echinodorus met tekort


W

WillemB.

Guest
Dag allemaal,

Sinds een week of twee komen er allemaal gaten in de bladeren van mijn echinodorus.
Als ik zo zelf eens rond zoek op internet lees ik dat er een mangaan tekort is.

Wat ik nu toe voeg is All-in-one, en een beetje CO2.
Wekelijks 25-30% verversen en daarna weer 50ml voeding erbij op 180 liter water.

Is dit inderdaad een mangaan tekort, en zo ja, is dit naast de standaard voeding er nog bij te doen, of is er toch iets anders aan de hand.
 

Bijlagen

  • 20200125_211431.jpg
    20200125_211431.jpg
    161.1 KB · Weergaven: 126
  • 20200201_200414.jpg
    20200201_200414.jpg
    76.4 KB · Weergaven: 116
Het zou een tekort in voeding kunnen zijn of wellicht een ancistrus / pleco die eraan loopt te knagen. Echinodorus is een typische wortel plant en heeft dus buiten je AIO watervoeding ook voeding in de bodem nodig. Het beste kun je er af en toe bij de wortels een kleibolletje bij stoppen.
 
Lijkt mij eerder aangevreten, anders zouden de andere bladeren er ook zo uit zien, wat zwemt er in de bak en geef je deze planten voedingsbolletjes o.i.d. in de bodem?
 
Er zwemmen vuurtetras, otocinclus en garnalen in. Ik heb enkele maanden terug klei staafjes erbij gedaan.
Misschien dat dan de garnalen er toch aan lopen te knabbelen? Ze zijn met erg veel, en misschien soms wat hongerig.
Verder zitten de oto's alleen maar op hout en glas.

En als we het over voedingsbolletjes hebben, welke zijn dan goed?
Misschien dat inderdaad de voeding in de bodem op begint te raken door de grote hoeveelheid planten
 
Lijkt mij eerder aangevreten, anders zouden de andere bladeren er ook zo uit zien, wat zwemt er in de bak en geef je deze planten voedingsbolletjes o.i.d. in de bodem?
Volkomen mee eens. Geef je de garnalen voldoende plantaardig voer?
 
Geef ze per dag 2 algentabletten. Maar wist niet dat de garnalen aan de planten zouden beginnen. Het zijn er nu ook gewoon erg veel.
Misschien is komkommer geen gek idee om er bij te doen elke dag.
 
Dag allemaal,

Sinds een week of twee komen er allemaal gaten in de bladeren van mijn echinodorus.
Als ik zo zelf eens rond zoek op internet lees ik dat er een mangaan tekort is.

Wat ik nu toe voeg is All-in-one, en een beetje CO2.
Wekelijks 25-30% verversen en daarna weer 50ml voeding erbij op 180 liter water.

Is dit inderdaad een mangaan tekort, en zo ja, is dit naast de standaard voeding er nog bij te doen, of is er toch iets anders aan de hand.

Aangevreten bladeren, denk ik.
 
Komkommer is voornamelijk water en weinig voeding.
 
Ah, dus dat gaat niet veel helpen.
Ik nam altijd aan dat ze wel genoeg te scharrelen hadden, en verder met de tabletten wel voldoende hadden.
Maar zal ze nu met deze hoeveelheid garnalen dan toch maar extra moeten bij voeren.
Neem aan dat er wel zat keuze is in voer voor garnalen, of geven jullie gewoon wat extra vissenvoer die ze dan bij elkaar scharrelen?
 
Vissenvoer eten ze ook wel maar de keus in garnalenvoer is enorm hoor. Hoeveel zitten er eigenlijk in dan?
 
Alle (gekookte )groenten die bij ons op de tafel komen durf ik aan de garnalen voeren (bloemkool,spruitje,broccoli, boontje,enz..) andere groenten ( witloof,spinazie, sla ,courgettes,komkommer ,enz...) zou je kunnen rauw geven maar durven gaan drijven dit kun je voorkomen door ze kort te blancheren in de microgolf
 
Dag allemaal,

Sinds een week of twee komen er allemaal gaten in de bladeren van mijn echinodorus.
Als ik zo zelf eens rond zoek op internet lees ik dat er een mangaan tekort is.

Wat ik nu toe voeg is All-in-one, en een beetje CO2.
Wekelijks 25-30% verversen en daarna weer 50ml voeding erbij op 180 liter water.

Is dit inderdaad een mangaan tekort, en zo ja, is dit naast de standaard voeding er nog bij te doen, of is er toch iets anders aan de hand.
I
In mijn aquarium gebeurde 2 weken precies hetzelfde met de Echinodorus.
Ongeveer 4 dagen later kwamen er bloemstengels vanuit het hart van de plant omhoog gegroeid.
Nu groeien er jonge planten aan de bloemstengel.
Ik vermoed dat de plant tijdelijk meer energie in de bloemen heeft besteed in plaats van de bestaande bladeren.
 
Is het niet net andersom? Als een plant aan het sterven is dan komen er bloemen om dan maar met een volgende generatie door te gaan.
 
Is het niet net andersom? Als een plant aan het sterven is dan komen er bloemen om dan maar met een volgende generatie door te gaan.
Bij een heel uitbundige bloei wel, maar de moederplant staat er verder prima bij.
 
Vissenvoer eten ze ook wel maar de keus in garnalenvoer is enorm hoor. Hoeveel zitten er eigenlijk in dan?
Denk dat er gauw 300 inzitten. En dat is een schatting, moet er maar een keer paar wegdoen via marktplaats denk.

Ik geef ze nu korrels voor garnalen extra erbij, die zinken gauw tussen de plantjes en worden daar door de garnalen weg gescharreld.

I
In mijn aquarium gebeurde 2 weken precies hetzelfde met de Echinodorus.
Ongeveer 4 dagen later kwamen er bloemstengels vanuit het hart van de plant omhoog gegroeid.
Nu groeien er jonge planten aan de bloemstengel.
Ik vermoed dat de plant tijdelijk meer energie in de bloemen heeft besteed in plaats van de bestaande bladeren.

Gebeurde dat bij jou ook alleen bij de grote bladeren? Het valt met op dat de kleine nieuwe bladeren nergens last van hebben.
Wel is het niet bij 1 echinodorus, maar bij 2 stuks. De grotere in ieder geval.

Misschien dat kleine bladeren sterker zijn en grotere dunner waardoor die makkelijk aan te vreten zijn?
 
Is het niet net andersom? Als een plant aan het sterven is dan komen er bloemen om dan maar met een volgende generatie door te gaan.

Ik heb er een die het heel goed doet en om de haverklap geeft die zo n steel om jonge plantjes te maken. Dus ja die haal ik er telkens dan maar weer uit.
 
Denk dat er gauw 300 inzitten. En dat is een schatting, moet er maar een keer paar wegdoen via marktplaats denk.

Dat is vrij veel en vaak zijn het er behoorlijk meer dan je denkt. Dan zal 2 tabletjes wellicht niet genoeg zijn omdat daar ook nog wel de andere bewoners van meesnoepen.
 
Dan ga ik eerst even bijvoeren met wat gekookte groente. En probeer ook de aantal garnalen in het vervolg een beetje in toom te houden.
Ga eens kijken of de planten dan beter overleven.
 

Terug
Bovenaan