Echinodorus martii groeien


W

willem123

Guest
Ik heb nu een tijdje (2-3 maanden) een echinodorus martii in mijn juwel record 600 staan.
Alleen groeit de plant weinig en word hij langzaam bruin.
Er zitten meerdere kleibolletjes bij de wortels en er hangt een philips 840 tl balk boven die ongeveer 10 uur brand per dag.

Ook voeg ik elke week de benodigde hoeveelheid easy life profito toe, al heeft dit weinig effect op deze plant dacht ik.

Alle andere planten doen het verder prima

Wat kan ik verder nog doen om de plant weer mooi te laten worden?
Alvast bedankt!
Even een foto van de plant
367147_0_82_dsc00217.jpg
 
Mischien voeding te kort en wat zijn je water waarden
 
Die heb ik momenteel niet bij de hand, volgende week donderdag kan ik het op school testen.
 
Hoezo op school? Waarom koop je geen set krijg je geen spijt van :)
 
Op school kan ik normaal onbeperkt testen (alleen doe ik het nooit :stom:)
Maar ik kom volgende week pas donderdag weer op school toevallig.
ondertussen moet ik toch is kijken voor een test set.

Ik dacht dat die koffer van JBL 1 van de betere testen was?
 
Ik heb die van colombo en ben er tevreden mee :) ( gekocht bij aquariumplanten.com voor 33,50)
 
Oh dat is ook een mooi prijsje, Hoelang gaat gaat die ongeveer mee?
 
Volgens mijn staat dat er op ik zal even voor je kijken
 
Heb even gekeken je kan er ongeveer 40 keer mee doen en bij kh en gh ongeveer 25 keer ( staat achterop de doos/koffer)
 
Heel erg bedankt, ik ga morgen eerst even naar de winkel om te kijken hoe en wat en anders kan ik altijd nog via internet bestellen.
 
Verlaag de verlichting naar 8 uur per dag, scheelt al wat plantenvoeding die de planten opnemen.
 
Willem, omdat je schrijft dat de andere planten het naar je tevredenheid doen heb ik wat vraagjes over de Echindorus.

willem123 zei:
k heb nu een tijdje (2-3 maanden) een echinodorus martii in mijn juwel record 600 staan.
Alleen groeit de plant weinig en word hij langzaam bruin.
Er zitten meerdere kleibolletjes bij de wortels en er hangt een philips 840 tl balk boven die ongeveer 10 uur brand per dag.
Welke kleibolletjes?
Zitten die er al vanaf het planten van de Echi bij?
Of hebben ze eerder al in de bodem gezeten?

Waar heb je de Echinodorus gekocht? Webwinkel? Aqua-zaak/dierenwinkel?
Hoe voelen de bladeren, zijn ze stevig of 'slap'?

~ Ivo
 
Bedankt voor de tip Lekkie, ik heb de verlichting terug gebracht naar 8 uur

Ik gebruik Kugeln van JBL
Vanaf het begin zitten er 2 bij en vorige week nog een derde erbij gedaan.
573769_0_82_jblthe713ballskugeln2788p.jpg


Ik heb de plant gekocht bij www.aquarium-planten.com.
En de bladeren voelen wel stevig aan zelfs de bruine nog wel aardig stevig.
 
Vandaag nog geen tijd gehad om naar de winkel te gaan, dinsdag ga ik even.
 
Vandaag naar de winkel geweest, eigenlijk winkels maar allebei hadden geen test koffer.
Donderdag zal ik het water eerst op school even testen dan wee ik het al wel vast.
 
Bij Zooplus heb je het binnen 2 dagen binnen.
 
Dit vond ik:

1. Emers gekweekte planten die in het aquarium geplaatst worden, moeten zich eerst nog een tijdje aanpassen aan het leven onder water. Soms gaat dit mis en sterft het plantje.
2. Verder zien sommige planten er submers heel anders uit dan emers. Als je planten koopt, kijk dus niet naar het uiterlijk van het plantje dat je in de winkel ziet. Let hier dus op.

Kan het zijn dat het plantje emers gekeekt is en hierdoor zich moet aanpassen?

Wel merk ik dat de planten na de snoei vrij langzaam/ niet groeien en mijn vissen en dan vooral de vuurtetra's erg langzaam en saai zijn. allen bij het voeren komen ze even tot leven.

In de link van Polarbear stond hierover dat door dit beiden er waarschijnlijk een zuurstof tekort is.
Dit kan ik dan weer verklaren door dat ik sinds kort een achterwand in de bak heb staan waardoor de uitstroom van het filter (standaard filter juwel rekord 600) niet meer naar boven gericht staat en het water oppervlak bijna niet in beweging is.

Verder ga ik even de standaard vragenlijst invullen voor bij slechte planten groei.
 
Welke planten betreft het?
Echinodorus martii heeft het grootste probleem, de planten die wat minder hard groeien zijn:
Sterrekruid, Cabomba caroliniana en Mayaca fluviatilis

Hoe lang staan je planten al in het aquarium? En hoe lang heb je het probleem al?
3 maanden erin en het probleem een maand ongeveer

Kan je een foto plaatsen waarop het probleem zichtbaar is?
http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/ ... c00217.jpg

Welke voedingsproducten gebruik je en hoeveel voeg je wekelijks toe? Heb je een bemestingsplan?
Elke zaterdag de benodigte hoeveelheid Easylife Profito

Heb je een voedingsbodem? Zo ja, hoe oud is deze?
Nee

Voeg je kleibollen toe bij de plantenwortels?
Ja

Gebruik je CO2 als bemesting?
Nee
Hoe groot is je aquarium?
Juwel rekord 600, 60-30-36

Welke verlichting hangt boven je aquarium en hoe lang brandt deze?
philips 840 tl balk, brand sinds 11 april 8 uur per dag daarvoor altijd 10 uur

Heb je ook algen? Zo ja, welke?
Ja ik heb ook wat last van puntalg

Wat zijn je waterwaarden?
Komen donderdag

Wat is de temperatuur van het water?
25 graden

Hoe vaak ververs je het water en hoeveel? En welk type water voeg je toe (kraanwater, regenwater of osmosewater)?
1 keer in de week 40 procent

Hoe is de stroming in je aquarium (sterkte en plekken met stilstaand water)?
Vrij milde stroming en enkele stilstaande plekken.
 
Denk dat je Easy-Life Carbo wel erbij kan gebruiken als vloeibare CO2.
Zoals je al zegt, waarschijnlijk te kort aan CO2 en algen.
Gebruik Profito (per week) en carbo(per dag, soms dag overslaan) zelf ook. Heb die plant ook een maand en heb maar 1 geel blad gehad.
 
Easy lifecarbo heb ik vandaag gekocht en toegvoegd.
Hoe vaak moet ik ongeveer een dag overslaan met toevoegen?
 
ik doe altijd 1 keer in de week overslaan.
 
De waardes zoals belooft:

O2: 8
Ph: 7,4
No2: 0,025
N03: 6
Nh4: minder dan 0,05
Fe: 0,1
Po4: 0,2


Po4 was wel vrij hoog geloof ik, verder was alles vrij goed volgens de meetkaart.
 
willem123 zei:
Easy lifecarbo heb ik vandaag gekocht en toegvoegd.
Hoe vaak moet ik ongeveer een dag overslaan met toevoegen?

Ik doe elke dag, en dan woensdag ofzo overslaan.
Ligt ook aan de bak en waardes. Als richting overschot gaat, kan je zeker overslaan.
 
een po4 van 0,2 is erg laag want voor je het weet is die misschien 0.Je praat over hoog dus is het wel 0,2??Een lage po4 kan gaten veroorzaken dus...........
Dan heb je met die lage po4 al een tekort dat problemen kan geven.
Ook een no3 van 6 is niet veel maar wel beter dan je po4.
Weet je de kh ook misschien??
 
De kh heb ik niet.
Ik dacht trouwens dat het vrij hoog was doordat op de meetkaart 0,2 al in het geel zat.
 
Een po4 van 0,2 is niet hoog hoor.
Jij hebt boven je bakje niet zoveel licht denk ik maar het zou wat hoger mogen. Bij een kleine verandering is het ook zo tot 0 gereduceerd. Ik denk dat je echt wel op minimaal 0,5 mag zitten.
Jammer dat je de kh niet kan meten want dan kon je zo de co2 in de tabel aflezen.
Als ik die gaten in de plant bekijk dan kan het weleens door een po4 tekort komen.
Gaten zijn vaak een tekort aan po4 en soms een kaliumtekort.
 
Het spul voor de kh was helaas op.
Maar morgen ga ik kijken voor een eigen koffer bij Verduyn chiclids,die hebben ze daar wel denk ik.

Wat moet ik nu doen om mijn po4 en No3 omhoog te krijgen?
 
Ik zie nu dat er zich ook draadalg begint te ontwikkelen.
 
Ik heb ook geen PO4, nergens problemen mee.
Gebruik alleen profito en carbo zonder alg.
 
Polarbear zei:
Ik heb ook geen PO4, nergens problemen mee.
Gebruik alleen profito en carbo zonder alg.

Een plant heeft nu eenmaal po4 en nitraat nodig om te kunnen groeien. Wellicht hebben ze het al opgenomen als je het meet en lijkt het daarom dat er niks inzit.

Als alle andere planten bij de TS het wel goed doen en geen gebreken vertonen dan zou ik nog niet direct wat toevoegen. Kan ook gewoon de plant zijn die niet wil. Dat heb ik ook weleens gehad.
Maar als je nu ook al draadalgen waarneemt dan duidt dat in de regel op een co2 tekort.
Dan moet je of meer co2 hebben of de verlichting minderen waardoor er minder vraag is.
 
De verlichting is al wel verminderd naruurlijk, moet ik dan gaan denken aan een co2 setje ?
 
Wanneer heb je dat verminderd en hoelang brand het nu nog dan?? Je hebt volgens mij een 60cm met 15W toch??
En hoelang had je verlichting eerst dan aan??
 
http://www.aquascaping-blog.com/draadalg

Soms is het ook een tekort van een andere voeding zoals nitraat of fosfaat maar veelal co2.
Dus theoretisch kan het ook een lage po4 zijn maar ik gok op co2.
Lees de link maar eens en daar kun je ook oorzaken vinden van andere algen.
 
Ja dat klopt.
Het was voor 11/4 tussen de 10 en 10/5 uur en daarna 8 uur per dag.
Ik heb wel het idee dat de draadalg er voor die tijd al zat maar dus wel erger is geworden ondanks de vermindering in licht.
Ook de puntalg vermindert overigens niet, maar 6 dagen is in principe niks.
Misschien dat de alg volgende week afneemt?
 

Terug
Bovenaan