfde dag toevoegen. Of je fosfaat moet toevoegen hangt af van de waarden.
Ijzer kun je dus beter een dag later erin doen.

Onze 14 bakken:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1261800

Algen vrij aquarium: Estimative Index (de EI)

AF stand team zoekt vrijwilligers

Volgens mij wijst jou link over antagonisme juist op het omgekeerde? De ene voedingsstof heeft geen directe invloed op de andere.
Waarmee je dus gerust �n ijzer �n Profito op dezelfde dag kunt toevoegen. Iets wat overigens ook nog nooit problemen bij mij gaf.Of bedoelde je dit toch anders?

Groet,
Ben.

Zover ik weet en kan opmaken uit de link is het juist ijzer en fosfaat dat kan botsen.
Dus niet de plantenvoeding en ijzer. In de plantenvoeding zit als het goed is ook al ijzer 😉.

Uitgaande van de link zou je zeggen dat alles tegelijk zou kunnen.

Dat bedoelde ik, de link wijst op het tegendeel van de bewering van jou hierboven.

Ligt de waarheid weer in het midden? Hahaha.

Groet,
Ben.

Haha Ben. Nu snap ik het zelf even niet meer hoor 😉 .
Dit staat er in de link en zover ik het begrijp is het dan zo dat een bepaalde hoeveelheid van stof A de opname van stof B kan bemoeilijken.

Antagonisme houdt in dat als je een grote hoeveelheid van voedingsstof X toevoegt, dat dit een tegenwerkend effect zal hebben op de opname van een andere voedingsstof (= antagonist).

Wat ik bedoelde is dus dat wanneer je plantenvoeding en fosfaat gelijktijdig doseert dat door de (hoge) dosering fosfaat de opname van ijzer uit de plantenvoeding niet of moeilijker opneembaar zal kunnen worden.
Vandaar dat ik adviseer om de plantenvoeding en fosfaat niet gelijktijdig toe te voegen.

klopt. PO4 en Fe gaan een binding aan waardoor de Fe en PO4 onbruikbaar worden.

Dit zie je ook gebeuren in een bodem van akadama.
Akadama bevat veel ijzer. De eerste weken zal je merken dat je kan blijven po4 bij bemesten.
Op een dag stopt dit, maar je bent even bezig. 🙂

Mijn ervaring is dat je dit begint te merken vanaf een po4 van 1ppm. Dan moet je plots veel meer Fe gaan doseren.

Er zijn idd veel bakken(EI) die veel hogere waarden hanteren. Maar dit zijn ook de bakken die in grote getale Fe bij doseren.

Als je alles normaal houdt heb je v��l minder voeding nodig.
Het nadeel is dan wel dat er veel meer meetwerk bij te pas komt.

Ok, dus ook de fosfaat wordt moeilijker opneembaar. Ik dacht dat bij de binding ijzer en fosfaat dat alleen het ijzer lastiger opneembaar zou worden.
Als ik kijk naar mijn bak met een po4 van tussen de 3 en 4 mg die zou dan ook problemen moeten hebben als je uitgaat van 1mg of meer zoals je zegt Jurgen.
Toch merk ik niks van een ijzer of fosfaat tekort. Ik neem aan dat dus niet alle ijzer en fosfaat onbruikbaar worden als je boven de 1,0mg fosfaat zit.

jessicapilon zei:
Dit staat er in de link en zover ik het begrijp is het dan zo dat een bepaalde hoeveelheid van stof A de opname van stof B kan bemoeilijken.

Antagonisme houdt in dat als je een grote hoeveelheid van voedingsstof X toevoegt, dat dit een tegenwerkend effect zal hebben op de opname van een andere voedingsstof (= antagonist).

Wat ik bedoelde is dus dat wanneer je plantenvoeding en fosfaat gelijktijdig doseert dat door de (hoge) dosering fosfaat de opname van ijzer uit de plantenvoeding niet of moeilijker opneembaar zal kunnen worden.
Vandaar dat ik adviseer om de plantenvoeding en fosfaat niet gelijktijdig toe te voegen.

