Wat is er nieuw

Echinodorus Bleheri

• Onderwerp starter Onderwerp starter Robin-S
  • Startdatum Startdatum
R

Robin-S

Guest
Ik had wat vraagjes over de Echinodorus Bleheri.
Mijn drijfplanten blijven vaak hangen achter de hoge bladeren van deze plant. Dit komt de drijfplanten (pistia) niet ten goede. Ik heb weer wat last van blauwalg in de pistia. Dit komt volgens mij omdat de pistia in de verste hoek blijft hangen waar de stroming het minst is. Ook is de Bleheri wat aangetast door alg. Ik zit er sterk aan te denken om deze plant zeer drastisch teug te snoeien. Kan dit kwaad? Groeien er snel weer nieuwe bladeren aan? Er zitten verse kleibolletjes in de bodem nadat ik een paar weken geleden de bodem heb vervangen van grind naar zand. Tevens voeg ik bio Co2 en vloeibare bemesting toe.

Mvg Robin

De E.bleheri kan onder goede omstandigheden zeer snel groeien en verdraagt een snoei uitstekend.
alleen zullen de nieuwe bladeren ook weer net zo groot worden als die je er nu afsnoeit.

Ik zou overstappen naar een ander soort, bv de E.Horizontalis.

Deze plant is als 'ie het naar zijn zin heeft inderdaad niet te houden. Wij hadden bladeren van 40+ cm op stelen van 20+ cm.

BigSmoke zei:
Ik zou overstappen naar een ander soort, bv de E.Horizontalis.
Een hele fraaie, maar ook hele specifieke.
Waarom juist deze Echinodorus met bladeren die zich het liefst horizontaal (what's in a name) manifesteren?

~ Ivo

Omdat deze E, in tegenstelling tot veel andere soorten, weliswaar redelijk horizontaal groeit, maar vooral omdat de totale plant niet ze hoog wordt. en hij maakt op zijn tijd bloei/scheut stengels en dat is ook een leuk item om eens te zien.

Daarnaast zijn er van de oorspronkelijke soort heel veel hybriden gekweekt, met allerlei meer of minder ( kwestie van smaak) fraaie bladtekeningen en ook weer verschillende groottes.

Ik heb een mini soort staan welke niet hoger wordt dan 10-15 cm.

Greetzz Bigsmoke

Robin, spreekt die horizontalis je aan of wil je liever een andere wat kleiner blijvende soort?
Of ga je het eerst gewoon een keer proberen met snoeien?

~ Ivo

Voorlopig ga ik eerst proberen om de planten flink terug te snoeien. Wat jij (Ivo) zegt klopt wel. De plant groeit nu redelijk buiten proporties. Af en toe snoei ik de echt lange bladeren wel weg maar nu ben ik genoodzaakt om de plant echt goed te snoeien. De meeste bladeren groeien nu boven het wateroppervlakte. Ik heb ooit wel eens ergens gelezen dat het goed is om deze plant te 'plagen' door hem flink te snoeien. Dan zou hij sneller mooie nieuwe bladeren aanmaken en 'voller' worden. Wie kan dat beamen?

De E. Horizontalis is ook een erg mooie plant idd.

Gr Robin

Klopt,flink korten geeft nieuwe bladeren.

Zit in je bak van 120 of 80 cm?

In de 1.20 Visstisck en het gaat om 2 stuks. In de 80cm staat hij er net een week in en is het nog een klein plantje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan