Easy-life vragen. o.a. vloeibaar filtermedium helemaal het einde of verkooppraat?


De meningen over Antagonisme zijn kennelijk nogal verdeeld concludeer ik.
Hoe dan ook heb ik zelf nog geen nadelige gevolgen gezien of bemerkt over het feit dat ik �n ijzer �n fosfaat op dezelfde dag doseer.


Groet,
Ben.
 
Ok, dat is me duidelijk. Hoeveel ijzer ik in het water heb weet ik niet precies maar als ik me goed herinner ergens rond de 0,7. maar dat is een meting van erg lang gelden en verder doseer ik geen aparte Fe.
Voorheen doseerde ik 3x de aanbevolen hoeveelheid csm+b, maar dat is nu wat lager. Vandaar destijds de 0,7 ijzer denk ik.
 
benvo zei:
De meningen over Antagonisme zijn kennelijk nogal verdeeld concludeer ik.
Hoe dan ook heb ik zelf nog geen nadelige gevolgen gezien of bemerkt over het feit dat ik �n ijzer �n fosfaat op dezelfde dag doseer.


Groet,
Ben.

Zoals met veel zijn de meningen verdeeld ;) .
 
Ik lees het volgende woord nog op de eerder genoemde site in de reacties:


Dat is weer iets anders zoals ik het lees, maar wat het precieze verschil is dat zou ik niet weten.
Maar goed, we moeten het hier ook maar niet te moeilijk maken denk ik ;).
 
Heb ik gelukkig allemaal geen maken mee al die toestanden! ;)
 
JurgenD zei:
Als antagonisme niet bestond in aquaria moest je ook uw PO4 en Fe niet apart doseren. :)
Precipitatie (hetgeen wat jij bedoeld) is iets helemaal anders als antagonisme (wat je wil bedoelen). ;)
Het feit dat PO4 en Fe neerslaan kan dus geen invloed hebben op antagonistisch vlak, want ze zijn niet meer beschikbaar in de waterkolom.
Als je daar last van hebt kan je beter een andere micro elementen voeding gebruiken.
 
whats in a name...
Maar heb daar geen last van gezien ik geen Fe los doseer.
Wel in mijn beginjaren gedaan. En ik lees ook nog vaak klachten van 'mist' na doseren van Ferro.

Ok, zijn twee aparte zaken. Wat niet weg neemt dat antagonisme wel degelijk waar te nemen is in een bak.
Zie de uitleg die ik John gaf.
 
JurgenD zei:
Als je geen hoge waarden hanteert kan je alles tegelijkertijd doseren.
Mijn ervaring zegt dat je beter geen ijzergluconaat(ferro) doseert bij een po4 boven 1ppm.

Maar eigenlijk raad ik apart ijzer doseren nooit aan.
Een algemene plantenvoeding heeft genoeg ijzer aan boord. Apart bij geven zal geen nut geven.

Het stomme is dat in mijn oude bak de FE altijd in no time op 0 zat. Daarom moest is altijd veel Ferro toevoegen.

In mijn nieuwe bak heb ik nog geen ervaring. Alles moet nog indraaien, de planten hebben nog amper wortels.

Misschien komt dat omdat ik CO2 toevoeg.
 

Terug
Bovenaan