Wat is er nieuw

Easylife Ferro dagelijks of wekelijks doseren?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mieka
  • Startdatum Startdatum
M

Mieka

Guest
Vraagje:

Ik lees op diverse sites dat je Easylife Ferro het beste wekelijks kan doseren.
Maar mag dat ook dagelijks?

Waarom adviseren ze wekelijks eigenlijk?

Zoveel verbruik doe je bij een grote plantenbak.

En dan is de vraag of het opgenomen wordt.
Daarom doe k het om de 14 dagen.

Ze nemen dus alleen maar op als ze tekort hebben, begrijp ik?

Wat ze niet opnemen, is dat schadelijk voor de waterwaardes?

Een plant heeft van de voedingsstoffen een bepaalde reserve en ze verbruiken natuurlijk die stoffen.
Dus als die hoeveelheid afneemt zal de plant dat aanvullen.
Gemiddeld heeft een plant voor ongeveer 7 dagen reserves.
Voor bakken met veel licht en co2 en veel planten is het soms handig om dan dagelijks te geven. Omdat ze in dit soort bakken snel kunnen groeien is het verbruik vrij hoog en door dan dagelijks wat te geven voorkom je dat er geen ijzer meer in het water is.
Zolang de waarden in het water niet te hoog worden kan dat geen kwaad. natuurlijk is er wel een bepaalde max.
Het is bijvoorbeeld niet goed als vissen erg lang op hele hoge hoeveelheden nitraat worden gehouden.

Een ander voordeel van wekelijks doseren is dat je minder snel vergeet om te doseren. En het is minder arbeidsintensief op die wijze.

Ik heb geen Fe test,... zit geloof ik niet in die koffer van Colombo.

Welke Fe waarde is iedeaal?

Van welke merken zijn er Fe druppeltesten ( losse testen met kleurkaart), te koop?

De meeste merken hebben wel een Fe test zoals JBL, Sera en tetra.
Tja een waarde van rond de 0,2 is al voldoende. ik heb zelf meestal rond de 0,8 maar ik volg de EI dan ook en doseer dus wat over.
Maar je hoeft echt niet hoger dan 0,25 te zitten hoor. Vaak is de dag na het toevoegen de ijzer al amper tot niet meer te meten.

Heb je trouwens een foto van je aquarium ? Dan kunnen we misschien zien of je wel extra bemesting nodig hebt

AquaVISie zei:
Heb je trouwens een foto van je aquarium ? Dan kunnen we misschien zien of je wel extra bemesting nodig hebt

Ik kan momenteel geen foto's maken, heb geen toestel.

Op zich is een beetje teveel overbemesten ook niet erg, alleen niet altijd nodig.
Maar ja dat is weer iets anders dus.
Ik denk dat je ook voor jezelf moet uitmaken of je iedere dag wil bemesten of dat je dat 1 of 2x per week gaat/kan doen.
Ik heb ervoor gekozen om het 1x per week te doen want dan kun je het niet steeds vergeten namelijk.

Vraagje.
Als de Ferro in het aquarium doet kleurt het water dan?
Bij de eerste keer bij mij werd het water mistig. Maar nu kleurt het bruin groen. Zou het niet meer goed zijn. Het is nu ongeveer 2 maanden open.

Ja het water kleurt dan idd.
Er hangt idd een mist/waas enkele uren in het water.
Of dat groen is weet ik niet.
Zal der eens op letten. vandaag ververs ik, morgen dien ik de ferro toe.

ja hoor het water kleurt dan een beetje en ik neem aan dat 2 maanden geen probleem moet zijn. Het is toch ook niet over de houdbaarheidsdatum heen??

Bedank voor de informatie. Ik kan geen houdbaarheid datum vinden op het flesje.
Maar ik gooi het voor de zekerheid wel weg.
Zoals rms90 al zei, er hangt een mist/waas in het water.
En dat is nu naar het toevoegen niet meer.
Het water kleurt groen/bruin.

Hoelang blijft die kleur zo dan??
Als de mist weg is dan moet de verkleuring ook weg zijn. Door profito heb je geen verkleuring die echt lang aanhoudt hoor.
Is de profito wel de oorzaak??
Kun je dan toch proberen een foto te posten??

bij toedienen van ferro van easy life had ik ook een waas in mijn aquarium .
na 1a2 dagen werd het water terug kraakhelder je dosering van ferro easy life verlagen of ander fe toediening doen

Oh ja sorry ik las niet zo snel dat het de ferro betrof hoor.
Het is nog vroeg zullen we maar zeggen 😉
Met de ferro heb ik dus persoonlijk geen ervaring.
Maar Triple heeft denk ik al een prima advies gegeven inmiddels.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan