Wat is er nieuw

Easystart of AquaSafe gebruiken, en hoeveel?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sylvi
  • Startdatum Startdatum
Even een update.....ik heb inmiddels een testlab gekocht, en vandaag mijn water getest..de resultaten zijn; PH 8.o / KH 6 / GH 9 / NO.2 0,0 / NO.3 15 / NH.3 0,0 / PO.4 0,5
Volgens mij niet verkeerd😀 hoevaak moet ik het testen, en moet ik alsnog iedere week 25% verversen?

Als het aquarium stabiel draait, niet zo vaak.
Ik ververs elke wee 20%😉

Waardes zijn mooi toch? Of moet er iets veranderen?

Het is afhankelijk van je vissenbestand of de PH een ideale waarde heeft of niet. Zo zitten malawi cichlide graag in een PH van 7.5 tot 8.5, maar vissen met herkomst uit Zuid-Amerika eisen lagere PH waardes van tussen 6.5 en 7.5.
de fosfaat en nitraat zijn wel redelijk goed in verhouding ( https://buddendo.home.xs4all.nl/aquarium/redfield.htm ) en de NO2 is nul dus verversen is niet nodig. Bij verversen verstoor je het ecosysteem in het aquarium. Zeker in grotere aquaria houden je bacteriënleven en de planten het water in evenwicht.

Het is belangrijk om wekelijks te blijven testen en met name de NO2 en NO3 te controleren, dat zijn namelijk de indicatoren of een verversing noodzakelijk is of niet.
Ik heb zelf vissen die bij een NO2 van 0.2mg/L of een nitraat van 25mg/L of hoger een waterverversing nodig hebben. Het is echter zo dat ik al 5 weken geen verversing heb gedaan omdat mijn aquarium stabiel draait.
Ik spoel mijn filter gedeeltelijk uit wanneer de stroming uit de pomp verminderd (1x in de 3 á 4 weken) zodat de bacteriën de nitriet optimaal blijven afbreken en mijn planten nemen alle fosfaat en nitraat op uit het water.
ik meet vaak een nitraat van 1mg/L en fosfaat van 0.05mg/L, Ik voeg daarom ook zelf nitraten en fosfaten boven mijn standaard plantenvoeding toe zodat de verhouding PO4:NO2 goed blijft en algengroei vermeden wordt.

Het laat zien dat een stabiel aquarium weinig onderhoud nodig heeft. Ik ben wekelijks alleen tijd kwijt aan snoeien van planten en het testen van aquariumwater.

Waardes zijn mooi toch? Of moet er iets veranderen?
Nee waardes zijn goed:thumbs:
Alleen wekelijks waterverversen doen veel mensen, en sommigen doen het ook zoals hierboven beschreven.😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan