Echinodorus indewarrus


S

sander.020

Guest
Deze stengel zat er bij aanschaf al aan. Dacht dat het met de bloei te maken had, maar het lijkt meer de manier waarop die vermeerderd. Of wil echt die echt naar boven? Afknippen en planten, of laten zitten?

20180820_212632.jpg
 
de manier waarop die vermeerderd

:thumbs:

Via de uitloper vormt de plant inderdaad nieuwe stekjes die uiteindelijk zullen afbreken en wegdrijven in de hoop ergens houvast te vinden. ;)

Je ziet nu al de beginnende wortelgroei aan de stekjes.
Je kan ze (volgens mij tenminste) nu al los knippen en planten als nieuwe plantjes (of verwijderen indien ongewenst).

Let wel: sommige mensen doen het liever wat "voorzichtiger" en buigen de stengel door om zo de nieuwe stekjes in de bodem te drukken om wortel te schieten terwijl ze nog met de moederplant zijn verbonden. Ze knippen de stengel pas door als het nieuwe stekje geworteld is in de bodem.
 
Ik vind dat dit topic wel een briljante naam heeft overigens :D

:D
Maar aangezien de plant zich eigenlijk opperbest voelt ipv verward zou het de topic titel misschien beter veranderen naar :

"Echinodorus goedinformus"
of
"Echinodorus zwangerus"

;)
 
De naam van de plant is idd niet juist, maar het zijn gewoon uitlopers, dus nieuwe plantjes.
Ik zou ze voorlopig nog even laten zitten, vindt het wel een mooi gezicht ;)
 
Is idd een manier van vegetatieve vermeerdering van deze plant, alhoewel de ene E. soort dat wat makkelijker doet dan andere soorten. Heb vaak aan dezelfde uitloper én bloemetjes én jonge plantjes.
Rustg laten zitten tot er worteltjes aanzitten van 5-10 cm lang, dan afknippen van de moederplant en hetzij oppoten of afgeven, NIET in sloten dumpen!!
 
Nou nee nog niet echt, hij kan NIET tegen een keer invriezen in ijs, dus paar dagen -5 of zo. Maar in mijn tuinbak ( speciekuip van 90 liter) overleefde hij 2 jaar geleden wel.
 

Terug
Bovenaan