Wat hier in je quote aangeven wordt staat als voorbeeld in je link. Echter meteen staat eronder:

"Klinkt als een probleem voor je bak, toch?

Geen paniek �

Antagonisme in het aquarium: waarom het [color:#FF0000]niet[/color] werkt

Er is een heel belangrijk detail bij heel dit verhaal over antagonisme, eentje dat gemakkelijk vergeten wordt door aquaristen: antagonisme is gebaseerd op de agricultuur en niet een aquatisch systeem, zoals onze aquaria.

Een volledig andere biotoop dus en naar mijn mening niet bruikbaar voor onze aquaria"

Einde citaat, men geeft dus op deze site aan dat er sprake is van een Mythe!

Nu is je misschien duidelijk wat ik probeer aan te geven?
Ik geef toe; erg verwarrend allemaal maar als je het goed en helemaal leest wordt wel duidelijk wat de auteur bedoelt, dacht ik.

Groet,
Ben.

jessicapilon zei:
Ok, dus ook de fosfaat wordt moeilijker opneembaar. Ik dacht dat bij de binding ijzer en fosfaat dat alleen het ijzer lastiger opneembaar zou worden.
Als ik kijk naar mijn bak met een po4 van tussen de 3 en 4 mg die zou dan ook problemen moeten hebben als je uitgaat van 1mg of meer zoals je zegt Jurgen.
Toch merk ik niks van een ijzer of fosfaat tekort. Ik neem aan dat dus niet alle ijzer en fosfaat onbruikbaar worden als je boven de 1,0mg fosfaat zit.

Je hebt geen tekort omdat je genoeg doseert.
Ik moet per week zo'n 0.3ppm Fe doseren op de hele bak om mijn gehalte op 0.2 te houden.
Dus geen Fe apart, gewoon het ijzer dat in de plantenvoeding zit.
Gaat mijn PO4 hoger moet ik minstens het dubbele doseren om mijn Fe op 0.2 te houden.
Mijn planten gaan niet van de ene dag op de andere meer ijzer gaan gebruiken, he 🙂

Durf je te zeggen hoeveel Fe je doseert per week?
Dus het Fe in de spoorelementen EN de aparte Fe?

benvo zei:
jessicapilon zei:

Wat hier in je quote aangeven wordt staat als voorbeeld in je link. Echter meteen staat eronder:

"Klinkt als een probleem voor je bak, toch?

Geen paniek �

Antagonisme in het aquarium: waarom het [color:#FF0000]niet[/color] werkt

Er is een heel belangrijk detail bij heel dit verhaal over antagonisme, eentje dat gemakkelijk vergeten wordt door aquaristen: antagonisme is gebaseerd op de agricultuur en niet een aquatisch systeem, zoals onze aquaria.

Een volledig andere biotoop dus en naar mijn mening niet bruikbaar voor onze aquaria"

Einde citaat, men geeft dus op deze site aan dat er sprake is van een Mythe!

Nu is je misschien duidelijk wat ik probeer aan te geven?
Ik geef toe; erg verwarrend allemaal maar als je het goed en helemaal leest wordt wel duidelijk wat de auteur bedoelt, dacht ik.

Groet,
Ben.

Het is ook dezelfde site die zegt dat je 10x de bak per uur aan stroming moet hebben en dat 10000k even goed is als verlichting voor planten.

Antaginisme gebeurt wel in een aquarium. Of vinden ze het normaal dat uw aquariumwater eerder verdunde plantenvoeding is ipv zuiver water.

Als antagonisme niet bestond in aquaria moest je ook uw PO4 en Fe niet apart doseren. 🙂

Het is niet dat de planten door antagonisme bepaalde stoffen NIET kunnen op nemen.
Ze nemen het MOEILIJKER op.

Daarom moet je in bakken met EI een veel hogere NO3 en PO4 aan houden en moet je veel meer sporen toedienen. Als het ene te hoog wordt moet het andere mee.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan