Wat is er nieuw

echinodorus bleheri krijgt uitloper?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joooke
  • Startdatum Startdatum
J

Joooke

Guest
Mijn echinodorus bleheri is wat te groot geworden voor mijn bak.
Ik had er al een deel bladeren van verwijderd om hem er wat kleiner te laten uitzien.
Toen kreeg hij een lange stengel die opwaarts groeide. Ik dacht dat dit een bloem zou worden. De stengel heeft nog steeds geen bloem (staat wel al een week of twee met de top boven water).
Hij heeft wel op 3 plaatsen blaadjes alsof er nieuwe plantjes aan groeien.
Deze "plantjes" hebben 4 tot 8 bladeren maar geen wortels.
Ze zijn zo'n 5cm lang, en hangen dus halverwege mijn bak.
Moet ik deze stengel op de grond leggen zodat de plantjes kunnen wortel schieten, moet ik ze zo in de bak laten hangen tot ze zelf wortels ontwikkelen en ze dan pas planten, of gaat dit toch niet om een uitloper?

Het oogt mij vreemd omdat ze met zijn drieen langs ��n en dezelfde stengel groeien.
De stengel heeft zich dan nog eens vertakt, en op die tweede tak (die slechts tot halverwege de bak reikt) groeit bovenaan nog zo'n "plantje"

edit: dit leest nogal moeilijk, ik ga voor een foto zorgen

De op de bodem leggen,evt een steen erop. De nieuwe plantjes,gaan vanzelf wortelen.

de twee stengels:
152358joooke_0_82_dsc06967.jpg

het grootste plantje:
542281joooke_0_82_dsc06969.jpg

Wat doe ik best om deze verder te laten ontwikkelen?

OK, super!

'k ben blij nieuwe plantjes te hebben.
Vind deze echt mooi, maar de plant die ik heb was met echt te groot aan het worden, die kan ik dan binnenkort uit de bak halen.

En de nieuwe zijn onder water gekweekt,is een pluspunt.
Kleibolletje erbij,en groeien maar.

IK knip de steel af.
En zet elk plantje apart door steeltje onder de stek langer houden.
Daar ceramieken rolletjes op schuiven,en vast zetten.
Kunnen ze zo wortelen..

@Bertus:
Mag je ze dan al losknippen voor ze wortels hebben?
Wat reken je dan als "veilige" grootte, vanaf wanneer is dit OK?

Ik heb dit ook gehad met mijn plant, na een tijdje komen er vanzelf wortels aan, daarna heb ik ze pas afgeknipt en vast gezet. Houd er wel rekening mee dat de nieuwe plantjes net zo groot als mama plant worden!

Ze mogen met alle plezier weer groeien!
De grote gaat eruit (eenmaal ik zeker ben dat de kleintjes wortelen), van de kleine houd ik er twee (de rest gaat naar andere gegadigden).
En dan kunnen de nieuwtjes rustig groeien, eenmaal ze groter zijn houd ik het bij ��n en dan maar hopen dat die op langere termijn terug voor nieuwe scheutjes zorgt.

Tof zo...

Ik heb 4 van de "kleintjes" gehouden. (Kreeg het niet over mijn hart ze allemaal weg te gooien, en je weet maar nooit dat er ��ntje niet aanslaat na het verplanten h�)
De moederplant en 17 scheuten op de composthoop geparkeerd... 🙁
De bak ziet er nu eindelijk wat ruimer en overzichtelijker uit! :thumbs:

Zonde...je had ze toch niet weg hoeven te gooien. Zijn vast wel mensen die je er blij mee had kunnen maken 😉

@peter: niet alle plantjes hadden wortels.
Ze groeiden aan 3 verschillende uitlopers, elk met een deel planten. Iedere stengel had ik wel ergens op de bodem verankerd met een steen of stuk wortel, maar de meesten hingen her en der door de bak en hadden nagenoeg geen wortels.
Als ik alle plantjes een kans had willen geven dan moest de rest van mijn planten er aan geloven en dat is voor mij geen optie.
Ik heb er nog aan gedacht ze allen te laten groeien tot ze konden losgesneden en geplant worden, maar mijn bak was echt een jungle aan het worden!
Idd jammer ze te moeten weggooien maar indrukwekkend hoeveel scheuten ��n zo'n plant kan geven (en dan had ik al eerder een uitloper verwijderd en ��n ingekort)

Okee..dat snap ik.
Dat hij het zo goed doet is wel heel leuk.

Ja ik heb ook bij 2 van de 3 er inmiddels jonge planten aanhangen.
Het is niet de moeilijkste plant maar ja je moet wel ruimte hebben voor de jonge planten natuurlijk.
Het zijn geen kleine jongens he 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan