Easylife biogreen exit


tuinkabouter

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Berichten
10,521
Locatie
alkmaar
Zoals aangekondigd een topic over dit goedje.

Ik had op internet de samenstelling van het spul gevonden(bron)
0.1% astaxanthine 10% vertaalt zich in 1gr per liter water (1000gr=1kg=1l h2o)
En 0.5% aloë vera vertaalt zich in 5gr per liter water.

na wat zoekwerk de astaxanthine en aloë vera besteld.
Zojuist gemend in een fles en klaar.
5gr aloë vera
1gr astaxanthine (10%)
En aangevuld tot 1000gr met demiwater.
Ik kan jullie vertellen, het ziet er heel anders uit als je het zelf maakt xD
20231112_162128.jpg

De fles staat op de foto op een DIY magneet roerder, deze moet ik nog af maken.
Maar ik ga vanavond de doseerpomp even inregelen en dan gaan we beginnen :)
 
Ja klopt, ik heb het ook allemaal ff 2x goed moeten lezen.
Vooral de astaxanthine was een dingetje
Misschien wel handig voor bij de vuurgarnalen. Worden ze mooi rood van.

Ik weet dat Dennerle dit ook als toevoeging had bij de colorbooster.
 
Misschien wel handig voor bij de vuurgarnalen. Worden ze mooi rood van.

Ik weet dat Dennerle dit ook als toevoeging had bij de colorbooster.
Goed om te weten dat het zinnetje "het is volkomen ongevaarlijk zolang men niet overdoseerd" niet slaat op de astaxanthine.
Dat heb ik wel vaker.

Maar ik heb het aangekondigd in m'n foto album.
Zal het nog ff toelichten hoe en waarom:
Ik had afgelopen zomer best last van groene algen en was het zat dus heb gegrepen naar een middeltje.
Dat beviel mij zo goed dat ik heb besloten het zelf te maken en hier een "onderhoudsdosering" mee te maken en zo de groene alg de kop in te drukken
 
Zover ik weet zat in de oude middelen iets van Calycilzuur maar wat is in dit middel dan de stof die de algen de nek omdraait?
De titel bio vond ik al twijfelachtig en heb deze dan maar nooit gekocht.
 
Zover ik weet zat in de oude middelen iets van Calycilzuur maar wat is in dit middel dan de stof die de algen de nek omdraait?
De titel bio vond ik al twijfelachtig en heb deze dan maar nooit gekocht.
Ja calicylzuur is een naar goedje..
Maar de bio verwijst (denk ik) aan het idee dat dit berust op algen weg concureren.
Hetgeen wat je met aloë vera en astaxanthine doet is de planten "herstellen" waardoor ze geen/minder suikers lekken waar algen zich mee kunnen voeden.
En daarmee bied je concurrentie aan de algen, net als met plantenvoeding, co2 en in sommige gevallen carbo (glutaaraldahyde).
 
Ja dat dacht ik al en dat was destijds ook mn gedachte toen ik het bij Frits zag staan. Het dood waarschijnlijk niet de algen maar je kan het gebruiken om de concurrentie te bevorderen zoals je al beschrijft.
Zelf denk ik dat met voldoende gewone voeding je algen en lekken kan voorkomen maar ja ik heb geen ervaring met dat bio elixer.
Ben benieuwd hoe het je zal bevallen.
 
Moest het topic weer ff opgraven hier.
Maar ff een kleine update over de voortgang.
Het geheel draait nu 2 weken op 100% concentratie wat door easylife aanbevolen word.
Ik heb mijn verlichting ietsje opgeschroeft om de overdaad aan licht tijdens de zomer langzaam te gaan nabootsen.

Wat opvalt is dat de NO3 en PO4 zakt en laag blijft.
omdat het een anti oxidant is wat word gedoseerd en nitrificatie een oxidatie proces is kreeg ik het vermoeden dat dit verstoord was.
Maar geen NO2 of NH3/4 te bekennen, dus dat lijkt het ook niet te zijn.

Zou het dan zijn dat het bijdraagt aan een betere opname van de voedingsstoffen?
 
Ja dat is een goede vraag Wouter en het kan een bijdrage aan meer groei zijn waardoor er meer nitraat en fosfaat wordt verbruikt. Ook kan het iets meer aan licht net een setje zijn om betere groei te hebben wat het verbruik doet toenemen denk ik.
 
Ja dat is een goede vraag Wouter en het kan een bijdrage aan meer groei zijn waardoor er meer nitraat en fosfaat wordt verbruikt. Ook kan het iets meer aan licht net een setje zijn om betere groei te hebben wat het verbruik doet toenemen denk ik.
Het licht zonder de toevoeging deed niks anders dan zorgen voor algen, dus aan enkel het licht zal het denk ik niet liggen.
 
Inmiddels weer een week verder dus tijd voor een update.
Nitraat is nu niet meer meetbaar aanwezig, 2 testen gedaan niks kunnen meten.
Nitriet was op helaas dus die niet kunnen doen, maar aangezien de ammoniak ook 0 was durf ik er wel op te gokken dat nitriet ook afwezig is.
De verlichting is weer een klein stukje opgeschroeft en het lijkt allemaal redelijk stabiel te verlopen, planten groeien en algen blijven redelijk weg.
 
Interessant experiment dit, ik heb zelf steeds wat last van baardalg, die ik tot nu toe vooral bestrijdt door bladeren waar het op zit zsm te snoien. Ik gooi niet graag middeltjes in het water maar een natuurlijk middeltje als dit, ik zal het eens proberen...
 
Interessant experiment dit, ik heb zelf steeds wat last van baardalg, die ik tot nu toe vooral bestrijdt door bladeren waar het op zit zsm te snoien. Ik gooi niet graag middeltjes in het water maar een natuurlijk middeltje als dit, ik zal het eens proberen...
Baardalg is beter te bestrijden met peroxide kan ik je vertellen
 
Interessant experiment dit, ik heb zelf steeds wat last van baardalg, die ik tot nu toe vooral bestrijdt door bladeren waar het op zit zsm te snoien. Ik gooi niet graag middeltjes in het water maar een natuurlijk middeltje als dit, ik zal het eens proberen...
De biogreen exit is bedoeld voor groene algen, penseel en baardalg zijn roodwieren die reageren hier niet op.
Ik spuit die meestal in met 12% peroxide oplossing en daarmee zijn ze binnen een week weg.
 
Ja dat is een goede vraag Wouter en het kan een bijdrage aan meer groei zijn waardoor er meer nitraat en fosfaat wordt verbruikt. Ook kan het iets meer aan licht net een setje zijn om betere groei te hebben wat het verbruik doet toenemen denk ik.
En dat laatste is precies wat ik denk. Door een sterker licht, en dat kan m.i. dus enkel het sterker licht wel veroorzaken, neemt de groeisnelheid en daarmee de voedselopname toe.
 
En dat laatste is precies wat ik denk. Door een sterker licht, en dat kan m.i. dus enkel het sterker licht wel veroorzaken, neemt de groeisnelheid en daarmee de voedselopname toe.
En dat terwijl er niet echt een noemenswaardig verschil is in groeisnelheid tussen de zomer en wintermaanden bij gelijk blijvende parameters anders dan het indirecte licht van de zon.
De afname in NO3 zette pas in bij het gebruik van de bio green exit (al dan niet de DIY versie).

Het lijkt er dus sterk op dat de werking van het middel inderdaad berust op weg concureren van algen.
Het lijkt in mijn geval de opname van NO3 en PO4 te stimuleren zonder daadwerkelijke (merkbare) verhoogde groeisnelheid van de planten.
 
Wat ik wel weet van de middeltjes voor zeewater is dat er stoffen in worden gebracht die de bacterien stimuleren om te groeien en zich te vermenigvuldigen en in dat geval zullen ze ook meer nitraat en fosfaat opnemen maar goed dit is wat ik lees op zo n fles en ben geen expert.
Onderstaande lees ik bij ReefFuel dus maar ja ik weet niet of er vergelijkbare stoffen in dat van Easylife zitten:


ReefFUEL is een zeer geconcentreerde mix van biologische ingrediënten met een van de grootste energiedichtheden die in de natuur bekend zijn. Een organische mix van gehydrolyseerde plantaardige olie, alcohol, sachariden, vetzuren, triglyceriden.
Adenosine is een nieuwe en unieke toevoeging. 1 van de belangrijkste energetische moleculen. Het is onderdeel van ATP, ADP en veel co-enzymen. Onge onmisbaar voor biochemische processen.
Ongekende kracht en ontwikkeld met onze nieuwste kennis en technologie.
 
Wat ik wel weet van de middeltjes voor zeewater is dat er stoffen in worden gebracht die de bacterien stimuleren om te groeien en zich te vermenigvuldigen en in dat geval zullen ze ook meer nitraat en fosfaat opnemen maar goed dit is wat ik lees op zo n fles en ben geen expert.
Onderstaande lees ik bij ReefFuel dus maar ja ik weet niet of er vergelijkbare stoffen in dat van Easylife zitten:


ReefFUEL is een zeer geconcentreerde mix van biologische ingrediënten met een van de grootste energiedichtheden die in de natuur bekend zijn. Een organische mix van gehydrolyseerde plantaardige olie, alcohol, sachariden, vetzuren, triglyceriden.
Adenosine is een nieuwe en unieke toevoeging. 1 van de belangrijkste energetische moleculen. Het is onderdeel van ATP, ADP en veel co-enzymen. Onge onmisbaar voor biochemische processen.
Ongekende kracht en ontwikkeld met onze nieuwste kennis en technologie.
Zo te zien bevat reeffeul veel koolstof wat weer in speelt op de "carbon dosing" in de zeewater hobby.
Je hebt ook dingen als reefriods, dacht dat daar weer veel aminozuren inzaten om de koralen mooier op kleur te krijgen.

Het zijn allemaal dingetjes die onderdeel zijn van een groter en complexer proces dan wat wij kunnen testen en meten met onze huis tuin en keuken testsetjes.
Want zeg nou zelf, hoe vaak neem jij een monster van je filtermedia en zet je dat op kweek om het aantal nitrificerende bacteriën te tellen?
Of om te kijken wat de verhouding is tussen de diverse bacterie stammen en daarbij te sturen op maximale efficiëntie van het proces?
 
Ja het is vaak een samenspel van alles Wouter en dat is juist. Ik gebruik de reeffuel ook vanwege de carbon inderdaad.
Ik tel de bacterien niet meer want de laatste keer raakte ik bij 63256 de tel kwijt;)
 
De biogreen exit is bedoeld voor groene algen, penseel en baardalg zijn roodwieren die reageren hier niet op.
Ik spuit die meestal in met 12% peroxide oplossing en daarmee zijn ze binnen een week weg.
Op de site van Easy life lees ik:

Een verstoorde biologische balans zorgt ervoor dat planten slecht groeien en suikers gaan lekken. Deze suikers kunnen als voedselbron gaan dienen voor ontsierende algen (zoals o.a. baardalgen, draadalgen, penseelalgen en bruine algen). Bio-Exit Green herstelt deze biologische balans door het lekken van suikers bij planten tegen te gaan door het aanbieden van een unieke mix van specifieke organische zuren en groeistimulatoren.

Peroxide vindt ik dan weer wat drastisch ook al heb ik het onder handbereik voor mijn oxydators....

Het grappige is dat het botweg verwijderen van alle bladeren die door baard of andere algen zijn aangetast een soort wanhoops maatregel was (ik koop tzt. wel nieuwe planten was mijn gedachte) maar die werkt eigenlijk best goed, het zijn meestal de oudere bladeren die de plant prima kan missen, maarja in mijn geval makkelijk met zuid-amerikaanse planten als amazon swords....
 
Het lijkt er dus sterk op dat de werking van het middel inderdaad berust op weg concureren van algen
Gebruik je die green dan als kuur of ga je die dan permanent gebruiken?
Dus zeg meer als 'medicatie' wanneer de alg erger word of meer als 'ter voorkoming' van.
 
Op de site van Easy life lees ik:

Een verstoorde biologische balans zorgt ervoor dat planten slecht groeien en suikers gaan lekken. Deze suikers kunnen als voedselbron gaan dienen voor ontsierende algen (zoals o.a. baardalgen, draadalgen, penseelalgen en bruine algen). Bio-Exit Green herstelt deze biologische balans door het lekken van suikers bij planten tegen te gaan door het aanbieden van een unieke mix van specifieke organische zuren en groeistimulatoren.

Peroxide vindt ik dan weer wat drastisch ook al heb ik het onder handbereik voor mijn oxydators....

Het grappige is dat het botweg verwijderen van alle bladeren die door baard of andere algen zijn aangetast een soort wanhoops maatregel was (ik koop tzt. wel nieuwe planten was mijn gedachte) maar die werkt eigenlijk best goed, het zijn meestal de oudere bladeren die de plant prima kan missen, maarja in mijn geval makkelijk met zuid-amerikaanse planten als amazon swords....
Mijn baardalg blijft netjes zitten ondanks dat het weg zou moeten gaan volgens de fles.
Gebruik je die green dan als kuur of ga je die dan permanent gebruiken?
Dus zeg meer als 'medicatie' wanneer de alg erger word of meer als 'ter voorkoming' van.
Het doel is permanent in lage concentratie om zo algen de baas te blijven.
 
Dit topic wordt interessanter , zelf ben ik ervan overtuigd als je je bak in een hogere versnelling kunt brengen deze de aangeboden plantenvoeding en vervuilingen in een veel efficiënter manier kan verwerken.
Dit gaat bij mijn dan om hoge(maximale) o2 gehaltes te houden via oxidator en de voeding te strippen.
Ook in de alternatieve manieren en co2 bronnen zit er volgens me nog veel mogelijkheden.
 
Dit gaat bij mijn dan om hoge(maximale) o2 gehaltes te houden via oxidator
Merk je dan daadwerkelijk het verschil sinds je die oxidator gebruikt?
Wanneer je bak efficiënt draait word een oxidator overbodig toch?
Als ik het goed begrijp zorgt de biogreen mede ervoor dat voornamelijk groen alg niet de overhand word, dus dat de plantenvoeding bij de planten terrecht komt en dus ook stabieler aquarium.
 
Merk je dan daadwerkelijk het verschil sinds je die oxidator gebruikt?
Wanneer je bak efficiënt draait word een oxidator overbodig toch?
Als ik het goed begrijp zorgt de biogreen mede ervoor dat voornamelijk groen alg niet de overhand word, dus dat de plantenvoeding bij de planten terrecht komt en dus ook stabieler aquarium.
Effen kort tuinkabouter zijn topic kapen.
Ja ik geloof dat een oxidator een meerwaarde is in vlugger/beter verwerken van vervuiling in een aquarium .

Zelfs een algarm zit volgens me nog ver van zijn volle mogelijkheden.
 
Effen kort tuinkabouter zijn topic kapen.
Niet echt hoor hihihihih.
Maar aangezien er meerdere mogelijkheden voor kan zijn, ieder zijn eigen manier zoals biogreen of een oxidator, of.... is het de vraag of het er uiteindelijk toe doet, vandaar;)
 
Niet echt hoor hihihihih.
Maar aangezien er meerdere mogelijkheden voor kan zijn, ieder zijn eigen manier zoals biogreen of een oxidator, of.... is het de vraag of het er uiteindelijk toe doet, vandaar;)
Ik heb beide, evenals bioco2 middels omgekeerd bakje.

De bioco2 zorgt voor minder schommeling in de CO2 concentratie en dus PH, ook scheelt het iets op m'n CO2 verbruik.

De oxidator brengt meer O2 in het water en laat alles (bij mij) iets frisser lijken.
Ik heb geen merkbaar verschil waargenomen qua waterwaardes sinds ik de oxidator gebruik, ook niet in hoe snel vuil op de bodem verdwijnt.

De (DIY) biogreenexit lijkt dus wel te zorgen voor een versnelde opname van de diverse stikstof verbindingen wat resulteert in een lagere nitraat.

Dingen toevoegen als "vloeibare CO2" wat gewoon glutaataldahyde is omdat CO2 niet vloeibaar kan zijn op kamertemperatuur in een drukloze verpakking geeft heel veel koolstof in het water wat de mineralisatie negatief kan beïnvloeden.
Dat kan je terug zien aan vuil op de bodem en meer slib in je filter dan zonder deze toevoeging.

Oh @jessicapilon voordat je begint over carbondosing in de zeewater hobby, dat is juist omdat er in een zeewater aquarium te weinig koolstof aanwezig is voor een optimale mineralisatie.
Dat is in mijn optiek ook meteen het grootste verschil tussen zoet en zout water afgezien van het zout natuurlijk.
 
Toch wel algen weten te krijgen..
20231220_211931.jpg

Het ging best aardig.
Mijn verlichting van 32% naar 40% verhoogd 2 weken na de start en de week erop naar 45%.
Dat was dus te snel te veel helaas, nu dus weer terug naar 32%.
Op zich valt het me alles mee hoe snel de algen zijn gegroeid, mijn vorige poging de verlichting te verhogen resulteerde in sneller meer algen dus dat is wel weer positief :)
 

Terug
Bovenaan